Motor-swap 1.8 20v til 1.8T

Besvar
KD
Aktiv medlem
Indlæg: 1706
Tilmeldt: 17. mar 2012, 20:45
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 19 times

Motor-swap 1.8 20v til 1.8T

Indlæg af KD » 5. okt 2014, 14:50

Har en donorbil til at tage motor, speedo og styreenhed fra, men det hele er jo canbus styret på sådan en nyere Golf 4 (2002), så hvad gør man?

Nogle der ved hvad der kræves og hvor omfattende det er? (Gearforbindelser, ledninger, trækaksler/nav osv?)
Audi RS6 4.0TFSI
VW Golf 7 1.2TSI

MysTiC
Medlem
Indlæg: 978
Tilmeldt: 1. okt 2010, 21:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Motor-swap 1.8 20v til 1.8T

Indlæg af MysTiC » 5. okt 2014, 14:55

Hvis du har en donerbil så flytter du jo bare?

Husk du skal betale afgift ;-)

Brugeravatar
norn
Meget aktiv medlem
Indlæg: 7785
Tilmeldt: 13. jun 2008, 15:58
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: blans - sønderborg
Has thanked: 7 times
Been thanked: 171 times

Re: Motor-swap 1.8 20v til 1.8T

Indlæg af norn » 5. okt 2014, 15:01

MysTiC skrev:
Husk du skal betale afgift ;-)
Og det skulle naturligvis med , så tråden nu smadres af en diskusion om afgift eller ej
på job: VOLVO FH16 750
til hverdag: ALTEA 2,0 TDI DSG
om søndagen: T-ROC 2,0TDI DSG

MysTiC
Medlem
Indlæg: 978
Tilmeldt: 1. okt 2010, 21:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Sv: Motor-swap 1.8 20v til 1.8T

Indlæg af MysTiC » 5. okt 2014, 15:06

norn skrev:
MysTiC skrev:
Husk du skal betale afgift ;-)
Og det skulle naturligvis med , så tråden nu smadres af en diskusion om afgift eller ej
Jeg er ligeglad med hvad folk gør.
Det var faktisk bare en oplysning hvis han ikke vidste det.

Brugeravatar
Krog
Aktiv medlem
Indlæg: 4941
Tilmeldt: 14. dec 2009, 18:56
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: 8362 Hørning
Has thanked: 45 times
Been thanked: 16 times

Re: Motor-swap 1.8 20v til 1.8T

Indlæg af Krog » 5. okt 2014, 20:24

Hold nu, der skal ikke betales afgift, da effektforøgelsen er under 20% og begge motorer er godkendt til modellen.
Søg på tilsvarende spørgsmål under "lovgivning"
It’s better to be approximately right, rather than precisely wrong!!
PB for udlæsning og kodning - VDCS, altid opdateret til nyeste version
Touran 2016, 2.0 TDI, DSG, Highline
Fabia Combi II 2008, 1.4 Benzin
Golf V variant 2008, 1.9 TDI, Sportline - Solgt

Brugeravatar
Andreas K
Aktiv medlem
Indlæg: 2390
Tilmeldt: 12. jun 2010, 12:26
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 14 times

Re: Motor-swap 1.8 20v til 1.8T

Indlæg af Andreas K » 5. okt 2014, 20:33

nej ingen afgift på den ombygning. karossen er jo godkendt med 1.8T og effekten holder sig indenfor 20% forøgelse. så ingen problemer. men sparer også lidt grøn afgift ved ombygningen da turbo motoren går længere på literen.

Jeg har i hvert fald haft snakket med både skat og synshal om samme ombygning engang. og begge parter har sagt ingen problem og ingen afgift.
valgte dog at købe en gti i stedet, men der burde ingen problemer være, sååå sæt igang ! :D
Seat Leon ST 1.4 TSI 150hk ACT 17’
VW Move Up! 60hk 13’
VW Golf 2 Rallye Projekt 89’

Brugeravatar
Sorens2
Meget aktiv medlem
Indlæg: 9072
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:48
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Ribe DK
Has thanked: 31 times
Been thanked: 123 times

Re: Motor-swap 1.8 20v til 1.8T

Indlæg af Sorens2 » 5. okt 2014, 20:34

Enig Krog. Nul afgift bare et syn.

Flyt alt med over. Det er lige til men et kæmpe arbejde.
Der går ret hurtigt en lørdag. . . . . .
Rullefelt - Fejlfinding - VAG speciale - Kobling/svinghjul - TDI problemer - VCDS - Kodning

Mondeo MK4 2.5T
T6.1 150 DSG 2021
Porsche Diesel Junior 1958
Lupo 3L trækløver. 😃

KD
Aktiv medlem
Indlæg: 1706
Tilmeldt: 17. mar 2012, 20:45
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 19 times

Re: Motor-swap 1.8 20v til 1.8T

Indlæg af KD » 5. okt 2014, 20:48

Tak for svarene.

Jep ingen afgift, det var undersøgt inden emnet blev oprettet :)


Vil motorledningsnettet passe overens med de nuværende eller hvordan bliver styreenhed/motor strøm forbundet med bilen?
Audi RS6 4.0TFSI
VW Golf 7 1.2TSI

Brugeravatar
Sorens2
Meget aktiv medlem
Indlæg: 9072
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:48
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Ribe DK
Has thanked: 31 times
Been thanked: 123 times

Re: Motor-swap 1.8 20v til 1.8T

Indlæg af Sorens2 » 5. okt 2014, 20:53

Start med motoren.
Montér den.
Så flytter du bare alt hvad der skal til og som er anderledes.
Det er svært lige at sige hva der skal til.
Rullefelt - Fejlfinding - VAG speciale - Kobling/svinghjul - TDI problemer - VCDS - Kodning

Mondeo MK4 2.5T
T6.1 150 DSG 2021
Porsche Diesel Junior 1958
Lupo 3L trækløver. 😃

Brugeravatar
norn
Meget aktiv medlem
Indlæg: 7785
Tilmeldt: 13. jun 2008, 15:58
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: blans - sønderborg
Has thanked: 7 times
Been thanked: 171 times

Re: Motor-swap 1.8 20v til 1.8T

Indlæg af norn » 5. okt 2014, 20:56

Motorledningsnet og styreboks passer ikke
Køler og udstødning passer heller ikke

Du kan lige så godt starte med at tømme motorrummet for ALT
så fylder du i fra din donor bil

Men du skal lige ha styr på om og hvordan med ledningsnettet og canbus
Hvis din bil er fra før 2000 og du splejser med en bil fra 2002
på job: VOLVO FH16 750
til hverdag: ALTEA 2,0 TDI DSG
om søndagen: T-ROC 2,0TDI DSG

KD
Aktiv medlem
Indlæg: 1706
Tilmeldt: 17. mar 2012, 20:45
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 19 times

Re: Motor-swap 1.8 20v til 1.8T

Indlæg af KD » 5. okt 2014, 21:00

Ved du hvad man gør ved speedo hvor startspærren jo er indbygget? Det skal vel også bruges eller ville man kunne nøjes med det nuværende? RPM og km/h er jo ens.

Men det er slet ikke så umuligt som mange ellers har snakket om kan jeg høre så? :)
Audi RS6 4.0TFSI
VW Golf 7 1.2TSI

KD
Aktiv medlem
Indlæg: 1706
Tilmeldt: 17. mar 2012, 20:45
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 19 times

Re: Motor-swap 1.8 20v til 1.8T

Indlæg af KD » 5. okt 2014, 21:01

norn skrev:Motorledningsnet og styreboks passer ikke
Køler og udstødning passer heller ikke

Du kan lige så godt starte med at tømme motorrummet for ALT
så fylder du i fra din donor bil

Men du skal lige ha styr på om og hvordan med ledningsnettet og canbus
Hvis din bil er fra før 2000 og du splejser med en bil fra 2002
Min er en 1999, altså uden canbus.
Audi RS6 4.0TFSI
VW Golf 7 1.2TSI

Brugeravatar
Sorens2
Meget aktiv medlem
Indlæg: 9072
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:48
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Ribe DK
Has thanked: 31 times
Been thanked: 123 times

Re: Motor-swap 1.8 20v til 1.8T

Indlæg af Sorens2 » 5. okt 2014, 21:04

Så flytter du bare alt.
Startspærre sidder i ECU, instrument og nøgler.
Det skal bare flyttes alt sammen.
Rullefelt - Fejlfinding - VAG speciale - Kobling/svinghjul - TDI problemer - VCDS - Kodning

Mondeo MK4 2.5T
T6.1 150 DSG 2021
Porsche Diesel Junior 1958
Lupo 3L trækløver. 😃

Brugeravatar
Blackfinger
Meget aktiv medlem
Indlæg: 9159
Tilmeldt: 15. jun 2008, 12:25
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 46 times
Been thanked: 394 times

Re: Motor-swap 1.8 20v til 1.8T

Indlæg af Blackfinger » 5. okt 2014, 21:08

Du skal bruge instrumentet fra donorbilen for en immo3 motorstyring vil ikke virke med et immo2 instrument.

Dine transpondere skal kodes om. De bør kunne genbruges. Eller du kan tage tændingslås og nøgler fra donorbilen.

KD
Aktiv medlem
Indlæg: 1706
Tilmeldt: 17. mar 2012, 20:45
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 19 times

Re: Motor-swap 1.8 20v til 1.8T

Indlæg af KD » 5. okt 2014, 21:50

Mange tak! :)
Der er lidt at kigge på.

Stikkene til speedo er ikke ens med de nuværende. Hvad gør man der? Der er jo flere stikben i det med canbus pga MFD :)
Audi RS6 4.0TFSI
VW Golf 7 1.2TSI

Stefan
Medlem
Indlæg: 868
Tilmeldt: 28. apr 2010, 10:15
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 17 times
Been thanked: 15 times

Re: Motor-swap 1.8 20v til 1.8T

Indlæg af Stefan » 6. okt 2014, 09:44

Så vidt jeg husker så er sådan en 1.8 20V også med kabeltræk dvs. uden e-gas osv. Derfor er der også flere andre ting der skal ændres ved pedaler osv. Folk plejer at skifte den ud med en 1.8T AGU, da den er stort set identisk og langt mere plug and play.

KD
Aktiv medlem
Indlæg: 1706
Tilmeldt: 17. mar 2012, 20:45
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 19 times

Re: Motor-swap 1.8 20v til 1.8T

Indlæg af KD » 6. okt 2014, 10:05

Ligner også denne har kabeltræk, men om det så hedder egas alligevel ved jeg så ikke. (2002 GTI 25 Jahre AUQ)
Audi RS6 4.0TFSI
VW Golf 7 1.2TSI

Stefan
Medlem
Indlæg: 868
Tilmeldt: 28. apr 2010, 10:15
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 17 times
Been thanked: 15 times

Re: Motor-swap 1.8 20v til 1.8T

Indlæg af Stefan » 6. okt 2014, 12:07

AGU er den eneste 1.8T i Golf IV med kabeltræk. Alle andre er e-gas.

Brugeravatar
Brizz
Medlem
Indlæg: 618
Tilmeldt: 22. feb 2014, 09:03
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: 9760 Vrå
Has thanked: 4 times
Been thanked: 2 times

Re: Motor-swap 1.8 20v til 1.8T

Indlæg af Brizz » 6. okt 2014, 12:54

KD skrev:Mange tak! :)
Der er lidt at kigge på.

Stikkene til speedo er ikke ens med de nuværende. Hvad gør man der? Der er jo flere stikben i det med canbus pga MFD :)
Så skifter du bare hele ledningsnettet, så er der ikke noget der skal "fixes" og kan give problemer senere.
BRIZZ
2009 Skoda Octavia Combi 1,8 TSI 180 Elegance DSG7
2021 Seat Mii Electric
2008 Honda CB 1000R
1997 Mercedes E50 AMG

Brugeravatar
MathiasFB
Medlem
Indlæg: 1036
Tilmeldt: 29. jun 2011, 13:37
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Fyn
Has thanked: 15 times
Been thanked: 24 times

Re: Motor-swap 1.8 20v til 1.8T

Indlæg af MathiasFB » 12. okt 2014, 16:09

Hej Kasper!

25 Jahre Jubi motoren yder 180 HK - får du mon ikke et problem her ifht. afgift?
Mvh Mathias Boesgaard
Nuværende: BMW 330e M-Sport '21 • BMW 320d Touring M-Sport '13 • VW Golf IV GTI Exclusive '00
Tidligere: Audi S3 Sportback '16Audi A1 TDI '10Saab 9-3 Turbo X '08 • • VW Golf III GT TDI '96
VW Golf III Variant Bon Jovi '96VW Golf II GTI '91VW Golf II GL Automatic '90

Brugeravatar
Hurtig
Nyt medlem
Indlæg: 285
Tilmeldt: 14. mar 2009, 01:20
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Motor-swap 1.8 20v til 1.8T

Indlæg af Hurtig » 12. okt 2014, 17:32

MathiasFB skrev:Hej Kasper!

25 Jahre Jubi motoren yder 180 HK - får du mon ikke et problem her ifht. afgift?
For at pære yderligere i det vurderes turbo konvertering altid til at være over 20%.
Det står direkte på Fstyr.dk .. ;)
Current garage:
2015 Audi A3 Limousine 2.0 TDI 150 HK Ambition.
1982 Volkswagen Golf Mk. 1 "Tintop" - 1,5L JB + 2x40mm Solex
Tidligere biler
2008 Audi S3 8P 265 HK Quattro - Solar Orange - APR Stage 1
2008 Seat Leon 2.0 TFSI FR DSG - Eftermonteret: RNS310 navigation, Bluetooth Premium, PDC sensorer, bakkamera. 270 HK / 400+ NM.
2010 Seat Leon Cupra R 265 HK - Cupra R læderkabine, 19" Cupra R fælge, OPS-sensorer for og bag, RNS310 og ALT i udstyr.

Brugeravatar
Krog
Aktiv medlem
Indlæg: 4941
Tilmeldt: 14. dec 2009, 18:56
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: 8362 Hørning
Has thanked: 45 times
Been thanked: 16 times

Re: Motor-swap 1.8 20v til 1.8T

Indlæg af Krog » 12. okt 2014, 18:32

Hurtig skrev:
MathiasFB skrev:Hej Kasper!

25 Jahre Jubi motoren yder 180 HK - får du mon ikke et problem her ifht. afgift?
For at pære yderligere i det vurderes turbo konvertering altid til at være over 20%.
Det står direkte på Fstyr.dk .. ;)
Stop nu. Det er forklaret længere oppe. Han må godt smide en 150 hk 1,8T i hans 1,8 N/A.
Grunden til at han må lægge en turbomotor i hans golf, er at modellen allerede findes og at den motorbyttet ikke overstiger grænsen på 20%.
It’s better to be approximately right, rather than precisely wrong!!
PB for udlæsning og kodning - VDCS, altid opdateret til nyeste version
Touran 2016, 2.0 TDI, DSG, Highline
Fabia Combi II 2008, 1.4 Benzin
Golf V variant 2008, 1.9 TDI, Sportline - Solgt

Brugeravatar
norn
Meget aktiv medlem
Indlæg: 7785
Tilmeldt: 13. jun 2008, 15:58
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: blans - sønderborg
Has thanked: 7 times
Been thanked: 171 times

Re: Motor-swap 1.8 20v til 1.8T

Indlæg af norn » 12. okt 2014, 18:52

Hvad sagde jeg
på job: VOLVO FH16 750
til hverdag: ALTEA 2,0 TDI DSG
om søndagen: T-ROC 2,0TDI DSG

Brugeravatar
Krog
Aktiv medlem
Indlæg: 4941
Tilmeldt: 14. dec 2009, 18:56
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: 8362 Hørning
Has thanked: 45 times
Been thanked: 16 times

Re: Motor-swap 1.8 20v til 1.8T

Indlæg af Krog » 12. okt 2014, 19:06

norn skrev:Hvad sagde jeg
Du er en vis mand, Hr. Norn.

Bare lige for god ordens skyld, så er der intet sarkastisk eller ironisk over ovenstående.
It’s better to be approximately right, rather than precisely wrong!!
PB for udlæsning og kodning - VDCS, altid opdateret til nyeste version
Touran 2016, 2.0 TDI, DSG, Highline
Fabia Combi II 2008, 1.4 Benzin
Golf V variant 2008, 1.9 TDI, Sportline - Solgt

Brugeravatar
MathiasFB
Medlem
Indlæg: 1036
Tilmeldt: 29. jun 2011, 13:37
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Fyn
Has thanked: 15 times
Been thanked: 24 times

Re: Motor-swap 1.8 20v til 1.8T

Indlæg af MathiasFB » 13. okt 2014, 21:35

Krog skrev:
Hurtig skrev:
MathiasFB skrev:Hej Kasper!

25 Jahre Jubi motoren yder 180 HK - får du mon ikke et problem her ifht. afgift?
For at pære yderligere i det vurderes turbo konvertering altid til at være over 20%.
Det står direkte på Fstyr.dk .. ;)
Stop nu. Det er forklaret længere oppe. Han må godt smide en 150 hk 1,8T i hans 1,8 N/A.
Grunden til at han må lægge en turbomotor i hans golf, er at modellen allerede findes og at den motorbyttet ikke overstiger grænsen på 20%.
Korrekt. En 150 HK 1,8T overstiger ikke 20%. Men den motor Kasper har er en 180 HK Jubi model! Kan det være et problem?
Mvh Mathias Boesgaard
Nuværende: BMW 330e M-Sport '21 • BMW 320d Touring M-Sport '13 • VW Golf IV GTI Exclusive '00
Tidligere: Audi S3 Sportback '16Audi A1 TDI '10Saab 9-3 Turbo X '08 • • VW Golf III GT TDI '96
VW Golf III Variant Bon Jovi '96VW Golf II GTI '91VW Golf II GL Automatic '90

Brugeravatar
Krog
Aktiv medlem
Indlæg: 4941
Tilmeldt: 14. dec 2009, 18:56
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: 8362 Hørning
Has thanked: 45 times
Been thanked: 16 times

Re: Motor-swap 1.8 20v til 1.8T

Indlæg af Krog » 13. okt 2014, 22:11

MathiasFB skrev:
Krog skrev:
Hurtig skrev: For at pære yderligere i det vurderes turbo konvertering altid til at være over 20%.
Det står direkte på Fstyr.dk .. ;)
Stop nu. Det er forklaret længere oppe. Han må godt smide en 150 hk 1,8T i hans 1,8 N/A.
Grunden til at han må lægge en turbomotor i hans golf, er at modellen allerede findes og at den motorbyttet ikke overstiger grænsen på 20%.
Korrekt. En 150 HK 1,8T overstiger ikke 20%. Men den motor Kasper har er en 180 HK Jubi model! Kan det være et problem?
Det kan det givetvis, min kommentar gik mere på @Hurtigs kommentar om at alt med turbo på en N/A motor overstiger pr. definition 20% og derved ny afgift.
Hvorvidt det er muligt at få den godkendt med en 180 HK motor skal jeg lade være usagt, men et bindende svar på myndighederne og den ged er barberet.
It’s better to be approximately right, rather than precisely wrong!!
PB for udlæsning og kodning - VDCS, altid opdateret til nyeste version
Touran 2016, 2.0 TDI, DSG, Highline
Fabia Combi II 2008, 1.4 Benzin
Golf V variant 2008, 1.9 TDI, Sportline - Solgt

Besvar

Tilbage til "Motor"