Dato og tid er 16. okt 2017, 23:24

Svar p√• emne  [ 12 indl√¶g ] 
 Superb: Forhjulsleje defekt? Tilsp√¶ndings momenter.. 
Forfatter besked
Nyt medlem

Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Share on FacebookShare on TwitterShare on Google+
Indl√¶g Superb: Forhjulsleje defekt? Tilsp√¶ndings momenter..
Superb kombi 2010, 170hk 2.0 tdi Dsg. cbbb/LTQ - 351K Km.

Hvor finder jeg info om tilspændings momenter af de 4 skruer der holder forhjulslejet og ligeledes de 3 bolte på bærekuglen?

Har lige skiftet begge drivaksler pga. under acceleration rystede bilen voldsomt og faldt til ro asap n√•r gassen blev taget af. Det hjalp gevaldigt at skifte drivakslerne, men da begge aksler var af, kunne jeg rokke/tilte forhjulsleje/skive ca 5 mm frem og tilbage uanset vinkel :!: :shock:. Det var voldsomt l√łst ( havde l√łsnet bremse√•g m calibre for frit spil

Efter tilspænding med de nye drivaksler, kunne forhjulslejet ikke vippes mere, men det giver ingen mening! Bruges drivakslens tilspænding (180Nm + 180grader) til at spænde hele lejet op?? Det virker ikke oplagt..
Bilen er ligledes ultra f√łlsom overfor langsg√•ende uj√¶vnheder (s√• som vejstriber, hjulspor etc) b√•de for og bag, den mangler kort sagt retnings stabilitet.

Tyder ovennævnte observationer ikke på at forhjulslejerne er defekte???
Det underlige er at der er ingen lejest√łj , men det er sv√¶rt at vurdere, da bilen er godt st√łjd√¶mpet.
Har chekket b√¶rekugler, k√łdben, kr√¶ngnings stabilisatorer b√łsninger, styrkuger og fjedert√•rn (dog ikke t√•rnlejer).

Forhjulslejerne (og drivaksler - originale fra skoda!!) er at de er skiftet for 30000km siden. Hjullejer er af skf fabrikat (k√łbt via ebay for 2 √•r siden). Da de koster 140 Euro incl forsendelse, s√• er det ikke prisen som fejler noget, men m√•ske det bare er skf kopier??

Hvad vil ianbefale af alternativ mærke til original reservedel? Mener at de originalt koster 2200kr incl moms pr stk, hvilket er en del..

Kom til at kn√¶kke en af b√¶rekuglernes 3 aksler ved montering af de nye drivaksler, havde sat Moment n√łgle til 140Nm hvilket nok var i overkanten. Havde heldigvis k√łbt en ny som backup, men den gl. var ikke defekt - f√łr jeg dummede mig :roll:

Alle råd er velkomne, regner med at bilen skal spores efter rep. (ratten har flyttet sig efter jeg har skiftet den ene bærekugle )

(ps i √łvrigt er originale ombytnings drivaksler tilsyneladende ikke af speciel god kvalitet - sl√łr i indre drivknude sidel√¶ns og sl√łr i yder drivknuder langg√•ende! efter 30000km - ellers er det differentialet i min dsg gearkasse som er synderen)

7. maj 2017, 17:13
Medlem

Geografisk sted: Varde
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Indl√¶g Re: Superb: Forhjulsleje defekt? Tilsp√¶ndings momenter..
N√•r tr√¶kakslerne ikke er i. S√• er der jo ikke noget til og holde lejet sammen. De kan godt g√• lidt fra hinanden. Jeg tror det er det du har oplevet. S√• er der sl√łr jo...

Det vil jeg sige man tit oplever ;)

Before: Golf 2 GTI 16v KR - Golf 2 GTI 16v Edition One - Golf 2 GTI 8v Edition One - Polo 2 1300 GT Coupe - and many more

7. maj 2017, 17:34
Nyt medlem

Mictrix: Tak for indput!

Da jeg chekkede bagvogn, s√• jeg at den bagerste kr√¶ngnings stabilisator stang (den store tv√¶rg√•ende) var afskallet/revnet i lakken (s√•dan lidt alla en spr√¶ngt p√łlse fra bassinget :lol: ). M√•ske den b√łr udskiftes? B√łsningerne s√• ikke specielt √łdelagte ud, men nu har bilen som sagt g√•et 351.000 km. De bagerste k√łdben ser fine ud. Har f√•et skiftet b√łsninger i bagerste b√¶re arme, s√• lidt er der skiftet bagp√•..

7. maj 2017, 17:51
Aktiv medlem

donaudi skrev:
Mictrix: Tak for indput!

Da jeg chekkede bagvogn, s√• jeg at den bagerste kr√¶ngnings stabilisator stang (den store tv√¶rg√•ende) var afskallet/revnet i lakken (s√•dan lidt alla en spr√¶ngt p√łlse fra bassinget :lol: ). M√•ske den b√łr udskiftes? B√łsningerne s√• ikke specielt √łdelagte ud, men nu har bilen som sagt g√•et 351.000 km. De bagerste k√łdben ser fine ud. Har f√•et skiftet b√łsninger i bagerste b√¶re arme, s√• lidt er der skiftet bagp√•..

Jeg er ret sikker på at ingen betydning har ud over kosmetisk ;-)

7. maj 2017, 18:16
Nyt medlem

Geografisk sted: Holstebro
S√• vidt jeg kan se m√• forhjulslejet ikke l√łsnes og sp√¶ndes uden at det er ubelastet.
Hvis ikke kan lejet tage skade.
Og ja der er sl√łr i det s√• l√¶nge det ikke er sp√¶ndt sammen.
Jeg ville i din situation ubetinget f√• bilen fire hjuls udm√•lt inden du g√łr noget som helst andet.
Forkerte hjulvinkler / sporing kan i den grad ændre på de ting du omtaler.
Har lige skiftet b√•de inderste og yderste led p√• tr√¶kaksler p√• min A4 - der var lidt sl√łr i b√•de de gamle og de ny ( originale )
S√• f√• den 4 hjuls udm√•lt og justeret symmetrisk ind ( fra side til side ) omkring midt i tolerance omr√•det og se om ikke tingene har l√łst sig.

Benny

7. maj 2017, 18:59
Nyt medlem

Br:

Bilen hang p√• liften da jeg sp√¶ndte de 200Nm og derefter s√¶nket ned, hvor jeg med en forl√¶nger (gammelt udst√łdningsr√łr) trak den 2 *90 grader. De gl drivleds centerbolte var helt t√łre og sat med locktight, mener at drivknuden i den ene side var g√•et l√łs efter at de havde skiftet forhjuls lejer kort efter den havde f√•et nye drivaksler. Men m√•ske skaden allerede var sket der p√• drivakslerne som d√łde efter 30t kilometer, hvilket er us√¶dvanelig lidt!

I √łvrigt var der fedt ud gennem de nye drivakslers centerhul, s√• da centerbolten blev k√łrt ind i knuden blev fedtet presset tilbage. Har om 14 dages tid, t√¶nkt mig at chekke tilsp√¶ndingen. Kan pt. ikke finde noget sl√łr i hjulleje/hjul i l√łftet tilstand.

Regner med at k√łrer til ivar jensen autogummi i farum, de skulle v√¶re rigtig gode til 4 hjuls udm√•linger.

Har tidligere f√•et udm√•lt bilen, men det har intet √¶ndret ved dens nerv√łrse m√•de at k√łre p√•..

7. maj 2017, 20:15
Nyt medlem

Ok , var også bare hvis du ikke var obs på det med tilspænding inden leje / hjul belastes.
Nok lidt svært at checke tilspænding når det er en stræk bolt der er spændt x Nm + 180 grader.

Håber udmålingen / justeringen hjælper dig.

Benny

8. maj 2017, 18:38
Nyt medlem

Helt ok Br, læste det også kun som et venligt råd :-)

Nu er den begyndt at klonke mest fra venstre side, og indimellem ogs√• fra h√łjre. Grundet mgl. retnings stabilitet s√• h√¶lder jeg lidt mod at kr√¶ngningsstabilisator arme) og kr√¶ngnings stabilisator b√łsninger er ved vejs ende. Mener at k√łdbenene blev skiftet ved 275tkm, men tror aldrig at kr√¶ngningsstabilisator b√łsningerne er blevet skiftet.

Nu er det jo ret så billige dele, så det er nok en udskiftning værd!

Har lige kigget n√¶rmere p√• venstre hjuloph√¶ng her til aften, grundet klonkeriet (var bange for at b√¶rkuglernes tilsp√¶nding p√• b√¶rearmen ikke var ok). Men alt ser fint ud. Intet sl√łr i styrkugle, hjulleje eller b√¶rekugle. Kan af gode √•rsager ikke chekke stabilisator armen, da den er sp√¶ndt op n√•r bilen er l√łftet.

Men giver det ikke mening at det kan være alt gummi omkring krængnings stabilisatoren? (351.000km!)

visuelt er der ikke noget at se n√•r jeg kigger ind p√• siden af ks gummib√łsningerne, men de skal nok skilles ad for at kunne vurdere deres stand.

Update - hmm jvf skoda, s√• kan der ikke f√•es nye kr√¶ngnings stabilisator b√łsninger foran, men derimod s√• kan man f√• hele kr√¶ngnings stabilisatoren som 1 del. Og for at skifte den, s√• skal hele forbroen ned.. :roll:

Har bestilt tid til en 4 hjuls udm√•ling og skifter lige k√łdbenene inden da (de har tilsyneladende ikke nogen indvirkning p√• retningsstabilitet, men det fjerner forh√•bentligt lidt af klonkeriet).

9. maj 2017, 00:29
Nyt medlem

Hejsa

Er der noget nyt :?:

Benny

17. maj 2017, 18:33
Nyt medlem

Hej Br.

Jo det er der da. K√łrte til Ivar Jensen Autogummi i Farum, hvor bilen blev 4 hjuls udm√•lt (kostede 1087,-kr for 30 min, men det var super udstyr og kompetent mekaniker). De brugte en induktions varmer til bolte, f√łr der blev skruet. Tja, det havde jeg ikke set f√łr, men hvorfor ik? Det virkede smart og var lynende hurtigt og enkelt.

Det viste sig at den spidsede alt for meget indad foran, plus at bagenden havde de samme tendenser. Sm√• klonkeriet foran, skyldes at k√łdbenet var defekt i venstre side.

Den efterf√łlgende tur/retur til Billund, viste at sporingen har hjulpet gevaldigt p√• retnings stabiliteten. Den er stadigv√¶k ret levende i bagt√łjet ved parallelle uj√¶vnheder, hvilket sikkert skyldes de inderste b√¶rearms b√łsninger er ved at v√¶re ved vejs ende. Ellers kan det m√•ske v√¶re gummib√łsningerne i bagbros oph√¶nget. k√łdben og kr√¶ngnings stabilisator var ok p√• bagt√łjet.

Skal i n√¶r fremtid selv skifte skiver (skal bore pinolskrue i skive ud da den har sat sig), klodser og k√łdben foran samt begge skifte begge bremse kalibre bag. Den venstre side har tendens til at h√¶nge, og ved skift af klodser, var kaliberne stort set umulige at f√• i bund!

Derud over mangler den at f√• skiftet tandrem samt lavet service, hvilket bliver hos skoda pga garantien der f√łlger med. Vil dog sige at prisen virker yderst fair, selv om det ikke koster gratis.

Så suk, det er ikke billigt at være bil ejer! Nu kan den forhåbentligt klare sommeren, og lidt til, uden alt for store problemer..

Kan i √łvrigt anbefale dinitrol ML rustbeskyttelse. Hver gang jeg g√•r under bilen, s√• f√•r den ML rundt omkring p√• alle de ubeskyttede undervogns dele. Er helt tyndflydende og utroligt penetrende ved p√• spr√łjtning, det danner en god st√¶rk film efter opt√łrring ( tager ca.24 timer). Det kan spr√łjtes direkte p√• rust!

19. maj 2017, 21:33
Nyt medlem

Vejret er jo sk√łnt for tiden, s√• jeg t√¶nkte lige at jeg havde et par timer til overs her til middag.

Intentionen var at skifte k√łdbenene foran, og s√• lige chekke om min nyindk√łbte slagskruetr√¶kker kan klare at l√łsne pinol skruen p√• skiverne.

Op med bilen i den venstre side og af med hjulet. Men slagskrue tr√¶kker eller ej, den skrue sidder urokkeligt fast. Fik smadret k√¶rven, som var halv√łdelagt i forvejen efter tidligere fors√łg med en Torx t25 top. Skruen er bl√łd som sm√łr, s√• det er bare at bore toppen v√¶k og pille resten af med en papeg√łjetang.

Hvad k√łdben ang√•r, s√• kunne jeg snildt f√• den √łverste bolt af, men ikke den nederste p√• kr√¶ngnings stabilisatoren. Den √łverste sidder i sp√¶nd pga. bilen kun er l√łftet i det ene hj√łrne s√• niveau forskellen sp√¶nder systemet op. Kunne ikke f√• bilen p√• en buk, da donkraften stod p√• de eneste l√łftepunkt p√• bilen. Side paneler p√• en superb er bare bl√łde, s√• ikke noget med at fedte rundt med en donkraft. Tog nogen tr√¶klodser og s√¶nkede forsigtigt bilen ned p√• hjul oph√¶nget, men lige meget hjalp det med udligning. Overvejede kort at fjerne b√¶re kuglens 3 bolte, for at fjederbenet kan flyttes rundt.

Bundskjold og indersk√¶rme skal af for kunne f√• ordentlig fat i k√łdbenenes nederste bolte, s√• det blev ved intentionerne pga tidsmangel.

N√¶ste gang s√• skal fronten l√łftes op p√• bukke s√• der er rigeligt plads ( og lidt bedre tid), jeg syntes ikke den her bil er nem at tumle med! At k√łre p√• Gds i Sydhavnen er bestemt en l√łsning, men skal man lige renovere kalibre bag, skifte skiver/klodser foran og derefter k√łdben, s√• g√•r der snildt 3-4 timer.. Og s√• er det lige en 500 mand.. Lidt tosset for noget gds arbejde..

Fors√łger som sagt at holde budgettet lidt nede p√• jorden, for der er godt nok kostet en del penge i bilen den her omgang. Og det er nok ikke helt slut.

Den er begyndt at drikke k√łlerv√¶ske, dog uden at k√łlev√¶sken har skiftet farve ( er r√łd). Den kan drikke 1 ltr over 1000 km, hvilket er alt for meget. F√•r at se om det evt er vandpumpen som er synderen ved tandremsskiftet, men jeg tvivler. Har mistanke til egr k√łleren omme p√• bagsiden af motoren ( cbbb 2.0 tdi). Det er en kendt del som kan fejle og smide k√łlev√¶ske ud i udst√łdningen, uden at man kan se det. Egr k√łleren er skiftet p√• garanti ved 115000km, da halvdelen af dets spj√¶ld kn√¶kkede af og havnede oppe i egr ventilhuset.

Det er en halvdyr reservedel og det er "#¬§#¬§&"#/%/¬§/"¬§/ at skifte jvf skoda i Birker√łd. De var 2 mand p√• den og det tog en hel del timer at f√• skiftet skidtet sidst!

21. maj 2017, 20:25
Nyt medlem

Godt at h√łre at du er ved at f√• styr p√• undervognen.
N√•r du f√•r skiftet de sidste ting du omtaler, er der ingen tvivl om at den kommer til at k√łre som den skal ;)

Ja det koster at holde bil....
Men der er mange penge at spare når man selv kan lave noget af det, og giver sig tid til at lave det rigtigt.

Benny

22. maj 2017, 18:47
Vis indl√¶g fra foreg√•ende:  Sorter efter  
Svar p√• emne   [ 12 indl√¶g ]