Audi A4 B6, Bremser Hænger Igen Og Igen

Alt vedr. bremser, styrtøj mv.
Besvar
DanielSL
Helt nyt medlem
Indlæg: 2
Tilmeldt: 19. aug 2016, 21:30
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Audi A4 B6, Bremser Hænger Igen Og Igen

Indlæg af DanielSL » 19. aug 2016, 22:44

Hej alle sammen!

Jeg har for nyligt købt en audi a4 1,6 benzin sedan fra 2001. Dejlig bil.. Når den ikke er på værkstedet :roll:

sagen er, at den har haft et længerevarende problem med bremser der hænger trods en håndfuld besøg på forskellige værksteder. Jeg er ikke den store bilnørd, så troede i starten at det måske bare var nogle tændrør der skulle skiftes el.lign (den var jo ikke så kvik lige pludselig!). Da vi stod for at skulle på ferie, kørte jeg den forbi en lokal mekaniker for at få den kigget igennem. Der blev så skiftet skiver og klodser bagpå.
Dagen efter var jeg på motorvejen, hvor den stadig var ret tung, og da jeg kørte af motorvejen og bremsede ned, kom der så røg fra et af baghjulene.
Jeg kørte den så tilbage til mekanikeren, beskrev hvad der var sket, og han endte så med at rense/smøre bremserne og give de nye skiver en slibning, da belægningen havde fået en smule farve. Han sagde at kalibrene nok snart skulle skiftes men at problemet var gået væk. Det var det da også indtil vi sad på den tyske autobahn på ferien og kæmpede for at følge med campingvognene :|
det var heldigvis ikke værre end at problemet ville gå væk efter nogen tid og blive væk i flere timer og selvom skiverne blev varme kom der da ikke røg fra dem, så vi ankom sikkert.
Mens vi så var på besøg hos svigerforældrene, fik vi den forbi svigerfars mekaniker gennem 10 år. Udover en masse andet blev alle fire kalibre skiftet samt alle bremseslangerne. Vi nåede nærmest kun lige ud fra værkstedet og så begyndte den igen :o vi tog den så tilbage til mekanikeren og han skiftede så hovedbremsecylinderen, og da virkede den også godt.
Vi nåede da også næsten hele vejen hjem igen (1000 km køretur) inden den igen begyndte at holde fast på bremserne på alle 4 hjul.
Hjemme igen kørte vi denne gang til en anden mekaniker, min fars foretrukne, som kiggede på den.
Han konkluderede at der var kommet den forkerte bremsevæske på (en grøn og parfumeret en af slagsen, som han mente var af en slags der hører hjemme i en citroën og som skulle tære på hele systemet) og at hovedbremsecylinderen der var blevet skiftet var rusten inde i. Hovedcylinder blev skiftet på ny, bremseolie blev skiftet og et bremserør i motorrummet (vist nok fra abs-blok til hovedcylinder?) blev også skiftet.
Da jeg hentede den igen, kørte den upåklageligt... Indtil ca. 30 timer og 80 km senere :cry:
svigerfar snakkede med sin mekaniker, der hårdnakket påstod at det altså havde været en ny del og at han ikke engang havde grøn bremsevæske på sit værksted. Nu har han også været pålidelig mekaniker for svigerfar i 10 år både på privatbilen (også audi) og firmabilerne, så jeg tror ikke der er tale om overlagt fusk fra hans side. Omvendt er det heller ikke mit indtryk at ham jeg har været hos sidst har snydt mig. Men omvendt så virker bilen endnu ikke optimalt trods begges anstrengelser.

Patientens tilstand er lige nu således:
- skiverne foran blev ret varme (jeg spyttede på dem og det begyndte med det samme at boble) efter en tur på mindre end 10 km gennem byen og der skal trædes lidt hårdere på gaspedalen for at komme rundt
- pedalen bliver efterhånden som man kører mere hård (det føles som om den pumpes op ligesom når motoren er slukket)
- rattet er lidt tungere at hive i end jeg ville forvente (jeg har dog ikke det store sammenligningsgrundlag her)
- motoren har det med at gasse op kortvarigt når koblingen er trådt ned i forbindelse med at der skal bremses. Ikke meget, bare fra 7-800 til 12-1400 omdrejninger
- (jeg ved ikke om dette er relevant, men inkluderer det, hvis det er) både min kæreste og jeg idag da vi kørte i den oplevet en kortvarig "summen" eller vibration i gaspedalen - lidt ligesom man har det i bremsepedalen når abs'en sætter ind.

Nu da i har fået denne lange sob story er det tid til mine spørgsmål:
1. Er der nogen dele, der ikke allerede er blevet skiftet, som der burde kigges nærmere på? Abs blok? Servopumpe? Bremseforstærker?
2. Er der måder at checke de forskellige ting, der ikke involverer trial-and-error og forgæves udskiftning af dyre dele?
3. Er der nogle ting, som mekanikeren der sidst har haft fat i den, nemt kan have overset, som jeg burde høre ham ad om han har lavet? (han virker som typen, der ville svare ærligt hvis jeg fangede ham i at have glemt en detalje, snarere end at forsøge at feje det ind under tæppet)
4. Hans forklaring om den forkerte bremsevæske der skulle ætse bremsesystemet, lyder det plausibelt for jer, der har mere forstand på biler end jeg?

DanielSL
Helt nyt medlem
Indlæg: 2
Tilmeldt: 19. aug 2016, 21:30
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Audi A4 B6, Bremser Hænger Igen Og Igen

Indlæg af DanielSL » 22. aug 2016, 20:33

Er der nogen der har nogle gode bud? Det kunne tælle som dagens gode gerning at skrive et kvalificeret bud! :d

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Audi A4 B6, Bremser Hænger Igen Og Igen

Indlæg af HansH » 23. aug 2016, 06:22

Benyt venligst KUN denne opskrift for at bumpe et emne op: http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=11&t=3681
Tak :)
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Besvar

Tilbage til "Undervogn"