Side 1 af 1

Superb: Forhjulsleje defekt? Tilspændings momenter..

: 7. maj 2017, 17:13
af donaudi
Superb kombi 2010, 170hk 2.0 tdi Dsg. cbbb/LTQ - 351K Km.

Hvor finder jeg info om tilspændings momenter af de 4 skruer der holder forhjulslejet og ligeledes de 3 bolte på bærekuglen?

Har lige skiftet begge drivaksler pga. under acceleration rystede bilen voldsomt og faldt til ro asap når gassen blev taget af. Det hjalp gevaldigt at skifte drivakslerne, men da begge aksler var af, kunne jeg rokke/tilte forhjulsleje/skive ca 5 mm frem og tilbage uanset vinkel :!: :shock:. Det var voldsomt løst ( havde løsnet bremseåg m calibre for frit spil

Efter tilspænding med de nye drivaksler, kunne forhjulslejet ikke vippes mere, men det giver ingen mening! Bruges drivakslens tilspænding (180Nm + 180grader) til at spænde hele lejet op?? Det virker ikke oplagt..
Bilen er ligledes ultra følsom overfor langsgående ujævnheder (så som vejstriber, hjulspor etc) både for og bag, den mangler kort sagt retnings stabilitet.

Tyder ovennævnte observationer ikke på at forhjulslejerne er defekte???
Det underlige er at der er ingen lejestøj , men det er svært at vurdere, da bilen er godt støjdæmpet.
Har chekket bærekugler, kødben, krængnings stabilisatorer bøsninger, styrkuger og fjedertårn (dog ikke tårnlejer).

Forhjulslejerne (og drivaksler - originale fra skoda!!) er at de er skiftet for 30000km siden. Hjullejer er af skf fabrikat (købt via ebay for 2 år siden). Da de koster 140 Euro incl forsendelse, så er det ikke prisen som fejler noget, men måske det bare er skf kopier??

Hvad vil ianbefale af alternativ mærke til original reservedel? Mener at de originalt koster 2200kr incl moms pr stk, hvilket er en del..

Kom til at knække en af bærekuglernes 3 aksler ved montering af de nye drivaksler, havde sat Moment nøgle til 140Nm hvilket nok var i overkanten. Havde heldigvis købt en ny som backup, men den gl. var ikke defekt - før jeg dummede mig :roll:

Alle råd er velkomne, regner med at bilen skal spores efter rep. (ratten har flyttet sig efter jeg har skiftet den ene bærekugle )

(ps i øvrigt er originale ombytnings drivaksler tilsyneladende ikke af speciel god kvalitet - slør i indre drivknude sidelæns og slør i yder drivknuder langgående! efter 30000km - ellers er det differentialet i min dsg gearkasse som er synderen)

Re: Superb: Forhjulsleje defekt? Tilspændings momenter..

: 7. maj 2017, 17:34
af The Micktrix / Dk
Når trækakslerne ikke er i. Så er der jo ikke noget til og holde lejet sammen. De kan godt gå lidt fra hinanden. Jeg tror det er det du har oplevet. Så er der slør jo...

Det vil jeg sige man tit oplever ;)

Re: Superb: Forhjulsleje defekt? Tilspændings momenter..

: 7. maj 2017, 17:51
af donaudi
Mictrix: Tak for indput!

Da jeg chekkede bagvogn, så jeg at den bagerste krængnings stabilisator stang (den store tværgående) var afskallet/revnet i lakken (sådan lidt alla en sprængt pølse fra bassinget :lol: ). Måske den bør udskiftes? Bøsningerne så ikke specielt ødelagte ud, men nu har bilen som sagt gået 351.000 km. De bagerste kødben ser fine ud. Har fået skiftet bøsninger i bagerste bære arme, så lidt er der skiftet bagpå..

Re: Superb: Forhjulsleje defekt? Tilspændings momenter..

: 7. maj 2017, 18:16
af m power
donaudi skrev:Mictrix: Tak for indput!

Da jeg chekkede bagvogn, så jeg at den bagerste krængnings stabilisator stang (den store tværgående) var afskallet/revnet i lakken (sådan lidt alla en sprængt pølse fra bassinget :lol: ). Måske den bør udskiftes? Bøsningerne så ikke specielt ødelagte ud, men nu har bilen som sagt gået 351.000 km. De bagerste kødben ser fine ud. Har fået skiftet bøsninger i bagerste bære arme, så lidt er der skiftet bagpå..
Jeg er ret sikker på at ingen betydning har ud over kosmetisk ;-)

Re: Superb: Forhjulsleje defekt? Tilspændings momenter..

: 7. maj 2017, 18:59
af BR
Så vidt jeg kan se må forhjulslejet ikke løsnes og spændes uden at det er ubelastet.
Hvis ikke kan lejet tage skade.
Og ja der er slør i det så længe det ikke er spændt sammen.
Jeg ville i din situation ubetinget få bilen fire hjuls udmålt inden du gør noget som helst andet.
Forkerte hjulvinkler / sporing kan i den grad ændre på de ting du omtaler.
Har lige skiftet både inderste og yderste led på trækaksler på min A4 - der var lidt slør i både de gamle og de ny ( originale )
Så få den 4 hjuls udmålt og justeret symmetrisk ind ( fra side til side ) omkring midt i tolerance området og se om ikke tingene har løst sig.

Benny

Re: Superb: Forhjulsleje defekt? Tilspændings momenter..

: 7. maj 2017, 20:15
af donaudi
Br:

Bilen hang på liften da jeg spændte de 200Nm og derefter sænket ned, hvor jeg med en forlænger (gammelt udstødningsrør) trak den 2 *90 grader. De gl drivleds centerbolte var helt tøre og sat med locktight, mener at drivknuden i den ene side var gået løs efter at de havde skiftet forhjuls lejer kort efter den havde fået nye drivaksler. Men måske skaden allerede var sket der på drivakslerne som døde efter 30t kilometer, hvilket er usædvanelig lidt!

I øvrigt var der fedt ud gennem de nye drivakslers centerhul, så da centerbolten blev kørt ind i knuden blev fedtet presset tilbage. Har om 14 dages tid, tænkt mig at chekke tilspændingen. Kan pt. ikke finde noget slør i hjulleje/hjul i løftet tilstand.

Regner med at kører til ivar jensen autogummi i farum, de skulle være rigtig gode til 4 hjuls udmålinger.

Har tidligere fået udmålt bilen, men det har intet ændret ved dens nervørse måde at køre på..

Re: Superb: Forhjulsleje defekt? Tilspændings momenter..

: 8. maj 2017, 18:38
af BR
Ok , var også bare hvis du ikke var obs på det med tilspænding inden leje / hjul belastes.
Nok lidt svært at checke tilspænding når det er en stræk bolt der er spændt x Nm + 180 grader.

Håber udmålingen / justeringen hjælper dig.

Benny

Re: Superb: Forhjulsleje defekt? Tilspændings momenter..

: 9. maj 2017, 00:29
af donaudi
Helt ok Br, læste det også kun som et venligt råd :-)

Nu er den begyndt at klonke mest fra venstre side, og indimellem også fra højre. Grundet mgl. retnings stabilitet så hælder jeg lidt mod at krængningsstabilisator arme) og krængnings stabilisator bøsninger er ved vejs ende. Mener at kødbenene blev skiftet ved 275tkm, men tror aldrig at krængningsstabilisator bøsningerne er blevet skiftet.

Nu er det jo ret så billige dele, så det er nok en udskiftning værd!

Har lige kigget nærmere på venstre hjulophæng her til aften, grundet klonkeriet (var bange for at bærkuglernes tilspænding på bærearmen ikke var ok). Men alt ser fint ud. Intet slør i styrkugle, hjulleje eller bærekugle. Kan af gode årsager ikke chekke stabilisator armen, da den er spændt op når bilen er løftet.

Men giver det ikke mening at det kan være alt gummi omkring krængnings stabilisatoren? (351.000km!)

visuelt er der ikke noget at se når jeg kigger ind på siden af ks gummibøsningerne, men de skal nok skilles ad for at kunne vurdere deres stand.

Update - hmm jvf skoda, så kan der ikke fåes nye krængnings stabilisator bøsninger foran, men derimod så kan man få hele krængnings stabilisatoren som 1 del. Og for at skifte den, så skal hele forbroen ned.. :roll:

Har bestilt tid til en 4 hjuls udmåling og skifter lige kødbenene inden da (de har tilsyneladende ikke nogen indvirkning på retningsstabilitet, men det fjerner forhåbentligt lidt af klonkeriet).

Re: Superb: Forhjulsleje defekt? Tilspændings momenter..

: 17. maj 2017, 18:33
af BR
Hejsa

Er der noget nyt :?:

Benny

Re: Superb: Forhjulsleje defekt? Tilspændings momenter..

: 19. maj 2017, 21:33
af donaudi
Hej Br.

Jo det er der da. Kørte til Ivar Jensen Autogummi i Farum, hvor bilen blev 4 hjuls udmålt (kostede 1087,-kr for 30 min, men det var super udstyr og kompetent mekaniker). De brugte en induktions varmer til bolte, før der blev skruet. Tja, det havde jeg ikke set før, men hvorfor ik? Det virkede smart og var lynende hurtigt og enkelt.

Det viste sig at den spidsede alt for meget indad foran, plus at bagenden havde de samme tendenser. Små klonkeriet foran, skyldes at kødbenet var defekt i venstre side.

Den efterfølgende tur/retur til Billund, viste at sporingen har hjulpet gevaldigt på retnings stabiliteten. Den er stadigvæk ret levende i bagtøjet ved parallelle ujævnheder, hvilket sikkert skyldes de inderste bærearms bøsninger er ved at være ved vejs ende. Ellers kan det måske være gummibøsningerne i bagbros ophænget. kødben og krængnings stabilisator var ok på bagtøjet.

Skal i nær fremtid selv skifte skiver (skal bore pinolskrue i skive ud da den har sat sig), klodser og kødben foran samt begge skifte begge bremse kalibre bag. Den venstre side har tendens til at hænge, og ved skift af klodser, var kaliberne stort set umulige at få i bund!

Derud over mangler den at få skiftet tandrem samt lavet service, hvilket bliver hos skoda pga garantien der følger med. Vil dog sige at prisen virker yderst fair, selv om det ikke koster gratis.


Så suk, det er ikke billigt at være bil ejer! Nu kan den forhåbentligt klare sommeren, og lidt til, uden alt for store problemer..


Kan i øvrigt anbefale dinitrol ML rustbeskyttelse. Hver gang jeg går under bilen, så får den ML rundt omkring på alle de ubeskyttede undervogns dele. Er helt tyndflydende og utroligt penetrende ved på sprøjtning, det danner en god stærk film efter optørring ( tager ca.24 timer). Det kan sprøjtes direkte på rust!

Re: Superb: Forhjulsleje defekt? Tilspændings momenter..

: 21. maj 2017, 20:25
af donaudi
Vejret er jo skønt for tiden, så jeg tænkte lige at jeg havde et par timer til overs her til middag.

Intentionen var at skifte kødbenene foran, og så lige chekke om min nyindkøbte slagskruetrækker kan klare at løsne pinol skruen på skiverne.

Op med bilen i den venstre side og af med hjulet. Men slagskrue trækker eller ej, den skrue sidder urokkeligt fast. Fik smadret kærven, som var halvødelagt i forvejen efter tidligere forsøg med en Torx t25 top. Skruen er blød som smør, så det er bare at bore toppen væk og pille resten af med en papegøjetang.

Hvad kødben angår, så kunne jeg snildt få den øverste bolt af, men ikke den nederste på krængnings stabilisatoren. Den øverste sidder i spænd pga. bilen kun er løftet i det ene hjørne så niveau forskellen spænder systemet op. Kunne ikke få bilen på en buk, da donkraften stod på de eneste løftepunkt på bilen. Side paneler på en superb er bare bløde, så ikke noget med at fedte rundt med en donkraft. Tog nogen træklodser og sænkede forsigtigt bilen ned på hjul ophænget, men lige meget hjalp det med udligning. Overvejede kort at fjerne bære kuglens 3 bolte, for at fjederbenet kan flyttes rundt.

Bundskjold og inderskærme skal af for kunne få ordentlig fat i kødbenenes nederste bolte, så det blev ved intentionerne pga tidsmangel.

Næste gang så skal fronten løftes op på bukke så der er rigeligt plads ( og lidt bedre tid), jeg syntes ikke den her bil er nem at tumle med! At køre på Gds i Sydhavnen er bestemt en løsning, men skal man lige renovere kalibre bag, skifte skiver/klodser foran og derefter kødben, så går der snildt 3-4 timer.. Og så er det lige en 500 mand.. Lidt tosset for noget gds arbejde..

Forsøger som sagt at holde budgettet lidt nede på jorden, for der er godt nok kostet en del penge i bilen den her omgang. Og det er nok ikke helt slut.

Den er begyndt at drikke kølervæske, dog uden at kølevæsken har skiftet farve ( er rød). Den kan drikke 1 ltr over 1000 km, hvilket er alt for meget. Får at se om det evt er vandpumpen som er synderen ved tandremsskiftet, men jeg tvivler. Har mistanke til egr køleren omme på bagsiden af motoren ( cbbb 2.0 tdi). Det er en kendt del som kan fejle og smide kølevæske ud i udstødningen, uden at man kan se det. Egr køleren er skiftet på garanti ved 115000km, da halvdelen af dets spjæld knækkede af og havnede oppe i egr ventilhuset.

Det er en halvdyr reservedel og det er "#¤#¤&"#/%/¤/"¤/ at skifte jvf skoda i Birkerød. De var 2 mand på den og det tog en hel del timer at få skiftet skidtet sidst!

Re: Superb: Forhjulsleje defekt? Tilspændings momenter..

: 22. maj 2017, 18:47
af BR
Godt at høre at du er ved at få styr på undervognen.
Når du får skiftet de sidste ting du omtaler, er der ingen tvivl om at den kommer til at køre som den skal ;)

Ja det koster at holde bil....
Men der er mange penge at spare når man selv kan lave noget af det, og giver sig tid til at lave det rigtigt.

Benny