A3 1,6 Aeh - Ryger Hvidt - Toppakning?

Besvar
noisy_cricket
Helt nyt medlem
Indlæg: 2
Tilmeldt: 10. mar 2014, 09:31
Geografisk region: Sverige - (syd)
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

A3 1,6 Aeh - Ryger Hvidt - Toppakning?

Indlæg af noisy_cricket » 10. mar 2014, 09:41

Hej alle,

ny på forum her. Har tidligere kørt ford mondeo hvor jeg lavede en del selv, men tiderne skifter og nu kører jeg tysk.. (som om en mondeo ikke var tysk :-) )

nu til sagen:
jeg har købt en konebil - en fin a3 1,6 fra 1997. Jeg mener motorkoden er aeh - det er en 8v.
Den er begyndt at ryge meget hvidt, så jeg mistænker toppakningen er røget. Den bruger ca 1 liter vand på 500 km og der er mayo i olien.

Jeg har sendt konen på værksted for at få lavet en komp.test på den. De kunne ikke få tændrør 2 op, så de kunne ikke sige om komp var lav på den cylinder. De andre var den ok på.

Det bliver nok ret dyrt at få den sendt på værksted, så jeg skal nok selv i gang med at fixe. Derfor mine spørgsmål:

-skal der bruges noget specielt for at låse diverse hjul med?

-jeg læser i haynes at for at få krumtapshjulet af, skal man løsne de 4 små bolte.. Men hvad med den store i midten? Hvad gør man ved den? - og skal man have det hjul af for at få dækslerne af og komme til tandremmen? Jeg har ikke adgang til luft, så jeg kan kun stå med alm. Håndværktøj.

-er der noget specielt jeg skal være obs på?

Min plan er at købe et renoveret topstykke i tyskland da det nok er billigere end at få fixet det gamle..
Kunne det tænkes at der er en person herfra i nærheden af helsingør / helsingborg der kunne være med på en hjælper? (mod betaling selvf.)

mvh chris

Brugeravatar
Moose
Medlem
Indlæg: 865
Tilmeldt: 20. jan 2010, 21:42
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Grindsted
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: A3 1,6 Aeh - Ryger Hvidt - Toppakning?

Indlæg af Moose » 10. mar 2014, 11:43

noisy_cricket skrev:-skal der bruges noget specielt for at låse diverse hjul med?
Jeg har ikke brugt specialværktøj på min, ved udskiftning af tandrem, klaskede vist bare en top igennem hjulet ved knasten, og så sad den fint.
noisy_cricket skrev: -jeg læser i haynes at for at få krumtapshjulet af, skal man løsne de 4 små bolte.. Men hvad med den store i midten? Hvad gør man ved den? - og skal man have det hjul af for at få dækslerne af og komme til tandremmen? Jeg har ikke adgang til luft, så jeg kan kun stå med alm. Håndværktøj.
Den store i midten skal du ikke løsne.
Jeg mener jeg afmonterede motorophænget i højre side, og kan så ikke huske om jeg sænkede eller løftede motoren lidt, for at det var til at komme til remmen.
Nu jeg tænker over det, så tror jeg faktisk at motorophænget SKAL afmonteres, for at man kan komme til at skifte tandremmen.
Audi A3 8L - 1,6 AEH

noisy_cricket
Helt nyt medlem
Indlæg: 2
Tilmeldt: 10. mar 2014, 09:31
Geografisk region: Sverige - (syd)
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: A3 1,6 Aeh - Ryger Hvidt - Toppakning?

Indlæg af noisy_cricket » 12. mar 2014, 11:13

Tak for dine svar, moose!

Det er rart at høre at man ikke skal bruge noget specielt - så burde der ikke være problemer med det.

Mht krumapshjulet - hvis man ikke skal løsne den i midten, betyder det så, at hjulet så bare går ud over den i midten, eller er det en del af hjulet?

Afmontering af motorophæng burde vel ikke give problemer? Jeg har en ekstra rød donkraft og en blok træ som jeg kan hvile motoren på mens jeg skifter.. :-)

Besvar

Tilbage til "Motor"