Jeg skiftede venstre front fjeder i dag på Caddy´en , da fjederen var knækket.
Jeg havde en del udfordringer med, at fjederbenet er så langt, at fjederen skal klemmes sammen,
for at kunne de-monterer / monterer fjederbenet.
De-montering gik dog nogenlunde pga. den knækkede fjeder.
Jeg brugte 2 fjederklemmer ved monteringen: (fungerede ikke særlig godt)
God ide´er efterlyses, inden jeg skifter fjeder i højre side
Vil dette sæt fungerer bedre? (995 kr hos NV-Autodele)
VW Caddy. Skift front fjeder. Bedste fjederklemme?
- Henrik2800
- Medlem
- Indlæg: 1386
- Tilmeldt: 19. jul 2011, 14:07
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 23 times
- Been thanked: 218 times
- Henrik2800
- Medlem
- Indlæg: 1386
- Tilmeldt: 19. jul 2011, 14:07
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 23 times
- Been thanked: 218 times
Re: VW Caddy. Skift front fjeder. Bedste fjederklemme?
Nogen som har prøvet denne?
( 300 kr. fra ATP-Autoteile / 225 kr. ECD Germany )
https://www.ebay.de/itm/Federspanner-Fe ... 3047580953
( 300 kr. fra ATP-Autoteile / 225 kr. ECD Germany )
https://www.ebay.de/itm/Federspanner-Fe ... 3047580953
VW Caddy 1.2 TSI, 2011.
- Passatg 3c
- Medlem
- Indlæg: 1398
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 08:31
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Fredericia
- Has thanked: 421 times
- Been thanked: 250 times
Re: VW Caddy. Skift front fjeder. Bedste fjederklemme?
Jeg har brugt dem på det første billede 2 gange med succes. Jeg forstår ikke at du ikke kan få det til at fungere.
VAGs i huset lige nu:
Audi A4 B6 Cabriolet, Model 2003, gens. forbrug ca. 10 km/l (sommer/vinter)
Audi E-tron 50, Model 2020, gens. forbrug 238/285 Wh/km (sommer/vinter)
Audi A4 B6 Cabriolet, Model 2003, gens. forbrug ca. 10 km/l (sommer/vinter)
Audi E-tron 50, Model 2020, gens. forbrug 238/285 Wh/km (sommer/vinter)
- Knudsen87
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 45
- Tilmeldt: 3. nov 2012, 23:14
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: VW Caddy. Skift front fjeder. Bedste fjederklemme?
Det er nu meget normalt at standart fjedre(ikke sænkning) skal både af-og påmonteres med en form for fjederklemme.
De øverste du viser kan bruges, men nogle gange giver det udfordringer hvor fjeder og støddæmperskål mødes f.eks.. Men det nederste sæt du viser er helt sikkert en bedre løsning, og er primært noget lignende det jeg har haft fingrene i, som mekaniker.
En ting er helt sikkert, man skal have respekt for fjedrene når de kommer under tryk, det kan give nogle grimme skader..
Sent from my iPhone using Tapatalk
De øverste du viser kan bruges, men nogle gange giver det udfordringer hvor fjeder og støddæmperskål mødes f.eks.. Men det nederste sæt du viser er helt sikkert en bedre løsning, og er primært noget lignende det jeg har haft fingrene i, som mekaniker.
En ting er helt sikkert, man skal have respekt for fjedrene når de kommer under tryk, det kan give nogle grimme skader..
Sent from my iPhone using Tapatalk
- Dennis
- JerrilD
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2173
- Tilmeldt: 24. mar 2009, 20:28
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Trekants Området
- Has thanked: 21 times
- Been thanked: 55 times
Re: VW Caddy. Skift front fjeder. Bedste fjederklemme?
Helt klart den nederste. (den røde kasse)
Vw Polo Mk2 Steilheck 1300 4Gear
Suzuki Jimny 1.5 Adventure
Suzuki Jimny 1.5 Adventure
- Jettadriver
- Medlem
- Indlæg: 765
- Tilmeldt: 25. jun 2008, 18:23
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Roskilde området.
- Has thanked: 0
- Been thanked: 19 times
Re: VW Caddy. Skift front fjeder. Bedste fjederklemme?
Jeg skal lige forstå dig ret - jeg er med på du skal have klemmerne på for at trække fjederen sammen. Men sætter du dem på allerede mens støddæmperen sidder på bilen, eller opstår dit problem først når det ligger på bordet?
Altså klemmer du fjederen sammen, og trækker støddæmperen op af spindlen/hjullejehuset eller hvad vi skal kalde det - eller tager du det hele af bilen?
Jeg plejer at tage hele fjederbenet af bilen med hjulnav osv. - det kræver man lige piller bremserne af, og styre/bærekugler men jeg finder det meget nemmere end at slås med det andet. - Og så giver det en oplagt chance til lige at rense/smører bremserne med det samme...
Altså klemmer du fjederen sammen, og trækker støddæmperen op af spindlen/hjullejehuset eller hvad vi skal kalde det - eller tager du det hele af bilen?
Jeg plejer at tage hele fjederbenet af bilen med hjulnav osv. - det kræver man lige piller bremserne af, og styre/bærekugler men jeg finder det meget nemmere end at slås med det andet. - Og så giver det en oplagt chance til lige at rense/smører bremserne med det samme...
Some people leave footprints behind
... others impressions!
Choose your own style!
... others impressions!
Choose your own style!
- Henrik2800
- Medlem
- Indlæg: 1386
- Tilmeldt: 19. jul 2011, 14:07
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 23 times
- Been thanked: 218 times
Re: VW Caddy. Skift front fjeder. Bedste fjederklemme?
Det var for, at undgå at de-montere bærekugle / driv-aksel / lejehus.
Et problem er, at bære-armen på en Caddy ikke kan trykkes så langt ned, da bærearmen støder på en del af motorrammen/forbro.
Det bliver så heller ikke bedre af, at fjedrene på en Caddy er ret kraftige.
Jeg satte ikke klemmer på ved de-montering, da fjederen var knækket en trediedel oppe.
Montering af ny fjeder gik fint, mens fjederbenet lå på gulvet.
Problemet kommer når fjederbenet skal gen-monteres.
Fjederbenet et ca. 50 mm for langt, og skal sammentrykkes for at for det på plads i lejehuset.
Jeg satte så fjederklemmer på igen, men kunne ikke komprimerer fjederen nok.
Det endte med en træklods og en donkraft under fjederbenet, og det kom på plads efter en del fumlerri
En kaffemølle eller en flaskedonkraft ville måske være en mulighed, men er ikke det bedste sikkerhedsmæssigt.
Et problem er, at bære-armen på en Caddy ikke kan trykkes så langt ned, da bærearmen støder på en del af motorrammen/forbro.
Det bliver så heller ikke bedre af, at fjedrene på en Caddy er ret kraftige.
Jeg satte ikke klemmer på ved de-montering, da fjederen var knækket en trediedel oppe.
Montering af ny fjeder gik fint, mens fjederbenet lå på gulvet.
Problemet kommer når fjederbenet skal gen-monteres.
Fjederbenet et ca. 50 mm for langt, og skal sammentrykkes for at for det på plads i lejehuset.
Jeg satte så fjederklemmer på igen, men kunne ikke komprimerer fjederen nok.
Det endte med en træklods og en donkraft under fjederbenet, og det kom på plads efter en del fumlerri
En kaffemølle eller en flaskedonkraft ville måske være en mulighed, men er ikke det bedste sikkerhedsmæssigt.
VW Caddy 1.2 TSI, 2011.
- Knudsen87
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 45
- Tilmeldt: 3. nov 2012, 23:14
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: VW Caddy. Skift front fjeder. Bedste fjederklemme?
Ja det forstår jeg godt du har bøvlet med Det er en klassiker at man lige tænker at det letteste liiige er ikke at skille for meget ad, og så bokser man med skidtet Jeg ville nok have afmonteret hele bærearmen, lidt ærgerligt at bruge tid på, men det er bare så meget nemmere når der ikke skal hekses for meget
God arbejdslyst med den anden side
Sent from my iPhone using Tapatalk
God arbejdslyst med den anden side
Sent from my iPhone using Tapatalk
- Dennis
- Henrik2800
- Medlem
- Indlæg: 1386
- Tilmeldt: 19. jul 2011, 14:07
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 23 times
- Been thanked: 218 times
Re: VW Caddy. Skift front fjeder. Løst.
Nå, så fik jeg skiftet tårnlejer i begge sider, og den sidste fjeder.Knudsen87 skrev: ↑4. feb 2018, 22:16Ja det forstår jeg godt du har bøvlet med Det er en klassiker at man lige tænker at det letteste liiige er ikke at skille for meget ad, og så bokser man med skidtet Jeg ville nok have afmonteret hele bærearmen, lidt ærgerligt at bruge tid på, men det er bare så meget nemmere når der ikke skal hekses for meget
God arbejdslyst med den anden side
Sent from my iPhone using Tapatalk
Fremgangsmåden ved skift af fjederben på en Caddy, er stort set som på en T5.
Bære-armen skal ikke demonteres.
- Løsen træk-akselbolt, mens bilen stadig står på gulvet.
- Vinduesvisker-arme demonteres.
- Plastic afdækning over visker-motor demonteres.
- Afdækning af visker-motor i motorrum demonteres.
- Viskermotor demonteres.
- Løft bilen op med donkraft, og sæt støttebuk under.
- Hjul demonteres.
- Bremsekaliber og abs-sensor demonteres fra hjulnav.
- Bærekugle frigøres fra bære-arm. (3 møtrikker fjernes, og bærearmen trykkes ned)
- Træk-aksel tages ud af hjulleje.
- Bolt som klemmer fjederben fast demonteres.
- Slå hjulnavet nedad, til det er frit af fjederben.
- 3 bolt som holder tårnleje demonteres, og fjederben er frit. (Giv dem gerne rustløsner dagen får. Fra hjulkassen.)
- Skift tårnleje og fjeder, mens fjederben ligger på værkstedsbordet.
Det hele samles igen, i modsat rækkefølge.
VW Caddy 1.2 TSI, 2011.