Kalibre defekte på B8?
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 19
- Tilmeldt: 9. aug 2015, 23:18
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Kalibre defekte på B8?
Hej,
Min Passat B8 har kørt 65.000 og var i vinters til 60.000 service hos VW, hvor den ikke fik bemærkninger af nogen art.
En umiddelvart bremsekyndig bekendt kunne dog gennem fælgene forleden konstatere, at de bagerste klodser er tæt ved at være helt nedslidte og skiverne ødelagt med en rustbræmme midt på skiven. Efter hans opfattelse ville det med stor sikkerhed i løbet af 10.000 km (dvs. lang tid før næste service) betyde at kalibre m.v. vil blive smadret, jern mod jern osv., hvis man bare lader stå til. De forreste skiver er fine og der er stadig et stykke over 50 % tilbage af klodserne.
Bilen bliver primært brugt til almindelig pendling på motorvej og bykørsel. Den er stadig dækket af (tilkøbt) garanti. ACC bliver brugt en del, men selvfølgelig ikke altid/hver dag.
1. Er det normalt, at bagbremserne bliver så markant mere hærgede end de forreste? Eller kunne det indikere, at der er/har været et problem med kalibrene, bremser der har hængt eller andet mekanisk?
2. Ville man ikke forvente, at selvom det ved 60.000 eftersyn formentlig kun er en visuel inspektion, at sådanne ting bliver noteret?
Vedhæfter lige et par billeder af forsn og bagpå.
Nogen gode forslag eller synspunkter på ovenstående?
Mvh
Kaklca
Min Passat B8 har kørt 65.000 og var i vinters til 60.000 service hos VW, hvor den ikke fik bemærkninger af nogen art.
En umiddelvart bremsekyndig bekendt kunne dog gennem fælgene forleden konstatere, at de bagerste klodser er tæt ved at være helt nedslidte og skiverne ødelagt med en rustbræmme midt på skiven. Efter hans opfattelse ville det med stor sikkerhed i løbet af 10.000 km (dvs. lang tid før næste service) betyde at kalibre m.v. vil blive smadret, jern mod jern osv., hvis man bare lader stå til. De forreste skiver er fine og der er stadig et stykke over 50 % tilbage af klodserne.
Bilen bliver primært brugt til almindelig pendling på motorvej og bykørsel. Den er stadig dækket af (tilkøbt) garanti. ACC bliver brugt en del, men selvfølgelig ikke altid/hver dag.
1. Er det normalt, at bagbremserne bliver så markant mere hærgede end de forreste? Eller kunne det indikere, at der er/har været et problem med kalibrene, bremser der har hængt eller andet mekanisk?
2. Ville man ikke forvente, at selvom det ved 60.000 eftersyn formentlig kun er en visuel inspektion, at sådanne ting bliver noteret?
Vedhæfter lige et par billeder af forsn og bagpå.
Nogen gode forslag eller synspunkter på ovenstående?
Mvh
Kaklca
- Vedhæftede filer
-
- 7EEC7683-2F5B-46AB-A2E2-156C6DBBB36B.jpeg (208.95 KiB) Vist 1056 gange
-
- AFF21620-FFF1-4D21-9D3C-4F74E5601C79.jpeg (151.3 KiB) Vist 1056 gange
-
- Medlem
- Indlæg: 1310
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 18:27
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Hjørring
- Has thanked: 127 times
- Been thanked: 32 times
Re: Kalibre defekte på B8?
Kaliberen burde ikke gå til, fordi den bremser jern mod jern.
At de så nok burde, ha opdaget det til service er noget andet.
Den skal vel bare ha et sæt nye skiver og klodser.
De bagers bremser holder som regel, kortere tid end de forreste.
At de så nok burde, ha opdaget det til service er noget andet.
Den skal vel bare ha et sæt nye skiver og klodser.
De bagers bremser holder som regel, kortere tid end de forreste.
Vw Touran 5T 2,0TDI DSG Highline
Vw Polo Aw 1,0 DSG Comfortline
Vw Polo Aw 1,0 DSG Comfortline
- Henrik2800
- Medlem
- Indlæg: 1386
- Tilmeldt: 19. jul 2011, 14:07
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 23 times
- Been thanked: 218 times
Re: Kalibre defekte på B8?
Der er masser af belægning på bremserklodserne.
Men skiver er ødelagt af rust, fordi du bremser for lidt. Meget almindeligt.
Kalibrere bliver ikke ødelagt af jern mod jern, men det bliver skiverne.
Dårligt arbejde fra værkstedet som har lavet service, når de ikke gør opmærksom på rustne skiver.
Men skiver er ødelagt af rust, fordi du bremser for lidt. Meget almindeligt.
Kalibrere bliver ikke ødelagt af jern mod jern, men det bliver skiverne.
Dårligt arbejde fra værkstedet som har lavet service, når de ikke gør opmærksom på rustne skiver.
VW Caddy 1.2 TSI, 2011.
-
- Medlem
- Indlæg: 627
- Tilmeldt: 11. jun 2013, 16:48
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Mannerup, 4320 lejre
- Has thanked: 0
- Been thanked: 32 times
Re: Kalibre defekte på B8?
Vil også gætte på der er 10-15k tilbage på klodserne bag. Ud fra det øverste billede. Køre dj meget med campingvogn eller trailer for normalt plejer det at være de forreste bremser der bliver slidt først.
Rettelse.
Havde kkke lige set du tit kørte med acc, men ddt kan forklare dig øgede slid på bagbresmere
Dine skiver er meget ringe og ja det burde været opdaget til service. Men det kommer af at du køre lidt for morfar
Kaliberen kan ikke blive nødelagt af at køre jern mod jern, man vil i hvert fald høre noget der er meget dårligt før det kommer så langt. Alt kan ødelægges hvis man vil eller ignorer mislyde.
Rettelse.
Havde kkke lige set du tit kørte med acc, men ddt kan forklare dig øgede slid på bagbresmere
Dine skiver er meget ringe og ja det burde været opdaget til service. Men det kommer af at du køre lidt for morfar
Kaliberen kan ikke blive nødelagt af at køre jern mod jern, man vil i hvert fald høre noget der er meget dårligt før det kommer så langt. Alt kan ødelægges hvis man vil eller ignorer mislyde.
-
- Medlem
- Indlæg: 1192
- Tilmeldt: 18. jun 2008, 07:44
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: kerteminde
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 7 times
Re: Kalibre defekte på B8?
Hvorfor skulle meget kørsel med campingvogn betyde mere slid på bagbremserne ? - campingvognen bremser jo selv og på en så " ny " bil er der jo ABS overalt og derfor ikke lastafhængig regulering af bremsekraften som f.eks en golf 3
Nu har jeg gennem mere end 20 år kørt mellem 60.000 og 75.000 km om året og det har altid været bagbremserme der har krævet nye klodser først - har nu også altid brugt håndbremsen til at hjælpe til med at bremse op til et lyskryds eller 2 på vejen hjem for at holde skiverne pæne og brugbare længere
Regards
Viggo
Nu har jeg gennem mere end 20 år kørt mellem 60.000 og 75.000 km om året og det har altid været bagbremserme der har krævet nye klodser først - har nu også altid brugt håndbremsen til at hjælpe til med at bremse op til et lyskryds eller 2 på vejen hjem for at holde skiverne pæne og brugbare længere
Regards
Viggo
Touran 2,0TDI 140hk BMT 2012 - 591.000 km Touran 2,0TDI IQ 2019 - 200.000 km
VW Polo 1,6 TDI BMT 2012 - 270.000 km Passat 1,9TDI 90 hk + det løse 1997 - 660.000 km - Skoda Fabia 1,4 TDI combi 2008 - 300.000 km ( solgt )vw Passat 2,0 TDI 2008 - 354.000 ( solgt )
vw Golf 7 2019 1,5 TSI 82.000 km Golf 3 1,8 90 hk - 1992 ( solgt ! ) Touran 2,0 TDI 136 hk 2003 Touran 1,9 TDI 105hk 2006 820.000 km + 1303 1974 ( sønnens )
Polo 6N 1,0 1995 VW Move UP 2013 ( datterens )
VW Polo 1,6 TDI BMT 2012 - 270.000 km Passat 1,9TDI 90 hk + det løse 1997 - 660.000 km - Skoda Fabia 1,4 TDI combi 2008 - 300.000 km ( solgt )vw Passat 2,0 TDI 2008 - 354.000 ( solgt )
vw Golf 7 2019 1,5 TSI 82.000 km Golf 3 1,8 90 hk - 1992 ( solgt ! ) Touran 2,0 TDI 136 hk 2003 Touran 1,9 TDI 105hk 2006 820.000 km + 1303 1974 ( sønnens )
Polo 6N 1,0 1995 VW Move UP 2013 ( datterens )
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 29
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 13:28
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Hørsholm
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 12 times
Re: Kalibre defekte på B8?
1. På VAG biler med skiver bagpå er det ALTID de bagerste bremser der skal skiftes først. Enten fordi kaliberen sætter sig. Hyppige skift af bremsevæsken, 2-3 år, kan forlænge levetiden. Og bremserne bag bør også skilles ad og renses smøres ca 1 gang om året. Men som andre skriver så kan man med fordel bruge håndbremsen 200 - 500 m inden den parkeres. Og når du bremser så lav nogle hårde opbremsninger engang imellem. Husk ALTID og se om der skulle ligge en medtrafikant tæt bagved. Selv ved udførelse af disse små ting holdt mine bagerste bremser sjældent mere end 2 syn og kaliberne i gns. 6 år.
2. Absolut. Klar fejl af værkstedet. Vær du glad for at det ikke var en mere alvorlig fejl som tæring el. utæthed i bremserør.
2. Absolut. Klar fejl af værkstedet. Vær du glad for at det ikke var en mere alvorlig fejl som tæring el. utæthed i bremserør.
/Erik
MB C220T 2013
Tidl.: G4 1.8 1998
MB C220T 2013
Tidl.: G4 1.8 1998
-
- Medlem
- Indlæg: 627
- Tilmeldt: 11. jun 2013, 16:48
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Mannerup, 4320 lejre
- Has thanked: 0
- Been thanked: 32 times
Re: Kalibre defekte på B8?
Det da en gang vås at bagbremsere altid skal skiftes først.
Nu arbejder jeg selv med vag til dagligt og specielt på taxaerne kan man se at skriver og klodser skal skiftes ved som regel 60000km service og bagbremserne ved 90000 km service. Det variere selvfølgelig af hvor meget by kørsel og sp videre men det er klart det som er normalt.
At ddt på biler der kun køre meget få kilometer kan være bagbremserne grundet de endte sætter sig i klodserne eller kaliberen er en anden sag men som tommelfinger regel er det de fleste bremser der skal skiftes først grundet den større bremse effekt der er på forhjulene.
Det hvad jeg har erfaret last afhænglig ventil eller ej. Dem der køre med vogn, trailer eller andet meget der bliver bremserne bag bare slidt mere/hurtigere
Nu arbejder jeg selv med vag til dagligt og specielt på taxaerne kan man se at skriver og klodser skal skiftes ved som regel 60000km service og bagbremserne ved 90000 km service. Det variere selvfølgelig af hvor meget by kørsel og sp videre men det er klart det som er normalt.
At ddt på biler der kun køre meget få kilometer kan være bagbremserne grundet de endte sætter sig i klodserne eller kaliberen er en anden sag men som tommelfinger regel er det de fleste bremser der skal skiftes først grundet den større bremse effekt der er på forhjulene.
Det hvad jeg har erfaret last afhænglig ventil eller ej. Dem der køre med vogn, trailer eller andet meget der bliver bremserne bag bare slidt mere/hurtigere
- AU-R8
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 5842
- Tilmeldt: 12. okt 2010, 20:40
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 15 times
- Been thanked: 293 times
Re: Kalibre defekte på B8?
Som tit sagt og skrevet alle steder, brug bagbremserne hver uge, evt kør frisk til når man skal ned og tanke med hårde opbremsninger uden gene for øvrig trafik, så har i fine blanke skiver.
- Blackfinger
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 9159
- Tilmeldt: 15. jun 2008, 12:25
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Århus
- Has thanked: 46 times
- Been thanked: 394 times
Re: Kalibre defekte på B8?
En taxa er ikke repræsentativ for alle alle andre biler. En taxas kørselsmønster er fuld gas brems, fuld gas brems.Markhh skrev: ↑26. apr 2018, 17:28Det da en gang vås at bagbremsere altid skal skiftes først.
Nu arbejder jeg selv med vag til dagligt og specielt på taxaerne kan man se at skriver og klodser skal skiftes ved som regel 60000km service og bagbremserne ved 90000 km service. Det variere selvfølgelig af hvor meget by kørsel og sp videre men det er klart det som er normalt.
At ddt på biler der kun køre meget få kilometer kan være bagbremserne grundet de endte sætter sig i klodserne eller kaliberen er en anden sag men som tommelfinger regel er det de fleste bremser der skal skiftes først grundet den større bremse effekt der er på forhjulene.
Det hvad jeg har erfaret last afhænglig ventil eller ej. Dem der køre med vogn, trailer eller andet meget der bliver bremserne bag bare slidt mere/hurtigere
-
- Medlem
- Indlæg: 627
- Tilmeldt: 11. jun 2013, 16:48
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Mannerup, 4320 lejre
- Has thanked: 0
- Been thanked: 32 times
Re: Kalibre defekte på B8?
Syntes jeg nu ikke. Der er mange der kære sådan og sjovt nok er det samme udfald taxa eller ej. Den anden halvdel køre ikke specielt meget så klodserne hænger eller de bremser ikke hårdt eller generelt nok og skiverne ruster det er min erfaring
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2838
- Tilmeldt: 19. jun 2008, 20:38
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: Kildevang's Auto
- Geografisk sted: Slagelse
- Has thanked: 0
- Been thanked: 1 time
Re: Kalibre defekte på B8?
Det er meget med forskel....!
Jeg laver en del bremser...! Har lige haft en mazda 3 idag.. 56,000 km, bagerste var done.. og de forreste fik bare nye klodser...!
Jeg laver en del bremser...! Har lige haft en mazda 3 idag.. 56,000 km, bagerste var done.. og de forreste fik bare nye klodser...!
Kildevang's Auto smid en mail for et godt tilbud... Martin(a)kildevangsauto.dk.
Nyhed Vi har fået 4 hjulsudmåling på værsktedet så nu laver vi også det 795 incl moms.
Jeg har vcds samt Breddetester, så skriv hvis du har brug for hjælp, jeg holder til i slagelse.
Aircon service og fejlfinding. Forsikringsskader, incl glasskade.
Udsk. af ruder. Alt i dæk & fælge. Skaffer Partikkelfiltre og katalysator til meget skarpe priser.
Nyhed Vi har fået 4 hjulsudmåling på værsktedet så nu laver vi også det 795 incl moms.
Jeg har vcds samt Breddetester, så skriv hvis du har brug for hjælp, jeg holder til i slagelse.
Aircon service og fejlfinding. Forsikringsskader, incl glasskade.
Udsk. af ruder. Alt i dæk & fælge. Skaffer Partikkelfiltre og katalysator til meget skarpe priser.
- vw4ever
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4072
- Tilmeldt: 5. sep 2009, 20:10
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 339 times
- Been thanked: 204 times
Re: Kalibre defekte på B8?
Det der med håndbremsen er lidt svært når den er på elejensen skrev: ↑26. apr 2018, 16:351. På VAG biler med skiver bagpå er det ALTID de bagerste bremser der skal skiftes først. Enten fordi kaliberen sætter sig. Hyppige skift af bremsevæsken, 2-3 år, kan forlænge levetiden. Og bremserne bag bør også skilles ad og renses smøres ca 1 gang om året. Men som andre skriver så kan man med fordel bruge håndbremsen 200 - 500 m inden den parkeres. Og når du bremser så lav nogle hårde opbremsninger engang imellem. Husk ALTID og se om der skulle ligge en medtrafikant tæt bagved. Selv ved udførelse af disse små ting holdt mine bagerste bremser sjældent mere end 2 syn og kaliberne i gns. 6 år.
2. Absolut. Klar fejl af værkstedet. Vær du glad for at det ikke var en mere alvorlig fejl som tæring el. utæthed i bremserør.
Vw Polo GTI 2,0 2020
Vw Passat 1,5 2020
Vw Golf 2,0 2000 Cabriolet
Vw Corrado 2,9 1995
Vw Passat 1,5 2020
Vw Golf 2,0 2000 Cabriolet
Vw Corrado 2,9 1995
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 339
- Tilmeldt: 3. okt 2010, 16:52
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Aalborg
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 0
Re: Kalibre defekte på B8?
Ingen problem, den virker jo stadig som nødbremse og kan bruges under kørsel.
Plejer at tage godt fat dog uden at blokere.
Mogens R.
-------------
2012 BMW F11 520d
2010 Opel Astra 1.6T 180
-------------
2012 BMW F11 520d
2010 Opel Astra 1.6T 180
-
- Medlem
- Indlæg: 627
- Tilmeldt: 11. jun 2013, 16:48
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Mannerup, 4320 lejre
- Has thanked: 0
- Been thanked: 32 times
Re: Kalibre defekte på B8?
Hvis du trækker el håndbremsen under kørsel er det alle 4 hjul der bliver aktiveret via ABS indtil den når 7 km/t og så bremser den kun via håndbremsen
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2418
- Tilmeldt: 25. okt 2014, 09:48
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: 8641 Sorring
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 125 times
Re: Kalibre defekte på B8?
lige som alt andet mekanik skal det bruges rigtigt og vedligeholdes for at holde.
jeg har tidligere kørt rigtigt mange km / pr år i touran og har kørt ca 150000 på front skiver og >200000 på bag skiver, men har også fra dag 1 skilt bremserne ad og smurt kaliberne inde bag gummibælgen med special fedt og altid sørget for klodserne kunne bevæge sig let i bremseåget. pt har min kørt over 500000 km og det er stadig de originale kaliber og de er som nye
jeg har tidligere kørt rigtigt mange km / pr år i touran og har kørt ca 150000 på front skiver og >200000 på bag skiver, men har også fra dag 1 skilt bremserne ad og smurt kaliberne inde bag gummibælgen med special fedt og altid sørget for klodserne kunne bevæge sig let i bremseåget. pt har min kørt over 500000 km og det er stadig de originale kaliber og de er som nye
Rigtige mænd har egen Lift og er ikke bange for at bruge den
VW Touran 2016 2.0 Tdi 190HK 7 personers DSG med alt udstyr....
VW Touran 1.9 2008 som extra bil
Jeep Grand Cherokee 1998 som trækker af maskin og tiptraler ( 35-50L / 100km !!!!! )
Landrover til sjov efter kl 23....
VCDS mm
VW Touran 2016 2.0 Tdi 190HK 7 personers DSG med alt udstyr....
VW Touran 1.9 2008 som extra bil
Jeep Grand Cherokee 1998 som trækker af maskin og tiptraler ( 35-50L / 100km !!!!! )
Landrover til sjov efter kl 23....
VCDS mm
- GaSelle
- Hyper aktiv medlem
- Indlæg: 10869
- Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Danmark
- Has thanked: 661 times
- Been thanked: 1899 times
Re: Kalibre defekte på B8?
Min Superb 3T fik nye skiver/klodser bagi efter 120K km. Foran var der stadig +50% belægning tilbage.