Motor Gummiophæng - brug for værkstedspresse

Alt vedr. bremser, styrtøj mv.
Besvar
lomme
Helt nyt medlem
Indlæg: 63
Tilmeldt: 23. maj 2009, 22:50
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Motor Gummiophæng - brug for værkstedspresse

Indlæg af lomme » 28. dec 2018, 19:23

Godaften Vagcars, jeg kastede mig ud i at ville skifte det nedeste motorophæng da jeg synes bilen ryster en smule ved acceleration og gearskift.

Jeg kan se det er lykkedes andre at presse disse i bundpladen med en donkraft , skruestik o.lign.
Men jeg var ikke så heldig og er stoppet inden noget går galt.
Problemet er at mit presse setup kæntre, og udfordringen er at der er en udskæring i bøsningen der går på kanten, når jeg er halvvejs.

Hvis i har gode råd og erfaringer med at få disse så høre jeg gerne om det.
Prøver at finde et værksted med en presse og lyst til at hjælpe, men forventer ikke at så mange har åbent i morgen.

Bor i Roskilde og er mobil, hvis nogen kan anbefale et værksted i nærheden.BilledeBilledeBillede
Senest rettet af lomme 28. dec 2018, 19:23, rettet i alt 2 gange.
Kasper
Audi A3 Sportsback 2.0 TDI 2013 Motor:CFFB

HHKP
Aktiv medlem
Indlæg: 2418
Tilmeldt: 25. okt 2014, 09:48
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: 8641 Sorring
Has thanked: 5 times
Been thanked: 125 times

Re: Motor Gummiophæng - brug for værkstedspresse

Indlæg af HHKP » 28. dec 2018, 19:40

det er rimeligt let, du skal "bare" sørge for det er 110% lige og et lige tryk
Rigtige mænd har egen Lift og er ikke bange for at bruge den
VW Touran 2016 2.0 Tdi 190HK 7 personers DSG med alt udstyr....
VW Touran 1.9 2008 som extra bil
Jeep Grand Cherokee 1998 som trækker af maskin og tiptraler ( 35-50L / 100km !!!!! )
Landrover til sjov efter kl 23....
VCDS mm

lomme
Helt nyt medlem
Indlæg: 63
Tilmeldt: 23. maj 2009, 22:50
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Motor Gummiophæng - brug for værkstedspresse

Indlæg af lomme » 28. dec 2018, 20:35

Det lyder som om at du har prøvet det selv. Så finder jeg et sted de har en værkstedspress og har prøvet det før, for jeg får aldrig noget bare 80% lige med mit hjemmestrik.




Sent from my iPhone using Tapatalk
Kasper
Audi A3 Sportsback 2.0 TDI 2013 Motor:CFFB

lomme
Helt nyt medlem
Indlæg: 63
Tilmeldt: 23. maj 2009, 22:50
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Motor Gummiophæng - brug for værkstedspresse

Indlæg af lomme » 31. dec 2018, 15:29

Med hjælp fra en kammerat , på et gør det selv værksted , med værkstedspresse, lykkedes det.

Det er bestemt ikke så let som at presse lejer i, da udskæringen i disse nylon bøsninger buler ud så snart de er presser halvvejs i.

Det er vist ikke uden grund at VW har 3 stykker specialværktøjer til opgaven:

Installation device 3372
Assembly tool T10214
Assembly tool T10244

Det trick der gjorde at det lykkedes var at file kanten af bøsningen skrå i det markerede område, det gjorde at den nemmere kom i, uden at deformere.


Billede
(Billedet her er af den gamle bøsning)
These users thanked the author lomme for the post:
jonas_kofoed
Kasper
Audi A3 Sportsback 2.0 TDI 2013 Motor:CFFB

Brugeravatar
jonas_kofoed
Helt nyt medlem
Indlæg: 74
Tilmeldt: 28. aug 2011, 08:37
Geografisk region: Bornholm
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 38 times
Been thanked: 4 times

Re: Motor Gummiophæng - brug for værkstedspresse

Indlæg af jonas_kofoed » 1. jan 2019, 19:48

Jeg skal selv til at skifte min, troede egentlig det var en smal sag, kan det være fordi bøsningen ikke var original!


Sent from my iPhone using Tapatalk
Ejer af flere skønne biler, men 1. VAG i rækken blev en VW Sharan 2.8V(R)6 Highline triptronic. VW TOURAN 1.9 TDI Van fra 2003
Nu ejer af en VW Multivan T5.1 2.0 140 hk TDI DSG 7 sæder

lomme
Helt nyt medlem
Indlæg: 63
Tilmeldt: 23. maj 2009, 22:50
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Motor Gummiophæng - brug for værkstedspresse

Indlæg af lomme » 1. jan 2019, 20:40

Jeg vil meget gerne høre hvordan din oplevelse med opgaven var.
Det var dele fra FEBI jeg brugte 22762 og 22766, det er vel rimelig originalt ?
Med den lille pris delene har skulle jeg måske have brugt lidt penge på en mekanikker også.

Men jeg blev klogere og lidt bedre til at sætte bøsninger i så det var ikke spild af tid.
Kasper
Audi A3 Sportsback 2.0 TDI 2013 Motor:CFFB

Brugeravatar
jonas_kofoed
Helt nyt medlem
Indlæg: 74
Tilmeldt: 28. aug 2011, 08:37
Geografisk region: Bornholm
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 38 times
Been thanked: 4 times

Re: Motor Gummiophæng - brug for værkstedspresse

Indlæg af jonas_kofoed » 1. jan 2019, 20:43

lomme skrev:Jeg vil meget gerne høre hvordan din oplevelse med opgaven var.
Det var dele fra FEBI jeg brugte 22762 og 22766, det er vel rimelig originalt ?
Med den lille pris delene har skulle jeg måske have brugt lidt penge på en mekanikker også.

Men jeg blev klogere og lidt bedre til at sætte bøsninger i så det var ikke spild af tid.
Ja jeg overvejer da også om jeg skal betale mig fra det nu jeg hører din version. Jeg har dog tilgang til en presse, men ikke en lift.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Ejer af flere skønne biler, men 1. VAG i rækken blev en VW Sharan 2.8V(R)6 Highline triptronic. VW TOURAN 1.9 TDI Van fra 2003
Nu ejer af en VW Multivan T5.1 2.0 140 hk TDI DSG 7 sæder

lomme
Helt nyt medlem
Indlæg: 63
Tilmeldt: 23. maj 2009, 22:50
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Motor Gummiophæng - brug for værkstedspresse

Indlæg af lomme » 1. jan 2019, 20:55

Det hjalp mig meget at kunne komme under bilen, både fordi den ene bolt var spændt med 100nm og det krævede en lang moment nøgle at få den fri, og så er der i alt omkring 11-13 bolte der skal ud.
Hele det hydrauliske styretøj er boltet til pladen og det skal man løsne lidt forsigtigt, jeg valgte også at understøtte gearkasse lidt så motoren ikke hang frit.
Jeg sender dig lige en PDF med NM for alle boltene, så har du dem.

Dog er du meget bedre stillet end mig med en værkstedspresse, da den vi stod med var både skæv og slidt.
These users thanked the author lomme for the post:
jonas_kofoed
Kasper
Audi A3 Sportsback 2.0 TDI 2013 Motor:CFFB

Besvar

Tilbage til "Undervogn"