Lambdasonde/tændspole moden til udskift?

Besvar
Tommygolf2
Helt nyt medlem
Indlæg: 24
Tilmeldt: 15. mar 2014, 10:10
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Lambdasonde/tændspole moden til udskift?

Indlæg af Tommygolf2 » 27. mar 2014, 18:53

I forlængelse af denne her tråd http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?t=91519

Jeg har søgt og målt efter på min gamle Golf 2 1.6 med PN Benzinmotor som stadig lider af tændingsbanken og lidt uroligt motorgang specielt i tomgang går den ret ujævn..

Jeg har målt lambdasonde med et multimeter og i tomgang (driftvarm) svinger den mellem 0.45 og 0.05 volt. Men jeg mener denne type bør svinge mellem 0.1 og 0,9 volt. Altså flere mål under 0,1 volt, kunne det ikke godt indikere en "træt" lambdasonde. Lambdasonden er af typen med kun en ledning.

Jeg har også målt tændspolen efter og ifølge tolerance data siger den at ohm for primær skal ligge mellem 0,52 og 0,76 ohm og der målte jeg 0,96 ohm mens sekunder siden ser fin nok ud. data siger mellem 2,4 og 3,5 Kohm og jeg målte 3,1 kohm.

Hvad siger i til det? Er lambdasonde/tændspole skifte moden

Tommygolf2
Helt nyt medlem
Indlæg: 24
Tilmeldt: 15. mar 2014, 10:10
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Lambdasonde/tændspole moden til udskift?

Indlæg af Tommygolf2 » 28. mar 2014, 21:35

Jeg har i dag skiftet lambdasonden og det er lige som om at det har kvikket bilen lidt mere op og lidt bedre tomgang, dog ikke noget at pralle over. Men tændingsbanken er dog blevet lidt være nu, så finder det ærlig talt meget mærkeligt (ja sider ærlig talt snart og får grå hår over det her).

Har så efter følgene været nede hos WV i Fredericia. De mente måske at golf 2´er fra den årgang skal via tester de har, have nulstillet/grund indstillet tændingen også der efter indstilles på strømfordeler. Det udsagn er baseret på en tidlige golf 2 (dog en 16 ventillet GTI model fra 1990 eller var det 1991, kan jeg ikke lige huske precis) de selv har haft kvaler med omkring tændingsbanken som de ikke kunne få væk og det skulle så vise sig at en tester skulle på først på den bil i vært fald.

Der ud over som sagt er min golf 2 fra 1991 en 1.6 Benzinmotor (motorkode PN) importeret fra Tyskland i sin tid, med elektrisk karburator (ikke det samme som monopoint indsprøjtning, men elektrisk styret karburator. Skriver det fordi nogen ikke helt forstår forskellen på elektrisk karburator og monopoint).

Har nogen af jer, hørt om det før med at der skal en tester på?

Og lige en ting mere. Jeg mener ikke at sådan en PN motor har Bankesensor, men hvad mener i om det?

3BB5
Nyt medlem
Indlæg: 140
Tilmeldt: 9. jun 2013, 14:59
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Lambdasonde/tændspole moden til udskift?

Indlæg af 3BB5 » 29. mar 2014, 01:53

PN motoren har ikke bankesensor. Du skal bare justere tændingen på strømfordeleren.

Bortset fra det kan urolig tomgang sagtens skyldes en slidt "karburator" enhed.
Emil Frederiksen - Mekaniker ved Kjulerup Auto- & Pladeværksted.
1999 - Audi A6 Avant Aut. - 2,4 30V - APS - 165HK.
1997 - Audi A4 Avant Quattro - 1,8T 20V - AEB - 150HK.

Tommygolf2
Helt nyt medlem
Indlæg: 24
Tilmeldt: 15. mar 2014, 10:10
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Lambdasonde/tændspole moden til udskift?

Indlæg af Tommygolf2 » 29. mar 2014, 11:07

Ja jeg mener heller den har banke sensor. Jeg kan godt leve med tomgangen om nødvendigt. Det er jo en gammel bil.

Hvad jeg dog ikke kan leve med er tændingsbanken, da det jo er en motordræber. Det kan det være i vært fald. Tændingen står rigtig med 18 grader før top med vakuum og tros det samt alt det andet jeg har gjort, tændingsbanker den stadig på livet løs. Udsender en metalisk rallen som bliver være jo mere gas den får.

Hvad jeg der ud over og har prøvet nu er:

Shell Vpower oktan 99
2 Bell Add 2B rens gennem indsugning
Bell Add 1B+ i tanken
Givet den lidt klø på motorvejen efter bell add kur, for at få evt. sod/koks ud af motoren, som kunne være skyld i tændingsbanken.
Som sagt skiftet lambdasonden.
Ud måle tændspole og rep forbindelser der til på grund af ir.
tjecket vakuum funktion på strømfordeler og i sin tid også skifte den ud.
Tjeck stik/forbindelser til hall giver og tændingsmodul som ser rigtig fin ud. Intet ir eller andet der.

Og nu har WV i Fredericia snakket om at der skal en tester på til at nulstille tænding.

Ved ikke om en slidt karburator, kan være skyld i tændingsbanken?

Der ud over er jeg snart ved at give op over for med det tændingsbanken. For intet har hjulpet på lige netop det problem. Jeg har lige nu mest løst til at køre den ud til den lokale hugger og lade den stå der...

Besvar

Tilbage til "Motor"