Grundjustering af xenon iforbindelse med sænkning?
-
- Medlem
- Indlæg: 1104
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 14:45
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Viborg
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 7 times
Grundjustering af xenon iforbindelse med sænkning?
Skal der laves grundindstilling af xenon efter bilen er blevet sænket? Golf 7. Der kommer gevind på.
Pft!
Pft!
Mvh Jan
2018 Skoda Kodiaq 1.4 TSI DSG
2018 Skoda Kodiaq 1.4 TSI DSG
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 208
- Tilmeldt: 28. sep 2015, 16:41
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Auning
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 19 times
Re: Grundjustering af xenon iforbindelse med sænkning?
Niveau sensorerne har vel ikke meget andet at gøre end at sørge for at lyset passer til enhver belastning. Så om bilen "ligger lavt" en skærtorsdag på vej hjem fra grænsen, eller er sænket med vilje, er vel egentligt ligegyldigt ?? Det kræver selvfølgelig sensor på begge aksler, men det er der måske ikke i det her tilfælde ?
Passat 3BG 2,5 TDI Variant Highline 2001.(six-pack power unit)
Os med langsliggende motorer.
Os med langsliggende motorer.
-
- Medlem
- Indlæg: 1104
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 14:45
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Viborg
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 7 times
Re: Grundjustering af xenon iforbindelse med sænkning?
Jo jeg mener der er på begge aksler.
Mvh Jan
2018 Skoda Kodiaq 1.4 TSI DSG
2018 Skoda Kodiaq 1.4 TSI DSG
- Nicklas123456
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2181
- Tilmeldt: 17. feb 2014, 22:16
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Amager
- Has thanked: 160 times
- Been thanked: 187 times
Re: Grundjustering af xenon iforbindelse med sænkning?
Der SKAL ikke nej
Men fx. min egen Passat med LED der lyser den ikke så langt mere efter den er blevet sænket, men det virker stadigvæk som det skal og justere op/ned - det lyser bare ikke så langt mere.
Så derfor ville det være en god ide at få det justeret sådan at “0” positionen nu er i den højde som bilen er nu.
Iøvrigt reagere mine PDC sensore også mere nu fx. ved kørsel ned fra bump og kanter - ved ikke om der kan gøres noget ved dette, men det sker ikke så ofte..
Men fx. min egen Passat med LED der lyser den ikke så langt mere efter den er blevet sænket, men det virker stadigvæk som det skal og justere op/ned - det lyser bare ikke så langt mere.
Så derfor ville det være en god ide at få det justeret sådan at “0” positionen nu er i den højde som bilen er nu.
Iøvrigt reagere mine PDC sensore også mere nu fx. ved kørsel ned fra bump og kanter - ved ikke om der kan gøres noget ved dette, men det sker ikke så ofte..
Fordi livet er for kort til andet end VAG
Nuværende bil:
VW Passat B8 2.0 TSI 280HK 4Motion Variant R-Line
Tidligere biler:
VW Passat 3C 2.0 TFSI 200HK Variant Highline
Audi A4 1.8T Quattro 1999
VW Vento 1.8 1997
Nuværende bil:
VW Passat B8 2.0 TSI 280HK 4Motion Variant R-Line
Tidligere biler:
VW Passat 3C 2.0 TFSI 200HK Variant Highline
Audi A4 1.8T Quattro 1999
VW Vento 1.8 1997
-
- Medlem
- Indlæg: 627
- Tilmeldt: 11. jun 2013, 16:48
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Mannerup, 4320 lejre
- Has thanked: 0
- Been thanked: 32 times
Re: Grundjustering af xenon iforbindelse med sænkning?
Nej selvfølgelig SKAL man ikke men hvis dit lys stadig skal stå korrekt for ikke at blænde, justere rigtigt ved belastning og give bedst lys udbytte samt ikke måske dumpe til syn så skal den jo.
Ved en sænkning sænker den altforglemmende 100 lige og da der kun sidder en sensor i venstre side og og venstre side bag vil den ikke kunne tage forskel fra højre og venstre side så den ene lygte kan stå forkert men den anden kan stå rigtigt. Derudover vil der stadig være forkerte telerenacer fra for til bag da man ikke kan sænke 100% procent ens og det kan også drille.
Med andre ord jeg har monteret MAD fjedre på en og der kom lyset sjovt nok til at stå anderledes bagefter.
Men man SKAL jo ikke da det ikke er livsnødvendigt for dig i hvertfald
Ved en sænkning sænker den altforglemmende 100 lige og da der kun sidder en sensor i venstre side og og venstre side bag vil den ikke kunne tage forskel fra højre og venstre side så den ene lygte kan stå forkert men den anden kan stå rigtigt. Derudover vil der stadig være forkerte telerenacer fra for til bag da man ikke kan sænke 100% procent ens og det kan også drille.
Med andre ord jeg har monteret MAD fjedre på en og der kom lyset sjovt nok til at stå anderledes bagefter.
Men man SKAL jo ikke da det ikke er livsnødvendigt for dig i hvertfald
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 208
- Tilmeldt: 28. sep 2015, 16:41
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Auning
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 19 times
Re: Grundjustering af xenon iforbindelse med sænkning?
Nu kender jeg det bedst fra min egen gamle øse, som har sensor for og bag, venstre side. Venstre og højre lygte følges altid 100% ad. Om der sidder 2 grandvoksne personer på bagsæderne + 100 kg. i bagagerummet så lyser den hverken kortere eller længere. Så kan man vel gå ud fra at sensorerne og styresystemet dækker hele fjedervandringen mellem 0-100% belastning.
Passat 3BG 2,5 TDI Variant Highline 2001.(six-pack power unit)
Os med langsliggende motorer.
Os med langsliggende motorer.
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 180
- Tilmeldt: 16. aug 2017, 23:41
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 1 time
Re: Grundjustering af xenon iforbindelse med sænkning?
Selvfølgelig justere den sguda begge lygter ens? det da ren logik?
Jeg har ALDRIG (som mekaniker) set en bil med xenon hvor der sad niveau følere i højre og venstre side, kun en side, og den justere jo bare begge forlygter...
Jeg har ALDRIG (som mekaniker) set en bil med xenon hvor der sad niveau følere i højre og venstre side, kun en side, og den justere jo bare begge forlygter...
Nuværende:
Audi A4 B8 Avant S-line 2.0TDI 177Hk Quattro S-Tronic
Ældre:
Golf 7 Highline 1.4 TSI 140Hk DSG7
Audi A4 B8 Avant S-line 2.0TDI 177Hk Quattro S-Tronic
Ældre:
Golf 7 Highline 1.4 TSI 140Hk DSG7
-
- Medlem
- Indlæg: 627
- Tilmeldt: 11. jun 2013, 16:48
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Mannerup, 4320 lejre
- Has thanked: 0
- Been thanked: 32 times
Re: Grundjustering af xenon iforbindelse med sænkning?
Nu har jeg aldrig påstået at den ikke justere bege forlygter for det gør den, men hvis vi kigger teoratisk på det så er en sænkning aldrig ens i alle fjedrende så hvis højre side er 1 cm lavere end venstre pga sænkningen så vil lygterne komme til st stå skævt lige meget hvordan og hvor ledes man drejer det.
Alt andet lige vil jeg altid mene man skal justere lygter ligesom man også skal justere acc.
Derudover så er der ikke regulering på tågelys så ddt skal også justeres.
Alt andet lige vil jeg altid mene man skal justere lygter ligesom man også skal justere acc.
Derudover så er der ikke regulering på tågelys så ddt skal også justeres.
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1571
- Tilmeldt: 8. okt 2008, 19:30
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 178 times
Re: Grundjustering af xenon iforbindelse med sænkning?
Hvis for og bagende er sænket ligemeget så burde det jo ikke være nødvendigt at justere da lyset jo stadig falder 1% eller sagt på en anden måde 1 cm pr meter.
Og det gælder alle lygter også tågelys.
Hvis der er forskel på sænkningen på akslerne ja så skal der jo laves en justering da lyset ikke har det korrekte fald mere.
Og Markhh det er jo netop det du har oplevet ved montering af MAD fjedre hvor bagenden højst sandsynligt er blevet højere ubelastet.
Og det er jo logik at lyset rækker kortere ved sænkning da det jo stadig skal have det samme fald.
Sænker du f.eks. 50mm så vil nærlyset række 5m kortere ved et fald på 1%..
AndersRH det er næsten lige så morsomt som da en bruger herinde påstod at xenon med automatisk lygteregulering regulerede så det ikke blændede modkørende når man kører op af en bakke.
Lygtereguleringen arbejder jo bare ud fra højdeforskellen på for og bagaksel føler.
Om det er nødvendigt med en grundjustering på de mere avancerede systemer er ikke umuligt, da nulpunkterne er flyttet på sensorerne på akslerne.
Så er der selvfølgelig de nye systemer med kamera der også åbner/lukker eller tænder/slukker dele af lyset ud fra modkørendes lys.
Og det gælder alle lygter også tågelys.
Hvis der er forskel på sænkningen på akslerne ja så skal der jo laves en justering da lyset ikke har det korrekte fald mere.
Og Markhh det er jo netop det du har oplevet ved montering af MAD fjedre hvor bagenden højst sandsynligt er blevet højere ubelastet.
Og det er jo logik at lyset rækker kortere ved sænkning da det jo stadig skal have det samme fald.
Sænker du f.eks. 50mm så vil nærlyset række 5m kortere ved et fald på 1%..
AndersRH det er næsten lige så morsomt som da en bruger herinde påstod at xenon med automatisk lygteregulering regulerede så det ikke blændede modkørende når man kører op af en bakke.
Lygtereguleringen arbejder jo bare ud fra højdeforskellen på for og bagaksel føler.
Om det er nødvendigt med en grundjustering på de mere avancerede systemer er ikke umuligt, da nulpunkterne er flyttet på sensorerne på akslerne.
Så er der selvfølgelig de nye systemer med kamera der også åbner/lukker eller tænder/slukker dele af lyset ud fra modkørendes lys.
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1571
- Tilmeldt: 8. okt 2008, 19:30
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 178 times
Re: Grundjustering af xenon iforbindelse med sænkning?
Er vi ikke enige om at ved en 50/50 sænkning der er bilen sænket lige meget i begge ender.
I hvert fald i hvis sænkningen gør det den er opgivet til.
I hvert fald i hvis sænkningen gør det den er opgivet til.
-
- Medlem
- Indlæg: 627
- Tilmeldt: 11. jun 2013, 16:48
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Mannerup, 4320 lejre
- Has thanked: 0
- Been thanked: 32 times
Re: Grundjustering af xenon iforbindelse med sænkning?
Jo det vi enige i men det er meget sjældent det passer 100%
Men kan vi ikke bare blive enige om at det er en rigtig god ide at få lavet en grundindstilling lige meget hvordan og hvor ledes. Det skader aldrig og så er man sikker på alt er lækkert.
Det er ikke livsnødvendigt det kan højst koste en dumpning til syn men hvis det var mig ville jeg sgu ikke spare de 200-300 kroner det måske koster at få den justeret
Men kan vi ikke bare blive enige om at det er en rigtig god ide at få lavet en grundindstilling lige meget hvordan og hvor ledes. Det skader aldrig og så er man sikker på alt er lækkert.
Det er ikke livsnødvendigt det kan højst koste en dumpning til syn men hvis det var mig ville jeg sgu ikke spare de 200-300 kroner det måske koster at få den justeret