Hej,
Hvor forskelligt virker en Bell-Add indsugningsrens, alt efter om EGR er slået fra eller til???
Får man en større effekt af rens, hvis EGR er slået til?
Hvis EGR er slået fra, vil EGR ventil så blive renset?
Andet..?
Mvh
Jeppe
Indsugningsrens ift. EGR mod
- Jeppe_B
- Medlem
- Indlæg: 598
- Tilmeldt: 22. jun 2008, 20:39
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Århus
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 2 times
Indsugningsrens ift. EGR mod
Skoda Octavia Combi 2,0 TDI DSG 2018
Skoda Octavia Combi Greenline 2010
Skoda Octavia Combi Greenline 2010
- Jeppe_B
- Medlem
- Indlæg: 598
- Tilmeldt: 22. jun 2008, 20:39
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Århus
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 2 times
Re: Indsugningsrens ift. EGR mod
Ingen der ved noget om dette?
Mine tanker går på, om man rent faktisk vil få en mere effektiv udnyttelse af indsugningsrens, hvis EGR er aktiv, da noget rens måske vil blive tilbageført til indsugningen?
Mine tanker går på, om man rent faktisk vil få en mere effektiv udnyttelse af indsugningsrens, hvis EGR er aktiv, da noget rens måske vil blive tilbageført til indsugningen?
Skoda Octavia Combi 2,0 TDI DSG 2018
Skoda Octavia Combi Greenline 2010
Skoda Octavia Combi Greenline 2010
- ICON
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2572
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 11:23
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Fun city
- Has thanked: 0
- Been thanked: 1 time
Re: Indsugningsrens ift. EGR mod
Uden noget videre grundlag, så tror jeg forskellen er minimal, da aerosolen vel stortset afbrændes i forbindelse med forbrændingstakten. En lille smule føres måske tilbage via EGR, men det kan da ikke være noget videre. Hvis du er nervøs for, om du får den fulde effekt, så giv den en dåse mere om 15.000 km.
Nu ved jeg ikke, om forløbet på EGR-ventilen er mere eller mindre identisk med det på en 1,9 TDI, i så fald vil 2D´eren kun rense den øverste del af EGR-ventilen, hvis EGR er deaktiveret, ikke ventilsæde m.m., som jo typisk er det kritiske punkt. Men hvis den allerede er lukket, er der vel omvendt heller ingen fare for, at den pludselig går i stykker?
Nu ved jeg ikke, om forløbet på EGR-ventilen er mere eller mindre identisk med det på en 1,9 TDI, i så fald vil 2D´eren kun rense den øverste del af EGR-ventilen, hvis EGR er deaktiveret, ikke ventilsæde m.m., som jo typisk er det kritiske punkt. Men hvis den allerede er lukket, er der vel omvendt heller ingen fare for, at den pludselig går i stykker?
- Uffe
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4099
- Tilmeldt: 10. aug 2008, 08:44
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Bryrup
- Has thanked: 0
- Been thanked: 2 times
Re: Indsugningsrens ift. EGR mod
Hvis EGR er slået fra, så er rens af den ventil ligegyldig, så længe EGR ventilen kan lukke tæt.
Hvis du bruger EGR ventilen endnu, så forestiller jeg mig at du kan få en lille smule rensende effekt på EGR ventilen ved at bruge midlet. Medmindre det bliver forbrændt i cylindrene på vej til EGR ventilen.
Hvis du bruger EGR ventilen endnu, så forestiller jeg mig at du kan få en lille smule rensende effekt på EGR ventilen ved at bruge midlet. Medmindre det bliver forbrændt i cylindrene på vej til EGR ventilen.
Hans: Panzer Fabia Ambiente Mk. II 2010 1.2TSI ~200.000km
Hendes: VW Caddy Trendline 1.2TSI ~ 165.000km
Alt over 86hk er fråds.
Jeg er bare nærig.
Hendes: VW Caddy Trendline 1.2TSI ~ 165.000km
Alt over 86hk er fråds.
Jeg er bare nærig.
- Jeppe_B
- Medlem
- Indlæg: 598
- Tilmeldt: 22. jun 2008, 20:39
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Århus
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 2 times
Re: Indsugningsrens ift. EGR mod
Al med en kemisk rensende effekt brændes vel ikke af under forbrænding? Ellers har det vel ingen rensende effekt på EGR, vnt. osv??Uffe skrev:Hvis EGR er slået fra, så er rens af den ventil ligegyldig, så længe EGR ventilen kan lukke tæt.
Hvis du bruger EGR ventilen endnu, så forestiller jeg mig at du kan få en lille smule rensende effekt på EGR ventilen ved at bruge midlet. Medmindre det bliver forbrændt i cylindrene på vej til EGR ventilen.
Skoda Octavia Combi 2,0 TDI DSG 2018
Skoda Octavia Combi Greenline 2010
Skoda Octavia Combi Greenline 2010
- Uffe
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4099
- Tilmeldt: 10. aug 2008, 08:44
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Bryrup
- Has thanked: 0
- Been thanked: 2 times
Re: Indsugningsrens ift. EGR mod
Nu hedder produktet indsugningsrens. Så det der sker er at den opbløder soden der sidder i indsugningen og fører den ind til at blive tygget igennem af cylinder-stempel. Om rensen selv går til i forbrændingen det ved jeg ikke.Jeppe_B skrev: Al med en kemisk rensende effekt brændes vel ikke af under forbrænding? Ellers har det vel ingen rensende effekt på EGR, vnt. osv??
Men det er nok meget at forvente af en indsugningsrens hvis den overlever turen igennem forbrændingstakten og videre ud af udstødningen, og til EGR ventil eller turbo.
Hvis produktet nu hed "turborens" eller "EGR rens" så vil jeg da forvente at det kunne klare turen gennem forbrændingskammeret.
Hans: Panzer Fabia Ambiente Mk. II 2010 1.2TSI ~200.000km
Hendes: VW Caddy Trendline 1.2TSI ~ 165.000km
Alt over 86hk er fråds.
Jeg er bare nærig.
Hendes: VW Caddy Trendline 1.2TSI ~ 165.000km
Alt over 86hk er fråds.
Jeg er bare nærig.
- Jeppe_B
- Medlem
- Indlæg: 598
- Tilmeldt: 22. jun 2008, 20:39
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Århus
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 2 times
Re: Indsugningsrens ift. EGR mod
Turborens og EGR rens fås vidst også
I andre sammenhænge har det bare virket som om at indsugningsrensen har en effekt på turboen... fx i denne tråd...
http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=70&t=87412
Det er egentlig det der blandt andet er udgangspunktet for mit spørgsmål....
I andre sammenhænge har det bare virket som om at indsugningsrensen har en effekt på turboen... fx i denne tråd...
http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=70&t=87412
Det er egentlig det der blandt andet er udgangspunktet for mit spørgsmål....
Skoda Octavia Combi 2,0 TDI DSG 2018
Skoda Octavia Combi Greenline 2010
Skoda Octavia Combi Greenline 2010
- Uffe
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4099
- Tilmeldt: 10. aug 2008, 08:44
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Bryrup
- Has thanked: 0
- Been thanked: 2 times
Re: Indsugningsrens ift. EGR mod
Nu er der i den tråd ikke noget håndgribeligt bevis på at det er turbo'en der er blevet renset. Det kan lige så vel være indsugningsmanifolden som har "åbnet sig op" ved at blive renset for sod.
De to ting er meget svære at adskille, men da det først er ved høj rpm at før-efter kurven rammer hinanden, så tror jeg ikke spor på at det er turbo'en der er blevet bedre. Jeg tror det er manifolden der er blevet renset, turbo'en justerer jo til maks vinkel ved lav RPM for at give tryk nok, hvis der så er masser af modstand i indsugningsmanifolden så kan turbo'en ikke lave nok tryk da den står på maks vinkel.
Senere i RPM vil turbo'en skrue ned for VNT fordi den her giver masser af tryk, som den skal justere ned for at undgå overboost. Derfor rammer kurverne hinanden da turbo'en i det høje rpm felt kan kompensere for den snævre manifold ved at danne større tryk for manifolden.
Turbo'en reguleres på baggrund af MAP sensoren som sidder i manifolden. Dvs trykket mellem manifold og turbo er højere i en motor hvor manifolden er indsnævret pga. EGR sod da turbo'en skal presse hårdere på manifolden for at gøre MAP sensor aflæsningen god.
De to ting er meget svære at adskille, men da det først er ved høj rpm at før-efter kurven rammer hinanden, så tror jeg ikke spor på at det er turbo'en der er blevet bedre. Jeg tror det er manifolden der er blevet renset, turbo'en justerer jo til maks vinkel ved lav RPM for at give tryk nok, hvis der så er masser af modstand i indsugningsmanifolden så kan turbo'en ikke lave nok tryk da den står på maks vinkel.
Senere i RPM vil turbo'en skrue ned for VNT fordi den her giver masser af tryk, som den skal justere ned for at undgå overboost. Derfor rammer kurverne hinanden da turbo'en i det høje rpm felt kan kompensere for den snævre manifold ved at danne større tryk for manifolden.
Turbo'en reguleres på baggrund af MAP sensoren som sidder i manifolden. Dvs trykket mellem manifold og turbo er højere i en motor hvor manifolden er indsnævret pga. EGR sod da turbo'en skal presse hårdere på manifolden for at gøre MAP sensor aflæsningen god.
Hans: Panzer Fabia Ambiente Mk. II 2010 1.2TSI ~200.000km
Hendes: VW Caddy Trendline 1.2TSI ~ 165.000km
Alt over 86hk er fråds.
Jeg er bare nærig.
Hendes: VW Caddy Trendline 1.2TSI ~ 165.000km
Alt over 86hk er fråds.
Jeg er bare nærig.