Kinojserguru skrev:hansen123 skrev:I må jo prøve det og vende tilbage med resultatet
Det er både old school sporing med spejle, snore osv op til nok noget af de dyreste hunter apperater jeg har prøvet det her med og fået det samme resultat hver gang. Et skæv slidt dæk ødelægger sporingen da dækket stiller sig anderledes på fladen, uagtet om den står på en drejeplade eller ej.
Det kan vi da så absolut IKKE blive enige om
Det eneste vi kan blive enige om i den sammenhæng er at der er noget galt med styrtøjs geometrien hvis dækkene slides skæve, enten er noget justeret forkert eller noget slidt.
Som JEG læser dit indlæg, så forstår jeg det sådan at jo mere dækkene bliver slidt skæve, jo mere kommer styrtøjet ud af tur ? det kan du da ikke mene alvorlig
så skal manden jo bare vende dækkene på fælgene og når de så er slidt lige meget skæve på begge sider, ja så passer styrtøjsmålene ?
Det kan da ikke passe du mener at hvis en bil kommer ind med skæv slidte dæk, så kan man ikke ændre på sporing, camber mm inden der kommer nye dæk på.
Som jeg husker det, så bliver div. spore apparater monteret på selve fælgen eller fælgkanten, jeg kan i min vildeste fantasi ikke se hvilken indflydelse det skulle have i forbindelse med valg af dæk, slidte, nye, vinter eller sommer - you name it
Hvis dækkene er slidt skæve, er der noget dr er ude af tur, det kan være både slitage eller forkert justering.[/quote
Helt korrekt at man måler vinkler på den faste del af hjulet.
Men prøv at tag en træk en centerlinje igennem hjulet. Hvis du så afslutter det med 90 graders vinkel i bunden har du næsten trædefladen iforhold til dækket uagtet om det står på jorden/en drejeplade (drejepladen er kun til for at styretøjet kan sætte sig/ikke står i spænd, ligesom når man tager bilen ned fra donkraften, den skal lige rulle lidt før det hele sætter sig igen)
Tag så og streg denne centerlinje istedet for med 85 graders vinkel eller lignende (skævslidt dæk med forskel i højde på inderside/yderside) ja, så ligger presset anderledes på styretøjet
Som sagt, alle de gange jeg har forsøgt at ren interesse da jeg heller ikke troede på det der har styretøjet rykket sig mere end man burde forvente af afvigelser i montering osv.
Diverse kursister og udviklere bag hunter apparater anbefaler det heller ikke da det kan give afvigelser.
Jeg siger ikke at hjulet drejer 90 grader væk fra bilen hvis du gør det på den her måde, men jeg kan ikke se noget der taler for at gøre det på den anden måde hvis man har mulighed for at gøre det efterfølgende udover de 4-5 min det tager at sætte apparaterne på hjulene igen efter man har skiftet dæk