Superb: Forhjulsleje defekt? Tilspændings momenter..
: 7. maj 2017, 17:13
Superb kombi 2010, 170hk 2.0 tdi Dsg. cbbb/LTQ - 351K Km.
Hvor finder jeg info om tilspændings momenter af de 4 skruer der holder forhjulslejet og ligeledes de 3 bolte på bærekuglen?
Har lige skiftet begge drivaksler pga. under acceleration rystede bilen voldsomt og faldt til ro asap når gassen blev taget af. Det hjalp gevaldigt at skifte drivakslerne, men da begge aksler var af, kunne jeg rokke/tilte forhjulsleje/skive ca 5 mm frem og tilbage uanset vinkel . Det var voldsomt løst ( havde løsnet bremseåg m calibre for frit spil
Efter tilspænding med de nye drivaksler, kunne forhjulslejet ikke vippes mere, men det giver ingen mening! Bruges drivakslens tilspænding (180Nm + 180grader) til at spænde hele lejet op?? Det virker ikke oplagt..
Bilen er ligledes ultra følsom overfor langsgående ujævnheder (så som vejstriber, hjulspor etc) både for og bag, den mangler kort sagt retnings stabilitet.
Tyder ovennævnte observationer ikke på at forhjulslejerne er defekte???
Det underlige er at der er ingen lejestøj , men det er svært at vurdere, da bilen er godt støjdæmpet.
Har chekket bærekugler, kødben, krængnings stabilisatorer bøsninger, styrkuger og fjedertårn (dog ikke tårnlejer).
Forhjulslejerne (og drivaksler - originale fra skoda!!) er at de er skiftet for 30000km siden. Hjullejer er af skf fabrikat (købt via ebay for 2 år siden). Da de koster 140 Euro incl forsendelse, så er det ikke prisen som fejler noget, men måske det bare er skf kopier??
Hvad vil ianbefale af alternativ mærke til original reservedel? Mener at de originalt koster 2200kr incl moms pr stk, hvilket er en del..
Kom til at knække en af bærekuglernes 3 aksler ved montering af de nye drivaksler, havde sat Moment nøgle til 140Nm hvilket nok var i overkanten. Havde heldigvis købt en ny som backup, men den gl. var ikke defekt - før jeg dummede mig
Alle råd er velkomne, regner med at bilen skal spores efter rep. (ratten har flyttet sig efter jeg har skiftet den ene bærekugle )
(ps i øvrigt er originale ombytnings drivaksler tilsyneladende ikke af speciel god kvalitet - slør i indre drivknude sidelæns og slør i yder drivknuder langgående! efter 30000km - ellers er det differentialet i min dsg gearkasse som er synderen)
Hvor finder jeg info om tilspændings momenter af de 4 skruer der holder forhjulslejet og ligeledes de 3 bolte på bærekuglen?
Har lige skiftet begge drivaksler pga. under acceleration rystede bilen voldsomt og faldt til ro asap når gassen blev taget af. Det hjalp gevaldigt at skifte drivakslerne, men da begge aksler var af, kunne jeg rokke/tilte forhjulsleje/skive ca 5 mm frem og tilbage uanset vinkel . Det var voldsomt løst ( havde løsnet bremseåg m calibre for frit spil
Efter tilspænding med de nye drivaksler, kunne forhjulslejet ikke vippes mere, men det giver ingen mening! Bruges drivakslens tilspænding (180Nm + 180grader) til at spænde hele lejet op?? Det virker ikke oplagt..
Bilen er ligledes ultra følsom overfor langsgående ujævnheder (så som vejstriber, hjulspor etc) både for og bag, den mangler kort sagt retnings stabilitet.
Tyder ovennævnte observationer ikke på at forhjulslejerne er defekte???
Det underlige er at der er ingen lejestøj , men det er svært at vurdere, da bilen er godt støjdæmpet.
Har chekket bærekugler, kødben, krængnings stabilisatorer bøsninger, styrkuger og fjedertårn (dog ikke tårnlejer).
Forhjulslejerne (og drivaksler - originale fra skoda!!) er at de er skiftet for 30000km siden. Hjullejer er af skf fabrikat (købt via ebay for 2 år siden). Da de koster 140 Euro incl forsendelse, så er det ikke prisen som fejler noget, men måske det bare er skf kopier??
Hvad vil ianbefale af alternativ mærke til original reservedel? Mener at de originalt koster 2200kr incl moms pr stk, hvilket er en del..
Kom til at knække en af bærekuglernes 3 aksler ved montering af de nye drivaksler, havde sat Moment nøgle til 140Nm hvilket nok var i overkanten. Havde heldigvis købt en ny som backup, men den gl. var ikke defekt - før jeg dummede mig
Alle råd er velkomne, regner med at bilen skal spores efter rep. (ratten har flyttet sig efter jeg har skiftet den ene bærekugle )
(ps i øvrigt er originale ombytnings drivaksler tilsyneladende ikke af speciel god kvalitet - slør i indre drivknude sidelæns og slør i yder drivknuder langgående! efter 30000km - ellers er det differentialet i min dsg gearkasse som er synderen)