Side 1 af 2

Rep af "blyant" og balance modul

: 19. sep 2014, 12:59
af vr6`eren
Hej.

Ville lige dele disse erfaringer med jer.
Emnet har været oppe mange gange før og det er et kendt problem med flere af 2.0 tdi motorene.

Olie pumpen er drevet af en 6-kantet aksel (kaldet blyanten) som går fra balance modulet over i olie pumpen. Problemet er at denne aksel bliver slidt rund med tiden hvilket resultere i at bilen mister olietryk og her af ofte mange følge skader.

Min 07 bmr passat gjorde det for et års tid siden, hvor værkstedet mente det var nok og sætte en ny aksel i. Bilen kom ud og køre igen uden nogle skader. pris ca 5000kr inkl olie mv.
For lidt tid siden skete det så igen, og jeg besluttede og undersøge sagen nærmere i stedet for blot at få skiftet akslen alene.
Hjem og hive bilen op, pille bundkaret af og afmontere akslen, hvilket drillede en del. Grunden hertil kan ses på billedet som afsløre den er rund i den ene ende men ikke helt ude i spidsen hvorfor den var svær og få ud.

Afmonterede herefter oliepumpen så man kunne se hullet i balance modulet hvor den drives fra, prøvede med en ny aksel som godt kunne trække uden at kamme over, men havde stadig en del slør.

Besluttede at afmontere balance modulet, fik stillet motoren i rigtig position og lavet et par sikkerheds mærker, løsnede de 8 skruer og modulet kom af.

Skilte modulet ad og kunne her efter konstatere at der nærmest ingenting var tilbage i balance akslen til at trække akslen og oliepumpen.

VW tilbyder så vidt jeg kunne få oplyst ingen "løse" moduler så man selv kan skifte det, men sælger blot et helt nyt balance modul til +12k . Dog skulle den nye version også være med 100mm aksel i stedet for.

Undersøgte sagen og fandt et firma i England som renovere disse og samtidig opgradere dem så de nu benytter 100mm aksel hvilket giver 50% mere træk flade i balance akslen samt har forbedret pas formen til akslen.

Jeg afventer pt. at modtage den nye balance aksel så jeg kan få samlet den og forhåbentlig konkludere at der ikke er flere følge skader heraf.

Vender retur med en update når bilen er samlet igen :)


Her under et par billeder og en video.

Billede
Billede
Billede
Video: https://vimeo.com/106584399

Re: Rep af "blyant" og balance modul

: 19. sep 2014, 14:53
af Reher
Operation er også velbeskrevet på Audiklub.dk af PEB
http://audiclub.dk/forum/viewtopic.php?f=19&t=26560

Re: Rep af "blyant" og balance modul

: 19. sep 2014, 15:20
af vr6`eren
Reher skrev:Operation er også velbeskrevet på Audiklub.dk af PEB
http://audiclub.dk/forum/viewtopic.php?f=19&t=26560

Så faktisk godt hans indlæg i min søgen på en løsning.

Jeg kan afsløre at prisen for en ombytning af den ene balance aksel "kun" er 240£ + retur fragten af den gamle.
Så i alt med olie og det hele koster sådan en rep her for mig ligeomkring 3200kr.

Noget billigere end både at købe nyt modul og at sende det ind til "renovering" som i øvrigt er det samme at skifte akslen med en forbedret udgave :)

/Tommy

Re: Rep af "blyant" og balance modul

: 19. sep 2014, 20:57
af HansH
Dette firma ... http://wildmotoren.markuswild.de/ ... tilbyder også at renovere og forstærke eksisterende balancemodul.

Se evt. også denne tråd: http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=70&t=98394

Re: Rep af "blyant" og balance modul

: 19. sep 2014, 21:57
af vr6`eren
HansH skrev:Dette firma ... http://wildmotoren.markuswild.de/ ... tilbyder også at renovere og forstærke eksisterende balancemodul.

Se evt. også denne tråd: http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=70&t=98394

Yes ham havde jeg også kontakt til.
Lad os endelig få alle facts på bordet så vi kan hjælpe hinanden med gode løsninger på dette u-ungåeligt problem for mange.

Til sidst kan vi lave en god guide til hvad man kan gøre og hvordan:)
/T

Re: Rep af "blyant" og balance modul

: 20. sep 2014, 19:03
af sut-ske
Hvis problemet kun er den 6 kant bliver rund med tiden
Så ville jeg godt selv lave en i cnc maskinen inoget hærdet stål og så holder den beder eller hvad ?????

Re: Rep af "blyant" og balance modul

: 20. sep 2014, 19:07
af HansH
sut-ske skrev:Hvis problemet kun er den 6 kant bliver rund med tiden
Så ville jeg godt selv lave en i cnc maskinen inoget hærdet stål og så holder den beder eller hvad ?????
Jeg tror også problemet er dens modstykke. Det leje den hviler i, slides også, og så opstår det spillerum der vil accelerere den uheldige udvikling.
Som jeg forstår Wild Motoren's løsning, så forstærker de også foringen/lejet som blyanten sidder i på balancemodulet, og forbedrer dermed den samlede holdbarhed af hele konstruktionen.

Re: Rep af "blyant" og balance modul

: 20. sep 2014, 19:17
af sut-ske
HansH skrev:
sut-ske skrev:Hvis problemet kun er den 6 kant bliver rund med tiden
Så ville jeg godt selv lave en i cnc maskinen inoget hærdet stål og så holder den beder eller hvad ?????
Jeg tror også problemet er dens modstykke. Det leje den hviler i, slides også, og så opstår det spillerum der vil accelerere den uheldige udvikling.
Som jeg forstår Wild Motoren's løsning, så forstærker de også foringen/lejet som blyanten sidder i på balancemodulet, og forbedrer dermed den samlede holdbarhed af hele konstruktionen.
+1

Re: Rep af "blyant" og balance modul

: 21. sep 2014, 09:29
af vr6`eren
HansH skrev:
sut-ske skrev:Hvis problemet kun er den 6 kant bliver rund med tiden
Så ville jeg godt selv lave en i cnc maskinen inoget hærdet stål og så holder den beder eller hvad ?????
Jeg tror også problemet er dens modstykke. Det leje den hviler i, slides også, og så opstår det spillerum der vil accelerere den uheldige udvikling.
Som jeg forstår Wild Motoren's løsning, så forstærker de også foringen/lejet som blyanten sidder i på balancemodulet, og forbedrer dermed den samlede holdbarhed af hele konstruktionen.

Præcis, det er hullet i balance akslen som bliver rund og slider blyanten rund.
Det er svært og se på billedet (noget svær og tage billede ned i et lille hul :)) Den ser ud til at være lavet sådan der kun er bid i blyanten på dens knæk, altså ikke på de brede flancer men kun på spidserne.

Den nye jeg har bestilt er også opgraderet, og har bedre pas form om blyanten ligesom hullet i den er dyber.
Jeg har bestilt den hos http://kmbpartsdirect.co.uk skrev lidt med dem inden og fik god hjælp og forklaring med på vejen.

Re: Rep af "blyant" og balance modul

: 21. sep 2014, 09:38
af HansH
vr6`eren skrev:Min 07 bmr passat gjorde det for et års tid siden, hvor værkstedet mente det var nok og sætte en ny aksel i.
Hvor mange km havde din bil gået, da det skete hh.vis første gang (for et års tid siden), og hh.vis anden gang (nu) ?

Re: Rep af "blyant" og balance modul

: 21. sep 2014, 16:28
af vr6`eren
HansH skrev:
vr6`eren skrev:Min 07 bmr passat gjorde det for et års tid siden, hvor værkstedet mente det var nok og sætte en ny aksel i.
Hvor mange km havde din bil gået, da det skete hh.vis første gang (for et års tid siden), og hh.vis anden gang (nu) ?
Den havde kørt omkring 226k km og nu knap 250 så når først den er begyndt at blive rund hjælper det altså ikke bare og skifte blyanten..

Re: Rep af "blyant" og balance modul

: 22. sep 2014, 19:32
af sut-ske
Tja hvis jeg så kan stole på km stand og papirne på motor skift så har jeg ca ca 140.xxx til min brækker sig
Har certifikat på skift med km på men det jo nemt bare at skrive et andet tal på :-[

Har godt ser nogen anbefaler skift ved ca 220.000km

Re: Rep af "blyant" og balance modul

: 23. sep 2014, 10:28
af vr6`eren
sut-ske skrev:Tja hvis jeg så kan stole på km stand og papirne på motor skift så har jeg ca ca 140.xxx til min brækker sig
Har certifikat på skift med km på men det jo nemt bare at skrive et andet tal på :-[

Har godt ser nogen anbefaler skift ved ca 220.000km
jeg vil i hvert falde anbefale at hvis du skal ha bundkaret af på et tidspunkt så få tjekket om der er slør i den og om blyanten er begyndt og blive rund på kanterne.
Du skal blot løsne en låsering og trække den ud med en magnet.

Re: Rep af "blyant" og balance modul

: 23. sep 2014, 10:37
af HansH
Til almindelig info, så har jeg mailet lidt med Wild Motoren omkr. deres løsning.
Hvis man selv kører bilen ned til dem, koster hele operationen 750€ + motorolie.
Man kan også selv afmontere og sende stumperne ned til dem - så fikser de og sender tilbage. Så er det naturligvis billigere.
Hr. Wild garanterer at man aldrig mere skal tænke på det problem i bilens levetid. Store ord.. :)

Men det går altså ud på at de sætter ny, forstærket foring i selve balanceakslen, og samtidig udvider i længden så der bliver plads til en 100mm blyant.

En lille betænkelighed ved den løsning, som jeg ser det, er at man ender med en ikke-standard balanceaksel. Dvs. HVIS det balanceakselmodul nogen sinde en gang skal udskiftes/repareres helt eller delvist, af en eller anden årsag, så har man noget i sin motor som man ikke kan købe nyt hos VW. Måske lidt teoretisk ... men dog en tanke.

Jeg overvejer lidt at få det lavet præventivt. Tanken om at kunne glemme det issue for altid, er tiltalende. Og et nice lille argument ved evt. videresalg. Også selvom min pt. kun har gået 90.000.

Re: Rep af "blyant" og balance modul

: 23. sep 2014, 14:09
af bslaursen
Til interesserede kan jeg informere om, at jeg har lavet og også selv fået udviklet det omtalte indgreb her i dk. Balanceakslen modificeres til den nye type, så der bruges 100mm blyant. Dette gøres med en metode der hedder gnistning. Og efterfølgende ser den sådan ud.
ImageUploadedByTapatalk1411477716.927122.jpg
ImageUploadedByTapatalk1411477716.927122.jpg (95.33 KiB) Vist 3848 gange

Re: Rep af

: 23. sep 2014, 14:15
af HansH
bslaursen skrev:Til interesserede kan jeg informere om, at jeg har lavet og også selv fået udviklet det omtalte indgreb her i dk. Balanceakslen modificeres til den nye type, så der bruges 100mm blyant. Dette gøres med en metode der hedder gnistning.
Det lyder interessant!
Kan du uddybe :
- er det noget du laver i eget firma, eller samarbejder med nogen der laver ?
- er processen den samme som Wild Motoren's, dvs. du tager udgangspunkt i eksisterende balancemodul, og derefter 1) rep/forstærkning af balanceaksel, samt 2) udvidelse til 100mm blyant ?
- pris ?

Re: Rep af "blyant" og balance modul

: 23. sep 2014, 14:33
af bslaursen
Det jeg kan fortælle er, jeg jeg stod i samme situation med en kammerats bil der havde ødelagt blyanten.. Jeg synes det var voldsomt at skulle købe et nyt modul til alle de penge!
Jeg fandt frem til et firma der kunne modificere den existerende aksel, hvilket bestemt ikke er let. Jeg troede også "bare" den kunne cnc bearbejdes. Det var ikke tilfældet, hvorefter det blev det der hedder gnistning.

Arbejder som mekaniker/tekniker dagligt, Jeg har ikke firma, og har lavet og udviklet det i fritiden.

Hele ideen var at få akslen tilpasset til den nye type blyant, så man ikke skulle tænke på problemet mere.

Mht pris er der forskel på time forbrug, om det er tværgående ell langsgående motor.

Der er også flere forskellige moduler med kæde ell tandhjul.

Vil tro at jeg kan lave det til 4500-5000kr incl olie og filter.
- der vil dog være ventetid i forbindelse med akslen skal laves.

Re: Rep af "blyant" og balance modul

: 23. sep 2014, 15:47
af Biker
Hvad gør du hvis hullet er slidt 'rundt'

Re: Rep af

: 23. sep 2014, 15:50
af HansH
bslaursen skrev:Det jeg kan fortælle er, jeg jeg stod i samme situation med en kammerats bil der havde ødelagt blyanten.. Jeg synes det var voldsomt at skulle købe et nyt modul til alle de penge!
Dvs. hvor mange biler er ude og køre med den her løsning .... 1 ?

Re: Rep af "blyant" og balance modul

: 23. sep 2014, 16:21
af bslaursen
HansH skrev:
bslaursen skrev:Det jeg kan fortælle er, jeg jeg stod i samme situation med en kammerats bil der havde ødelagt blyanten.. Jeg synes det var voldsomt at skulle købe et nyt modul til alle de penge!
Dvs. hvor mange biler er ude og køre med den her løsning .... 1 ?
Har lavet to stk.
Kører upåklageligt. - tvivler du på kvaliteten??

Re: Rep af

: 23. sep 2014, 16:27
af HansH
bslaursen skrev:
HansH skrev:
bslaursen skrev:Det jeg kan fortælle er, jeg jeg stod i samme situation med en kammerats bil der havde ødelagt blyanten.. Jeg synes det var voldsomt at skulle købe et nyt modul til alle de penge!
Dvs. hvor mange biler er ude og køre med den her løsning .... 1 ?
Har lavet to stk.
Kører upåklageligt. - tvivler du på kvaliteten??
:) Det har jeg jo overhovedet ingen baggrund for at udtale mig om.
Men erfaringsbasen er jo større, jo flere der er lavet og kører med det. Så det var omfanget af den erfaringsbase jeg efterlyste.
Det er fint.

Re: Rep af "blyant" og balance modul

: 23. sep 2014, 16:45
af bslaursen
HansH skrev:
bslaursen skrev:
HansH skrev: Dvs. hvor mange biler er ude og køre med den her løsning .... 1 ?
Har lavet to stk.
Kører upåklageligt. - tvivler du på kvaliteten??
:) Det har jeg jo overhovedet ingen baggrund for at udtale mig om.
Men erfaringsbasen er jo større, jo flere der er lavet og kører med det. Så det var omfanget af den erfaringsbase jeg efterlyste.
Det er fint.
Det er er faktisk det første jeg reklamerer lidt for det, da jeg ikke har haft tid at gøre mere i det.
Men nu ved i at det er muligt, hvis folk er interesseret. [THUMBS UP SIGN]

Re: Rep af "blyant" og balance modul

: 23. sep 2014, 20:12
af sut-ske
vr6`eren skrev:
sut-ske skrev:Tja hvis jeg så kan stole på km stand og papirne på motor skift så har jeg ca ca 140.xxx til min brækker sig
Har certifikat på skift med km på men det jo nemt bare at skrive et andet tal på :-[

Har godt ser nogen anbefaler skift ved ca 220.000km
jeg vil i hvert falde anbefale at hvis du skal ha bundkaret af på et tidspunkt så få tjekket om der er slør i den og om blyanten er begyndt og blive rund på kanterne.
Du skal blot løsne en låsering og trække den ud med en magnet.
Tror mig at det gør jeg også

Re: Rep af "blyant" og balance modul

: 25. sep 2014, 08:16
af vr6`eren
*Update*

Så modtog jeg den nye balance aksel og fik monteret den.
Den nye er som vist på billederne nedenfor forstærket og dybere.

selve operationen for at samle den igen tog små 3 timer og gik lige efter bogen.

Startede bilen op og den snurrede som den skulle:)

Samlet pris for olie, filter og ny balance aksel 2900kr.

Billede
Billede
Billede
Billede

Re: Rep af "blyant" og balance modul

: 25. sep 2014, 08:26
af HansH
vr6`eren skrev:*Update*

Så modtog jeg den nye balance aksel og fik monteret den.
Den nye er som vist på billederne nedenfor forstærket og dybere.

selve operationen for at samle den igen tog små 3 timer og gik lige efter bogen.

Startede bilen op og den snurrede som den skulle:)

Samlet pris for olie, filter og ny balance aksel 2900kr.
Det ser ud til at være pænt arbejde.
Og en rigtig fin pris.

Nu virker det jo til, at du er begunstiget af selv at kunne rode med motor.
Og have et sted/faciliteter hvor du kan rode med motor, og hvor bilen kan stå adskilt mens akslen er inde til renovering.

Jeg gætter på, at denne operation - om end den beskrives som relativ enkel - ikke rigtig er noget for os, der kun har en alm. garage og et topnøglesæt... ?
Er man ikke næsten nødt til at have lift ? Og som minimum div. specialværktøj til f.eks. at holde motoren osv. osv. ?

Re: Rep af "blyant" og balance modul

: 25. sep 2014, 08:45
af vr6`eren
HansH skrev: Det ser ud til at være pænt arbejde.
Og en rigtig fin pris.

Nu virker det jo til, at du er begunstiget af selv at kunne rode med motor.
Og have et sted/faciliteter hvor du kan rode med motor, og hvor bilen kan stå adskilt mens akslen er inde til renovering.

Jeg gætter på, at denne operation - om end den beskrives som relativ enkel - ikke rigtig er noget for os, der kun har en alm. garage og et topnøglesæt... ?
Er man ikke næsten nødt til at have lift ? Og som minimum div. specialværktøj til f.eks. at holde motoren osv. osv. ?

Jeg lavede det sammen med en kammerat og vil betegne os som "gør det selv mekker" :)
Vi stod i en garage hvor vi havde hævet bilen op foran, og alt arbejdet blev lavet ved at ligge under den.
Det havde været nemmer med en lift jo.

Man kan betale depositum så får man bare en ny aksel med det samme og skal returnere den gamle så man ikke skal vente på den.

Hvis man er obs på at stille motoren rigtig og mærke tingene op behøver man ikke noget special værktøj, topnøglesæt, fastnøgler, bits og 12kantet bits og låsering tang så er man næsten i mål. (+bundkars pakning og bremserens)

Motorophæng skulle ikke løsnes på min passat, men har også set på nettet at nogle audier og andre modeller skal det for at få bundkaret af.

Re: Rep Af "blyant" Og Balance Modul

: 17. aug 2015, 13:01
af Anders Tage Jensen
Send ballanceaksel eller ballancemodul til mig og jeg sætter helt ny sekskant i som også er længere og meget mere holdbar end den originale.
Pris 2000 kr. Med ny blyant

Re: Rep af "blyant" og balance modul

: 17. aug 2015, 13:46
af GaSelle
Du har set, at indlægget er godt og vel et år gammelt, ikk´?

Det er jo et fint tilbud, men lidt mere info ville være fint.

Re: Rep af "blyant" og balance modul

: 17. aug 2015, 17:20
af preben76
Hvilke motorkoder er det der har det her problem?

Altså nu når tråden alligevel er livet op igen :lol:

Re: Rep af "blyant" og balance modul

: 17. aug 2015, 21:16
af svan
det er fanme pinligt at vw laver sådan en Anders And løsning og så bare plukker folk på stribe, det burde køres som kulancesager og indkaldes på aktion.

svan