Akut hjælp! Mulig diesel eller vand i motorolie

Gossa
Aktiv medlem
Indlæg: 2692
Tilmeldt: 25. jul 2008, 11:58
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Århus området
Has thanked: 1 time
Been thanked: 0

Re: Akut hjælp! Mulig diesel eller vand i motorolie

Indlæg af Gossa » 26. maj 2014, 13:29

Sorens2 skrev:Jeg har en 5 L kande og som regel er den tom eller stort set tom.
Alle 2.0 TDI tager omkring 5 L når man husker at tømme filteret også.
Er det ikke problematisk?
Hvis foreskrifterne siger 3.8 og du kyler 4.7 til 5 liter efter den?
mvh
Gossa

SEAT Alhambra Signo 2001 TDI PD.
Reflexsilber, Elektrisk-, Vinter- og Teknikpakker, Parkeringsvarmer m/ T70 fjernbetjening, Sony Ericsson BT installation.

Audi A6 Avant, 2.8 AUT, 1998

Brugeravatar
Sorens2
Meget aktiv medlem
Indlæg: 9072
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:48
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Ribe DK
Has thanked: 31 times
Been thanked: 123 times

Re: Akut hjælp! Mulig diesel eller vand i motorolie

Indlæg af Sorens2 » 26. maj 2014, 14:34

Joe.
De står jo af en efter en når jeg har lavet service. ;)

Jeg hælder på indtil oliepinden siger stop.
Det er sgu det den er der for.
Hvis en eller anden Elf-Shell-Hydro mand mener der skal mindre på ja så skal de sgu da ha goe argumenter.
Rullefelt - Fejlfinding - VAG speciale - Kobling/svinghjul - TDI problemer - VCDS - Kodning

Mondeo MK4 2.5T
T6.1 150 DSG 2021
Porsche Diesel Junior 1958
Lupo 3L trækløver. 😃

Brugeravatar
Uffe
Aktiv medlem
Indlæg: 4099
Tilmeldt: 10. aug 2008, 08:44
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Bryrup
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Re: Akut hjælp! Mulig diesel eller vand i motorolie

Indlæg af Uffe » 26. maj 2014, 14:36

Dem der sælger dig olien vil nok mene at det vil være bedst at fylde til max mærket :D
Hans: Panzer Fabia Ambiente Mk. II 2010 1.2TSI ~200.000km
Hendes: VW Caddy Trendline 1.2TSI ~ 165.000km


Alt over 86hk er fråds.
Jeg er bare nærig.

LKA63
Medlem
Indlæg: 582
Tilmeldt: 22. mar 2013, 16:16
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 5 times
Been thanked: 6 times

Re: Akut hjælp! Mulig diesel eller vand i motorolie

Indlæg af LKA63 » 26. maj 2014, 15:12

Sorens2 skrev:Joe.
De står jo af en efter en når jeg har lavet service. ;)

Jeg hælder på indtil oliepinden siger stop.
Det er sgu det den er der for.
Hvis en eller anden Elf-Shell-Hydro mand mener der skal mindre på ja så skal de sgu da ha goe argumenter.
Forstår jeg ærlig talt ikke en skid af :shock:
3,8 liter olie er da præcis den mængde motoren er beregnet til - hverken mere eller mindre. Hos de autoriserede audi værksteder indtaster de motor nummeret i en computer og derefter bliver der påfyldt præcis den mængde der er foreskrevet. Tror ikke engang de bruger oliepinden som kontrol.
Jeg har lavet masser af olieskift på min og har aldrig fyldt meget mere end 3,8 liter på og den har altid ramt midten af oliepinden.
Har også oplevet at et værksted puttede alt for meget olie på min motor - med det resultat at katalysatoren blev ødelagt. Jeg vil nok sige, hvis du putter 5 liter på en motor, som er foreskrevet til 3,8 liter - så er der sgu' da et eller andet galt.
Mange hilsner
Lars

Audi A6 4F tdi - blb - 140 hk - årgang 2005.

Brugeravatar
Sorens2
Meget aktiv medlem
Indlæg: 9072
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:48
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Ribe DK
Has thanked: 31 times
Been thanked: 123 times

Re: Akut hjælp! Mulig diesel eller vand i motorolie

Indlæg af Sorens2 » 26. maj 2014, 15:31

Skal vi ta snakken omkring min-mellem-max på pinden?

Jeg er af den mening at jo mere olie jo bedre.
Altså op til max.
Er der nogen grund til at fylde mindre på?
Rullefelt - Fejlfinding - VAG speciale - Kobling/svinghjul - TDI problemer - VCDS - Kodning

Mondeo MK4 2.5T
T6.1 150 DSG 2021
Porsche Diesel Junior 1958
Lupo 3L trækløver. 😃

LKA63
Medlem
Indlæg: 582
Tilmeldt: 22. mar 2013, 16:16
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 5 times
Been thanked: 6 times

Re: Akut hjælp! Mulig diesel eller vand i motorolie

Indlæg af LKA63 » 26. maj 2014, 15:53

Sorens2 skrev:Skal vi ta snakken omkring min-mellem-max på pinden?

Jeg er af den mening at jo mere olie jo bedre.
Altså op til max.
Er der nogen grund til at fylde mindre på?
Absolut helt enig ;)
Mange hilsner
Lars

Audi A6 4F tdi - blb - 140 hk - årgang 2005.

Brugeravatar
8278
Medlem
Indlæg: 585
Tilmeldt: 7. aug 2008, 06:24
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Bjerringbro
Has thanked: 0
Been thanked: 9 times

Re: Akut hjælp! Mulig diesel eller vand i motorolie

Indlæg af 8278 » 27. maj 2014, 08:57

Min Octavia (2,0 TDI) 8V (BMM) skal have ca. 4,3 liter... - så står den ved max..

Jeg har ved de sidste to olieskift kun fyldt 4,0 liter på.. og ved aftapning er der 4,5 liter på.. (det er efter ca. 9000 km)

Nu har jeg afmonteret Partikelfilteret... og EGR er lukket af (via omprogramering af motorstyring) - jeg regner så med at olieniveauet ikke vil stige mere... - jeg har læst at når den renser filteret, så siver der lidt diesel ned i olien, og at det med tiden godt kan gøre at olieniveauet kommer over max på oliepinden.

det bliver spændende at se om olieniveauet holder op med at stige nu.
John / Bjerringbro

Golf GTE 2016

Petersen81
Nyt medlem
Indlæg: 110
Tilmeldt: 22. okt 2011, 16:50
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Akut hjælp! Mulig diesel eller vand i motorolie

Indlæg af Petersen81 » 27. maj 2014, 15:03

Nåh.. en lille update.

Jeg fik lortet fragtet til oliebiksen på fejeblad, just in case, og Rasmus var så elskværdig at være behjælpelig med en suger, nyt filter og frisk olie.

Jeg har nu kørt små 800 km siden dette, hvilket er var det samme som efter service. Så samme kriterier..

Niveauet har ikke rykket sig en millimeter på pinden, og har haft ca. 700 pitstops på vej til tyskland og til sjælland.

Den eneste forskel er at efter servicet var det forholdvis korte ture, og nu her efter olieskifte 2 lange.

Jeg hælder til jeg skal straffe en lærling... men omvendt skal han lære, og jeg fik det gratis, så jeg undlader at brække noget ;)

/Dan
Seat Toledo 5P 1.9 TDI BJB Stylance 105 HK fra 06

Syndicate
Aktiv medlem
Indlæg: 1588
Tilmeldt: 13. jun 2008, 14:15
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 7100 Vejle
Has thanked: 369 times
Been thanked: 170 times

Re: Akut hjælp! Mulig diesel eller vand i motorolie

Indlæg af Syndicate » 27. maj 2014, 16:29

Sorens2 skrev:Skal vi ta snakken omkring min-mellem-max på pinden?

Jeg er af den mening at jo mere olie jo bedre.
Altså op til max.
Er der nogen grund til at fylde mindre på?
Har tidl. hørt folk snakke om, at der er forskel på bilens "ydeevne", afhængigt af om olien står i midten, eller er fyldt til max? (Altså fordi at motoren skal "slæbe" sig igennem meget olie?)
Ved ikke om der er hold i dette.
Kan det passe at det var Micktrix og Rix som snakkede om det?

Jeg fylder også altid til max og tjekker olie en gang om ugen ca. ;)

Undskyld for offtopic.
Og fedt at trådstarter fik styr på bilen igen :)
2014 Skoda Octavia 1.2 TSI Combi Elegance

Brugeravatar
Uffe
Aktiv medlem
Indlæg: 4099
Tilmeldt: 10. aug 2008, 08:44
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Bryrup
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Re: Akut hjælp! Mulig diesel eller vand i motorolie

Indlæg af Uffe » 27. maj 2014, 17:37

Petersen81 skrev:Nåh.. en lille update.

Jeg hælder til jeg skal straffe en lærling... men omvendt skal han lære, og jeg fik det gratis, så jeg undlader at brække noget ;)

/Dan
Spørg ham lige hvordan han skiftede oliefilteret, for min skyld, hvis ikke for din egen :D
Hans: Panzer Fabia Ambiente Mk. II 2010 1.2TSI ~200.000km
Hendes: VW Caddy Trendline 1.2TSI ~ 165.000km


Alt over 86hk er fråds.
Jeg er bare nærig.

hansen123
Medlem
Indlæg: 1081
Tilmeldt: 14. jul 2008, 16:36
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Vanløse
Has thanked: 0
Been thanked: 21 times

Re: Akut hjælp! Mulig diesel eller vand i motorolie

Indlæg af hansen123 » 27. maj 2014, 18:16

Syndicate skrev:
Sorens2 skrev:Skal vi ta snakken omkring min-mellem-max på pinden?

Jeg er af den mening at jo mere olie jo bedre.
Altså op til max.
Er der nogen grund til at fylde mindre på?
Har tidl. hørt folk snakke om, at der er forskel på bilens "ydeevne", afhængigt af om olien står i midten, eller er fyldt til max? (Altså fordi at motoren skal "slæbe" sig igennem meget olie?)
Ved ikke om der er hold i dette.
Kan det passe at det var Micktrix og Rix som snakkede om det?

Jeg fylder også altid til max og tjekker olie en gang om ugen ca. ;)

Undskyld for offtopic.
Og fedt at trådstarter fik styr på bilen igen :)

Det er helt korrekt at for meget olie kan resultere i at diverse komponenter (typisk krumptappen som det første) rammer ned i olien. Dog er det ikke så meget et problem på nyere biler (der skal man ihvertfald fylde en del mere på) da man igennem tiden egentligt har rykket krumtappen længere op i motoren (eller gjort bunden længere, kald det hvad man vil) og man benytter mindre kontra vægte (vi skal jo være grønne ik?) så der skal langt mere olie til at det slår i mod.

Flere (typisk japanske biler, dog også set på andre mærker, ford duratec som bare et eksempel) får lavet det man kan lader cranshaft knife edging, hvor man så at sige "filer" krumtappens kontra vægte indtil en tynd "kniv" eller meget spids v form er nok mere passende. Det skulle lige akkurat modhjælpe det problem og gøre at krumtappen "skær" sig igennem hvad den nu skulle møde istedet for at fungere som en hammer som kræver mere energi. Dog har de biler typisk problemer med hovedlejer og alt andet i bunden da vibrationerne ikke bliver dæmpet på samme måde
Om det hjælper kan jeg ikke svare på, men idéen lyder god.
Tidligere: Leon FR 2.0 TSI
2017 A3 Sport Sportback 2.0 TFSI S-tronic S-Line mit alles

Turbotrim
Aktiv medlem
Indlæg: 1848
Tilmeldt: 7. okt 2008, 21:31
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 20 times

Re: Akut hjælp! Mulig diesel eller vand i motorolie

Indlæg af Turbotrim » 27. maj 2014, 18:28

Jeg var et par måneder ved vw i vejle i jan/feb i år. Der lavede de proceduren om til at der kun skal hældes det på som vw foreskriver ! Altså foreskriver vw 3,8L så hælder de 3,8L på og ik en dråbe mere, og så er det ligegyldig om den står mellem minimum og maximum eller tætter på max. Før toppede de op til max stregen

Brugeravatar
preben76
Aktiv medlem
Indlæg: 1595
Tilmeldt: 3. apr 2012, 20:39
Geografisk region: Sverige - (syd)
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 79 times

Re: Akut hjælp! Mulig diesel eller vand i motorolie

Indlæg af preben76 » 27. maj 2014, 19:36

Sorens2 skrev:Skal vi ta snakken omkring min-mellem-max på pinden?

Jeg er af den mening at jo mere olie jo bedre.
Altså op til max.
Er der nogen grund til at fylde mindre på?
Jo da. Det er en "RIGTIG" go ide at fylde mindre på for værkstedet. Så kommer manden tilbage dagen efter og vil gerne købe 1 liter olie til 300 kr han kan fylde på istedet for de 200 kr de tager på værkstedet ved olieskift. :lol: :lol:

Nå men sidst jeg skiftede olie på min BKD motor ville den også have næsten 5 liter med filter skift.

Af med låget til oliepåfyldning og løsne oliefiltret på bilen. Ud med bundproppen og lade den dryppe af. Og så i med bundproppen igen og ned med bilen og skift oliefiltret og så nyt olie på til den er et sted imellem min og max på pinden. Starte motoren op kort til der er olietryk og slukke igen. Vente lidt og checke oliestanden på pinden igen og så fylde efter til den når max på pinden. Fylder altid min så den er ca 1 mm over max. Så er man sikker på der er olie nok på bilen. og den har lidt at spise af til at starte med. Og det uanset om det står den skal ha 2 eller 5 liter. Den skal bare have NOK olie som Søren også skriver. Mængen er uden betydning.

Besvar

Tilbage til "Motor"