Mærkelig lyd ved regenerering af DPF Fabia 1,4 TDI PD (BMS)
- BCBC
- Medlem
- Indlæg: 840
- Tilmeldt: 15. mar 2013, 19:37
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 6 times
- Been thanked: 12 times
Mærkelig lyd ved regenerering af DPF Fabia 1,4 TDI PD (BMS)
Fabia 1,4 TDI PD, motorkode BMS, fra midt i 2008, kørt 185000 km
Bilen køre fint, og motoren lyder umiddelbart som da den trillede ud fra fabrikken første gang, undtagen når den renser dieselpartikkelfilter. Det gør den ca hver 4-500 km. Har haft den fra ny, så er med på hvordan den lyder normalt når den renser filteret. Jeg har nu oplevet følgende 2 gange!
Når den renser filter, gerne et par minutter inde i processen, begynder den at lyde som om et manfold eller lignede har en utæt til det fri eller måske ind til indsugningen. Det er mest når jeg giver gas og jeg tror ikke det er omdrejningsbestemt, men mere noget der viser sig når motoren skal arbejde. Vil ikke udelukke at lyden kan være mekanisk, men hælder mest til en utæthed. Lyden forsvinder når den er færdig med at rense dieselpartikelfilter.
Herefter køre bilen normalt og lyder normalt, også selv om den får noget og leve af.
Den har ingen fejlkoder, måleblok for dysser ser fint ud, kastforstillig ca 0 grader.
Nogen der har oplevet tilsvarende på en BMS maskine og ved hvad der er galt?
Hvis det er en utæthed, hvorfor så kun når den regenerere?
Alle gode forslag er velkommen
Bilen køre fint, og motoren lyder umiddelbart som da den trillede ud fra fabrikken første gang, undtagen når den renser dieselpartikkelfilter. Det gør den ca hver 4-500 km. Har haft den fra ny, så er med på hvordan den lyder normalt når den renser filteret. Jeg har nu oplevet følgende 2 gange!
Når den renser filter, gerne et par minutter inde i processen, begynder den at lyde som om et manfold eller lignede har en utæt til det fri eller måske ind til indsugningen. Det er mest når jeg giver gas og jeg tror ikke det er omdrejningsbestemt, men mere noget der viser sig når motoren skal arbejde. Vil ikke udelukke at lyden kan være mekanisk, men hælder mest til en utæthed. Lyden forsvinder når den er færdig med at rense dieselpartikelfilter.
Herefter køre bilen normalt og lyder normalt, også selv om den får noget og leve af.
Den har ingen fejlkoder, måleblok for dysser ser fint ud, kastforstillig ca 0 grader.
Nogen der har oplevet tilsvarende på en BMS maskine og ved hvad der er galt?
Hvis det er en utæthed, hvorfor så kun når den regenerere?
Alle gode forslag er velkommen
- BCBC
- Medlem
- Indlæg: 840
- Tilmeldt: 15. mar 2013, 19:37
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 6 times
- Been thanked: 12 times
Re: Mærkelig lyd ved regenerering af DPF Fabia 1,4 TDI PD (B
Jeg er på bar bund her, kan det være EGR ventilen der har intern lækage? Forstår ikke at det kun viser sig ved regenerering
- Uffe
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4099
- Tilmeldt: 10. aug 2008, 08:44
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Bryrup
- Has thanked: 0
- Been thanked: 2 times
Re: Mærkelig lyd ved regenerering af DPF Fabia 1,4 TDI PD (B
Ved regenerering bliver udstødningen varmet kraftigt op, det kan være en pakning på udstødningsmanifolden eller ved EGR ventilen.
Det er set før at det giver sjove lyde når pakningen er utæt. Jeg ved ikke om det er værd at gå efter, men pakningerne selv er i hvert fald billig nok til at det ikke ruinerer dig at skifte begge som forsøg.
Det er set før at det giver sjove lyde når pakningen er utæt. Jeg ved ikke om det er værd at gå efter, men pakningerne selv er i hvert fald billig nok til at det ikke ruinerer dig at skifte begge som forsøg.
Hans: Panzer Fabia Ambiente Mk. II 2010 1.2TSI ~200.000km
Hendes: VW Caddy Trendline 1.2TSI ~ 165.000km
Alt over 86hk er fråds.
Jeg er bare nærig.
Hendes: VW Caddy Trendline 1.2TSI ~ 165.000km
Alt over 86hk er fråds.
Jeg er bare nærig.
- BCBC
- Medlem
- Indlæg: 840
- Tilmeldt: 15. mar 2013, 19:37
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 6 times
- Been thanked: 12 times
Re: Mærkelig lyd ved regenerering af DPF Fabia 1,4 TDI PD (B
Tak Uffe. Vil i første omgang prøve om jeg kan se et sted hvor den soder til det fri, med teleskopspejl.Tror ikke den er lige ved at stå af, den lyder generelt sundt, så hvis ikke jeg kan finde utætheden, så må jeg jo køre lidt mere, på et eller andet tidspunkt kan man i hvertfald finde utætheden
- BCBC
- Medlem
- Indlæg: 840
- Tilmeldt: 15. mar 2013, 19:37
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 6 times
- Been thanked: 12 times
Re: Mærkelig lyd ved regenerering af DPF Fabia 1,4 TDI PD (B
Her lidt opfølgning.
Lyden som jeg antog var en utæthed var en mekanisk fejl. Knasten var slidt ca 2 mm på den knast der var værst, og det var nok til at den kunne klapper under regenerering. Knast og løfter er nu skiftet og bilen har kørt flere tusinde km efter uden problemer
Lyden som jeg antog var en utæthed var en mekanisk fejl. Knasten var slidt ca 2 mm på den knast der var værst, og det var nok til at den kunne klapper under regenerering. Knast og løfter er nu skiftet og bilen har kørt flere tusinde km efter uden problemer
-
- Medlem
- Indlæg: 582
- Tilmeldt: 22. mar 2013, 16:16
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 6 times
Re: Mærkelig lyd ved regenerering af DPF Fabia 1,4 TDI PD (B
Har du kørt longlife olieintervaller - blot ren nysgerrighed
Mange hilsner
Lars
Audi A6 4F tdi - blb - 140 hk - årgang 2005.
Lars
Audi A6 4F tdi - blb - 140 hk - årgang 2005.
- BCBC
- Medlem
- Indlæg: 840
- Tilmeldt: 15. mar 2013, 19:37
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 6 times
- Been thanked: 12 times
Re: Mærkelig lyd ved regenerering af DPF Fabia 1,4 TDI PD (B
Har kørt med den gode longlifeolie og endda med 15000 km interval. Men efter hvad jeg kan læse mig til er jeg ikke den eneste der har prøvet det på en BMS. Det er første generation med dieselpartikielfilter og knasten er ikke helt den samme som på f.eks en AMF, den skulle have lidt andre vinkler og være lidt mere spids og tilpasset til regenerering. Sidst nævnte kan jeg dog ikke bekræfte, det er bare noget jeg har læst på nettet, og man skal jo passe på med at tro på alt hvad man læser.
- Uffe
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4099
- Tilmeldt: 10. aug 2008, 08:44
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Bryrup
- Has thanked: 0
- Been thanked: 2 times
Re: Mærkelig lyd ved regenerering af DPF Fabia 1,4 TDI PD (B
Da de lancerede PD motorerne på 15.000km intervaller havde de også problemer med knasterne. Olierne er forbedret siden dengang. Men problemerne er der stadig.
Det er nogle gange måske et spørgsmål om kørselsmønster eller "held". Jeg tror ikke længere på at den eneste forklaring er longlife intervallerne når en PD motor æder en knast.
Det er nogle gange måske et spørgsmål om kørselsmønster eller "held". Jeg tror ikke længere på at den eneste forklaring er longlife intervallerne når en PD motor æder en knast.
Hans: Panzer Fabia Ambiente Mk. II 2010 1.2TSI ~200.000km
Hendes: VW Caddy Trendline 1.2TSI ~ 165.000km
Alt over 86hk er fråds.
Jeg er bare nærig.
Hendes: VW Caddy Trendline 1.2TSI ~ 165.000km
Alt over 86hk er fråds.
Jeg er bare nærig.
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 1
- Tilmeldt: 8. jan 2014, 20:37
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Mærkelig Lyd Ved Regenerering Af Dpf Fabia 1,4 Tdi Pd (b
Hej min fabia greenline fra 09 brummer også engang imellem som om udstødning er utæt. Havde du åbnet ned til knasterne eller kunne du finde det via vcds?
Hilsen
Gert-Jan Jonker
Nuværende biler:
Skoda Fabia Combi Greenline MY 09
Volvo 960 Sedan MY 91
Tidligere biler:
Vw Polo CL MY 91
Opel Corsa Eco MY 98
Volvo 960 Stc. MY 91
Volvo 740 GLE Stc. MY 86
Toyota Corolla S-series MY 91
Gert-Jan Jonker
Nuværende biler:
Skoda Fabia Combi Greenline MY 09
Volvo 960 Sedan MY 91
Tidligere biler:
Vw Polo CL MY 91
Opel Corsa Eco MY 98
Volvo 960 Stc. MY 91
Volvo 740 GLE Stc. MY 86
Toyota Corolla S-series MY 91
- BCBC
- Medlem
- Indlæg: 840
- Tilmeldt: 15. mar 2013, 19:37
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 6 times
- Been thanked: 12 times
Re: Mærkelig lyd ved regenerering af DPF Fabia 1,4 TDI PD (B
Åbnede til knasten og målte den ud, det kan være svært at se med det blotte øje om den er slidt, når knasten er monteret og der er olie rundt om.
Min var (kun) slidt 2 mm på den knast der var værst. Knast løfter og strækbolte blev skiftet.
Hvor mange km har din gået og er det også en BMS motor der ligger i?
Lad os høre hvad du finder ud af, det behøver jo ikke at være knasten som det var på min, det kan jo være en lækage.
Er det kun når den regenerere DPF eller hele tiden?
Min var (kun) slidt 2 mm på den knast der var værst. Knast løfter og strækbolte blev skiftet.
Hvor mange km har din gået og er det også en BMS motor der ligger i?
Lad os høre hvad du finder ud af, det behøver jo ikke at være knasten som det var på min, det kan jo være en lækage.
Er det kun når den regenerere DPF eller hele tiden?
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1842
- Tilmeldt: 6. jul 2010, 21:22
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 58 times
- Been thanked: 207 times
Re: Mærkelig lyd ved regenerering af DPF Fabia 1,4 TDI PD (B
Vores Seat Ibiza fra '09 ligeledes med en BMS motor brummer helt vildt meget, når den regenererer partikelfilteret. Den har kørt 96.000km og får skiftet olie (Castrol LongLife 5W30) for hver 9-10.000km.
At pakningen ved udstødsmanifolden så også er hamrende utæt, er en anden sag. Den kan høres flere gader væk med det åndsvage hylen.
Det kan godt være pakningen ikke koster det store, men motoren skal vel nærmest ud af bilen for at skifte den, da der absolut ingen plads er bagved, hverken ovenfra eller nedenfra.
At pakningen ved udstødsmanifolden så også er hamrende utæt, er en anden sag. Den kan høres flere gader væk med det åndsvage hylen.
Det kan godt være pakningen ikke koster det store, men motoren skal vel nærmest ud af bilen for at skifte den, da der absolut ingen plads er bagved, hverken ovenfra eller nedenfra.
Min bil: Mercedes Benz C300 Sedan W206 - 05/2022
Fruens bil: BMW iX1 eDrive20 M-Sport - 04/2024 forhåbentligt
Tidligere biler: Udelukkende VAG
Fruens bil: BMW iX1 eDrive20 M-Sport - 04/2024 forhåbentligt
Tidligere biler: Udelukkende VAG