Side 1 af 1

Undervognsbehandling af en Up?

: 13. dec 2017, 15:56
af sirians
Hej alle

Jeg har en Up der har rundet et år, og skal til første service. Værkstedet spørger om den ikke skal have en undervognsbehandling i samme ombæring.

Hvad siger erfaring/snusfornuft på dette område? Kan det svare sig at give den en gang eller to, eller er det spild af penge?

På forhånd tak,

/Morten L. Køhler

Re: Undervognsbehandling af en Up?

: 13. dec 2017, 16:53
af JettaTDI
En Up er jo ikke skide godt rustbeskyttet fra fabrik, så det er helt klart en god idé at få den behandlet.
Fik selv Citigoen behandlet og monteret med inderskærme fra ny.

Re: Undervognsbehandling af en Up?

: 13. dec 2017, 18:49
af Joker22
Det er en rigtig go idé...
MEN lad aldrig værkstedet gøre det for dig, lav selv en aftale med den du ønsker at bruge..

Da jeg købt min up! Tilkøbte jeg inderskærme og undervognsbehandling med...

1. Inderskærmene blev monteret inden behandling, men ikke afmonteret under behandling.
2. Hulrummet i frontklappen var ikke engang sprøjtet.
3. Døre var ikke sprøjtet.
4. Bremserør var ikke sprøjtet.

Da jeg fik den hjem, kom der ikke en dråbe behandling på vejen.

Jeg er sikker på min lokale WV forhandler har en aftale med pava, om en "billig" form for behandling..

Sidste år fik jeg sprøjtet min Audi samme sted..
Alt plastik i undervognen var afmonteret.
Frontklappen og "motorrum" sprøjtet.
Døre var boret og sprøjtet.

Behandlingen dryppede i flere dage..

Jeg fik en dåse behandling og servietter med hjem + pluds et bevis på den var behandlet.

Prisforskellen var 250 kr...

Undervognsbehandling af en Up?

: 13. dec 2017, 18:57
af jansom
Tja vi har ikke gjort det på vores Citigo. Den runder 5 år til marts og der er ingen rust. Jeg synes det er spild af penge. Den skal vel have hver 2. år til 2-3000 pr gang. Har du bilen 4 år mere er det 3 gange, 6-9000 kr i udgift. De penge får du ikke igen og din bil ruster helt sikkert ikke op i den tid.

Re: Undervognsbehandling af en Up?

: 13. dec 2017, 19:21
af SzleeperDK
jansom skrev:Tja vi har ikke gjort det på vores Citigo. Den runder 5 år til marts og der er ingen rust. Jeg synes det er spild af penge. Den skal vel have hver 2 år til 2-3000 pr gang. Har du bilen 4 år mere er 3 gange, 6-9000 kr i udgift. De penge får du ikke igen og din bil ruster helt sikkert ikke op i den tid.
Enig, min Citigo blev også 5 år og havde intet rust.

Re: Undervognsbehandling af en Up?

: 13. dec 2017, 20:26
af mobilos
Jeg har fået behandlet alle biler jeg havde, og vil også gør det I fremtiden.
Man behøver ikke at gør det så tit. 2 gange inden den er 8-9 år gammel. Jo før jo bedre.
Jeg vil til gængeld aldrig drømme om at købe en 5-6 år gammel bil der ikke har fået behandling før.
2800 kr til en komplet Dinitrol eller Pava, eller...er en rigtig god investering til en UP, synes jeg.

Re: Undervognsbehandling af en Up?

: 13. dec 2017, 20:39
af jansom
Prøv og regn på hvor mange penge du har spildt på det?

Re: Undervognsbehandling af en Up?

: 13. dec 2017, 20:44
af Avantismo
Enig med Jansom.

Re: Undervognsbehandling af en Up?

: 13. dec 2017, 21:01
af baconbaronen
jansom skrev:Prøv og regn på hvor mange penge du har spildt på det?
+1

Re: Undervognsbehandling af en Up?

: 13. dec 2017, 22:25
af carstenhjorth
Ville aldrig købe en brugt bil der ikke var rustbehandlet. Det er med til at give mig et billede af hvordan bilen er blevet behandlet.

Re: Undervognsbehandling af en Up?

: 14. dec 2017, 09:36
af GaSelle
Hvis du vil beholde den, til den er kørt ned, så gør det. Hvis ikke, så lad være. Jeg synes, de er ok beskyttet fra fabrikken. Selv den gamle Aygo/C1/107, som alle mente var himmelråbende ringe rustbehandlet fra fabrikken, holder sig godt. Jeg har haft nogle stykker på liften, senest en hvid C1´er fra 2006, der ikke var behandlet. Der var intet rust under bunden.

Var det min bil, havde jeg sparet pengene.

Re: Undervognsbehandling af en Up?

: 14. dec 2017, 14:26
af mobilos
baconbaronen skrev:
jansom skrev:Prøv og regn på hvor mange penge du har spildt på det?
+1
Det er svært at beregne men jeg vil prøve. Jeg matte skrotte en Nissan Primera efter 11 år, da den var så rusten I bunden at den ikke kunne laves. Mekanikken var super god, Den kunne køre I mindst 4 år mere hvis den var behandlet bare en gang indenfor de første 4 leveår.
En Suzuki Svift, 3 år gammel var så rusten I bunden at man skulle tro det var et løgn. Jeg skyndte mig at sælge den. Den vil ikke kunne køre I yderligere 3 år.
Mazda 6, de færreste kan blive 10 år gamle uden undervognbehandling.
Som tidligere nævnt, jeg køber ikke en brugt bil som ikke var behandlet før. Nogen betaler gerne 6500 kr. for en GPS I bilen + 1000 om året til kortopdatering. Jeg betaler gerne 8000 kr. for 2 x undervognbehandlig for en bil i en 10 års periode. Det er bar et spørgsmål op prioritering.

Re: Undervognsbehandling af en Up?

: 14. dec 2017, 14:27
af GaSelle
mobilos skrev:
baconbaronen skrev:
jansom skrev:Prøv og regn på hvor mange penge du har spildt på det?
+1
Det er svært at beregne men jeg vil prøve. Jeg matte skrotte en Nissan Primera efter 11 år, da den var så rusten I bunden at den ikke kunne laves. Mekanikken var super god, Den kunne køre I mindst 4 år mere hvis den var behandlet bare en gang indenfor de første 4 leveår.
En Suzuki Svift, 3 år gammel var så rusten I bunden at man skulle tro det var et løgn. Jeg skyndte mig at sælge den. Den vil ikke kunne køre I yderligere 3 år.
Mazda 6, de færreste kan blive 10 år gamle uden undervognbehandling.
Som tidligere nævnt, jeg køber ikke en brugt bil som ikke var behandlet før. Nogen betaler gerne 6500 kr. for en GPS I bilen + 1000 om året til kortopdatering. Jeg betaler gerne 8000 kr. for 2 x undervognbehandlig for en bil i en 10 års periode. Det er bar et spørgsmål op prioritering.
Nu er lige de tre eksempler du bruger også nogle af de værste til at ruste. Der er forskel på hvordan og hvor meget biler ruster. Og om det er en bil til 100K eller 300K, samt ejerperiode osv.

Re: Undervognsbehandling af en Up?

: 14. dec 2017, 19:59
af mobilos
GaSelle skrev:
mobilos skrev:
baconbaronen skrev: +1
Det er svært at beregne men jeg vil prøve. Jeg matte skrotte en Nissan Primera efter 11 år, da den var så rusten I bunden at den ikke kunne laves. Mekanikken var super god, Den kunne køre I mindst 4 år mere hvis den var behandlet bare en gang indenfor de første 4 leveår.
En Suzuki Svift, 3 år gammel var så rusten I bunden at man skulle tro det var et løgn. Jeg skyndte mig at sælge den. Den vil ikke kunne køre I yderligere 3 år.
Mazda 6, de færreste kan blive 10 år gamle uden undervognbehandling.
Som tidligere nævnt, jeg køber ikke en brugt bil som ikke var behandlet før. Nogen betaler gerne 6500 kr. for en GPS I bilen + 1000 om året til kortopdatering. Jeg betaler gerne 8000 kr. for 2 x undervognbehandlig for en bil i en 10 års periode. Det er bar et spørgsmål op prioritering.
Nu er lige de tre eksempler du bruger også nogle af de værste til at ruste. Der er forskel på hvordan og hvor meget biler ruster. Og om det er en bil til 100K eller 300K, samt ejerperiode osv.
Selve overskriften på denne tyder på at det er en bil til 100000. Disse biler ikke så godt beskyttet fra fabrikken af. FDM anbefaler at alle nye biler rustbeskyttes lige så snart de forlader en forhandler.
Men som sagt, det er et spørgsmål om valg og om prioriteringer.
Nogle påstår, det at lave service hos en aut. værksted er spild af penge. Tja, biler som servicernes af perlegrusmekaniker kører også videre. Alt er relativt. Alu fælge til 17000 kr. efter 10 år indbringer de 17000 tilbage ved salg :lol: .

Re: Undervognsbehandling af en Up?

: 14. dec 2017, 20:03
af Avantismo
Min kone ville have at hendes bil Aygo fik en gang undervognbehandling,.. Hun vil beholde den til evig tid.

Hun fik en fin pris på Dinitrol hos det lokale værksted og den fik den helt store tur i sommer.

De har ikke sparet på det.. Den er sovset ind overalt.

Den lugter stadigvæk lidt i kabinen. Og det er 5 mdr siden

Hvis vi solgte den i morgen ville vi ikke få en krone mere for den end hvis den ikke havde fået en behandling.

Re: Undervognsbehandling af en Up?

: 14. dec 2017, 20:50
af Senz
Hvis man køber en ny bil synes jeg det er helt klart det bedste at give den en omgang. At man skal gøre det hvert andet år har jeg aldrig set nødvendig.

At nogen siger at det er spild af penge. Tja hvis du skal have en bil i mange år er det en rigtig god ide..
Men det er jo også total spild af penge at købe en ny bil.
Nu er lige de tre eksempler du bruger også nogle af de værste til at ruste. Der er forskel på hvordan og hvor meget biler ruster. Og om det er en bil til 100K eller 300K, samt ejerperiode osv.
Suzuki swift ruster ikke så meget som du siger. Jeg har en fra 2006 til at stå. og den har aldrig fået noget. og den er pæn

Re: Undervognsbehandling af en Up?

: 14. dec 2017, 21:54
af m power
Anti Replica skrev:Min kone ville have at hendes bil Aygo fik en gang undervognbehandling,.. Hun vil beholde den til evig tid.

Hun fik en fin pris på Dinitrol hos det lokale værksted og den fik den helt store tur i sommer.

De har ikke sparet på det.. Den er sovset ind overalt.

Den lugter stadigvæk lidt i kabinen. Og det er 5 mdr siden

Hvis vi solgte den i morgen ville vi ikke få en krone mere for den end hvis den ikke havde fået en behandling.
Hvis i vil beholde bilen i mange år så er min personlige mening de kr givet godt ud, og når i vil sælge den, så er den nok hurtigere solgt end hvis den ikke havde fået noget sovs.

Re: Undervognsbehandling af en Up?

: 14. dec 2017, 22:04
af Avantismo
Det gav fred i huset, så der blev betalt ved kasse 1 :mrgreen:

Re: Undervognsbehandling af en Up?

: 15. dec 2017, 08:28
af mobilos
Senz skrev:Hvis man køber en ny bil synes jeg det er helt klart det bedste at give den en omgang. At man skal gøre det hvert andet år har jeg aldrig set nødvendig.

At nogen siger at det er spild af penge. Tja hvis du skal have en bil i mange år er det en rigtig god ide..
Men det er jo også total spild af penge at købe en ny bil.
Nu er lige de tre eksempler du bruger også nogle af de værste til at ruste. Der er forskel på hvordan og hvor meget biler ruster. Og om det er en bil til 100K eller 300K, samt ejerperiode osv.
Suzuki swift ruster ikke så meget som du siger. Jeg har en fra 2006 til at stå. og den har aldrig fået noget. og den er pæn
Jeg var også chokeret da jeg kiggede I bunden på den. Allerede ved 2 års service skrev værkstedet I servicebogen at undervognsbehandling anbefales. Jeg kørte bare videre I 1 år mere inden jeg kiggede ned I bunden af den igen. Det var ligesom at bunden var kun malet I bilens farve. Ingen beskyttende lag overhoved. Og den maling begyndte at skalle af. Den var ræverød. :cry: .

Re: Undervognsbehandling af en Up?

: 15. dec 2017, 09:27
af Peder
Ved skifte inden for de første 6-8 leveår kan det på ingen måde betale sig.

Jeg har hørt FDM tude over den elendige antirustbehandling på de franske og tyske trillinger (har haft 107 og up) og ingen af dem, trods min 107 var fra 2007 havde en gnit rust i bunden.
Derudover har jeg haft Leon, Golf, Altea og meget andet - og ingen af dem har kunne drage nytte af det, min Altea og Golf (6, 2010) havde en plet hver på bagklappen, men det havde næppe gjort nogen forskel med en undervognsbehandling ;-)

Nuværende bil er en Golf 7½ og den får -selvfølgelig- heller ikke. Man ser ikke de penge igen. Nogensinde.

Re: Undervognsbehandling af en Up?

: 15. dec 2017, 10:06
af mobilos
Peder skrev:Ved skifte inden for de første 6-8 leveår kan det på ingen måde betale sig.

Jeg har hørt FDM tude over den elendige antirustbehandling på de franske og tyske trillinger (har haft 107 og up) og ingen af dem, trods min 107 var fra 2007 havde en gnit rust i bunden.
Derudover har jeg haft Leon, Golf, Altea og meget andet - og ingen af dem har kunne drage nytte af det, min Altea og Golf (6, 2010) havde en plet hver på bagklappen, men det havde næppe gjort nogen forskel med en undervognsbehandling ;-)

Nuværende bil er en Golf 7½ og den får -selvfølgelig- heller ikke. Man ser ikke de penge igen. Nogensinde.
Jamen så, det jo kun godt at fabrikkerne har oppet sig på det punkt. .
Det er fint med nogle tilbagemeldinger omkring dette.
Jeg har bare haft dårlige erfaringer før, og vil ikke stå model for det en gang til. Jeg skal ikke skifte bilen foreløbig, men jeg holder vågen øje med den udvikling.
Når man ser på udvikling fra Golf 3 og 4 og indtil nu så er det meget positivt. Man kan sige at det kun kan blive bedre siden G3 :lol: .

Re: Undervognsbehandling af en Up?

: 16. dec 2017, 00:04
af Kildevang
GaSelle skrev:Hvis du vil beholde den, til den er kørt ned, så gør det. Hvis ikke, så lad være. Jeg synes, de er ok beskyttet fra fabrikken. Selv den gamle Aygo/C1/107, som alle mente var himmelråbende ringe rustbehandlet fra fabrikken, holder sig godt. Jeg har haft nogle stykker på liften, senest en hvid C1´er fra 2006, der ikke var behandlet. Der var intet rust under bunden.

Var det min bil, havde jeg sparet pengene.
Men til gengæld er de begyndt i paneler hvis de ikke har fået noget...! har en 2007 107'er som låner. den skal have lavet et panel her når den skal synes til sommer

Re: Undervognsbehandling af en Up?

: 16. dec 2017, 07:57
af baconbaronen
Enig med de andre her i tråden, med hensyn til ikke at give nogen behandling. Min forrige bil, Kia Ceed SW fra 2010 blev solgt for et år siden med 142.000 km på klokken, altså 6 år gammel. Der var en anelse overfladerust på den ene vange. Jeg solgte den til en forhandler, og spurgte ham efter handlen om han ville have givet mere hvis den havde været undervognsbehandlet. Det korte svar: nej :D

Re: Undervognsbehandling af en Up?

: 18. dec 2017, 08:24
af mobilos
baconbaronen skrev:Enig med de andre her i tråden, med hensyn til ikke at give nogen behandling. Min forrige bil, Kia Ceed SW fra 2010 blev solgt for et år siden med 142.000 km på klokken, altså 6 år gammel. Der var en anelse overfladerust på den ene vange. Jeg solgte den til en forhandler, og spurgte ham efter handlen om han ville have givet mere hvis den havde været undervognsbehandlet. Det korte svar: nej :D
Nej, men han vil helt sikkert kræve mere for den af den ny køber, og han vil helt sikkert understrege overfor den ny køber at bilen er undervognbehandlet :D . Det vil du også gøre hvis din bil var undervognbehandlet :D . Hvis man har nogle gode kort på hånden, så gælder det om at udnytte dem, eller I hvert fald afvise den lavere bud fra køberen med henvisning til det.
Jeg har aldrig set en bilannonce hvor man ikke lister de gode og positive ting ved bilen. Og det er en af dem, samt at alle service er overhold hos aut. værksted, frem for et "frit" værksted, ikk`. Mereværdier er der. Det er bare spørgsmål om hvem kan udnytte den, og hvordan :D . Mereværdier er også at kunne sælge bilen på en uge, frem for på 3 eller flere måneder :D .