Voldsomme *klonk* lyde fra ny gevindundervogn på G6

Alt vedr. bremser, styrtøj mv.
Besvar
kratlusker
Helt nyt medlem
Indlæg: 15
Tilmeldt: 17. jan 2012, 10:09
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Voldsomme *klonk* lyde fra ny gevindundervogn på G6

Indlæg af kratlusker » 15. maj 2017, 09:09

Jeg har fået monteret en AP gevindundervogn på min G6, og det er helt vildt så meget den larmer. Den mindste bevægelse i undervognen fremprovokerer mislyde (høje klonk og knirke lyde) fra begge sider foran. Der kommer intet fra bagenden. Selv stille og rolig kørsel på en vej uden bump eller lignende kan få det hele til at knirke og brage foran. Har kørt med gevindundervogn på både min Mazda og Polo og på ingen af de to biler har jeg oplevet det så voldsomt som her.
Bilen havde ingen mislyde overhoved før jeg fik skiftet undervognen.

Jeg har tænkt mig at ringe til værkstedet som monterede den og få dem til at se på den igen, men jeg er bange for at blive spist af med "at det er hvad man kan forvente med en gevindundervogn" eller at jeg er sippet med henhold til støjen.
Noget der har nogen bud på hvad der måske kunne være galt? Kan man montere sådan en undervogn forkert? Der blev udskiftet stabilisatorbolte til nogen justerbare. Måske de er blevet for lange / korte? Er der andet der skulle have været udskiftet ifm den nye gevindundervogn?

Brugeravatar
Jettadriver
Medlem
Indlæg: 765
Tilmeldt: 25. jun 2008, 18:23
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Roskilde området.
Has thanked: 0
Been thanked: 19 times

Re: Voldsomme *klonk* lyde fra ny gevindundervogn på G6

Indlæg af Jettadriver » 15. maj 2017, 16:13

Hvor langt har din bil kørt, og hvad er standen på bøsninger, tårnlejer og andre komponenter i undervognen?

Svingarme og bærearme og andre bevægelige dele skal normalvis spændes mens der er belastning på, altså bilens vægt som når den står på vejen for ikke at vride og overbelaste bøsninger. Jeg tvivler på hvem der end har monteret undervognen har løsnet, og derefter spændt det hele til igen i den nye kørerhøjde?
Some people leave footprints behind
... others impressions!
Choose your own style!

kratlusker
Helt nyt medlem
Indlæg: 15
Tilmeldt: 17. jan 2012, 10:09
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Voldsomme *klonk* lyde fra ny gevindundervogn på G6

Indlæg af kratlusker » 15. maj 2017, 19:02

Den har kørt 160.000km. Jeg har selv overtaget bilen for nyligt, men intet i servicebogen tyder på at der har været skiftet nogen komponenter i undervognen.

Tror også du har ret i at han heller ikke har løsnet og efterspændt svingarme og bærearme. Hvad vil din anbefaling være - skal jeg stop med at køre i bilen indtil jeg har fået en ny tid hos mekanikeren, eller er skaden allerede sket på bøsningerne (hvis det altså er det der er årsagen)?

Brugeravatar
Play4Fun
Medlem
Indlæg: 834
Tilmeldt: 17. jul 2016, 13:25
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 2 times
Been thanked: 5 times

Re: Voldsomme *klonk* lyde fra ny gevindundervogn på G6

Indlæg af Play4Fun » 15. maj 2017, 19:53

Hvor meget er den så sænket ?
Bliver den sænket for meget er bøsningerne jo vredet på en måde de ikke har været de sidste 160000km og er de trætte så kan det nemt være dem.

Sidder der en tværgående stabilisator "det gør der sikkert" så skal de bøsninger der holder den lige løsnes engang og pilles af og ha en gang fedt, de har det med at begynde at larme på næsten alle biler
Seat Ibiza Cupra 1,8TSI. 212Hk Solgt

kratlusker
Helt nyt medlem
Indlæg: 15
Tilmeldt: 17. jan 2012, 10:09
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Voldsomme *klonk* lyde fra ny gevindundervogn på G6

Indlæg af kratlusker » 16. maj 2017, 12:25

Play4Fun skrev:Hvor meget er den så sænket ?
Ikke mere end en 40mm. Stadig lidt gevind at skrue på før den er helt i bund.
Men det giver god mening hvis det skulle være nogen trætte bøsninger der giver lyd fra sig. Den startede også først med at give de der *klonk* lyde efter jeg havde kørt en 20-30km - derefter er det bare blevet værre og værre.

Der er bestilt tid hos mekanikeren på fredag og jeg har bedt om at gå undervognen igennem og specielt bøsningerne.

kratlusker
Helt nyt medlem
Indlæg: 15
Tilmeldt: 17. jan 2012, 10:09
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Voldsomme *klonk* lyde fra ny gevindundervogn på G6

Indlæg af kratlusker » 25. maj 2017, 21:23

Fandt årsagen til larmen. Det var ikke bøsningerne. Da de monterede de nye stabilisatorstænger, manglede der en 10 -> 12mm adapter bøsning til den ene stang. De monterede den alligevel med det resultat, at den så sådan her ud efter kun få km kørsel.
Vedhæftede filer
20170525_163746.jpg
20170525_163746.jpg (98.38 KiB) Vist 1068 gange

Brugeravatar
Play4Fun
Medlem
Indlæg: 834
Tilmeldt: 17. jul 2016, 13:25
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 2 times
Been thanked: 5 times

Re: Voldsomme *klonk* lyde fra ny gevindundervogn på G6

Indlæg af Play4Fun » 26. maj 2017, 15:36

Sjusk i verdensklasse. De skulle da ha en dummeflad dem som har monteret den
Seat Ibiza Cupra 1,8TSI. 212Hk Solgt

Besvar

Tilbage til "Undervogn"