Indsugningsrens ift. EGR mod

Besvar
Brugeravatar
Jeppe_B
Medlem
Indlæg: 598
Tilmeldt: 22. jun 2008, 20:39
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times

Indsugningsrens ift. EGR mod

Indlæg af Jeppe_B » 24. mar 2014, 11:01

Hej,

Hvor forskelligt virker en Bell-Add indsugningsrens, alt efter om EGR er slået fra eller til???

Får man en større effekt af rens, hvis EGR er slået til?

Hvis EGR er slået fra, vil EGR ventil så blive renset?

Andet..?

Mvh
Jeppe
Skoda Octavia Combi 2,0 TDI DSG 2018
Skoda Octavia Combi Greenline 2010

Brugeravatar
Jeppe_B
Medlem
Indlæg: 598
Tilmeldt: 22. jun 2008, 20:39
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times

Re: Indsugningsrens ift. EGR mod

Indlæg af Jeppe_B » 25. mar 2014, 08:39

Ingen der ved noget om dette?

Mine tanker går på, om man rent faktisk vil få en mere effektiv udnyttelse af indsugningsrens, hvis EGR er aktiv, da noget rens måske vil blive tilbageført til indsugningen?
Skoda Octavia Combi 2,0 TDI DSG 2018
Skoda Octavia Combi Greenline 2010

Brugeravatar
ICON
Aktiv medlem
Indlæg: 2572
Tilmeldt: 14. jun 2008, 11:23
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Fun city
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Indsugningsrens ift. EGR mod

Indlæg af ICON » 25. mar 2014, 09:24

Uden noget videre grundlag, så tror jeg forskellen er minimal, da aerosolen vel stortset afbrændes i forbindelse med forbrændingstakten. En lille smule føres måske tilbage via EGR, men det kan da ikke være noget videre. Hvis du er nervøs for, om du får den fulde effekt, så giv den en dåse mere om 15.000 km.
Nu ved jeg ikke, om forløbet på EGR-ventilen er mere eller mindre identisk med det på en 1,9 TDI, i så fald vil 2D´eren kun rense den øverste del af EGR-ventilen, hvis EGR er deaktiveret, ikke ventilsæde m.m., som jo typisk er det kritiske punkt. Men hvis den allerede er lukket, er der vel omvendt heller ingen fare for, at den pludselig går i stykker?
Jack of all trades, master of none

Pendleren - Skoda Fabia Combi Elegance 1,9 TDI: Billede @ 485.000 km
Familiecontaineren - VW Touran Trendline 1,9 TDI: Billede @ 285.000 km
Legetøjet - Honda CBR 900 Fireblade 893: Billede @ 76.000 km
Veteranen - Honda CB 750 F2: @ 49.000 km

Brugeravatar
Uffe
Aktiv medlem
Indlæg: 4099
Tilmeldt: 10. aug 2008, 08:44
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Bryrup
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Re: Indsugningsrens ift. EGR mod

Indlæg af Uffe » 25. mar 2014, 11:03

Hvis EGR er slået fra, så er rens af den ventil ligegyldig, så længe EGR ventilen kan lukke tæt.

Hvis du bruger EGR ventilen endnu, så forestiller jeg mig at du kan få en lille smule rensende effekt på EGR ventilen ved at bruge midlet. Medmindre det bliver forbrændt i cylindrene på vej til EGR ventilen.
Hans: Panzer Fabia Ambiente Mk. II 2010 1.2TSI ~200.000km
Hendes: VW Caddy Trendline 1.2TSI ~ 165.000km


Alt over 86hk er fråds.
Jeg er bare nærig.

Brugeravatar
Jeppe_B
Medlem
Indlæg: 598
Tilmeldt: 22. jun 2008, 20:39
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times

Re: Indsugningsrens ift. EGR mod

Indlæg af Jeppe_B » 25. mar 2014, 14:00

Uffe skrev:Hvis EGR er slået fra, så er rens af den ventil ligegyldig, så længe EGR ventilen kan lukke tæt.

Hvis du bruger EGR ventilen endnu, så forestiller jeg mig at du kan få en lille smule rensende effekt på EGR ventilen ved at bruge midlet. Medmindre det bliver forbrændt i cylindrene på vej til EGR ventilen.
Al med en kemisk rensende effekt brændes vel ikke af under forbrænding? Ellers har det vel ingen rensende effekt på EGR, vnt. osv??
Skoda Octavia Combi 2,0 TDI DSG 2018
Skoda Octavia Combi Greenline 2010

Brugeravatar
Uffe
Aktiv medlem
Indlæg: 4099
Tilmeldt: 10. aug 2008, 08:44
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Bryrup
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Re: Indsugningsrens ift. EGR mod

Indlæg af Uffe » 25. mar 2014, 14:29

Jeppe_B skrev: Al med en kemisk rensende effekt brændes vel ikke af under forbrænding? Ellers har det vel ingen rensende effekt på EGR, vnt. osv??
Nu hedder produktet indsugningsrens. Så det der sker er at den opbløder soden der sidder i indsugningen og fører den ind til at blive tygget igennem af cylinder-stempel. Om rensen selv går til i forbrændingen det ved jeg ikke.

Men det er nok meget at forvente af en indsugningsrens hvis den overlever turen igennem forbrændingstakten og videre ud af udstødningen, og til EGR ventil eller turbo.

Hvis produktet nu hed "turborens" eller "EGR rens" så vil jeg da forvente at det kunne klare turen gennem forbrændingskammeret.
Hans: Panzer Fabia Ambiente Mk. II 2010 1.2TSI ~200.000km
Hendes: VW Caddy Trendline 1.2TSI ~ 165.000km


Alt over 86hk er fråds.
Jeg er bare nærig.

Brugeravatar
Jeppe_B
Medlem
Indlæg: 598
Tilmeldt: 22. jun 2008, 20:39
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times

Re: Indsugningsrens ift. EGR mod

Indlæg af Jeppe_B » 25. mar 2014, 14:39

Turborens og EGR rens fås vidst også :)

I andre sammenhænge har det bare virket som om at indsugningsrensen har en effekt på turboen... fx i denne tråd...
http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=70&t=87412

Det er egentlig det der blandt andet er udgangspunktet for mit spørgsmål....
Skoda Octavia Combi 2,0 TDI DSG 2018
Skoda Octavia Combi Greenline 2010

Brugeravatar
Uffe
Aktiv medlem
Indlæg: 4099
Tilmeldt: 10. aug 2008, 08:44
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Bryrup
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Re: Indsugningsrens ift. EGR mod

Indlæg af Uffe » 26. mar 2014, 08:09

Nu er der i den tråd ikke noget håndgribeligt bevis på at det er turbo'en der er blevet renset. Det kan lige så vel være indsugningsmanifolden som har "åbnet sig op" ved at blive renset for sod.

De to ting er meget svære at adskille, men da det først er ved høj rpm at før-efter kurven rammer hinanden, så tror jeg ikke spor på at det er turbo'en der er blevet bedre. Jeg tror det er manifolden der er blevet renset, turbo'en justerer jo til maks vinkel ved lav RPM for at give tryk nok, hvis der så er masser af modstand i indsugningsmanifolden så kan turbo'en ikke lave nok tryk da den står på maks vinkel.

Senere i RPM vil turbo'en skrue ned for VNT fordi den her giver masser af tryk, som den skal justere ned for at undgå overboost. Derfor rammer kurverne hinanden da turbo'en i det høje rpm felt kan kompensere for den snævre manifold ved at danne større tryk for manifolden.

Turbo'en reguleres på baggrund af MAP sensoren som sidder i manifolden. Dvs trykket mellem manifold og turbo er højere i en motor hvor manifolden er indsnævret pga. EGR sod da turbo'en skal presse hårdere på manifolden for at gøre MAP sensor aflæsningen god.
Hans: Panzer Fabia Ambiente Mk. II 2010 1.2TSI ~200.000km
Hendes: VW Caddy Trendline 1.2TSI ~ 165.000km


Alt over 86hk er fråds.
Jeg er bare nærig.

Besvar

Tilbage til "Motor"