Turbo "slår måske" fra Octavia Combi Elegance 2006
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 37
- Tilmeldt: 25. jul 2012, 15:26
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Turbo "slår måske" fra Octavia Combi Elegance 2006
Håber dette er den rigtige tråd at spørge om assistance i, ellers vil jeg gerne vide det, så jeg kan flytte/genoprette tråden korrekt.
Fact er, at jeg har en Octavia 2.0 TDI fra 2006, som er blevet chippet/optimeret.
Originalt står den til 140HK/320Nm, men efter optimeringen for godt 2 år siden, så står den til 180+HK/415Nm.
For ca. 3 måneder siden oplevede jeg første gang, at ved acceleration på eksempelvis motorvej og hastighed der passerede 150km/t, resulterede i tab af trækkraft, nærmest som om turboen slog fra. Det skal siges, at der ikke kom advarsler i instrumentpanelet om motorstyring etc. Det er nu sket nogle gange og jeg har fået fjernet nogle daværende mistanker, bl.a at det skete med autopilot sat og at acceleration "støjede" ved disse hastigheder. Dette er nu påvist OGSÅ sker uden brug af autopilot. (som nævnt, ingen advarsler i instrumentpanel, men autopilot kan ikke længere aktiveres når turboen taber pusten)
Har fundet ud af, at hvis jeg parkerer bilen og slukker motoren, så er problemet løst når jeg starter den igen (10-20 sekunder med motor slukket er nok). Desværre er det ikke så heldigt når man kører motorvejskørsel i bl.a tyskland, at man taber fart og skal i nødsporet eller på en rasteplads/tankstation.
Jeg har et par gange nu været på værksted og alle gange omhandler fejlkoden at der tabes turbotryk. Jeg kan desværre ikke den præcise udlæsning, men på dansk er det ca. noget med trykket der ikke leveres korrekt.
Jeg har snakket med et par forskellige værksteder og de næsten alle siger, at det nok er min turbo der er ved at dø. Ham der lavede min optimering siger yderligere, at den motortype jeg har, tidligere er set med tilsodning af turbo ved omkring 200.000, hvilket kræver en renovering eller en ny turbo. Min har gået ca. 190.000. Motortype/Motorkode er BKD
Da det kun sker ved motorvejskørsel, er det selvfølgelig lidt foruroligende at en overhaling på den tyske motorvej, resulterer i at bilen taber pusten.
Er der nogen herinde der har et par gode råd eller har dem jeg allerede har snakket med ret, når de siger at der skal en ny turbo i?
Jeg har fået tilbud fra 2 værksteder i tyskland og der kan jeg for knap 10.000 få en ny turbo i (som jeg formoder kan holde 200.000 mere).
Anbefales det at jeg fjerner min optimering igen af hensyn til slitage på turbo'en samt resten af bilen?
Har ellers en fin brændstof økonomi nu, omkring 19,5/20 km/l, hvilket var den oprindelige mening med optimeringen, samt at der kom lidt ekstra bundtræk i bilen.
Jeg er totalt amatør og beder derfor om råd blandt de mange eksperter herinde.
På forhånd tak for jeres tid og eventuelle svar.
//Carsten
Fact er, at jeg har en Octavia 2.0 TDI fra 2006, som er blevet chippet/optimeret.
Originalt står den til 140HK/320Nm, men efter optimeringen for godt 2 år siden, så står den til 180+HK/415Nm.
For ca. 3 måneder siden oplevede jeg første gang, at ved acceleration på eksempelvis motorvej og hastighed der passerede 150km/t, resulterede i tab af trækkraft, nærmest som om turboen slog fra. Det skal siges, at der ikke kom advarsler i instrumentpanelet om motorstyring etc. Det er nu sket nogle gange og jeg har fået fjernet nogle daværende mistanker, bl.a at det skete med autopilot sat og at acceleration "støjede" ved disse hastigheder. Dette er nu påvist OGSÅ sker uden brug af autopilot. (som nævnt, ingen advarsler i instrumentpanel, men autopilot kan ikke længere aktiveres når turboen taber pusten)
Har fundet ud af, at hvis jeg parkerer bilen og slukker motoren, så er problemet løst når jeg starter den igen (10-20 sekunder med motor slukket er nok). Desværre er det ikke så heldigt når man kører motorvejskørsel i bl.a tyskland, at man taber fart og skal i nødsporet eller på en rasteplads/tankstation.
Jeg har et par gange nu været på værksted og alle gange omhandler fejlkoden at der tabes turbotryk. Jeg kan desværre ikke den præcise udlæsning, men på dansk er det ca. noget med trykket der ikke leveres korrekt.
Jeg har snakket med et par forskellige værksteder og de næsten alle siger, at det nok er min turbo der er ved at dø. Ham der lavede min optimering siger yderligere, at den motortype jeg har, tidligere er set med tilsodning af turbo ved omkring 200.000, hvilket kræver en renovering eller en ny turbo. Min har gået ca. 190.000. Motortype/Motorkode er BKD
Da det kun sker ved motorvejskørsel, er det selvfølgelig lidt foruroligende at en overhaling på den tyske motorvej, resulterer i at bilen taber pusten.
Er der nogen herinde der har et par gode råd eller har dem jeg allerede har snakket med ret, når de siger at der skal en ny turbo i?
Jeg har fået tilbud fra 2 værksteder i tyskland og der kan jeg for knap 10.000 få en ny turbo i (som jeg formoder kan holde 200.000 mere).
Anbefales det at jeg fjerner min optimering igen af hensyn til slitage på turbo'en samt resten af bilen?
Har ellers en fin brændstof økonomi nu, omkring 19,5/20 km/l, hvilket var den oprindelige mening med optimeringen, samt at der kom lidt ekstra bundtræk i bilen.
Jeg er totalt amatør og beder derfor om råd blandt de mange eksperter herinde.
På forhånd tak for jeres tid og eventuelle svar.
//Carsten
======================================
Skoda Octavia 2.0 TDI Elegance 190HK/440NM (2007)
======================================
Skoda Octavia 2.0 TDI Elegance 190HK/440NM (2007)
======================================
- Uffe
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4099
- Tilmeldt: 10. aug 2008, 08:44
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Bryrup
- Has thanked: 0
- Been thanked: 2 times
Re: Turbo "slår måske" fra Octavia Combi Elegance 2006
Det lyder som den går i nødprogram.
Men få fat i en VCDS fejludlæsning, så bliver gætteriet lidt mere præcist.
Bare smid hele udlæsningen herind som tekst.
Men få fat i en VCDS fejludlæsning, så bliver gætteriet lidt mere præcist.
Bare smid hele udlæsningen herind som tekst.
Hans: Panzer Fabia Ambiente Mk. II 2010 1.2TSI ~200.000km
Hendes: VW Caddy Trendline 1.2TSI ~ 165.000km
Alt over 86hk er fråds.
Jeg er bare nærig.
Hendes: VW Caddy Trendline 1.2TSI ~ 165.000km
Alt over 86hk er fråds.
Jeg er bare nærig.
- Tonny
- Admin
- Indlæg: 9368
- Tilmeldt: 8. jun 2008, 13:52
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: 7280 Sdr. Felding
- Has thanked: 264 times
- Been thanked: 666 times
Re: Turbo "slår måske" fra Octavia Combi Elegance 2006
Fejludlæs/få konstateret om det er turboen der er sodet til. Det lyder meget sandsynligt.
Derefter få den renset eller udskift.
Jeg kan ikke se nogen grund til at fjerne optimeringen.
Derefter få den renset eller udskift.
Jeg kan ikke se nogen grund til at fjerne optimeringen.
- Uffe
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4099
- Tilmeldt: 10. aug 2008, 08:44
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Bryrup
- Has thanked: 0
- Been thanked: 2 times
Re: Turbo "slår måske" fra Octavia Combi Elegance 2006
For at berolige lidt så har flere brugere herinde haft samme symptomer og det var hos dem en vakuum slange der var revnet, hos andre en vakuum ventil der var defekt.
Det behøver ikke koste dig 10.000kr - der er også andre muligheder selvom problemet er at turbo'en overbooster.
Det behøver ikke koste dig 10.000kr - der er også andre muligheder selvom problemet er at turbo'en overbooster.
Hans: Panzer Fabia Ambiente Mk. II 2010 1.2TSI ~200.000km
Hendes: VW Caddy Trendline 1.2TSI ~ 165.000km
Alt over 86hk er fråds.
Jeg er bare nærig.
Hendes: VW Caddy Trendline 1.2TSI ~ 165.000km
Alt over 86hk er fråds.
Jeg er bare nærig.
- JP-Auto
- Medlem
- Indlæg: 1086
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 15:11
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: JP-Auto.
- Geografisk sted: Havdrup.
- Has thanked: 0
- Been thanked: 2 times
Re: Turbo "slår måske" fra Octavia Combi Elegance 2006
Mener vi tager ca 6000kr alt inkl. for en renoveret turbo, monteret.
Venligst Jesper Pedersen
JP-Auto
Service og Reparation af VW-AUDI-SEAT-SKODA
Tlf: 48221711
Web: http://www.3liter.dk
JP-Auto
Service og Reparation af VW-AUDI-SEAT-SKODA
Tlf: 48221711
Web: http://www.3liter.dk
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 37
- Tilmeldt: 25. jul 2012, 15:26
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Turbo "slår måske" fra Octavia Combi Elegance 2006
Jeg vil forsøge at "knalde" turboen i weekenden og se om jeg kan finde en der kan lave en udlæsning for mig, som jeg kan lægge herind. Det kræver som sagt at jeg sparker til den og runder 150km/t.
Grunden til at jeg også er meget forvirret omkring det at det faktisk skulle være min turbo der er defekt er, at jeg kan rulle ind i en rundkørsel med 30-40 km/t i 3. gear og accelerere ud af rundkørslen uden at skifte gear og fortsætte til 120/130 km/t. Her får turboen i den grad noget at lave, men det får den stadig ikke til at slå fra. Jeg har lavet lignende i 4. gear på motorvejs tilkørsler og sparket til den, men heller ikke her kan jeg få den til at slå fra. Det er 6. gear fra 130-140 og til jeg runder ca. 150 km/t at det altid sker. Jeg skal derfor en tur på motorvejen igen og finde en 130 km/t strækning hvor jeg kan trykke den af.
Er der nogen der kender nogen i Horsens/Vejle/Hedensted området, som de har haft gode erfaringer med og som ved hvordan man udlæser de data som Uffe eksempelvis spørger til?
Tonny skriver også, at man i udlæsningen kan se om turbo'en er sodet til, derfor endnu en grund til at det udlæses korrekt.
Dog skal der lige med, at med mistet trækkraft er det ikke særligt fedt at skulle køre ret langt efter en udlæsning, da der som sagt mangler power.
Hvad er den generelle anbefaling i forhold til om der skal købes ny turbo eller om en renovering er "næsten" lige så effektiv. Jeg kan få en ny monteret i Tyskland for ca. 10.000 og hvis den holder de næste 200.000, så vil jeg nok foretrække det fremfor eks. 6000 for en renoveret, som måske kun holder 100.000.
Tak til alle indtil videre for tilbagemeldingerne. Det er rart at høre jeres mening også.
//Carsten
Grunden til at jeg også er meget forvirret omkring det at det faktisk skulle være min turbo der er defekt er, at jeg kan rulle ind i en rundkørsel med 30-40 km/t i 3. gear og accelerere ud af rundkørslen uden at skifte gear og fortsætte til 120/130 km/t. Her får turboen i den grad noget at lave, men det får den stadig ikke til at slå fra. Jeg har lavet lignende i 4. gear på motorvejs tilkørsler og sparket til den, men heller ikke her kan jeg få den til at slå fra. Det er 6. gear fra 130-140 og til jeg runder ca. 150 km/t at det altid sker. Jeg skal derfor en tur på motorvejen igen og finde en 130 km/t strækning hvor jeg kan trykke den af.
Er der nogen der kender nogen i Horsens/Vejle/Hedensted området, som de har haft gode erfaringer med og som ved hvordan man udlæser de data som Uffe eksempelvis spørger til?
Tonny skriver også, at man i udlæsningen kan se om turbo'en er sodet til, derfor endnu en grund til at det udlæses korrekt.
Dog skal der lige med, at med mistet trækkraft er det ikke særligt fedt at skulle køre ret langt efter en udlæsning, da der som sagt mangler power.
Hvad er den generelle anbefaling i forhold til om der skal købes ny turbo eller om en renovering er "næsten" lige så effektiv. Jeg kan få en ny monteret i Tyskland for ca. 10.000 og hvis den holder de næste 200.000, så vil jeg nok foretrække det fremfor eks. 6000 for en renoveret, som måske kun holder 100.000.
Tak til alle indtil videre for tilbagemeldingerne. Det er rart at høre jeres mening også.
//Carsten
======================================
Skoda Octavia 2.0 TDI Elegance 190HK/440NM (2007)
======================================
Skoda Octavia 2.0 TDI Elegance 190HK/440NM (2007)
======================================
- Uffe
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4099
- Tilmeldt: 10. aug 2008, 08:44
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Bryrup
- Has thanked: 0
- Been thanked: 2 times
Re: Turbo "slår måske" fra Octavia Combi Elegance 2006
Hvor mange rpm når motoren op på når du laver din acceleration ud af rundkørslen?
Du skal nok over 3500rpm for at turbo'en kan overbooste.
Du skal nok over 3500rpm for at turbo'en kan overbooste.
Hans: Panzer Fabia Ambiente Mk. II 2010 1.2TSI ~200.000km
Hendes: VW Caddy Trendline 1.2TSI ~ 165.000km
Alt over 86hk er fråds.
Jeg er bare nærig.
Hendes: VW Caddy Trendline 1.2TSI ~ 165.000km
Alt over 86hk er fråds.
Jeg er bare nærig.
- jan67
- Nyt medlem
- Indlæg: 174
- Tilmeldt: 15. okt 2011, 19:32
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Gentofte
- Has thanked: 10 times
- Been thanked: 4 times
Re: Turbo "slår måske" fra Octavia Combi Elegance 2006
prøvede næsten det samme i en citroen, (undskyld fy føj møgord)
det viste sig brænstof filtret var godt stoppet til, et nyt gjorde underværker..
Jan
det viste sig brænstof filtret var godt stoppet til, et nyt gjorde underværker..
Jan
Skoda fabia 2006 16v 101hk, Skoda Superb 2012 1.8 tsi
- mini bob
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 55
- Tilmeldt: 16. aug 2011, 15:49
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Nordjyland Aabybro
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Turbo "slår måske" fra Octavia Combi Elegance 2006
Har prøvet præcis det samme. Hvor Skoda Nørresundby sagde en ny turbo. Har så en garvet fætter ved Skoda Holstebro. Ringede til ham og han sagde med det samme det var noget med vacumwhitebeast skrev:Håber dette er den rigtige tråd at spørge om assistance i, ellers vil jeg gerne vide det, så jeg kan flytte/genoprette tråden korrekt.
Fact er, at jeg har en Octavia 2.0 TDI fra 2006, som er blevet chippet/optimeret.
Originalt står den til 140HK/320Nm, men efter optimeringen for godt 2 år siden, så står den til 180+HK/415Nm.
For ca. 3 måneder siden oplevede jeg første gang, at ved acceleration på eksempelvis motorvej og hastighed der passerede 150km/t, resulterede i tab af trækkraft, nærmest som om turboen slog fra. Det skal siges, at der ikke kom advarsler i instrumentpanelet om motorstyring etc. Det er nu sket nogle gange og jeg har fået fjernet nogle daværende mistanker, bl.a at det skete med autopilot sat og at acceleration "støjede" ved disse hastigheder. Dette er nu påvist OGSÅ sker uden brug af autopilot. (som nævnt, ingen advarsler i instrumentpanel, men autopilot kan ikke længere aktiveres når turboen taber pusten)
Har fundet ud af, at hvis jeg parkerer bilen og slukker motoren, så er problemet løst når jeg starter den igen (10-20 sekunder med motor slukket er nok). Desværre er det ikke så heldigt når man kører motorvejskørsel i bl.a tyskland, at man taber fart og skal i nødsporet eller på en rasteplads/tankstation.
Jeg har et par gange nu været på værksted og alle gange omhandler fejlkoden at der tabes turbotryk. Jeg kan desværre ikke den præcise udlæsning, men på dansk er det ca. noget med trykket der ikke leveres korrekt.
Jeg har snakket med et par forskellige værksteder og de næsten alle siger, at det nok er min turbo der er ved at dø. Ham der lavede min optimering siger yderligere, at den motortype jeg har, tidligere er set med tilsodning af turbo ved omkring 200.000, hvilket kræver en renovering eller en ny turbo. Min har gået ca. 190.000. Motortype/Motorkode er BKD
Da det kun sker ved motorvejskørsel, er det selvfølgelig lidt foruroligende at en overhaling på den tyske motorvej, resulterer i at bilen taber pusten.
Er der nogen herinde der har et par gode råd eller har dem jeg allerede har snakket med ret, når de siger at der skal en ny turbo i?
Jeg har fået tilbud fra 2 værksteder i tyskland og der kan jeg for knap 10.000 få en ny turbo i (som jeg formoder kan holde 200.000 mere).
Anbefales det at jeg fjerner min optimering igen af hensyn til slitage på turbo'en samt resten af bilen?
Har ellers en fin brændstof økonomi nu, omkring 19,5/20 km/l, hvilket var den oprindelige mening med optimeringen, samt at der kom lidt ekstra bundtræk i bilen.
Jeg er totalt amatør og beder derfor om råd blandt de mange eksperter herinde.
På forhånd tak for jeres tid og eventuelle svar.
//Carsten
Kørte den til ham. Han skiftet en vacum dåse. Det kostede ca 1000kr og ikke 15000kr
____________________________________
Octavia RS TDI 170HK DSG
http://www.bilgalleri.dk/gal_visbil.aspx?ID=237721
Octavia RS TDI 170HK DSG
http://www.bilgalleri.dk/gal_visbil.aspx?ID=237721
- mini bob
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 55
- Tilmeldt: 16. aug 2011, 15:49
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Nordjyland Aabybro
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Turbo "slår måske" fra Octavia Combi Elegance 2006
Har kørt 70000 siden uden problemer. Har dog lige solgt min Octavia
____________________________________
Octavia RS TDI 170HK DSG
http://www.bilgalleri.dk/gal_visbil.aspx?ID=237721
Octavia RS TDI 170HK DSG
http://www.bilgalleri.dk/gal_visbil.aspx?ID=237721
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 37
- Tilmeldt: 25. jul 2012, 15:26
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Turbo "slår måske" fra Octavia Combi Elegance 2006
Uffe, den kommer over 3500rpm. Jeg fik måske ikke skrevet det tydeligt nok tidligere, men jeg kan IKKE få den til at stå af med mindre den hedder 6. gear og jeg sparker til den i en overhaling.Uffe skrev:Hvor mange rpm når motoren op på når du laver din acceleration ud af rundkørslen?
Du skal nok over 3500rpm for at turbo'en kan overbooste.
Fuld skrald i rundkørslen og ud i samme gear (3. gear) kan ikke få den til at slå over.
======================================
Skoda Octavia 2.0 TDI Elegance 190HK/440NM (2007)
======================================
Skoda Octavia 2.0 TDI Elegance 190HK/440NM (2007)
======================================
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 37
- Tilmeldt: 25. jul 2012, 15:26
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Turbo
Cool, ved du hvilken "dåse" jeg skal spørge om at få skiftet?mini bob skrev:Har prøvet præcis det samme. Hvor Skoda Nørresundby sagde en ny turbo. Har så en garvet fætter ved Skoda Holstebro. Ringede til ham og han sagde med det samme det var noget med vacumwhitebeast skrev:Håber dette er den rigtige tråd at spørge om assistance i, ellers vil jeg gerne vide det, så jeg kan flytte/genoprette tråden korrekt.
Fact er, at jeg har en Octavia 2.0 TDI fra 2006, som er blevet chippet/optimeret.
Originalt står den til 140HK/320Nm, men efter optimeringen for godt 2 år siden, så står den til 180+HK/415Nm.
For ca. 3 måneder siden oplevede jeg første gang, at ved acceleration på eksempelvis motorvej og hastighed der passerede 150km/t, resulterede i tab af trækkraft, nærmest som om turboen slog fra. Det skal siges, at der ikke kom advarsler i instrumentpanelet om motorstyring etc. Det er nu sket nogle gange og jeg har fået fjernet nogle daværende mistanker, bl.a at det skete med autopilot sat og at acceleration "støjede" ved disse hastigheder. Dette er nu påvist OGSÅ sker uden brug af autopilot. (som nævnt, ingen advarsler i instrumentpanel, men autopilot kan ikke længere aktiveres når turboen taber pusten)
Har fundet ud af, at hvis jeg parkerer bilen og slukker motoren, så er problemet løst når jeg starter den igen (10-20 sekunder med motor slukket er nok). Desværre er det ikke så heldigt når man kører motorvejskørsel i bl.a tyskland, at man taber fart og skal i nødsporet eller på en rasteplads/tankstation.
Jeg har et par gange nu været på værksted og alle gange omhandler fejlkoden at der tabes turbotryk. Jeg kan desværre ikke den præcise udlæsning, men på dansk er det ca. noget med trykket der ikke leveres korrekt.
Jeg har snakket med et par forskellige værksteder og de næsten alle siger, at det nok er min turbo der er ved at dø. Ham der lavede min optimering siger yderligere, at den motortype jeg har, tidligere er set med tilsodning af turbo ved omkring 200.000, hvilket kræver en renovering eller en ny turbo. Min har gået ca. 190.000. Motortype/Motorkode er BKD
Da det kun sker ved motorvejskørsel, er det selvfølgelig lidt foruroligende at en overhaling på den tyske motorvej, resulterer i at bilen taber pusten.
Er der nogen herinde der har et par gode råd eller har dem jeg allerede har snakket med ret, når de siger at der skal en ny turbo i?
Jeg har fået tilbud fra 2 værksteder i tyskland og der kan jeg for knap 10.000 få en ny turbo i (som jeg formoder kan holde 200.000 mere).
Anbefales det at jeg fjerner min optimering igen af hensyn til slitage på turbo'en samt resten af bilen?
Har ellers en fin brændstof økonomi nu, omkring 19,5/20 km/l, hvilket var den oprindelige mening med optimeringen, samt at der kom lidt ekstra bundtræk i bilen.
Jeg er totalt amatør og beder derfor om råd blandt de mange eksperter herinde.
På forhånd tak for jeres tid og eventuelle svar.
//Carsten
Kørte den til ham. Han skiftet en vacum dåse. Det kostede ca 1000kr og ikke 15000kr
======================================
Skoda Octavia 2.0 TDI Elegance 190HK/440NM (2007)
======================================
Skoda Octavia 2.0 TDI Elegance 190HK/440NM (2007)
======================================
- mini bob
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 55
- Tilmeldt: 16. aug 2011, 15:49
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Nordjyland Aabybro
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Turbo "slår måske" fra Octavia Combi Elegance 2006
Nej ved jeg ikke. Men få testet hvor den er utæt. Så du ikke skifter noget som ikke er utætwhitebeast skrev:Cool, ved du hvilken "dåse" jeg skal spørge om at få skiftet?mini bob skrev:Har prøvet præcis det samme. Hvor Skoda Nørresundby sagde en ny turbo. Har så en garvet fætter ved Skoda Holstebro. Ringede til ham og han sagde med det samme det var noget med vacumwhitebeast skrev:Håber dette er den rigtige tråd at spørge om assistance i, ellers vil jeg gerne vide det, så jeg kan flytte/genoprette tråden korrekt.
Fact er, at jeg har en Octavia 2.0 TDI fra 2006, som er blevet chippet/optimeret.
Originalt står den til 140HK/320Nm, men efter optimeringen for godt 2 år siden, så står den til 180+HK/415Nm.
For ca. 3 måneder siden oplevede jeg første gang, at ved acceleration på eksempelvis motorvej og hastighed der passerede 150km/t, resulterede i tab af trækkraft, nærmest som om turboen slog fra. Det skal siges, at der ikke kom advarsler i instrumentpanelet om motorstyring etc. Det er nu sket nogle gange og jeg har fået fjernet nogle daværende mistanker, bl.a at det skete med autopilot sat og at acceleration "støjede" ved disse hastigheder. Dette er nu påvist OGSÅ sker uden brug af autopilot. (som nævnt, ingen advarsler i instrumentpanel, men autopilot kan ikke længere aktiveres når turboen taber pusten)
Har fundet ud af, at hvis jeg parkerer bilen og slukker motoren, så er problemet løst når jeg starter den igen (10-20 sekunder med motor slukket er nok). Desværre er det ikke så heldigt når man kører motorvejskørsel i bl.a tyskland, at man taber fart og skal i nødsporet eller på en rasteplads/tankstation.
Jeg har et par gange nu været på værksted og alle gange omhandler fejlkoden at der tabes turbotryk. Jeg kan desværre ikke den præcise udlæsning, men på dansk er det ca. noget med trykket der ikke leveres korrekt.
Jeg har snakket med et par forskellige værksteder og de næsten alle siger, at det nok er min turbo der er ved at dø. Ham der lavede min optimering siger yderligere, at den motortype jeg har, tidligere er set med tilsodning af turbo ved omkring 200.000, hvilket kræver en renovering eller en ny turbo. Min har gået ca. 190.000. Motortype/Motorkode er BKD
Da det kun sker ved motorvejskørsel, er det selvfølgelig lidt foruroligende at en overhaling på den tyske motorvej, resulterer i at bilen taber pusten.
Er der nogen herinde der har et par gode råd eller har dem jeg allerede har snakket med ret, når de siger at der skal en ny turbo i?
Jeg har fået tilbud fra 2 værksteder i tyskland og der kan jeg for knap 10.000 få en ny turbo i (som jeg formoder kan holde 200.000 mere).
Anbefales det at jeg fjerner min optimering igen af hensyn til slitage på turbo'en samt resten af bilen?
Har ellers en fin brændstof økonomi nu, omkring 19,5/20 km/l, hvilket var den oprindelige mening med optimeringen, samt at der kom lidt ekstra bundtræk i bilen.
Jeg er totalt amatør og beder derfor om råd blandt de mange eksperter herinde.
På forhånd tak for jeres tid og eventuelle svar.
//Carsten
Kørte den til ham. Han skiftet en vacum dåse. Det kostede ca 1000kr og ikke 15000kr
____________________________________
Octavia RS TDI 170HK DSG
http://www.bilgalleri.dk/gal_visbil.aspx?ID=237721
Octavia RS TDI 170HK DSG
http://www.bilgalleri.dk/gal_visbil.aspx?ID=237721
- JerrilD
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2173
- Tilmeldt: 24. mar 2009, 20:28
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Trekants Området
- Has thanked: 21 times
- Been thanked: 55 times
Re: Turbo "slår måske" fra Octavia Combi Elegance 2006
Kør ned til Hans Pausgaard i Vejle på Flegmade 9. Han er altid behjælpelig med sådan noget. Virkelig et fint sted
Vw Polo Mk2 Steilheck 1300 4Gear
Suzuki Jimny 1.5 Adventure
Suzuki Jimny 1.5 Adventure
- ClausP
- Aktiv medlem
- Indlæg: 3598
- Tilmeldt: 20. jul 2008, 14:51
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Aalborg
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 25 times
Re: Turbo "slår måske" fra Octavia Combi Elegance 2006
Jeg ville nu få udlæst fejlkode inden jeg blot begynder at smide 1000 -1500 kr. efter en dåse, uden anden indikation.
Jeg tror i 95% af tilfældende er det overboost pga. sod i VNT, det kan som regel renses væk, og så kører det hele bare silkeblødt bagefter, har du bemærket om momentet er lidt hårdt når su skifter gear (sådan lidt friskt)?
Det er tegn på at VNT ikke arbejder som den skal.
Jeg tror i 95% af tilfældende er det overboost pga. sod i VNT, det kan som regel renses væk, og så kører det hele bare silkeblødt bagefter, har du bemærket om momentet er lidt hårdt når su skifter gear (sådan lidt friskt)?
Det er tegn på at VNT ikke arbejder som den skal.
Volkswagen ID.3 Pro - Vollausstattung
- Krog
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4941
- Tilmeldt: 14. dec 2009, 18:56
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: 8362 Hørning
- Has thanked: 45 times
- Been thanked: 16 times
Re: Turbo "slår måske" fra Octavia Combi Elegance 2006
+1ClausP skrev:Jeg ville nu få udlæst fejlkode inden jeg blot begynder at smide 1000 -1500 kr. efter en dåse, uden anden indikation.
Jeg tror i 95% af tilfældende er det overboost pga. sod i VNT, det kan som regel renses væk, og så kører det hele bare silkeblødt bagefter, har du bemærket om momentet er lidt hårdt når su skifter gear (sådan lidt friskt)?
Det er tegn på at VNT ikke arbejder som den skal.
It’s better to be approximately right, rather than precisely wrong!!
PB for udlæsning og kodning - VDCS, altid opdateret til nyeste version
Touran 2016, 2.0 TDI, DSG, Highline
Fabia Combi II 2008, 1.4 Benzin
Golf V variant 2008, 1.9 TDI, Sportline - Solgt
PB for udlæsning og kodning - VDCS, altid opdateret til nyeste version
Touran 2016, 2.0 TDI, DSG, Highline
Fabia Combi II 2008, 1.4 Benzin
Golf V variant 2008, 1.9 TDI, Sportline - Solgt
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 37
- Tilmeldt: 25. jul 2012, 15:26
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Turbo "slår måske" fra Octavia Combi Elegance 2006
I er xxxxx seje. Det lyder som om det måske er det der er problemet. Syntes dog ikke at mit moment arbejder specielt anderledes, men min bedre halvdel er begyndt at klage over at den småhoster/hakker lidt i perioder. Jeg prøver stadig at få den til at smide trykket, men jeg skal som sagt over de 150km/t før det sker (6. gear)- Kan simpelthen ikke få den til det ved at trække den ud ved en lavere gearing. Syntes det lyder tåbeligt, men det er fact. Har virkelig prøvet at trække den ud i 3. og 4. gear, men den klapper ikke sammen og taber pusten.ClausP skrev:Jeg ville nu få udlæst fejlkode inden jeg blot begynder at smide 1000 -1500 kr. efter en dåse, uden anden indikation.
Jeg tror i 95% af tilfældende er det overboost pga. sod i VNT, det kan som regel renses væk, og så kører det hele bare silkeblødt bagefter, har du bemærket om momentet er lidt hårdt når su skifter gear (sådan lidt friskt)?
Det er tegn på at VNT ikke arbejder som den skal.
Selvom jeg har fået fjernet fejlen i forbindelse med mit sidste besøg ved værkstedet, kan man så stadig finde fejlen i en log eller lignende i den der udlæser?
======================================
Skoda Octavia 2.0 TDI Elegance 190HK/440NM (2007)
======================================
Skoda Octavia 2.0 TDI Elegance 190HK/440NM (2007)
======================================
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 37
- Tilmeldt: 25. jul 2012, 15:26
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Turbo "slår måske" fra Octavia Combi Elegance 2006
Er det ham her du tænker på?JerrilD skrev:Kør ned til Hans Pausgaard i Vejle på Flegmade 9. Han er altid behjælpelig med sådan noget. Virkelig et fint sted
https://www.google.dk/maps/@55.709207,9 ... e0!6m1!1e1
Plejer at købe mine eXtreme Racing pærer til begge biler hos ham.
======================================
Skoda Octavia 2.0 TDI Elegance 190HK/440NM (2007)
======================================
Skoda Octavia 2.0 TDI Elegance 190HK/440NM (2007)
======================================
- ClausP
- Aktiv medlem
- Indlæg: 3598
- Tilmeldt: 20. jul 2008, 14:51
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Aalborg
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 25 times
Re: Turbo "slår måske" fra Octavia Combi Elegance 2006
Da jeg havde problemet på min tidligere Golf 5, startede det også med periodisk at komme når jeg gave gas i 6 ved ret høj hastighed.
Efter noget tid tog det til, så det tilsidst var helt sikkert at den gik i overboost / nødprogram ca. 3 sekunder efter man gav gas i 6. ved enhver hastighed over 120 km/t.
Dog med den sjove lille undtagelse af at når vi var fire store gutter i bilen, så var belastningen så stor at den ikke kunne overbooste
Jeg prøvede først at rense den med noget Bell-add kemi, tror det var partikelfilter rens, som jeg fik anbefalet at prøve af Bell-add.
Det holdt ca. tre uger så var problemet tilbage.
Til sidste rensede jeg turboen ved adskillelse og mekanisk rengøring, fejl forsvandt, og side gevinsten var at ladetryksreguleringen kørte silkeblødt ved gearskifte og gas af og på.
Det med at man ikke kan mærke at det arbejde anderledes kan også være svært, da tilsodningen kommer snigende, men efter rens/skift af turbo er man ikke i tvivl om forskellen.
Men hvis der er bare det mindste hård fornemmelse ved gearskifte og gas af og på, så er det en god indikator for tilsodning af VNT.
Efter noget tid tog det til, så det tilsidst var helt sikkert at den gik i overboost / nødprogram ca. 3 sekunder efter man gav gas i 6. ved enhver hastighed over 120 km/t.
Dog med den sjove lille undtagelse af at når vi var fire store gutter i bilen, så var belastningen så stor at den ikke kunne overbooste
Jeg prøvede først at rense den med noget Bell-add kemi, tror det var partikelfilter rens, som jeg fik anbefalet at prøve af Bell-add.
Det holdt ca. tre uger så var problemet tilbage.
Til sidste rensede jeg turboen ved adskillelse og mekanisk rengøring, fejl forsvandt, og side gevinsten var at ladetryksreguleringen kørte silkeblødt ved gearskifte og gas af og på.
Det med at man ikke kan mærke at det arbejde anderledes kan også være svært, da tilsodningen kommer snigende, men efter rens/skift af turbo er man ikke i tvivl om forskellen.
Men hvis der er bare det mindste hård fornemmelse ved gearskifte og gas af og på, så er det en god indikator for tilsodning af VNT.
Volkswagen ID.3 Pro - Vollausstattung
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1968
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 16:40
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Århus N
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Turbo "slår måske" fra Octavia Combi Elegance 2006
Har du checket dit brændstoffilter fornyligt ? Det du (og din bedre halvdel) oplever lyder som noget min nabo har haft med sin Skoda Octavia RS TDI, og der var værkstedet også i gang med at ville skifte alt muligt, indtil de fandt frem til at hans brændstoffilter var sort af motorolie. Det startede også med den ikke rigtig ville trække af og til, og så begyndt den at småhoste i perioder. Ny tandempumpe, og den kører nu igen formidabelt. "Just my 5 cent ...."
Kim B., club GOLF Danmark
1983 Golf 1 GTI, 1994 Golf VR6, 2011 Golf 6 GTI Adidas - DSG !!
1983 Golf 1 GTI, 1994 Golf VR6, 2011 Golf 6 GTI Adidas - DSG !!
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 37
- Tilmeldt: 25. jul 2012, 15:26
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Turbo "slår måske" fra Octavia Combi Elegance 2006
Tjekker også dette. Thx Bro!!Kimb skrev:Har du checket dit brændstoffilter fornyligt ? Det du (og din bedre halvdel) oplever lyder som noget min nabo har haft med sin Skoda Octavia RS TDI, og der var værkstedet også i gang med at ville skifte alt muligt, indtil de fandt frem til at hans brændstoffilter var sort af motorolie. Det startede også med den ikke rigtig ville trække af og til, og så begyndt den at småhoste i perioder. Ny tandempumpe, og den kører nu igen formidabelt. "Just my 5 cent ...."
======================================
Skoda Octavia 2.0 TDI Elegance 190HK/440NM (2007)
======================================
Skoda Octavia 2.0 TDI Elegance 190HK/440NM (2007)
======================================
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 37
- Tilmeldt: 25. jul 2012, 15:26
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Turbo "slår måske" fra Octavia Combi Elegance 2006
Sweet Claus. Nu er der ikke partikelfilter i min model (det kom senere 2007 og op så vidt jeg husker), men din beskrivelse minder om det jeg oplever nu. Det er KUN ved overhalinger og gas i 6. gear. Jeg frygter også at det tager til og grundet et brækket fod lige nu, så kan jeg ikke helt få min bedre halvdel til at få turboen til at tabe pusten. Det kræver som sagt lidt gas i 6. (helst på motorvej eller flyveplads). Jeg skriver lige dine kommentarer bag øret også. Simpelthen super. Takker mange gange.ClausP skrev:Da jeg havde problemet på min tidligere Golf 5, startede det også med periodisk at komme når jeg gave gas i 6 ved ret høj hastighed.
Efter noget tid tog det til, så det tilsidst var helt sikkert at den gik i overboost / nødprogram ca. 3 sekunder efter man gav gas i 6. ved enhver hastighed over 120 km/t.
Dog med den sjove lille undtagelse af at når vi var fire store gutter i bilen, så var belastningen så stor at den ikke kunne overbooste
Jeg prøvede først at rense den med noget Bell-add kemi, tror det var partikelfilter rens, som jeg fik anbefalet at prøve af Bell-add.
Det holdt ca. tre uger så var problemet tilbage.
Til sidste rensede jeg turboen ved adskillelse og mekanisk rengøring, fejl forsvandt, og side gevinsten var at ladetryksreguleringen kørte silkeblødt ved gearskifte og gas af og på.
Det med at man ikke kan mærke at det arbejde anderledes kan også være svært, da tilsodningen kommer snigende, men efter rens/skift af turbo er man ikke i tvivl om forskellen.
Men hvis der er bare det mindste hård fornemmelse ved gearskifte og gas af og på, så er det en god indikator for tilsodning af VNT.
======================================
Skoda Octavia 2.0 TDI Elegance 190HK/440NM (2007)
======================================
Skoda Octavia 2.0 TDI Elegance 190HK/440NM (2007)
======================================
- ClausP
- Aktiv medlem
- Indlæg: 3598
- Tilmeldt: 20. jul 2008, 14:51
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Aalborg
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 25 times
Re: Turbo "slår måske" fra Octavia Combi Elegance 2006
Selv sweetie
Min havde heller ikke partikelfilter.
Bell-add anbefalede bare at sprøjte noget partikelfilter rens ind i turboen, da de mente at der kunne fjerne der sod der var deri.
Det var så med blandet resultat.
Kan godt høre at du ikke er helt overbevist, men lad os se
Og i øvrigt det samme som KimB, hvis den hakker lidt i det under acceleration, så bør du få tjekket tandempumpen, det er også en klassiker på 2.0TDI.
Min havde heller ikke partikelfilter.
Bell-add anbefalede bare at sprøjte noget partikelfilter rens ind i turboen, da de mente at der kunne fjerne der sod der var deri.
Det var så med blandet resultat.
Kan godt høre at du ikke er helt overbevist, men lad os se
Og i øvrigt det samme som KimB, hvis den hakker lidt i det under acceleration, så bør du få tjekket tandempumpen, det er også en klassiker på 2.0TDI.
Volkswagen ID.3 Pro - Vollausstattung
- Watcher
- Hyper aktiv medlem
- Indlæg: 14511
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 10:25
- Geografisk region: Sverige - (syd)
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: CarTrends.dk
- Geografisk sted: København
- Has thanked: 30 times
- Been thanked: 845 times
- Kontakt:
Re: Turbo "slår måske" fra Octavia Combi Elegance 2006
Bell add laver decideret turbo rens nu til det.. Koster 500 for en dåse dog.. Gjorde det på en lupo 3l og det afhjalp problemet..
http://www.facebook.com/pages/Cartrends ... 5536683461
http://www.CarTrends.dk alt i orig udstyr/Reservedele/FORSIKRINGSSKADER!, navigation til vag biler samt OBD Chiptuning med Landberg
www.WatchTrends.dk Salg/Køb af luksus ure
http://www.CarTrends.dk alt i orig udstyr/Reservedele/FORSIKRINGSSKADER!, navigation til vag biler samt OBD Chiptuning med Landberg
www.WatchTrends.dk Salg/Køb af luksus ure
- Watcher
- Hyper aktiv medlem
- Indlæg: 14511
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 10:25
- Geografisk region: Sverige - (syd)
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: CarTrends.dk
- Geografisk sted: København
- Has thanked: 30 times
- Been thanked: 845 times
- Kontakt:
Re: Turbo "slår måske" fra Octavia Combi Elegance 2006
http://www.facebook.com/pages/Cartrends ... 5536683461
http://www.CarTrends.dk alt i orig udstyr/Reservedele/FORSIKRINGSSKADER!, navigation til vag biler samt OBD Chiptuning med Landberg
www.WatchTrends.dk Salg/Køb af luksus ure
http://www.CarTrends.dk alt i orig udstyr/Reservedele/FORSIKRINGSSKADER!, navigation til vag biler samt OBD Chiptuning med Landberg
www.WatchTrends.dk Salg/Køb af luksus ure
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 37
- Tilmeldt: 25. jul 2012, 15:26
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Turbo
Takker mange gange..Watcher skrev:http://landberg.dk/produkt/840/bell-add ... rens-550ml
======================================
Skoda Octavia 2.0 TDI Elegance 190HK/440NM (2007)
======================================
Skoda Octavia 2.0 TDI Elegance 190HK/440NM (2007)
======================================
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 37
- Tilmeldt: 25. jul 2012, 15:26
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Turbo "slår måske" fra Octavia Combi Elegance 2006
Så er jeg ved at være køreklar. Har glædet mig som et lille barn. Tænk lige at der ikke kan køres bil i 7 uger. Ufatteligt. Vil ud og trille en tur, skal over grænsen og klappe lidt til bilen. Måske det giver det resultat som ønskes, at turboen kan tabe det ladetryk flere snakker om. Da symptomerne er præcist som dem Claus foreskriver, så er der jo muligheden at jeg fylder bilen op med 4 friske fyre, så systemet ikke kan overbooste. Træls at du bor så langt nord på Claus. Ville ellers gerne have dig til at fikse min bil.whitebeast skrev:Sweet Claus. Nu er der ikke partikelfilter i min model (det kom senere 2007 og op så vidt jeg husker), men din beskrivelse minder om det jeg oplever nu. Det er KUN ved overhalinger og gas i 6. gear. Jeg frygter også at det tager til og grundet et brækket fod lige nu, så kan jeg ikke helt få min bedre halvdel til at få turboen til at tabe pusten. Det kræver som sagt lidt gas i 6. (helst på motorvej eller flyveplads). Jeg skriver lige dine kommentarer bag øret også. Simpelthen super. Takker mange gange.ClausP skrev:Da jeg havde problemet på min tidligere Golf 5, startede det også med periodisk at komme når jeg gave gas i 6 ved ret høj hastighed.
Efter noget tid tog det til, så det tilsidst var helt sikkert at den gik i overboost / nødprogram ca. 3 sekunder efter man gav gas i 6. ved enhver hastighed over 120 km/t.
Dog med den sjove lille undtagelse af at når vi var fire store gutter i bilen, så var belastningen så stor at den ikke kunne overbooste
Jeg prøvede først at rense den med noget Bell-add kemi, tror det var partikelfilter rens, som jeg fik anbefalet at prøve af Bell-add.
Det holdt ca. tre uger så var problemet tilbage.
Til sidste rensede jeg turboen ved adskillelse og mekanisk rengøring, fejl forsvandt, og side gevinsten var at ladetryksreguleringen kørte silkeblødt ved gearskifte og gas af og på.
Det med at man ikke kan mærke at det arbejde anderledes kan også være svært, da tilsodningen kommer snigende, men efter rens/skift af turbo er man ikke i tvivl om forskellen.
Men hvis der er bare det mindste hård fornemmelse ved gearskifte og gas af og på, så er det en god indikator for tilsodning af VNT.
======================================
Skoda Octavia 2.0 TDI Elegance 190HK/440NM (2007)
======================================
Skoda Octavia 2.0 TDI Elegance 190HK/440NM (2007)
======================================