1,4 16v Ventil Støj

Besvar
jenzi1234
Helt nyt medlem
Indlæg: 6
Tilmeldt: 17. aug 2014, 08:57
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

1,4 16v Ventil Støj

Indlæg af jenzi1234 » 17. aug 2014, 09:19

Hej. Jeg har lige købt en 9n3 1,4 16v 75 hk. Dejlig bil bortset fra den støjer fra ventil løfterne. Der er skiftet olie og filter med en motorrens og der er hældt nyt olie 10w60 og additiv i, men problemet er der stadig. Det er næsten væk når den er varm, men når den er kold lyder det lidt voldsomt. Kender i en løsning på problemet?
Mvh

MysTiC
Medlem
Indlæg: 978
Tilmeldt: 1. okt 2010, 21:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: 1,4 16v Ventil Støj

Indlæg af MysTiC » 17. aug 2014, 09:24

Du har jo selv svaret :-)

Støj fra ventilløftere, skift dem ;-)

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2609
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 613 times
Been thanked: 350 times

Re: 1,4 16v Ventil Støj

Indlæg af kGlerup » 17. aug 2014, 09:28

Hvad har den gået? Sikker på at det ikke er støj fra slidte stempler/forringer?

pattmann
Nyt medlem
Indlæg: 454
Tilmeldt: 15. jun 2008, 19:36
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: 1,4 16v Ventil Støj

Indlæg af pattmann » 17. aug 2014, 10:11

+1 på stempler/ringe eller plejl lejer.
Altea FR tfsi.

Tidligere VAG biler: Typ 1G1 1.8, 191 16V, 155 GLS, 1H2 1.8, 86C "Hit", 32B 1.6D, 191 TD, 6V5 1.4, 1H2 "CLX", 3A2 2.0, 7M8 "Carat", 7M9 1.9 TDI, 1T1 1.9 TDI DSG.

jenzi1234
Helt nyt medlem
Indlæg: 6
Tilmeldt: 17. aug 2014, 08:57
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: 1,4 16v Ventil Støj

Indlæg af jenzi1234 » 17. aug 2014, 16:57

126000 km. Og ja det er ventilløfterne ;-) jeg synes bare det er tidligt de begynder. Jeg kunne forstå det hvis den havde kørt 250. Det kunne godt være i havde erfaring med at prøve noget andet der kan hjælpe på problemet end at skifte løftere?

Bay
Medlem
Indlæg: 695
Tilmeldt: 1. feb 2009, 22:24
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: 1,4 16v Ventil Støj

Indlæg af Bay » 17. aug 2014, 18:28

De motorer der, støjer tit fra stemplerne, men det LYDER præcis som om det er fra løfterne. Mange har skiftet løftere uden at det har hjulpet. Så er du advaret...

jenzi1234
Helt nyt medlem
Indlæg: 6
Tilmeldt: 17. aug 2014, 08:57
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: 1,4 16v Ventil Støj

Indlæg af jenzi1234 » 17. aug 2014, 19:21

Hvad gør man så hvis man har det svært med at leve med det? Der må være en løsning... der er trods alt lavet nogle stykker af den motor ;-)

pattmann
Nyt medlem
Indlæg: 454
Tilmeldt: 15. jun 2008, 19:36
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: 1,4 16v Ventil Støj

Indlæg af pattmann » 17. aug 2014, 19:31

Der er kun at skifte motoren, ifølge VW kan den ikke skilles ad.
Altea FR tfsi.

Tidligere VAG biler: Typ 1G1 1.8, 191 16V, 155 GLS, 1H2 1.8, 86C "Hit", 32B 1.6D, 191 TD, 6V5 1.4, 1H2 "CLX", 3A2 2.0, 7M8 "Carat", 7M9 1.9 TDI, 1T1 1.9 TDI DSG.

Brugeravatar
norn
Meget aktiv medlem
Indlæg: 7785
Tilmeldt: 13. jun 2008, 15:58
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: blans - sønderborg
Has thanked: 7 times
Been thanked: 171 times

Re: 1,4 16v Ventil Støj

Indlæg af norn » 17. aug 2014, 20:31

Bay skrev:De motorer der, støjer tit fra stemplerne, men det LYDER præcis som om det er fra løfterne. Mange har skiftet løftere uden at det har hjulpet. Så er du advaret...
Af bitter erfaring vil jeg komme med samme advarsel......

Ny motor skal der til
på job: VOLVO FH16 750
til hverdag: ALTEA 2,0 TDI DSG
om søndagen: T-ROC 2,0TDI DSG

Brugeravatar
Mike H
Aktiv medlem
Indlæg: 2410
Tilmeldt: 22. apr 2010, 11:12
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 63 times
Been thanked: 161 times

Re: 1,4 16v Ventil Støj

Indlæg af Mike H » 17. aug 2014, 20:34

Købt privat eller forhandler? (hvis det er den sidste burde der være ½ års garanti).
Den først.... så hænger du nok selv på den.
Mike
Audi A5 Sport Sportback 2.0 TFSI 7-trins S tronic årgang 2018

Brugeravatar
Uffe
Aktiv medlem
Indlæg: 4099
Tilmeldt: 10. aug 2008, 08:44
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Bryrup
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Re: 1,4 16v Ventil Støj

Indlæg af Uffe » 18. aug 2014, 08:10

Hvis der alligevel skal ny motor til, så er det vel bare at køre i den til den går i graven for at klemme så meget ud af den som muligt?
Hans: Panzer Fabia Ambiente Mk. II 2010 1.2TSI ~200.000km
Hendes: VW Caddy Trendline 1.2TSI ~ 165.000km


Alt over 86hk er fråds.
Jeg er bare nærig.

Carsten Nielsen
Medlem
Indlæg: 1062
Tilmeldt: 15. jun 2008, 21:02
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Rudersdal
Has thanked: 4 times
Been thanked: 17 times

Re: 1,4 16v Ventil Støj

Indlæg af Carsten Nielsen » 18. aug 2014, 12:18

P.I.S, så er det nok også derfor min siger lyde. Min snakker lidt når den er helt kold, og det lyder som ventilløftere. Det forsvinder når den bliver en smule varm, og den kører ellers frisk som en lille symaskine. Jeg har ikke observeret noget olieforbrug endnu, men har dog kun kørt ca. 1500 km siden jeg købte den.

Det undrer mig bare hvis den allerede er gal. Min har kun kørt 55 kkm selvom den er 8 år gammel.

Hvor længe kan den fortsætte med at køre til man bliver nødt til at skifte motoren :?: Skifter man bare når lyd og olieforbrug bliver uudholdeligt.
Mvh Carsten
Ford S-max 2.0 TDCi
VW Golf3 1.8 solgt
Seat Ibiza 6L (facelift) 1,4 reference solgt
Golf 4 1,8 20V highline Solgt
Audi A4 B6 2,0 20V Avant solgt
Skoda Octavia 1U 1.8T elegance combi (for anden gang i bilens levetid)

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2609
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 613 times
Been thanked: 350 times

Re: 1,4 16v Ventil Støj

Indlæg af kGlerup » 18. aug 2014, 15:33

Min uvidenskabelige erfaring med en fabia 1.4 16V 101HK er at motoren lyder lidt træls/anstrengt med den specificerede olie (5W-noget). Fik den en gang 10W-60 Castrol RS, så gik den markant bedre og lød bedre ved koldstart.
Solgte den ved cirka 150kkm hvor den stadig gik super, med uændret olieforbrug.

Carsten Nielsen
Medlem
Indlæg: 1062
Tilmeldt: 15. jun 2008, 21:02
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Rudersdal
Has thanked: 4 times
Been thanked: 17 times

Re: 1,4 16v Ventil Støj

Indlæg af Carsten Nielsen » 18. aug 2014, 16:11

Det kunne være man skulle prøve Castrol RS næste gang så. Nu har jeg så allerede købt olie til nært forestående skift. Servicerens 3 efterfulgt af Mobil super3000 5W40 og en liter Swedol (Don't kill me). Så må vi se hvordan den ter sig bagefter.

Der kan vel allerhøjst ske det, at det ingen effekt har, men så er det da prøvet.
Mvh Carsten
Ford S-max 2.0 TDCi
VW Golf3 1.8 solgt
Seat Ibiza 6L (facelift) 1,4 reference solgt
Golf 4 1,8 20V highline Solgt
Audi A4 B6 2,0 20V Avant solgt
Skoda Octavia 1U 1.8T elegance combi (for anden gang i bilens levetid)

RIX
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6809
Tilmeldt: 18. jun 2008, 12:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: GALTEN
Has thanked: 220 times
Been thanked: 69 times

Re: 1,4 16v Ventil Støj

Indlæg af RIX » 18. aug 2014, 16:27

pattmann skrev:Der er kun at skifte motoren, ifølge VW kan den ikke skilles ad.
det passer ikke man kan sagtens købe en løs top eller en løs bund

ps det hedder en ny brugt motor, jeg har brugt 5tkr på toppen det hjalp ikke var heldig og finde en motor der havde gået 18tkm ved en hugger i dk, den var lige blevet sat ned til 5tkr med moms ;)
og det er ikke bare og købe en motor, da nogle har stål bund kar og de andre alu, det betyder at gearkassen er anderledes, starteren sidder bag på når vi snakker stål bundkar.

VH:

Carsten Nielsen
Medlem
Indlæg: 1062
Tilmeldt: 15. jun 2008, 21:02
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Rudersdal
Has thanked: 4 times
Been thanked: 17 times

Re: 1,4 16v Ventil Støj

Indlæg af Carsten Nielsen » 18. aug 2014, 21:20

RIX skrev:
pattmann skrev:Der er kun at skifte motoren, ifølge VW kan den ikke skilles ad.
det passer ikke man kan sagtens købe en løs top eller en løs bund

ps det hedder en ny brugt motor, jeg har brugt 5tkr på toppen det hjalp ikke var heldig og finde en motor der havde gået 18tkm ved en hugger i dk, den var lige blevet sat ned til 5tkr med moms ;)
og det er ikke bare og købe en motor, da nogle har stål bund kar og de andre alu, det betyder at gearkassen er anderledes, starteren sidder bag på når vi snakker stål bundkar.

VH:
Jeg sad lige og kiggede lidt på Ebugten. Der er da flere der gør sig i at totalrenovere omtalte motor. Men en "nøgen" renoveret ombyttermotor koster så også omkring 12000,-. En strøtanke: En motor der er blevet boret op og har fået nye stempler/ringe, er den bedre end en ny :?:

Jeg kan da godt forstå VW siger den ikke kan skilles ad. Det vil kræve for meget tid for dem at renovere, og til deres timepris er en ny motor billigere. Det vil nok også være nemmere for dem at give 2 års reklamationsret på en ny motor, end hvis de har forsøgt at rep'e en lortekonstruktion.
Mvh Carsten
Ford S-max 2.0 TDCi
VW Golf3 1.8 solgt
Seat Ibiza 6L (facelift) 1,4 reference solgt
Golf 4 1,8 20V highline Solgt
Audi A4 B6 2,0 20V Avant solgt
Skoda Octavia 1U 1.8T elegance combi (for anden gang i bilens levetid)

RIX
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6809
Tilmeldt: 18. jun 2008, 12:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: GALTEN
Has thanked: 220 times
Been thanked: 69 times

Re: 1,4 16v Ventil Støj

Indlæg af RIX » 18. aug 2014, 21:26

vw har altså en hel fabrik der ikke lavet andet end og renovere ;)
og med motorer borer de ikke op men de lægger en belægning på som egentlig skulle være bedre end en ny.
det med x til sidst er en opbytter altså renoveret.
ved helt nye motorer er det sikkert en sprit ny da de endnu ikke har fået nogle brugte ind

VH:

Carsten Nielsen
Medlem
Indlæg: 1062
Tilmeldt: 15. jun 2008, 21:02
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Rudersdal
Has thanked: 4 times
Been thanked: 17 times

Re: 1,4 16v Ventil Støj

Indlæg af Carsten Nielsen » 18. aug 2014, 21:40

RIX skrev:vw har altså en hel fabrik der ikke lavet andet end og renovere ;)
og med motorer borer de ikke op men de lægger en belægning på som egentlig skulle være bedre end en ny.
det med x til sidst er en opbytter altså renoveret.
ved helt nye motorer er det sikkert en sprit ny da de endnu ikke har fået nogle brugte ind

VH:
Misforståelser på skrift :roll: Når jeg skriver VW mener jeg VW mekanikere her i DK.

Har VW fået løst problemet på et tidspunkt på nye 1,4 16v motorer (årgang eller motorkodeskift), eller er de direkte overgået til produktion af 1,2 TSI med kædebøvl :x :shock: :( :?
Mvh Carsten
Ford S-max 2.0 TDCi
VW Golf3 1.8 solgt
Seat Ibiza 6L (facelift) 1,4 reference solgt
Golf 4 1,8 20V highline Solgt
Audi A4 B6 2,0 20V Avant solgt
Skoda Octavia 1U 1.8T elegance combi (for anden gang i bilens levetid)

RIX
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6809
Tilmeldt: 18. jun 2008, 12:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: GALTEN
Has thanked: 220 times
Been thanked: 69 times

Re: 1,4 16v Ventil Støj

Indlæg af RIX » 18. aug 2014, 21:43

topstykket ligner meget det til up, som dog mangler en cylinder ;)
fordi det har også vippetøj, det er dog vidre udviklet så udstødsmanifolden sidder inde i topstykket

VH:

Brugeravatar
Uffe
Aktiv medlem
Indlæg: 4099
Tilmeldt: 10. aug 2008, 08:44
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Bryrup
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Re: 1,4 16v Ventil Støj

Indlæg af Uffe » 19. aug 2014, 07:01

Der kører da lige i overkanten af "hate" imod den 1.4 16v'er ... vores har da rundet 255.000km og den lyder stadig fin.

Ingen olieforbrug at spore på 5w-30 Castrol Edge FST. Det er vist lidt overkill olie men hva'. Det er longlife.
Hans: Panzer Fabia Ambiente Mk. II 2010 1.2TSI ~200.000km
Hendes: VW Caddy Trendline 1.2TSI ~ 165.000km


Alt over 86hk er fråds.
Jeg er bare nærig.

Carsten Nielsen
Medlem
Indlæg: 1062
Tilmeldt: 15. jun 2008, 21:02
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Rudersdal
Has thanked: 4 times
Been thanked: 17 times

Re: 1,4 16v Ventil Støj

Indlæg af Carsten Nielsen » 19. aug 2014, 16:12

Uffe skrev:Der kører da lige i overkanten af "hate" imod den 1.4 16v'er ... vores har da rundet 255.000km og den lyder stadig fin.

Ingen olieforbrug at spore på 5w-30 Castrol Edge FST. Det er vist lidt overkill olie men hva'. Det er longlife.
Måske du har ret Uffe. Jeg har siddet og fundet en del videoklip på Youtube med motoren. Nogle lyder godt nok grimt. Jeg har så også læst kommentarerne (bortset fra de polske :roll: ). Flere nævner "byt-til-nyt" motor. På tysk pga. "kolbenkipper". Det er der så flere udførlige videoer af med topstykke afmonteret.

MEN... der er altså også nogen der siger at de rent faktisk har løst problemet ved at skifte hydrauliske løftere, olierens, anden type olie, anden benzin osv., så måske løsningen ikke altid endegyldigt bare er motorskift.

Her er en video hvor ejeren rent faktisk skriver at det blev løst ved at skifte hydrauliske løftere https://www.youtube.com/watch?v=UIf5eGsHGTo

Og så er der denne her der vist er HELT færdig: https://www.youtube.com/watch?v=ABQoOwTweyk
Mvh Carsten
Ford S-max 2.0 TDCi
VW Golf3 1.8 solgt
Seat Ibiza 6L (facelift) 1,4 reference solgt
Golf 4 1,8 20V highline Solgt
Audi A4 B6 2,0 20V Avant solgt
Skoda Octavia 1U 1.8T elegance combi (for anden gang i bilens levetid)

Sace
Medlem
Indlæg: 1156
Tilmeldt: 16. jul 2008, 19:23
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Østjyllannd
Has thanked: 89 times
Been thanked: 157 times

Re: 1,4 16v Ventil Støj

Indlæg af Sace » 19. aug 2014, 18:29

Jeg ville starte med at overvåge olieforbruget. Min Fabia rallede også når den var kold, men den brugte ikke olie. Og den havde også rundet 250.000 inden jeg solgte den.

Hvis den derimod spiser olien, er det nok ret sikkert det er stemplerne der fejler :(
Mvh Anders
Porsche Taycan Sport Tourismo

Tidligere:
Audi A5 SB TDI ‘20
MB A200 ‘19
VW Golf TSI DSG R-Line '16
Audi A3 Sportback ‘09

Besvar

Tilbage til "Motor"