Side 1 af 1

Sporing med gamle dæk

: 3. jul 2017, 20:26
af Rayat
Skal have sporet min golf, fordi den slider mine fordæk skævt og fordi den trækker...

Men spørgsmålet er:

Kan jeg køre op og få den sporet med de skævslidte dæk? Eller Kan jeg smide mine bag vinter dæk på foran og få den sporet? Eller skal jeg bare få den sporet når der er kommet nye dæk på?

Re: Sporing med gamle dæk

: 3. jul 2017, 21:56
af The Micktrix / Dk
Det lige gylidigt. Det ænder ikke på sporingen ;)

Re: Sporing med gamle dæk

: 4. jul 2017, 15:51
af Charlimike
Man sporer ikke en bil på skævslidte dæk.

Re: Sporing med gamle dæk

: 4. jul 2017, 16:46
af Blackfinger
Charlimike skrev:Man sporer ikke en bil på skævslidte dæk.
Hvorfor ikke? Forklar.

Re: Sporing med gamle dæk

: 4. jul 2017, 17:36
af Charlimike
Fordi du derved ikke kan regne med en korrekt hjulvinkel. Nye dæk på og så ned og få en sporet.

Re: Sporing med gamle dæk

: 4. jul 2017, 18:30
af hansen123
Charlimike skrev:Fordi du derved ikke kan regne med en korrekt hjulvinkel. Nye dæk på og så ned og få en sporet.
Helt enig, jeg har lavet en udmåling på gamle skæve dæk og nye efterfølgende og det ændrede toe en hel del til det værre efterfølgende selvom den var rettet ind på skæve dæk.

Re: Sporing med gamle dæk

: 4. jul 2017, 22:24
af Kildevang
Eftersom at en udmåling bære laves en 4 søjlet lift med dertilhørende 4- hjulsudmåling, hvor der enten ligger drejeplader i liften eller man smider drejeskiver under hjulene,og så i øvrigt at sensore på hjulene sidder på fælgene, har det intet at sige om det er slidt dæk eller ej..!

Re: Sporing med gamle dæk

: 6. jul 2017, 14:43
af Kinojserguru
Helt enig - det er jo ikke dækkene man ændrer indstilling på, men fælgen.

Re: Sporing med gamle dæk

: 6. jul 2017, 16:12
af hansen123
I må jo prøve det og vende tilbage med resultatet :D

Det er både old school sporing med spejle, snore osv op til nok noget af de dyreste hunter apperater jeg har prøvet det her med og fået det samme resultat hver gang. Et skæv slidt dæk ødelægger sporingen da dækket stiller sig anderledes på fladen, uagtet om den står på en drejeplade eller ej.

Re: Sporing med gamle dæk

: 6. jul 2017, 17:36
af The Micktrix / Dk
Kildevang skrev:Eftersom at en udmåling bære laves en 4 søjlet lift med dertilhørende 4- hjulsudmåling, hvor der enten ligger drejeplader i liften eller man smider drejeskiver under hjulene,og så i øvrigt at sensore på hjulene sidder på fælgene, har det intet at sige om det er slidt dæk eller ej..!
Helt enig. Det andet er da ugens joke :?

Re: Sporing med gamle dæk

: 6. jul 2017, 19:28
af Kinojserguru
hansen123 skrev:I må jo prøve det og vende tilbage med resultatet :D

Det er både old school sporing med spejle, snore osv op til nok noget af de dyreste hunter apperater jeg har prøvet det her med og fået det samme resultat hver gang. Et skæv slidt dæk ødelægger sporingen da dækket stiller sig anderledes på fladen, uagtet om den står på en drejeplade eller ej.
Det kan vi da så absolut IKKE blive enige om :-)
Det eneste vi kan blive enige om i den sammenhæng er at der er noget galt med styrtøjs geometrien hvis dækkene slides skæve, enten er noget justeret forkert eller noget slidt.
Som JEG læser dit indlæg, så forstår jeg det sådan at jo mere dækkene bliver slidt skæve, jo mere kommer styrtøjet ud af tur ? det kan du da ikke mene alvorlig :-) så skal manden jo bare vende dækkene på fælgene og når de så er slidt lige meget skæve på begge sider, ja så passer styrtøjsmålene ?
Det kan da ikke passe du mener at hvis en bil kommer ind med skæv slidte dæk, så kan man ikke ændre på sporing, camber mm inden der kommer nye dæk på.
Som jeg husker det, så bliver div. spore apparater monteret på selve fælgen eller fælgkanten, jeg kan i min vildeste fantasi ikke se hvilken indflydelse det skulle have i forbindelse med valg af dæk, slidte, nye, vinter eller sommer - you name it :-)
Hvis dækkene er slidt skæve, er der noget dr er ude af tur, det kan være både slitage eller forkert justering.

Re: Sporing med gamle dæk

: 6. jul 2017, 19:32
af m power
Kinojserguru skrev:
hansen123 skrev:I må jo prøve det og vende tilbage med resultatet :D

Det er både old school sporing med spejle, snore osv op til nok noget af de dyreste hunter apperater jeg har prøvet det her med og fået det samme resultat hver gang. Et skæv slidt dæk ødelægger sporingen da dækket stiller sig anderledes på fladen, uagtet om den står på en drejeplade eller ej.
Det kan vi da så absolut IKKE blive enige om :-)
Det eneste vi kan blive enige om i den sammenhæng er at der er noget galt med styrtøjs geometrien hvis dækkene slides skæve, enten er noget justeret forkert eller noget slidt.
Som JEG læser dit indlæg, så forstår jeg det sådan at jo mere dækkene bliver slidt skæve, jo mere kommer styrtøjet ud af tur ? det kan du da ikke mene alvorlig :-) så skal manden jo bare vende dækkene på fælgene og når de så er slidt lige meget skæve på begge sider, ja så passer styrtøjsmålene ?
Det kan da ikke passe du mener at hvis en bil kommer ind med skæv slidte dæk, så kan man ikke ændre på sporing, camber mm inden der kommer nye dæk på.
Som jeg husker det, så bliver div. spore apparater monteret på selve fælgen eller fælgkanten, jeg kan i min vildeste fantasi ikke se hvilken indflydelse det skulle have i forbindelse med valg af dæk, slidte, nye, vinter eller sommer - you name it :-)
Hvis dækkene er slidt skæve, er der noget dr er ude af tur, det kan være både slitage eller forkert justering.
+1 :-)

Re: Sporing med gamle dæk

: 7. jul 2017, 18:02
af hansen123
Kinojserguru skrev:
hansen123 skrev:I må jo prøve det og vende tilbage med resultatet :D

Det er både old school sporing med spejle, snore osv op til nok noget af de dyreste hunter apperater jeg har prøvet det her med og fået det samme resultat hver gang. Et skæv slidt dæk ødelægger sporingen da dækket stiller sig anderledes på fladen, uagtet om den står på en drejeplade eller ej.
Det kan vi da så absolut IKKE blive enige om :-)
Det eneste vi kan blive enige om i den sammenhæng er at der er noget galt med styrtøjs geometrien hvis dækkene slides skæve, enten er noget justeret forkert eller noget slidt.
Som JEG læser dit indlæg, så forstår jeg det sådan at jo mere dækkene bliver slidt skæve, jo mere kommer styrtøjet ud af tur ? det kan du da ikke mene alvorlig :-) så skal manden jo bare vende dækkene på fælgene og når de så er slidt lige meget skæve på begge sider, ja så passer styrtøjsmålene ?
Det kan da ikke passe du mener at hvis en bil kommer ind med skæv slidte dæk, så kan man ikke ændre på sporing, camber mm inden der kommer nye dæk på.
Som jeg husker det, så bliver div. spore apparater monteret på selve fælgen eller fælgkanten, jeg kan i min vildeste fantasi ikke se hvilken indflydelse det skulle have i forbindelse med valg af dæk, slidte, nye, vinter eller sommer - you name it :-)
Hvis dækkene er slidt skæve, er der noget dr er ude af tur, det kan være både slitage eller forkert justering.[/quote

Helt korrekt at man måler vinkler på den faste del af hjulet.

Men prøv at tag en træk en centerlinje igennem hjulet. Hvis du så afslutter det med 90 graders vinkel i bunden har du næsten trædefladen iforhold til dækket uagtet om det står på jorden/en drejeplade (drejepladen er kun til for at styretøjet kan sætte sig/ikke står i spænd, ligesom når man tager bilen ned fra donkraften, den skal lige rulle lidt før det hele sætter sig igen)

Tag så og streg denne centerlinje istedet for med 85 graders vinkel eller lignende (skævslidt dæk med forskel i højde på inderside/yderside) ja, så ligger presset anderledes på styretøjet

Som sagt, alle de gange jeg har forsøgt at ren interesse da jeg heller ikke troede på det der har styretøjet rykket sig mere end man burde forvente af afvigelser i montering osv.

Diverse kursister og udviklere bag hunter apparater anbefaler det heller ikke da det kan give afvigelser.

Jeg siger ikke at hjulet drejer 90 grader væk fra bilen hvis du gør det på den her måde, men jeg kan ikke se noget der taler for at gøre det på den anden måde hvis man har mulighed for at gøre det efterfølgende udover de 4-5 min det tager at sætte apparaterne på hjulene igen efter man har skiftet dæk :?

Re: Sporing med gamle dæk

: 7. jul 2017, 19:00
af Kinojserguru
Helt korrekt at man måler vinkler på den faste del af hjulet.

Men prøv at tag en træk en centerlinje igennem hjulet. Hvis du så afslutter det med 90 graders vinkel i bunden har du næsten trædefladen iforhold til dækket uagtet om det står på jorden/en drejeplade (drejepladen er kun til for at styretøjet kan sætte sig/ikke står i spænd, ligesom når man tager bilen ned fra donkraften, den skal lige rulle lidt før det hele sætter sig igen)

Tag så og streg denne centerlinje istedet for med 85 graders vinkel eller lignende (skævslidt dæk med forskel i højde på inderside/yderside) ja, så ligger presset anderledes på styretøjet

Som sagt, alle de gange jeg har forsøgt at ren interesse da jeg heller ikke troede på det der har styretøjet rykket sig mere end man burde forvente af afvigelser i montering osv.

Diverse kursister og udviklere bag hunter apparater anbefaler det heller ikke da det kan give afvigelser.

Jeg siger ikke at hjulet drejer 90 grader væk fra bilen hvis du gør det på den her måde, men jeg kan ikke se noget der taler for at gøre det på den anden måde hvis man har mulighed for at gøre det efterfølgende udover de 4-5 min det tager at sætte apparaterne på hjulene igen efter man har skiftet dæk :?

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hvor f..... er de firkantede paranteser på en MAC :-) nå..

Jeg forventer vi snakker nyere biler med tandstang hvor der kun er 2 styrekugler, hvis det giver sig så meget at det er målebart, er der noget der er slidt.

Hvis vi snakker kugle kredsløb, kan jeg "måske" følge dig lidt da der er en del flere kugler med en vis tolalerange i, ellers ikke - desværre.

Re: Sporing med gamle dæk

: 7. jul 2017, 20:19
af hansen123
Kinojserguru skrev:Helt korrekt at man måler vinkler på den faste del af hjulet.

Men prøv at tag en træk en centerlinje igennem hjulet. Hvis du så afslutter det med 90 graders vinkel i bunden har du næsten trædefladen iforhold til dækket uagtet om det står på jorden/en drejeplade (drejepladen er kun til for at styretøjet kan sætte sig/ikke står i spænd, ligesom når man tager bilen ned fra donkraften, den skal lige rulle lidt før det hele sætter sig igen)

Tag så og streg denne centerlinje istedet for med 85 graders vinkel eller lignende (skævslidt dæk med forskel i højde på inderside/yderside) ja, så ligger presset anderledes på styretøjet

Som sagt, alle de gange jeg har forsøgt at ren interesse da jeg heller ikke troede på det der har styretøjet rykket sig mere end man burde forvente af afvigelser i montering osv.

Diverse kursister og udviklere bag hunter apparater anbefaler det heller ikke da det kan give afvigelser.

Jeg siger ikke at hjulet drejer 90 grader væk fra bilen hvis du gør det på den her måde, men jeg kan ikke se noget der taler for at gøre det på den anden måde hvis man har mulighed for at gøre det efterfølgende udover de 4-5 min det tager at sætte apparaterne på hjulene igen efter man har skiftet dæk :?

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hvor f..... er de firkantede paranteser på en MAC :-) nå..

Jeg forventer vi snakker nyere biler med tandstang hvor der kun er 2 styrekugler, hvis det giver sig så meget at det er målebart, er der noget der er slidt.

Hvis vi snakker kugle kredsløb, kan jeg "måske" følge dig lidt da der er en del flere kugler med en vis tolalerange i, ellers ikke - desværre.

Selvom vi snakker nyere biler så er der jo langt flere bløde punkter end kun styrekugler (se bare Audi'er med deres multilink ophæng, man skal ikke presse særligt hårdt på hjulet før det giver sig, det samme vil vægt forskydningen på et skævt dæk gøre)

Selv nyere biler mqb platformen kan give sig en del i undervognskomponenterne når de kommer fra fabrikken medmindre det er en model med stivere bøsninger (foreksempel s3 osv.)

Hvis vi kun snakker udmåling af toe og går ind til det med en indstilling ala "resten kan ikke justeres" ja så er det nok ikke skæve dæk man skal lede efter som den største synder i en måske halv hjertet udmåling ;)