Bumlen fra undervogn på G5

Alt vedr. bremser, styrtøj mv.
Besvar
Oliverterte
Helt nyt medlem
Indlæg: 19
Tilmeldt: 11. okt 2013, 21:22
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 2 times
Been thanked: 0

Bumlen fra undervogn på G5

Indlæg af Oliverterte » 25. nov 2015, 14:30

Hej Vaggers

Min G5 GT Sport fra '08 er begyndt at "bumle" i undervognen forrest.
Til at starte med var det ganske svagt og kun ved 45-50 km i timen, men de sidste måneders tid er det gradvist blevet værre og værre, og nu er den der ved 35-55 km/t og værst ved omkring 45.

Man kan mærke og høre det, men der er ikke noget at mærke i rat og gear. Det er ikke højt, men man kan både mærke det og høre det tydeligt når man kører i den til dagligt, og det er der uanset om jeg bremser, triller (både i gear og frigear) eller accelererer.
Lyden og fornemmelsen kan bedst beskrives som en "bumlen" [dung dung dung dung], og det lader til at det følger hjulenes omdrejninger, og altså ikke motoren eller gearkasse. Det kunne tyde på, at det er kraftigere, når jeg har passagerer med, hvilket får mig til at tænke på, om det kan være hjullejerne. Dog er det slet ikke samme lyd og fornemmelse som sidste jeg havde et defekt hjulleje, som dog var bagtil.
Der er ikke slør eller andet at mærke.

Nogen der har erfaringer eller bud på, hvad det kan være?

Oliverterte
Helt nyt medlem
Indlæg: 19
Tilmeldt: 11. okt 2013, 21:22
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 2 times
Been thanked: 0

Re: Bumlen fra undervogn på G5

Indlæg af Oliverterte » 3. feb 2018, 13:50

Update:
Det viste sig at være noget så simpelt som nedslidte dæk foran. Fik skiftet dem begge, og nu kører hun som en drøm :D
Update v.2: Hvad fanden er det i øvrigt for nogle lortedæk Continental laver? Har kørt med de dyre ContiSportContact eller hvad fanden de hedder, og så snart de bare NÆRMER sig 3mm dækmønster (lovkravet i DK er 1,6mm på sommerdæk), begynder de at bumle pga. en indbygget indikator i dækmønsteret. LORTEDÆK!!!

Jesper Rasmussen
Medlem
Indlæg: 793
Tilmeldt: 9. jul 2008, 19:36
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Herlev
Has thanked: 15 times
Been thanked: 41 times

Re: Bumlen fra undervogn på G5

Indlæg af Jesper Rasmussen » 3. feb 2018, 14:20

Jeg tror ikke det er indikatoren i sig selv der laver bumlelyden, men det er ikke unormalt at dæk støjer mere når de er ved at være godt slidte, især de større størrelser.

At lovens krav et 1,6 mm er en ting, sund fornuft noget andet, så hvis Conti vitterligt har lavet dækket så det støjer når det er modent så er det da meget smart i mine øjne.

Irriterende for dine ører og pengepung, men dejligt for din og min sikkerhed ude på vejene.

Det er iøvrigt meget normalt at det er en slidindikator ved 3 mm mønster.

Besvar

Tilbage til "Undervogn"