VW Passat 2.0 TSi går ujævnt når den er kold

Besvar
Oles2
Helt nyt medlem
Indlæg: 52
Tilmeldt: 4. nov 2010, 19:14
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

VW Passat 2.0 TSi går ujævnt når den er kold

Indlæg af Oles2 » 7. okt 2014, 21:22

Jeg har lige købt mig en dejlig Passat 2.0 TSi Variant fra 12/2009 i Tyskland og opdagede desværre da jeg kom hjem at den går meget ujævnt i motoren når den er kold. Den kører lidt som om man træder og slipper speederen både når man accelerere og ved konstant hastighed, jeg synes måske også der er en snert af det når den er varm og man "sejtrækker" læs kører med lave omdr. 1000-1500 og accelerere. Er der nogle kloge hoveder herinde der kender til problemet og ved hvordan det løses?

hansen123
Medlem
Indlæg: 1081
Tilmeldt: 14. jul 2008, 16:36
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Vanløse
Has thanked: 0
Been thanked: 21 times

Re: VW Passat 2.0 TSi går ujævnt når den er kold

Indlæg af hansen123 » 8. okt 2014, 00:06

Oles2 skrev:Jeg har lige købt mig en dejlig Passat 2.0 TSi Variant fra 12/2009 i Tyskland og opdagede desværre da jeg kom hjem at den går meget ujævnt i motoren når den er kold. Den kører lidt som om man træder og slipper speederen både når man accelerere og ved konstant hastighed, jeg synes måske også der er en snert af det når den er varm og man "sejtrækker" læs kører med lave omdr. 1000-1500 og accelerere. Er der nogle kloge hoveder herinde der kender til problemet og ved hvordan det løses?
Prøv at få udlæst fejlkoder, det er set før at hvirvelspjældende i indsugningsmanifoldet går i stykker og så går den skidt i opstarts perioden, heldigvis (hvis det altså er det) så indsugningsmanifoldet "billigt"
Eventuelt kunne det også være et symptom på tilkoksede indsugningsventiler, det er samme "reparation" som indsugningsmanifoldet, dog noget mere rengøring men ikke de store reservedele (ender nok op i det samme mere eller mindre)

Jeg ville ikke sejtrække en TSI så hårdt, den går hverken langt på literen i det område og det er heller ikke syndt for motoren.

PS; ved du om motoren har fået skiftet kædestrammer? Hvis ikke, så vil jeg anbefale dig at skifte den ASAP (ejer selv samme motor og det tager ikke 2 sec på google at finde en million resultater om emnet) hellere smide lidt penge nu, end tage chancen om MANGE! penge senere.

EDIT; og forresten, tillykke med den nye bil, håber du bliver glad for den :D
Tidligere: Leon FR 2.0 TSI
2017 A3 Sport Sportback 2.0 TFSI S-tronic S-Line mit alles

Oles2
Helt nyt medlem
Indlæg: 52
Tilmeldt: 4. nov 2010, 19:14
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: VW Passat 2.0 TSi går ujævnt når den er kold

Indlæg af Oles2 » 8. okt 2014, 12:23

Hej hansen123

Jeg er allerede glad for den ;-) jeg har hørt om tilkoksede spjæld og ventiler og jeg får en tester på den en af dagene så jeg er godt i gang med den. Det er altid spændende om andre har haft samme problemer. Motoren har max moment ved 1800 omdr så ved bykørsel ligger jeg normalt ved 1500-2000 omdr aldrig under 1500.
Jeg har ikke indtryk af at de er samme problemer med kæde og strammer som TFSi'en har bøvlet med, du må rette mig hvis du har hørt/ved andet. Jeg har ingen mislyde fra motoren og den har gået 160.000 km., kan dog se at dækslet ind til kæden med stor sandsynlighed har været afmonteret, men om der er skiftet noget ved jeg ikke, jeg vil være obs på det.

Hører stadig om andre erfaringer fra godtfolket :-)

hansen123
Medlem
Indlæg: 1081
Tilmeldt: 14. jul 2008, 16:36
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Vanløse
Has thanked: 0
Been thanked: 21 times

Re: VW Passat 2.0 TSi går ujævnt når den er kold

Indlæg af hansen123 » 8. okt 2014, 12:52

Oles2 skrev:Hej hansen123

Jeg er allerede glad for den ;-) jeg har hørt om tilkoksede spjæld og ventiler og jeg får en tester på den en af dagene så jeg er godt i gang med den. Det er altid spændende om andre har haft samme problemer. Motoren har max moment ved 1800 omdr så ved bykørsel ligger jeg normalt ved 1500-2000 omdr aldrig under 1500.
Jeg har ikke indtryk af at de er samme problemer med kæde og strammer som TFSi'en har bøvlet med, du må rette mig hvis du har hørt/ved andet. Jeg har ingen mislyde fra motoren og den har gået 160.000 km., kan dog se at dækslet ind til kæden med stor sandsynlighed har været afmonteret, men om der er skiftet noget ved jeg ikke, jeg vil være obs på det.

Hører stadig om andre erfaringer fra godtfolket :-)
Problemet på TSI er større end på TFSI

http://www.golfmk6.com/forums/showthread.php?t=47128
http://www.redlinespeedworx.com/2-0t-ts ... n-failure/

og du behøver ikke at søge meget mere på det for at finde langt flere skrækhistorier.

Du kan tage højre forhjul og inderskærm ud, så sidder der en lille lem i det nederste dæksel du kan tage af og se strammeren, så kan du se om der sidder den nye eller gamle type i.

Det værste af det hele, det er meget få der oplever støj fra motor med kæderne, det typiske er den kørte fint da du satte den, men næste gang du prøver at starte motoren så tørner den bare langtid uden der sker noget og så er ventilerne bøjet.

Tilkoksede ventiler er klart et problem på dem, samt hvirvelspjældende går i stykker i manifoldet (VW har endda udvidet garanti på manifoldet op til 8 år eller 100.000 miles i andre lande, desværre er bilerne så "billige" i danmark at her må man leve med 2 års garanti for vi har åbenbart bedre råd til det)

Jeg oplever personligt at den går langt længere på literen hvis jeg holder mig ved 2200rpm og det var både standard og nu med chip.

Det er ikke unormalt at læse om folk med dårlig tomgang kold på TSI´erne og synderen er så godt som altid enten tilkoksede ventiler eller indsugningsmanifold. Jeg har dog ikke oplevet det selv, men jeg var desværre en af dem som oplevede kæden raslede en dag men jeg nåede heldigvis at få det reddet med nye kæder og strammere så jeg slap for den helt store hovedpine, så mine ventiler gik fri for denne omgang :)
Tidligere: Leon FR 2.0 TSI
2017 A3 Sport Sportback 2.0 TFSI S-tronic S-Line mit alles

hansen123
Medlem
Indlæg: 1081
Tilmeldt: 14. jul 2008, 16:36
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Vanløse
Has thanked: 0
Been thanked: 21 times

Re: VW Passat 2.0 TSi går ujævnt når den er kold

Indlæg af hansen123 » 8. okt 2014, 12:53

hansen123 skrev:
Oles2 skrev:Hej hansen123

Jeg er allerede glad for den ;-) jeg har hørt om tilkoksede spjæld og ventiler og jeg får en tester på den en af dagene så jeg er godt i gang med den. Det er altid spændende om andre har haft samme problemer. Motoren har max moment ved 1800 omdr så ved bykørsel ligger jeg normalt ved 1500-2000 omdr aldrig under 1500.
Jeg har ikke indtryk af at de er samme problemer med kæde og strammer som TFSi'en har bøvlet med, du må rette mig hvis du har hørt/ved andet. Jeg har ingen mislyde fra motoren og den har gået 160.000 km., kan dog se at dækslet ind til kæden med stor sandsynlighed har været afmonteret, men om der er skiftet noget ved jeg ikke, jeg vil være obs på det.

Hører stadig om andre erfaringer fra godtfolket :-)
Problemet på TSI er større end på TFSI

http://www.golfmk6.com/forums/showthread.php?t=47128
http://www.redlinespeedworx.com/2-0t-ts ... n-failure/

og du behøver ikke at søge meget mere på det for at finde langt flere skrækhistorier.

Du kan tage højre forhjul og inderskærm ud, så sidder der en lille lem i det nederste dæksel du kan tage af og se strammeren, så kan du se om der sidder den nye eller gamle type i.

Det værste af det hele, det er meget få der oplever støj fra motor med kæderne, det typiske er den kørte fint da du satte den, men næste gang du prøver at starte motoren så tørner den bare langtid uden der sker noget og så er ventilerne bøjet.

Tilkoksede ventiler er klart et problem på dem, samt hvirvelspjældende går i stykker i manifoldet (VW har endda udvidet garanti på manifoldet op til 8 år eller 100.000 miles i andre lande, desværre er bilerne så "billige" i danmark at her må man leve med 2 års garanti for vi har åbenbart bedre råd til det)

Jeg oplever personligt at den går langt længere på literen hvis jeg holder mig ved 2200rpm og det var både standard og nu med chip.

Det er ikke unormalt at læse om folk med dårlig tomgang kold på TSI´erne og synderen er så godt som altid enten tilkoksede ventiler eller indsugningsmanifold. Jeg har dog ikke oplevet det selv, men jeg var desværre en af dem som oplevede kæden raslede en dag men jeg nåede heldigvis at få det reddet med nye kæder og strammere så jeg slap for den helt store hovedpine, så mine ventiler gik fri for denne omgang :)
PS; der findes 4 stks forskellige strammere til knast kæden på motoren, så det er ikke fordi VW kun har set en enkelt eller 2 gå i stykker ;)
Tidligere: Leon FR 2.0 TSI
2017 A3 Sport Sportback 2.0 TFSI S-tronic S-Line mit alles

Kristian88
Helt nyt medlem
Indlæg: 44
Tilmeldt: 14. okt 2019, 15:23
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 4 times

Re: VW Passat 2.0 TSi går ujævnt når den er kold

Indlæg af Kristian88 » 20. maj 2021, 14:34

Hej derude

Kunne ikke lige finde andre grupper end denne gamle tråd.

Jeg har for nyligt købt en VW passat variant 2,0 TSI fra slut 2009.

Er super glad for den, men den er netop begyndt at gå ud under kørsel. Det sker ret pludseligt, uden nogen former for forvarsel, mislyde eller andet. Når den er gået ud, så lyser batteriet selvfølgelig. Nogle gange kan jeg starte den med det samme igen, og andre gange skal den lige have 5 minutter. Bilen går ikke ujævnt eller andet, den går bare pludseligt ud. Det sker som oftest når jeg kører, eller når jeg bremser ned og den nærmer sig tomgang (den går ikke ud i tomgang, men før tomgang hvis det sker).

Det sker periodisk, DVS nogle dage gør den det slet ikke, og andre dage kan det ske flere gange. Den har netop fået skiftet brændstofpumpe relæ, men det er åbenbart ikke det. Har ligeledes haft sat tester på, men den viser ingen fejl.

Batteri, generator og tandrem fejler ligeledes ikke noget.

Jeg aner ikke hvor jeg skal starte....nogle af jer der ved hvad det kan være?

Besvar

Tilbage til "Motor"