Sporing med gamle dæk

Alt vedr. bremser, styrtøj mv.
Besvar
Rayat
Nyt medlem
Indlæg: 114
Tilmeldt: 13. jun 2008, 13:02
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Sporing med gamle dæk

Indlæg af Rayat » 3. jul 2017, 20:26

Skal have sporet min golf, fordi den slider mine fordæk skævt og fordi den trækker...

Men spørgsmålet er:

Kan jeg køre op og få den sporet med de skævslidte dæk? Eller Kan jeg smide mine bag vinter dæk på foran og få den sporet? Eller skal jeg bare få den sporet når der er kommet nye dæk på?

The Micktrix / Dk
Aktiv medlem
Indlæg: 1890
Tilmeldt: 16. jun 2008, 16:55
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Varde
Has thanked: 329 times
Been thanked: 212 times

Re: Sporing med gamle dæk

Indlæg af The Micktrix / Dk » 3. jul 2017, 21:56

Det lige gylidigt. Det ænder ikke på sporingen ;)
Mercedes w124 280TE sommervogn 8-)

Mercedes w204 200 kompressor

Datsun 240z

Before: Golf 2 GTI 16v KR - Golf 2 GTI 16v Edition One - Golf 2 GTI 8v Edition One - Polo 2 1300 GT Coupe - and + 70

Brugeravatar
Charlimike
Aktiv medlem
Indlæg: 3244
Tilmeldt: 2. jan 2013, 16:36
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: Forum Chiptuning Danmark
Has thanked: 17 times
Been thanked: 210 times

Re: Sporing med gamle dæk

Indlæg af Charlimike » 4. jul 2017, 15:51

Man sporer ikke en bil på skævslidte dæk.
2022 Mercedes C300 d 2,0 AMG Line stc.
2023 Toyota Yaris 1.5 hybrid style
VCDS HEX NET PRO
Forum Chiptuning Danmark
VAG in my heart ❤️

"A problem shared is a problem halved"

Brugeravatar
Blackfinger
Meget aktiv medlem
Indlæg: 9159
Tilmeldt: 15. jun 2008, 12:25
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 46 times
Been thanked: 393 times

Re: Sporing med gamle dæk

Indlæg af Blackfinger » 4. jul 2017, 16:46

Charlimike skrev:Man sporer ikke en bil på skævslidte dæk.
Hvorfor ikke? Forklar.

Brugeravatar
Charlimike
Aktiv medlem
Indlæg: 3244
Tilmeldt: 2. jan 2013, 16:36
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: Forum Chiptuning Danmark
Has thanked: 17 times
Been thanked: 210 times

Re: Sporing med gamle dæk

Indlæg af Charlimike » 4. jul 2017, 17:36

Fordi du derved ikke kan regne med en korrekt hjulvinkel. Nye dæk på og så ned og få en sporet.
2022 Mercedes C300 d 2,0 AMG Line stc.
2023 Toyota Yaris 1.5 hybrid style
VCDS HEX NET PRO
Forum Chiptuning Danmark
VAG in my heart ❤️

"A problem shared is a problem halved"

hansen123
Medlem
Indlæg: 1081
Tilmeldt: 14. jul 2008, 16:36
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Vanløse
Has thanked: 0
Been thanked: 21 times

Re: Sporing med gamle dæk

Indlæg af hansen123 » 4. jul 2017, 18:30

Charlimike skrev:Fordi du derved ikke kan regne med en korrekt hjulvinkel. Nye dæk på og så ned og få en sporet.
Helt enig, jeg har lavet en udmåling på gamle skæve dæk og nye efterfølgende og det ændrede toe en hel del til det værre efterfølgende selvom den var rettet ind på skæve dæk.
Tidligere: Leon FR 2.0 TSI
2017 A3 Sport Sportback 2.0 TFSI S-tronic S-Line mit alles

Kildevang
Aktiv medlem
Indlæg: 2838
Tilmeldt: 19. jun 2008, 20:38
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: Kildevang's Auto
Geografisk sted: Slagelse
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Sporing med gamle dæk

Indlæg af Kildevang » 4. jul 2017, 22:24

Eftersom at en udmåling bære laves en 4 søjlet lift med dertilhørende 4- hjulsudmåling, hvor der enten ligger drejeplader i liften eller man smider drejeskiver under hjulene,og så i øvrigt at sensore på hjulene sidder på fælgene, har det intet at sige om det er slidt dæk eller ej..!
Kildevang's Auto smid en mail for et godt tilbud... Martin(a)kildevangsauto.dk.
Nyhed Vi har fået 4 hjulsudmåling på værsktedet så nu laver vi også det 795 incl moms.
Jeg har vcds samt Breddetester, så skriv hvis du har brug for hjælp, jeg holder til i slagelse.
Aircon service og fejlfinding. Forsikringsskader, incl glasskade.
Udsk. af ruder. Alt i dæk & fælge. Skaffer Partikkelfiltre og katalysator til meget skarpe priser.

Brugeravatar
Kinojserguru
Aktiv medlem
Indlæg: 1717
Tilmeldt: 1. jul 2013, 19:45
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 22 times
Kontakt:

Re: Sporing med gamle dæk

Indlæg af Kinojserguru » 6. jul 2017, 14:43

Helt enig - det er jo ikke dækkene man ændrer indstilling på, men fælgen.
/ Erik.

2013 Golf 7 1.4 TSI 140 HK DSG Highline varevognsmodel.
1995 Honda Shadow VT600 VLX

hansen123
Medlem
Indlæg: 1081
Tilmeldt: 14. jul 2008, 16:36
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Vanløse
Has thanked: 0
Been thanked: 21 times

Re: Sporing med gamle dæk

Indlæg af hansen123 » 6. jul 2017, 16:12

I må jo prøve det og vende tilbage med resultatet :D

Det er både old school sporing med spejle, snore osv op til nok noget af de dyreste hunter apperater jeg har prøvet det her med og fået det samme resultat hver gang. Et skæv slidt dæk ødelægger sporingen da dækket stiller sig anderledes på fladen, uagtet om den står på en drejeplade eller ej.
Tidligere: Leon FR 2.0 TSI
2017 A3 Sport Sportback 2.0 TFSI S-tronic S-Line mit alles

The Micktrix / Dk
Aktiv medlem
Indlæg: 1890
Tilmeldt: 16. jun 2008, 16:55
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Varde
Has thanked: 329 times
Been thanked: 212 times

Re: Sporing med gamle dæk

Indlæg af The Micktrix / Dk » 6. jul 2017, 17:36

Kildevang skrev:Eftersom at en udmåling bære laves en 4 søjlet lift med dertilhørende 4- hjulsudmåling, hvor der enten ligger drejeplader i liften eller man smider drejeskiver under hjulene,og så i øvrigt at sensore på hjulene sidder på fælgene, har det intet at sige om det er slidt dæk eller ej..!
Helt enig. Det andet er da ugens joke :?
Mercedes w124 280TE sommervogn 8-)

Mercedes w204 200 kompressor

Datsun 240z

Before: Golf 2 GTI 16v KR - Golf 2 GTI 16v Edition One - Golf 2 GTI 8v Edition One - Polo 2 1300 GT Coupe - and + 70

Brugeravatar
Kinojserguru
Aktiv medlem
Indlæg: 1717
Tilmeldt: 1. jul 2013, 19:45
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 22 times
Kontakt:

Re: Sporing med gamle dæk

Indlæg af Kinojserguru » 6. jul 2017, 19:28

hansen123 skrev:I må jo prøve det og vende tilbage med resultatet :D

Det er både old school sporing med spejle, snore osv op til nok noget af de dyreste hunter apperater jeg har prøvet det her med og fået det samme resultat hver gang. Et skæv slidt dæk ødelægger sporingen da dækket stiller sig anderledes på fladen, uagtet om den står på en drejeplade eller ej.
Det kan vi da så absolut IKKE blive enige om :-)
Det eneste vi kan blive enige om i den sammenhæng er at der er noget galt med styrtøjs geometrien hvis dækkene slides skæve, enten er noget justeret forkert eller noget slidt.
Som JEG læser dit indlæg, så forstår jeg det sådan at jo mere dækkene bliver slidt skæve, jo mere kommer styrtøjet ud af tur ? det kan du da ikke mene alvorlig :-) så skal manden jo bare vende dækkene på fælgene og når de så er slidt lige meget skæve på begge sider, ja så passer styrtøjsmålene ?
Det kan da ikke passe du mener at hvis en bil kommer ind med skæv slidte dæk, så kan man ikke ændre på sporing, camber mm inden der kommer nye dæk på.
Som jeg husker det, så bliver div. spore apparater monteret på selve fælgen eller fælgkanten, jeg kan i min vildeste fantasi ikke se hvilken indflydelse det skulle have i forbindelse med valg af dæk, slidte, nye, vinter eller sommer - you name it :-)
Hvis dækkene er slidt skæve, er der noget dr er ude af tur, det kan være både slitage eller forkert justering.
/ Erik.

2013 Golf 7 1.4 TSI 140 HK DSG Highline varevognsmodel.
1995 Honda Shadow VT600 VLX

m power
Aktiv medlem
Indlæg: 1966
Tilmeldt: 13. nov 2009, 20:10
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 14 times
Been thanked: 29 times

Re: Sporing med gamle dæk

Indlæg af m power » 6. jul 2017, 19:32

Kinojserguru skrev:
hansen123 skrev:I må jo prøve det og vende tilbage med resultatet :D

Det er både old school sporing med spejle, snore osv op til nok noget af de dyreste hunter apperater jeg har prøvet det her med og fået det samme resultat hver gang. Et skæv slidt dæk ødelægger sporingen da dækket stiller sig anderledes på fladen, uagtet om den står på en drejeplade eller ej.
Det kan vi da så absolut IKKE blive enige om :-)
Det eneste vi kan blive enige om i den sammenhæng er at der er noget galt med styrtøjs geometrien hvis dækkene slides skæve, enten er noget justeret forkert eller noget slidt.
Som JEG læser dit indlæg, så forstår jeg det sådan at jo mere dækkene bliver slidt skæve, jo mere kommer styrtøjet ud af tur ? det kan du da ikke mene alvorlig :-) så skal manden jo bare vende dækkene på fælgene og når de så er slidt lige meget skæve på begge sider, ja så passer styrtøjsmålene ?
Det kan da ikke passe du mener at hvis en bil kommer ind med skæv slidte dæk, så kan man ikke ændre på sporing, camber mm inden der kommer nye dæk på.
Som jeg husker det, så bliver div. spore apparater monteret på selve fælgen eller fælgkanten, jeg kan i min vildeste fantasi ikke se hvilken indflydelse det skulle have i forbindelse med valg af dæk, slidte, nye, vinter eller sommer - you name it :-)
Hvis dækkene er slidt skæve, er der noget dr er ude af tur, det kan være både slitage eller forkert justering.
+1 :-)

hansen123
Medlem
Indlæg: 1081
Tilmeldt: 14. jul 2008, 16:36
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Vanløse
Has thanked: 0
Been thanked: 21 times

Re: Sporing med gamle dæk

Indlæg af hansen123 » 7. jul 2017, 18:02

Kinojserguru skrev:
hansen123 skrev:I må jo prøve det og vende tilbage med resultatet :D

Det er både old school sporing med spejle, snore osv op til nok noget af de dyreste hunter apperater jeg har prøvet det her med og fået det samme resultat hver gang. Et skæv slidt dæk ødelægger sporingen da dækket stiller sig anderledes på fladen, uagtet om den står på en drejeplade eller ej.
Det kan vi da så absolut IKKE blive enige om :-)
Det eneste vi kan blive enige om i den sammenhæng er at der er noget galt med styrtøjs geometrien hvis dækkene slides skæve, enten er noget justeret forkert eller noget slidt.
Som JEG læser dit indlæg, så forstår jeg det sådan at jo mere dækkene bliver slidt skæve, jo mere kommer styrtøjet ud af tur ? det kan du da ikke mene alvorlig :-) så skal manden jo bare vende dækkene på fælgene og når de så er slidt lige meget skæve på begge sider, ja så passer styrtøjsmålene ?
Det kan da ikke passe du mener at hvis en bil kommer ind med skæv slidte dæk, så kan man ikke ændre på sporing, camber mm inden der kommer nye dæk på.
Som jeg husker det, så bliver div. spore apparater monteret på selve fælgen eller fælgkanten, jeg kan i min vildeste fantasi ikke se hvilken indflydelse det skulle have i forbindelse med valg af dæk, slidte, nye, vinter eller sommer - you name it :-)
Hvis dækkene er slidt skæve, er der noget dr er ude af tur, det kan være både slitage eller forkert justering.[/quote

Helt korrekt at man måler vinkler på den faste del af hjulet.

Men prøv at tag en træk en centerlinje igennem hjulet. Hvis du så afslutter det med 90 graders vinkel i bunden har du næsten trædefladen iforhold til dækket uagtet om det står på jorden/en drejeplade (drejepladen er kun til for at styretøjet kan sætte sig/ikke står i spænd, ligesom når man tager bilen ned fra donkraften, den skal lige rulle lidt før det hele sætter sig igen)

Tag så og streg denne centerlinje istedet for med 85 graders vinkel eller lignende (skævslidt dæk med forskel i højde på inderside/yderside) ja, så ligger presset anderledes på styretøjet

Som sagt, alle de gange jeg har forsøgt at ren interesse da jeg heller ikke troede på det der har styretøjet rykket sig mere end man burde forvente af afvigelser i montering osv.

Diverse kursister og udviklere bag hunter apparater anbefaler det heller ikke da det kan give afvigelser.

Jeg siger ikke at hjulet drejer 90 grader væk fra bilen hvis du gør det på den her måde, men jeg kan ikke se noget der taler for at gøre det på den anden måde hvis man har mulighed for at gøre det efterfølgende udover de 4-5 min det tager at sætte apparaterne på hjulene igen efter man har skiftet dæk :?
Tidligere: Leon FR 2.0 TSI
2017 A3 Sport Sportback 2.0 TFSI S-tronic S-Line mit alles

Brugeravatar
Kinojserguru
Aktiv medlem
Indlæg: 1717
Tilmeldt: 1. jul 2013, 19:45
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 22 times
Kontakt:

Re: Sporing med gamle dæk

Indlæg af Kinojserguru » 7. jul 2017, 19:00

Helt korrekt at man måler vinkler på den faste del af hjulet.

Men prøv at tag en træk en centerlinje igennem hjulet. Hvis du så afslutter det med 90 graders vinkel i bunden har du næsten trædefladen iforhold til dækket uagtet om det står på jorden/en drejeplade (drejepladen er kun til for at styretøjet kan sætte sig/ikke står i spænd, ligesom når man tager bilen ned fra donkraften, den skal lige rulle lidt før det hele sætter sig igen)

Tag så og streg denne centerlinje istedet for med 85 graders vinkel eller lignende (skævslidt dæk med forskel i højde på inderside/yderside) ja, så ligger presset anderledes på styretøjet

Som sagt, alle de gange jeg har forsøgt at ren interesse da jeg heller ikke troede på det der har styretøjet rykket sig mere end man burde forvente af afvigelser i montering osv.

Diverse kursister og udviklere bag hunter apparater anbefaler det heller ikke da det kan give afvigelser.

Jeg siger ikke at hjulet drejer 90 grader væk fra bilen hvis du gør det på den her måde, men jeg kan ikke se noget der taler for at gøre det på den anden måde hvis man har mulighed for at gøre det efterfølgende udover de 4-5 min det tager at sætte apparaterne på hjulene igen efter man har skiftet dæk :?

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hvor f..... er de firkantede paranteser på en MAC :-) nå..

Jeg forventer vi snakker nyere biler med tandstang hvor der kun er 2 styrekugler, hvis det giver sig så meget at det er målebart, er der noget der er slidt.

Hvis vi snakker kugle kredsløb, kan jeg "måske" følge dig lidt da der er en del flere kugler med en vis tolalerange i, ellers ikke - desværre.
/ Erik.

2013 Golf 7 1.4 TSI 140 HK DSG Highline varevognsmodel.
1995 Honda Shadow VT600 VLX

hansen123
Medlem
Indlæg: 1081
Tilmeldt: 14. jul 2008, 16:36
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Vanløse
Has thanked: 0
Been thanked: 21 times

Re: Sporing med gamle dæk

Indlæg af hansen123 » 7. jul 2017, 20:19

Kinojserguru skrev:Helt korrekt at man måler vinkler på den faste del af hjulet.

Men prøv at tag en træk en centerlinje igennem hjulet. Hvis du så afslutter det med 90 graders vinkel i bunden har du næsten trædefladen iforhold til dækket uagtet om det står på jorden/en drejeplade (drejepladen er kun til for at styretøjet kan sætte sig/ikke står i spænd, ligesom når man tager bilen ned fra donkraften, den skal lige rulle lidt før det hele sætter sig igen)

Tag så og streg denne centerlinje istedet for med 85 graders vinkel eller lignende (skævslidt dæk med forskel i højde på inderside/yderside) ja, så ligger presset anderledes på styretøjet

Som sagt, alle de gange jeg har forsøgt at ren interesse da jeg heller ikke troede på det der har styretøjet rykket sig mere end man burde forvente af afvigelser i montering osv.

Diverse kursister og udviklere bag hunter apparater anbefaler det heller ikke da det kan give afvigelser.

Jeg siger ikke at hjulet drejer 90 grader væk fra bilen hvis du gør det på den her måde, men jeg kan ikke se noget der taler for at gøre det på den anden måde hvis man har mulighed for at gøre det efterfølgende udover de 4-5 min det tager at sætte apparaterne på hjulene igen efter man har skiftet dæk :?

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hvor f..... er de firkantede paranteser på en MAC :-) nå..

Jeg forventer vi snakker nyere biler med tandstang hvor der kun er 2 styrekugler, hvis det giver sig så meget at det er målebart, er der noget der er slidt.

Hvis vi snakker kugle kredsløb, kan jeg "måske" følge dig lidt da der er en del flere kugler med en vis tolalerange i, ellers ikke - desværre.

Selvom vi snakker nyere biler så er der jo langt flere bløde punkter end kun styrekugler (se bare Audi'er med deres multilink ophæng, man skal ikke presse særligt hårdt på hjulet før det giver sig, det samme vil vægt forskydningen på et skævt dæk gøre)

Selv nyere biler mqb platformen kan give sig en del i undervognskomponenterne når de kommer fra fabrikken medmindre det er en model med stivere bøsninger (foreksempel s3 osv.)

Hvis vi kun snakker udmåling af toe og går ind til det med en indstilling ala "resten kan ikke justeres" ja så er det nok ikke skæve dæk man skal lede efter som den største synder i en måske halv hjertet udmåling ;)
Tidligere: Leon FR 2.0 TSI
2017 A3 Sport Sportback 2.0 TFSI S-tronic S-Line mit alles

Besvar

Tilbage til "Undervogn"