Rumlelyd leje eller dæk mønster.

Alt vedr. bremser, styrtøj mv.
Besvar
rasmuzzen
Nyt medlem
Indlæg: 201
Tilmeldt: 3. dec 2009, 11:48
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 10 times

Rumlelyd leje eller dæk mønster.

Indlæg af rasmuzzen » 19. dec 2016, 19:59

Hej, min Octavia 3 har fået denne her irritererende rumlelyd, den har rundet 45.000 km. Jeg har læst mange steder om hvad det kan skyldes, men jeg syntes det er lidt tidligt med et defekt leje, eller hvad siger alle I mekanikere der kikker med. Jeg har også læst at det kan være et hæl / tå problem med min Bridgestone vinter dæk (er de kendt for at have problemer med dette fænomen ?). Det er jo koldt at rode med bil, så jeg ville bare lige høre hvad I tror der kan være galt. Jeg oplever ikke den sædvanlige fejl mht. et leje foran kunne være defet, mht. lyden aftager når man drejer. Den er sku svær at lokalisere, da det er hele kabinen der er lydfyldt. Jeg kan godt mærke den beskrevne modstand på dækkene ift. hæl tå problematikken. Et skift til sommerdæk foran kunne måske vise om problemet ligger der. Eller... Nu ved jeg godt der står rotations retning op dækket, men vil en midlertidig ombytning af forhjulene kunne vise om problemet er fundet, så hæl bliver tå og omvendt, da den så vil køre imod rotationen.

Alt hjælp modtages med stor tak.

MVH

Steffan P
Nyt medlem
Indlæg: 320
Tilmeldt: 23. jul 2008, 17:18
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Rumlelyd leje eller dæk mønster.

Indlæg af Steffan P » 19. dec 2016, 20:05

ændre lyden sig når du køre på forskelligt asfalt ?
min rumler også nogle gange.. men det kommer 100% an på hvilket asfalt du køre på.
og så er mine vinterdæk meget mere følsom overfor asfalt typer end mine sommerdæk når det kommer til forskelle i lydbilledet.

kan tydeligt huske dengang dækkene var HELT nye... uuuh det var dejligt ! super lydløst osv :-)
men i løbet af en season eller to så ændre det sig desværre.
hvis man googler det så lader det til at være meget normalt at dæk begynder at larme osv jo flere km de har kørt.

rasmuzzen
Nyt medlem
Indlæg: 201
Tilmeldt: 3. dec 2009, 11:48
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 10 times

Re: Rumlelyd leje eller dæk mønster.

Indlæg af rasmuzzen » 19. dec 2016, 20:25

De har ca. kørt 8.000 og er 2 år gamle. Jeg syntes de larmer lige meget over alt. Og ja, smooth i starten, men jeg gik også fra en 16 år gammel Felicia med 320.000 på klokken over i den nye O3. Så alt var bare mere lydløst.

Kildevang
Aktiv medlem
Indlæg: 2838
Tilmeldt: 19. jun 2008, 20:38
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: Kildevang's Auto
Geografisk sted: Slagelse
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Rumlelyd leje eller dæk mønster.

Indlæg af Kildevang » 20. dec 2016, 22:03

Jeg kan evt hjælpe hvis du kommer forbi mig i slagelse....
Kildevang's Auto smid en mail for et godt tilbud... Martin(a)kildevangsauto.dk.
Nyhed Vi har fået 4 hjulsudmåling på værsktedet så nu laver vi også det 795 incl moms.
Jeg har vcds samt Breddetester, så skriv hvis du har brug for hjælp, jeg holder til i slagelse.
Aircon service og fejlfinding. Forsikringsskader, incl glasskade.
Udsk. af ruder. Alt i dæk & fælge. Skaffer Partikkelfiltre og katalysator til meget skarpe priser.

AAMS
Medlem
Indlæg: 1331
Tilmeldt: 23. aug 2014, 13:36
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 186 times
Been thanked: 157 times

Re: Rumlelyd leje eller dæk mønster.

Indlæg af AAMS » 25. dec 2016, 08:25

Et tip der kan bruges er, at et leje vil som regel larme fra stilstand og være tiltagende efterhånden som hastigheden stiger.

Et dæk der kører hæl/tå, vil typisk skulle op i hastighed inden det kan høres.

Så ved hvilken hastighed begynder du at kunne høre rumlen?
Det man siger, er man selv

MarcWinther
Medlem
Indlæg: 909
Tilmeldt: 29. jul 2008, 18:17
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Faaborg
Has thanked: 0
Been thanked: 5 times

Re: Rumlelyd leje eller dæk mønster.

Indlæg af MarcWinther » 25. dec 2016, 11:43

Det nemmeste var jo at smide sommerhjulene på midertidigt, og se om lyden forsvinder. Hvis ikke, er du nok ude i et defekt leje.
Min Audi A3's sommerdæk larmer helt vildt - troede også det var et forhjulsleje indtil jeg satte vinterdæk. Så forsvandt lyden totalt. Men de sommerdæk er altså også gamle, men der er masser af mønster tilbage. Overvejer at få dem raspet til foråret.
Audi Q7 3.0 TDi 245 Quattro, årg. 2011 (kørt 265.000 km.)

VW e-Golf 190, årg. 2015 (kørt 96.000 km.)

Honda VFR 800i, årg. 1999 (kørt 48.000 km.)

Honda ANF 125i, årg. 2012 (kørt 18.000 km.)

audifirs
Helt nyt medlem
Indlæg: 32
Tilmeldt: 20. jul 2009, 14:59
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Rumlelyd leje eller dæk mønster.

Indlæg af audifirs » 25. dec 2016, 12:10

nogle værksteder har en spinner der kan man løfte bilen og spinne hjulet op i fart, så kan man med stetoskop lytte på lejet uden indflydelse af dækstøj.
personligt har jeg et par gange til stor ærgelse skiftet baglejer helt unødigt
for bagefter at konstatere at det var dækstøj.

rasmuzzen
Nyt medlem
Indlæg: 201
Tilmeldt: 3. dec 2009, 11:48
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 10 times

Re: Rumlelyd leje eller dæk mønster.

Indlæg af rasmuzzen » 30. dec 2016, 19:08

Har idag løftet bilen taget begge hjul af, rumle lyden syntes at være der alligevel. Så afmonterede jeg begge træk aksler inde på gearkassen. Jeg er ikke 100% sikker, men syntes det fortsat rumler fra motor/gearkasse. Det lyder som om man sætter noget ind på siden af et dæk på kanten af mønsteret. Jeg prøver at lave en lydoptagelse i morgen. Hvis nogen har input så sig endelig til. Jeg har læste rigtig mange rumleindlæg. Mange af dem omhandler DSG og svinghjul. Jeg er ikke typen der fedter kobling (min gamle bil kørte med samme kobling fra vugge til grav), jeg kører kun lange stræk. Jeg accelererer sjældent hurtigt. Er vist lidt af en morfar. Jeg kører ikke med ekstremt lave omdrejninger, som mange fraråder.
Hvad har du på værkstedet kildevang, noget ekstra lytteudstyr, så man bedre kan lokaliserer lyden.
Jeg tænker at måske Skoda ville lave noget kulance på en evt. rep. den er gået ud af garanti for 1,5 måned siden (jeg er nok naiv). Det er skidt for jeg har hele tiden tænkt det var det skide hæl tå dæk problem, da jeg fik det ca. samtidig med jeg skiftede til vinterdæk.
Det er en 2014 1,2 TSI, 105 hp, med alm. gearkasse kørt 45.000. Syntes det er lidt tidligt med lejer der er færdige.

MVH

rasmuzzen
Nyt medlem
Indlæg: 201
Tilmeldt: 3. dec 2009, 11:48
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 10 times

Re: Rumlelyd leje eller dæk mønster.

Indlæg af rasmuzzen » 5. jan 2017, 17:05

Nå, Skoda kunne idag bekræfte med en skruetrækker ind på gearkassen og et trænet tekniker øre i den anden ende, alt det er som jeg frygtede, et leje eller måske en dårlig stikaksel i gearkassen er gået. Jeg er ikke den første der kommer med denne fejl, mekanikeren mente at han indtil videre havde haft fire 1,2 TSI med alm. gearkasse der var dårlige lige omkring to år efter salg (kunne det ikke bare være sådan at alle fejlene lå på DSG kasserne, sådan plejer det at være kan jeg se af de mange indlæg....). Jeg får delene gratis, og arbejdslønnen til halv pris samt gratis låne bil. Så er vel på, at jeg skal betale ca. 40% af det totale, som oplyst normalt lå på ca. 15.000. Jeg har kun to gange fået lavet bil på værksted i mine 30 år som bilejer, men helt flået føler jeg mig ikke. Det er øv penge, men jeg kunne jo bare have tænkt mig om, da lyd oplevelsen fra brede sommer dæk over til smalle bløde vinterdæk udeblev mht. støj reduktion. Jeg skiftede dæk imens den var inden for garanti.

Havde jeg lift kunne jeg nok godt selv, men syntes ikke at se at man sådan kan købe interne gearkasse dele nogen steder. Det kan vist heller ikke betale sig lige denne gang. Dele er oplyst til ca. 3000, og jeg har det med at klokke mere og mere i det jo ældre jeg bliver når jeg er uden for mit eget fagområde.

Tak for jeres indspark.

rasmuzzen
Nyt medlem
Indlæg: 201
Tilmeldt: 3. dec 2009, 11:48
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 10 times

Re: Rumlelyd leje eller dæk mønster.

Indlæg af rasmuzzen » 21. jan 2017, 09:50

Tilbage fra værksted. Det var de to lejer ved differentialet der var gået. Jeg kom til at betale 3700 kr. Skoda (Danmark eller forhandleren ved jeg ikke) betalte ca. 70% af det hele. Håber der er sat en anden producents leje i.

MVH

Besvar

Tilbage til "Undervogn"