Golf IV 1.8T gti overopheder
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 6
- Tilmeldt: 20. feb 2010, 09:18
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 0
Golf IV 1.8T gti overopheder
Min Golf 1.8T GTI '99 er begyndt at overophede, og har følgende specifikke symptomer. Måske nogen erfarne kan regne ud hvad problemet er?
Når man starter op fra kold, stiger den viste temperatur i instrumentbrættet op til 90 grader som normalt, stopper ved temperaturen 90 grader som den skal, men efter et par minutter fortsætter pludselig videre støt opad, for ved 120 grader at give akustisk "alarm".
Når jeg så slukker motoren falder temperaturen ret hurtigt, dvs. over bare 1-2 minutter til 90 grader sharp, og bliver så dér. Herefter kan jeg fortsætte kørslen, men den giver sig til at kravle op over 90 grader næsten med det samme. I tomgang eller ved meget forsigtig kørsel kan jeg måske holde temperaturen nede på 90 grader, eller lidt derover.
Jeg kan høre at noget i motoren koger/bobler når den viser 120 grader, og hvis jeg løsner låget til ekspansionsbeholderen står der bobler og damp op af den, og det koger angiveligt.
Jeg har dog ikke indtryk af, at hele motoren er brandvarm. Det virker som om motoren højest er "lokalt varm", eller sådan noget.
Hvis jeg skruer op for varmeapparatet på max varme og blæs, er luften der kommer ud kold, selv når motortemperaturvisningen er 120 grader.
For halvandet år siden gik vandpumpen (på tur i Sverige selvfølgelig). Ved den lejlighed overophedede bilen også, dvs. kom op på 120 grader og akustisk alarm, og jeg slukkede motoren så snart jeg registrerede det. Jeg husker, at motoren dengang virkelig var varm og kogte, så der kunne ses damp ud af motorhjelmen. Dengang tog det mindst en halv time inden motoren kom ned i nærheden af 90 grader, trods det var bidende vinter. Vandpumpen blev dengang udskiftet med en ny original af slagsen, dvs. "problemtypen" med plastic-impeller, så det er umiddelbart nærliggende at tro, at den kunne være stået af igen.
At jeg dog ikke umiddelbart tror, at det er vandpumpen, er at jeg har på fornemmelsen, at det kun er en "lokal del" af motoren der koger - motortemperaturen kommer i hvert fald ret hurtigt ned igen, blot ved at motoren står slukket.
Jeg har her til aften skiftet termostaten ud med en ny, og det har ikke ændret noget som helst.
Jeg tøver lidt med at skifte kølevandstemperatursensoren, for jeg kan jo høre og se, at bilen koger i et eller andet omfang, så det er jo nok rigtigt det temperatursensoren måler. Jeg ved ikke om temperatursensoren har anden funktion, således at den kan være årsag til dette??
De store elektriske kølerblæsere kører ikke når den viser 120 grader, hvilket vel også tyder på, at ikke hele motoren, eller i hvert fald der hvor følerne sidder for disse, ikke bliver særlig varm.
Er der nogen som kan regne ud hvad der sker, og hvordan jeg kommer videre med en diagnostikken?
Mvh Jens
Når man starter op fra kold, stiger den viste temperatur i instrumentbrættet op til 90 grader som normalt, stopper ved temperaturen 90 grader som den skal, men efter et par minutter fortsætter pludselig videre støt opad, for ved 120 grader at give akustisk "alarm".
Når jeg så slukker motoren falder temperaturen ret hurtigt, dvs. over bare 1-2 minutter til 90 grader sharp, og bliver så dér. Herefter kan jeg fortsætte kørslen, men den giver sig til at kravle op over 90 grader næsten med det samme. I tomgang eller ved meget forsigtig kørsel kan jeg måske holde temperaturen nede på 90 grader, eller lidt derover.
Jeg kan høre at noget i motoren koger/bobler når den viser 120 grader, og hvis jeg løsner låget til ekspansionsbeholderen står der bobler og damp op af den, og det koger angiveligt.
Jeg har dog ikke indtryk af, at hele motoren er brandvarm. Det virker som om motoren højest er "lokalt varm", eller sådan noget.
Hvis jeg skruer op for varmeapparatet på max varme og blæs, er luften der kommer ud kold, selv når motortemperaturvisningen er 120 grader.
For halvandet år siden gik vandpumpen (på tur i Sverige selvfølgelig). Ved den lejlighed overophedede bilen også, dvs. kom op på 120 grader og akustisk alarm, og jeg slukkede motoren så snart jeg registrerede det. Jeg husker, at motoren dengang virkelig var varm og kogte, så der kunne ses damp ud af motorhjelmen. Dengang tog det mindst en halv time inden motoren kom ned i nærheden af 90 grader, trods det var bidende vinter. Vandpumpen blev dengang udskiftet med en ny original af slagsen, dvs. "problemtypen" med plastic-impeller, så det er umiddelbart nærliggende at tro, at den kunne være stået af igen.
At jeg dog ikke umiddelbart tror, at det er vandpumpen, er at jeg har på fornemmelsen, at det kun er en "lokal del" af motoren der koger - motortemperaturen kommer i hvert fald ret hurtigt ned igen, blot ved at motoren står slukket.
Jeg har her til aften skiftet termostaten ud med en ny, og det har ikke ændret noget som helst.
Jeg tøver lidt med at skifte kølevandstemperatursensoren, for jeg kan jo høre og se, at bilen koger i et eller andet omfang, så det er jo nok rigtigt det temperatursensoren måler. Jeg ved ikke om temperatursensoren har anden funktion, således at den kan være årsag til dette??
De store elektriske kølerblæsere kører ikke når den viser 120 grader, hvilket vel også tyder på, at ikke hele motoren, eller i hvert fald der hvor følerne sidder for disse, ikke bliver særlig varm.
Er der nogen som kan regne ud hvad der sker, og hvordan jeg kommer videre med en diagnostikken?
Mvh Jens
- norn
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 7785
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 15:58
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: blans - sønderborg
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 171 times
Re: Golf IV 1.8T gti overopheder
Er ret sikker på at det er vandpumpen.....
Hvis du tar termostaten ud kan du stikke en finger ind i hullet og mærke om hjulet på vandpumpen er ok
Hvis du tar termostaten ud kan du stikke en finger ind i hullet og mærke om hjulet på vandpumpen er ok
på job: VOLVO FH16 750
til hverdag: ALTEA 2,0 TDI DSG
om søndagen: T-ROC 2,0TDI DSG
til hverdag: ALTEA 2,0 TDI DSG
om søndagen: T-ROC 2,0TDI DSG
-
- Medlem
- Indlæg: 978
- Tilmeldt: 1. okt 2010, 21:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Golf IV 1.8T gti overopheder
Eller en termostat der er defekt.. De er dog bygget til at skulle åbne som defekt, men fejl kan jo ske hehe..
Har du mærket på diverse slanger?
Har du mærket på diverse slanger?
- Moose
- Medlem
- Indlæg: 865
- Tilmeldt: 20. jan 2010, 21:42
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Grindsted
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Golf IV 1.8T gti overopheder
Men varmeapparatet burde da virke selvom thermostaten er permanent lukket, burde det ikke?MysTiC skrev:Eller en termostat der er defekt.. De er dog bygget til at skulle åbne som defekt, men fejl kan jo ske hehe..
Har du mærket på diverse slanger?
Audi A3 8L - 1,6 AEH
-
- Medlem
- Indlæg: 978
- Tilmeldt: 1. okt 2010, 21:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Sv: Golf IV 1.8T gti overopheder
Jo egentligtMoose skrev:Men varmeapparatet burde da virke selvom thermostaten er permanent lukket, burde det ikke?MysTiC skrev:Eller en termostat der er defekt.. De er dog bygget til at skulle åbne som defekt, men fejl kan jo ske hehe..
Har du mærket på diverse slanger?
Måske luft
- Moose
- Medlem
- Indlæg: 865
- Tilmeldt: 20. jan 2010, 21:42
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Grindsted
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Sv: Golf IV 1.8T gti overopheder
Ja måske, men skulle den ikke gerne være selvudluftende?MysTiC skrev:Jo egentligtMoose skrev:Men varmeapparatet burde da virke selvom thermostaten er permanent lukket, burde det ikke?MysTiC skrev:Eller en termostat der er defekt.. De er dog bygget til at skulle åbne som defekt, men fejl kan jo ske hehe..
Har du mærket på diverse slanger?
Måske luft
Jeg tror også mest på en død vandpumpe.
Audi A3 8L - 1,6 AEH
- Blackfinger
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 9159
- Tilmeldt: 15. jun 2008, 12:25
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Århus
- Has thanked: 46 times
- Been thanked: 394 times
Re: Golf IV 1.8T gti overopheder
Bliver den også overophedet ved konstant landevejs/motorvejskørsel?
Hvis ikke så kunne det jo sagtens være termokontakten der styrer kølerblæseren der er defekt.
Hvis ikke så kunne det jo sagtens være termokontakten der styrer kølerblæseren der er defekt.
-
- Medlem
- Indlæg: 978
- Tilmeldt: 1. okt 2010, 21:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Sv: Golf IV 1.8T gti overopheder
Jo, men man kan ikke altid stole på det..Moose skrev:Ja måske, men skulle den ikke gerne være selvudluftende?MysTiC skrev:Jo egentligtMoose skrev: Men varmeapparatet burde da virke selvom thermostaten er permanent lukket, burde det ikke?
Måske luft
Jeg tror også mest på en død vandpumpe.
Af med låget, og så gi den lidt gas, spytter den en stråle vand ud af tilbageløbet?
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 6
- Tilmeldt: 20. feb 2010, 09:18
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 0
Re: Golf IV 1.8T gti overopheder
Jeg kan nu tilføje, at slangen som kommer fra motoren og går på den øverste studs på køleren er meget varm ved 120 graders visning, mens slangen ved kølerens nedre studs er kold eller let lunken. Ved at trykke på slangen synes der ikke at være cirkulation.
Hvordan kan jeg mærke på vandpumpen om den er gået? Jeg vil gerne have lavet en sikker diagnostik inden jeg begynder med den.
Vil I ikke uddybe det med gas og returstråle?
Kunne det ikke også være en prop eller stoppet køler?
Tak for alle svar!
Vh Jens
Hvordan kan jeg mærke på vandpumpen om den er gået? Jeg vil gerne have lavet en sikker diagnostik inden jeg begynder med den.
Vil I ikke uddybe det med gas og returstråle?
Kunne det ikke også være en prop eller stoppet køler?
Tak for alle svar!
Vh Jens
- Moose
- Medlem
- Indlæg: 865
- Tilmeldt: 20. jan 2010, 21:42
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Grindsted
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Golf IV 1.8T gti overopheder
Selv ved en stoppet køler, skulle kølevandet meget gerne cirkulere, det cirkulerer jo også, når thermostaten er lukket, og ikke lukker vand ind i køleren.640Poststreet skrev:Jeg kan nu tilføje, at slangen som kommer fra motoren og går på den øverste studs på køleren er meget varm ved 120 graders visning, mens slangen ved kølerens nedre studs er kold eller let lunken. Ved at trykke på slangen synes der ikke at være cirkulation.
Hvordan kan jeg mærke på vandpumpen om den er gået? Jeg vil gerne have lavet en sikker diagnostik inden jeg begynder med den.
Vil I ikke uddybe det med gas og returstråle?
Kunne det ikke også være en prop eller stoppet køler?
Tak for alle svar!
Vh Jens
Hvis du skruer låget af din ekspansionsbeholder, og starter motoren, og giver lidt gas, så skulle der meget gerne komme en fin konstant stråle, i toppen af beholderen, fra den lille slange i toppen.
Audi A3 8L - 1,6 AEH
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 6
- Tilmeldt: 20. feb 2010, 09:18
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 0
Re: Golf IV 1.8T gti overopheder
Jeg tog den finger-tykke slange af der går til toppen af ekspansionsbeholderen, startede bilen, og gav gas (ved at dreje med hånden på indsugningsspjældet), og der kom intet kølevand ud af den lille slange.
Jeg skal lige sige, at bilen var kold (under 90 grader) ved øvelsen.
Er det så en "sikker" diagnose på at det er vandpumpen der er gået?
Blackfinger: Den bliver også overophedet ved ligeudkørsel/motorvejskørsel, jeg har godt læst om det symptom du tænker på, men der ikke noget der tyder på at det er det.
Mvh Jens
Jeg skal lige sige, at bilen var kold (under 90 grader) ved øvelsen.
Er det så en "sikker" diagnose på at det er vandpumpen der er gået?
Blackfinger: Den bliver også overophedet ved ligeudkørsel/motorvejskørsel, jeg har godt læst om det symptom du tænker på, men der ikke noget der tyder på at det er det.
Mvh Jens
- Blackfinger
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 9159
- Tilmeldt: 15. jun 2008, 12:25
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Århus
- Has thanked: 46 times
- Been thanked: 394 times
Re: Golf IV 1.8T gti overopheder
Så tyder alt på vandpumpen. Se hvad norn skrev længere oppe i tråden.
Den nye originale vandpumpe jeg købte til min Passat for et år siden er med metal impeller.
Den nye originale vandpumpe jeg købte til min Passat for et år siden er med metal impeller.
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 6
- Tilmeldt: 20. feb 2010, 09:18
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 0
Re: Golf IV 1.8T gti overopheder
Opfølgning:
Bekræfter at det var vandpumpen.
Impelleren var knækket/knust.
Tak for hjælp til alle.
Jens
Bekræfter at det var vandpumpen.
Impelleren var knækket/knust.
Tak for hjælp til alle.
Jens