Seat Arosa 1,0 fra 98

Besvar
balje
Helt nyt medlem
Indlæg: 26
Tilmeldt: 8. sep 2008, 20:51
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Stenlille
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Seat Arosa 1,0 fra 98

Indlæg af balje » 22. mar 2014, 11:11

Hej

Jeg roder lidt med en Seat Arosa 1,0 med motorkode AER fra 98.
Den køre kun på 3 cylinder, efter at den har stået stille i en uges tid.
Inden da fejlede den ikke noget. Det er cylinder tre der ikke spiller.

Tænkte at det var et tændrør, og byttede derfor lige hurtigt om på to. det hjalp ikke, stadig cylinder 3. Rensede derefter fordeler dæksel og rotor uden held. Hvis man løfter tændrørskablet af under drift, er der fin gnist. Hvis tændrøret tages ud for visuelt at se om der er gnist under drift, ser det fint ud der er gnist.

Min tanke gik da videre til indsprøjtningsdysen. Har målt alle sammen med Ohmmeter de ligger fint på 13.7 Ohm. De er testet med et 9v. batteri de virker alle sammen. Skruetrækker testen er udført, under drift, der er tydelig aktivitet, de virker alle sammen. Der er endvidere byttet rundt på to af dem, det hjalp ikke fejlen er stadig på cylinder 3.

Er der nogen der har et godt forslag til hvad jeg har overset eller skal prøve at undersøge?

Min tanker var nu at få den kompressions testet, men der er ikke vand i olien, og det bobler heller ikke i kølervæske beholderen under drift.
Og fejlen er jo opstået efter en uges stilstand, så hvorfor skulle top pakningen lige smutte i stykker.

Gode råd modtages gerne

Hilsen Martin
Mvh. Martin
Vw Lupo 1,7SDI

Brugeravatar
Needspeed
Nyt medlem
Indlæg: 331
Tilmeldt: 9. dec 2009, 17:37
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Ribe
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Seat Arosa 1,0 fra 98

Indlæg af Needspeed » 22. mar 2014, 13:17

Har oplevet på andre biler, ved længere stilstand, at olien render fra ventilløfterne eller at de hænger. Det har medført at de enten ikke kan starte eller har svært ved at starte.

Men det vil en kompressiontest jo også vise :-)
Aka. Stefan
Kører i en Golf IV TDI Variant
Skal du har renoveret veteranbilen: http://www.danishhotrod.dk/

Jesper Rasmussen
Medlem
Indlæg: 793
Tilmeldt: 9. jul 2008, 19:36
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Herlev
Has thanked: 15 times
Been thanked: 41 times

Re: Seat Arosa 1,0 fra 98

Indlæg af Jesper Rasmussen » 22. mar 2014, 15:23

Du skriver godt nok at gnisten er fin, men er du helt sikker på at gnisten er 100% ok ?

Kablerne på sådan en motor har det med at blive trætte med tiden, og min erfaring er at man godt kan have gnist på tændrøret når det er skruet ud, men forholdene er lidt anderledes i cylinderen.

Et sæt kabler til sådan en motor kan vel koste en 500-600kr

balje
Helt nyt medlem
Indlæg: 26
Tilmeldt: 8. sep 2008, 20:51
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Stenlille
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Seat Arosa 1,0 fra 98

Indlæg af balje » 22. mar 2014, 18:14

Hej Jesper

Jeg har heller ikke helt afskrevet den tænding helt. Jeg tror godt den kan snyde som du er inde på. Jeg synes også at kan høre en forkert tikkende lyd i tomgang, netop som om den tænder forkert. Tændrøret var også helt sort første gang jeg tog det ud, præcis som hvis den ikke tændte.

Der er ingen fejl med tester.
Mvh. Martin
Vw Lupo 1,7SDI

balje
Helt nyt medlem
Indlæg: 26
Tilmeldt: 8. sep 2008, 20:51
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Stenlille
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Seat Arosa 1,0 fra 98

Indlæg af balje » 30. mar 2014, 19:52

Nå det viste sig heldigvis at være tænd kablerne. Efter skift af dem, samt rotor og dæksel, køre motoren igen på alle 4 cyl.

Testede kablerne ved at Ohme dem. Og kabel til cyl. 3 var defekt.

Tak for input.
Mvh. Martin
Vw Lupo 1,7SDI

Besvar

Tilbage til "Motor"