Kan jeg bruge forbremser som upgrade til bagbremserne?

Alt vedr. bremser, styrtøj mv.
Brugeravatar
norn
Meget aktiv medlem
Indlæg: 7785
Tilmeldt: 13. jun 2008, 15:58
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: blans - sønderborg
Has thanked: 7 times
Been thanked: 171 times

Re: Kan jeg bruge forbremser som upgrade til bagbremserne?

Indlæg af norn » 16. jun 2008, 15:42

Supermule skrev:
Du tager det originale areal på klodsen foran.....Så opgraderer du bremserne foran til noget større og noget med større areal..... Så tager du det nye areal og dividerer med det gamle og får en faktor. Denne faktor bruger du bagi......
den teori der holder sku ikke mule

arealet imellem skive og klods er uden betydning for bremsekraften.......
det er trykket fra caliberens stempel/stempler og dia. på skiven der er de afgørende faktorer for bremsekraften....

eks.
stemplet trykker 50kg arealet er 25 cm2 det gir et tryk på 2kg pr. cm2
stemplet trykker stadig 50kg men arealet er nu kun 12,5 cm2 det gir et tryk på 4kg pr. cm2
ergo en lille bremseklods vil bare trykke noget hårdere omkring skiven end en stor og derfor ender bremsekraften med at være den samme
så den eneste fordel du opnår ved at få større areal er at levetiden for bremsebelægningen forlænges og mindre varme udvikling
så hvis det er for at opnå større bremsekraft så skal stemplet i caliberen være større eller hydraliktrykket bagved stemplet skal forøges

dia. på skiven gir næsten sig selv det er jo bare kraft x arm
så større skive gir større bremsekraft men der er vi nok enige

lige for at fjerne enhver tvivl så aner jeg ikke om man kan flytte forbremserne hen bagpå
men som fler andre er inde på hvis man ikke ved hvad man har med at gøre så lad vær
men jeg kan godt se problemet med store hul og bitte bremser bag det ser lidt forkert ud
på job: VOLVO FH16 750
til hverdag: ALTEA 2,0 TDI DSG
om søndagen: T-ROC 2,0TDI DSG

Supermule
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Kan jeg bruge forbremser som upgrade til bagbremserne?

Indlæg af Supermule » 16. jun 2008, 16:54

Ja din teori er fin.....

Men på grund af hovedcylinderens størrelse kan du ikke øge stempeltrykket......

Og så holder din teori ikke længere.....

Ud fra din tese burde alle køre med sylespidse klodser... ;) :lol:
norn skrev:
Supermule skrev:
Du tager det originale areal på klodsen foran.....Så opgraderer du bremserne foran til noget større og noget med større areal..... Så tager du det nye areal og dividerer med det gamle og får en faktor. Denne faktor bruger du bagi......
den teori der holder sku ikke mule

arealet imellem skive og klods er uden betydning for bremsekraften.......
det er trykket fra caliberens stempel/stempler og dia. på skiven der er de afgørende faktorer for bremsekraften....

eks.
stemplet trykker 50kg arealet er 25 cm2 det gir et tryk på 2kg pr. cm2
stemplet trykker stadig 50kg men arealet er nu kun 12,5 cm2 det gir et tryk på 4kg pr. cm2
ergo en lille bremseklods vil bare trykke noget hårdere omkring skiven end en stor og derfor ender bremsekraften med at være den samme
så den eneste fordel du opnår ved at få større areal er at levetiden for bremsebelægningen forlænges og mindre varme udvikling
så hvis det er for at opnå større bremsekraft så skal stemplet i caliberen være større eller hydraliktrykket bagved stemplet skal forøges

dia. på skiven gir næsten sig selv det er jo bare kraft x arm
så større skive gir større bremsekraft men der er vi nok enige

lige for at fjerne enhver tvivl så aner jeg ikke om man kan flytte forbremserne hen bagpå
men som fler andre er inde på hvis man ikke ved hvad man har med at gøre så lad vær
men jeg kan godt se problemet med store hul og bitte bremser bag det ser lidt forkert ud

Brugeravatar
brianaxel
Medlem
Indlæg: 969
Tilmeldt: 13. jun 2008, 16:12
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Nørresundby
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Kan jeg bruge forbremser som upgrade til bagbremserne?

Indlæg af brianaxel » 16. jun 2008, 17:02

Supermule skrev:Ja din teori er fin.....

Men på grund af hovedcylinderens størrelse kan du ikke øge stempeltrykket......

Og så holder din teori ikke længere.....

Ud fra din tese burde alle køre med sylespidse klodser... ;) :lol:
Han skriver jo netop at levetiden øges med større klodser... bremseklodser, ikke dem mellem benene :twisted:
'09 Audi A4 Avant Quattro 2,0TDi - Anthrazite Grey, 143Hk, MMI2G, Mustangbraun læderstue
Bi-Xenon, KeylessEntry+GO, Farve D.I.S. - helt original, lidt endnu...

Medlem siden 24/10-2006

Supermule
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Kan jeg bruge forbremser som upgrade til bagbremserne?

Indlæg af Supermule » 16. jun 2008, 17:05

Levetid er helt underordnet her.....

Nu taler vi bremseevne alene......
brianaxel skrev:
Supermule skrev:Ja din teori er fin.....

Men på grund af hovedcylinderens størrelse kan du ikke øge stempeltrykket......

Og så holder din teori ikke længere.....

Ud fra din tese burde alle køre med sylespidse klodser... ;) :lol:
Han skriver jo netop at levetiden øges med større klodser... bremseklodser, ikke dem mellem benene :twisted:

pattmann
Nyt medlem
Indlæg: 454
Tilmeldt: 15. jun 2008, 19:36
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Kan jeg bruge forbremser som upgrade til bagbremserne?

Indlæg af pattmann » 16. jun 2008, 17:53

Formel1 bremser er små, fordi reglementet kun tillader de underligt små fælge de kører på, og der er noget med at bremserne skal være inde i fælget, gør formel1 spændende igen, med lidt større hjul og et sæt stål skiver.

Større bremser bremser bedre, det er der efter min mening ingen tvivl om, men tag eks en golf/bora med V5 20v motoren, der er skiverne bag ikke blevet større, blot ventilerede så bedre kan holde til varmen, de forreste er til gengæld vokset gevaldigt, det er opsætningen af EBV'en der bestemmer balancen.

Jeg har haft lidt med standardvogns racing og gøre, og der bruges bagbremserne meget groft sagt, "kun" til og stabilisere bilen under nedbremsning, selvfølgelig bremser de, men ikke i nærheden af hvad de forreste gør, tag evt. størrelses forskellen for og bag på en DTC racer.
Altea FR tfsi.

Tidligere VAG biler: Typ 1G1 1.8, 191 16V, 155 GLS, 1H2 1.8, 86C "Hit", 32B 1.6D, 191 TD, 6V5 1.4, 1H2 "CLX", 3A2 2.0, 7M8 "Carat", 7M9 1.9 TDI, 1T1 1.9 TDI DSG.

Brugeravatar
brianaxel
Medlem
Indlæg: 969
Tilmeldt: 13. jun 2008, 16:12
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Nørresundby
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Kan jeg bruge forbremser som upgrade til bagbremserne?

Indlæg af brianaxel » 16. jun 2008, 18:45

pattmann skrev:Formel1 bremser er små, fordi reglementet kun tillader de underligt små fælge de kører på, og der er noget med at bremserne skal være inde i fælget, gør formel1 spændende igen, med lidt større hjul og et sæt stål skiver.

Større bremser bremser bedre, det er der efter min mening ingen tvivl om, men tag eks en golf/bora med V5 20v motoren, der er skiverne bag ikke blevet større, blot ventilerede så bedre kan holde til varmen, de forreste er til gengæld vokset gevaldigt, det er opsætningen af EBV'en der bestemmer balancen.

Jeg har haft lidt med standardvogns racing og gøre, og der bruges bagbremserne meget groft sagt, "kun" til og stabilisere bilen under nedbremsning, selvfølgelig bremser de, men ikke i nærheden af hvad de forreste gør, tag evt. størrelses forskellen for og bag på en DTC racer.
Så smider jeg bare nogle kæmpe bremser foran og kører glad "dar'u'a" :)
'09 Audi A4 Avant Quattro 2,0TDi - Anthrazite Grey, 143Hk, MMI2G, Mustangbraun læderstue
Bi-Xenon, KeylessEntry+GO, Farve D.I.S. - helt original, lidt endnu...

Medlem siden 24/10-2006

Brugeravatar
norn
Meget aktiv medlem
Indlæg: 7785
Tilmeldt: 13. jun 2008, 15:58
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: blans - sønderborg
Has thanked: 7 times
Been thanked: 171 times

Re: Kan jeg bruge forbremser som upgrade til bagbremserne?

Indlæg af norn » 16. jun 2008, 23:52

Supermule skrev:Ja din teori er fin.....

Men på grund af hovedcylinderens størrelse kan du ikke øge stempeltrykket......

Og så holder din teori ikke længere.....

Ud fra din tese burde alle køre med sylespidse klodser... ;) :lol:
norn skrev:
Supermule skrev:
Du tager det originale areal på klodsen foran.....Så opgraderer du bremserne foran til noget større og noget med større areal..... Så tager du det nye areal og dividerer med det gamle og får en faktor. Denne faktor bruger du bagi......
den teori der holder sku ikke mule

arealet imellem skive og klods er uden betydning for bremsekraften.......
det er trykket fra caliberens stempel/stempler og dia. på skiven der er de afgørende faktorer for bremsekraften....

eks.
stemplet trykker 50kg arealet er 25 cm2 det gir et tryk på 2kg pr. cm2
stemplet trykker stadig 50kg men arealet er nu kun 12,5 cm2 det gir et tryk på 4kg pr. cm2
ergo en lille bremseklods vil bare trykke noget hårdere omkring skiven end en stor og derfor ender bremsekraften med at være den samme
så den eneste fordel du opnår ved at få større areal er at levetiden for bremsebelægningen forlænges og mindre varme udvikling
så hvis det er for at opnå større bremsekraft så skal stemplet i caliberen være større eller hydraliktrykket bagved stemplet skal forøges

dia. på skiven gir næsten sig selv det er jo bare kraft x arm
så større skive gir større bremsekraft men der er vi nok enige

lige for at fjerne enhver tvivl så aner jeg ikke om man kan flytte forbremserne hen bagpå
men som fler andre er inde på hvis man ikke ved hvad man har med at gøre så lad vær
men jeg kan godt se problemet med store hul og bitte bremser bag det ser lidt forkert ud

sig mig engang er din pandeskald fler meter tyk...
for det er da kun det du selv siger der er rigtigt og alt hvad andre kommer med skal der absolut altid gøres grin med

selv kan du da hæve hydr. trykket
du kan feks. skifte vakumforstærkeren til en større
eller du kan skifte kalibrene til nogle med større eller flere stempler så får du et større tryk med det samme hydr. tryk

og hvis du vil så kan du køre med klodser som er sylespidse
du skal bare ikke forvente at de holder særligt længe
på job: VOLVO FH16 750
til hverdag: ALTEA 2,0 TDI DSG
om søndagen: T-ROC 2,0TDI DSG

Supermule
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Kan jeg bruge forbremser som upgrade til bagbremserne?

Indlæg af Supermule » 17. jun 2008, 09:48

Ja åbentbart....

For du kan ikke trykke mere væske igennem hovedcylinderen på bilen uanset om du opgraderer din vacuumforstærker eller sætter større stempler på bilen.....

Og så sker der det at trykket falder kraftigt på stemplerne fordi de er større og skal bruge mere olie end der kan rummes i hovedcylinderen og så ryger bremsepedalen helt i bund ved brug.....

Så det er vist dig der skal ha barberet et par meter af skallen...;)

Vogel
Nyt medlem
Indlæg: 390
Tilmeldt: 15. jun 2008, 11:24
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: vogel-tuning.dk
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Kontakt:

Re: Kan jeg bruge forbremser som upgrade til bagbremserne?

Indlæg af Vogel » 17. jun 2008, 11:41

Hva med feks bare at finde et komplet sæt S3 bremser på ebay. Kombineret med et sæt green stuff klodser og Zimmermann skiver. kan det stoppe de fleste biler.... :P Det setup har jeg kørt med med succes på flere A3, og det er jo netop afstemt fra fabrikken så diameter osv passer for og bag. og jeg tror det bliver billigere end det andet hjemmeprojekt
Vogel-Tuning.dk ........

Powered by: Rs4 4.2 Quattro - Touran Tdi 170hk DSG - Vw Bobbel - Caravelle T4 150Hk Tdi


Der Vogel liegt tief und breit !

Brugeravatar
brianaxel
Medlem
Indlæg: 969
Tilmeldt: 13. jun 2008, 16:12
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Nørresundby
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Kan jeg bruge forbremser som upgrade til bagbremserne?

Indlæg af brianaxel » 17. jun 2008, 16:31

Vogel skrev:Hva med feks bare at finde et komplet sæt S3 bremser på ebay. Kombineret med et sæt green stuff klodser og Zimmermann skiver. kan det stoppe de fleste biler.... :P Det setup har jeg kørt med med succes på flere A3, og det er jo netop afstemt fra fabrikken så diameter osv passer for og bag. og jeg tror det bliver billigere end det andet hjemmeprojekt
Se det var da et konstruktiv forslag :)
Men er det ikke et problem at S3 er 4hjulstrukket, så er bagbremserne muligvis konstrueret anderledes?
'09 Audi A4 Avant Quattro 2,0TDi - Anthrazite Grey, 143Hk, MMI2G, Mustangbraun læderstue
Bi-Xenon, KeylessEntry+GO, Farve D.I.S. - helt original, lidt endnu...

Medlem siden 24/10-2006

Supermule
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Kan jeg bruge forbremser som upgrade til bagbremserne?

Indlæg af Supermule » 17. jun 2008, 16:48

Hvad har 4 hjulstræk med bremser at gøre????
brianaxel skrev:
Vogel skrev:Hva med feks bare at finde et komplet sæt S3 bremser på ebay. Kombineret med et sæt green stuff klodser og Zimmermann skiver. kan det stoppe de fleste biler.... :P Det setup har jeg kørt med med succes på flere A3, og det er jo netop afstemt fra fabrikken så diameter osv passer for og bag. og jeg tror det bliver billigere end det andet hjemmeprojekt
Se det var da et konstruktiv forslag :)
Men er det ikke et problem at S3 er 4hjulstrukket, så er bagbremserne muligvis konstrueret anderledes?

Brugeravatar
brianaxel
Medlem
Indlæg: 969
Tilmeldt: 13. jun 2008, 16:12
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Nørresundby
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Kan jeg bruge forbremser som upgrade til bagbremserne?

Indlæg af brianaxel » 17. jun 2008, 18:05

Supermule skrev:Hvad har 4 hjulstræk med bremser at gøre????
Nu har jeg muligvis en bedre fantasi end dig, men jeg spørger jo bare om der er forskel. I min verden kunne der sagtens være forskel...
'09 Audi A4 Avant Quattro 2,0TDi - Anthrazite Grey, 143Hk, MMI2G, Mustangbraun læderstue
Bi-Xenon, KeylessEntry+GO, Farve D.I.S. - helt original, lidt endnu...

Medlem siden 24/10-2006

Brugeravatar
HeineM
Medlem
Indlæg: 765
Tilmeldt: 13. jun 2008, 14:05
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Vognsild
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Kontakt:

Re: Kan jeg bruge forbremser som upgrade til bagbremserne?

Indlæg af HeineM » 17. jun 2008, 18:17

Jeg har forresten fundet en "god" grund til hvorfor Formel 1 ikke kører med større bremser.
hvad er det lige en Formel 1 Racer vejer? hvis man kører med 450kg skal der jo heller ikke så meget til at bremse den ned :)

så ergo, større skiver er vejen frem hvis man skal have større bremse evne.. :P

[quote="Supermule"]Giv mig så én grund til at F1 kører med bittesmå bremser????

Om nogen skulle man jo tro at de behøvede kæmpebremser....

[quote="HeineM"]Ja jo større du laver skiven jo nemmere er den at bremse ned, det har du helt ret i. ;)
men hvad vil du bruge større bagbremser til, bremser din bil ikke godtnok? :o
måske skulle du bare holde dig til nogen bedre bremseklodser og skiver der kan holde til varmen.
det med skiver fra foran bliver noget klamp at sætte bagi.. :lol:

[quote="brianaxel"]
Golf IV TDI HIGHLINE - opdateret til Can-bus system, nu med PD-TDI motor, Endelig færdig..
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=122461
Campingvogns Opbevaring i Stålhald send PB
Incl. Vagcom & Login udlæsning
golfivtdi@forum.dk

Brugeravatar
HeineM
Medlem
Indlæg: 765
Tilmeldt: 13. jun 2008, 14:05
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Vognsild
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Kontakt:

Re: Kan jeg bruge forbremser som upgrade til bagbremserne?

Indlæg af HeineM » 17. jun 2008, 18:21

der kan da komme rigelig bremsevæske gennem hovedcylinderen hvis man vil have flere eller større stempler på. ja med mindre der er luft i systemet. :lol: :lol:
Supermule skrev:Ja åbentbart....

For du kan ikke trykke mere væske igennem hovedcylinderen på bilen uanset om du opgraderer din vacuumforstærker eller sætter større stempler på bilen.....

Og så sker der det at trykket falder kraftigt på stemplerne fordi de er større og skal bruge mere olie end der kan rummes i hovedcylinderen og så ryger bremsepedalen helt i bund ved brug.....

Så det er vist dig der skal ha barberet et par meter af skallen...;)
Golf IV TDI HIGHLINE - opdateret til Can-bus system, nu med PD-TDI motor, Endelig færdig..
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=122461
Campingvogns Opbevaring i Stålhald send PB
Incl. Vagcom & Login udlæsning
golfivtdi@forum.dk

Vogel
Nyt medlem
Indlæg: 390
Tilmeldt: 15. jun 2008, 11:24
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: vogel-tuning.dk
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Kontakt:

Re: Kan jeg bruge forbremser som upgrade til bagbremserne?

Indlæg af Vogel » 17. jun 2008, 18:29

Brian

Jeg er ret sikker på at S3 bremser er plug and play, der er flere der har lavet den opgradering nemlig. de biler jeg har smidt det på har alle været quattro, så jeg kan ikke selv hjælpe.
alternativt er der jo R32 bremserne, de er endnu større. og stadig til at betale. De passer direkte på G4/A3 1.8T så hvis din bil deler bremser med dem. så er det lige på. :)
Vogel-Tuning.dk ........

Powered by: Rs4 4.2 Quattro - Touran Tdi 170hk DSG - Vw Bobbel - Caravelle T4 150Hk Tdi


Der Vogel liegt tief und breit !

Maxi Pug
Helt nyt medlem
Indlæg: 93
Tilmeldt: 15. jun 2008, 20:57
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Kan jeg bruge forbremser som upgrade til bagbremserne?

Indlæg af Maxi Pug » 18. jun 2008, 09:29

nu kan jeg se at der er en livlig diskution omkring bremser så vil lige høre jeres mening om mine planer! :)

jeg har lige købt et sæt Brembo GT1 323 x 28 mm til min G4 og var også godt træt af de små skiver bagpå så jeg har i den sammenhæng anskaffet mig bagbremserne fra en R32 som er 256 x 22 mm i stedet for de originale GTI bremser der er 232 x 9 mm, altså ventilerede istedet for massive.

er det helt forkert det jeg har gang i?

Supermule
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Kan jeg bruge forbremser som upgrade til bagbremserne?

Indlæg af Supermule » 18. jun 2008, 10:28

Uden at kende resten af dit setup, så tror jeg ikke det er helt ved siden af....:)
Maxi Pug skrev:nu kan jeg se at der er en livlig diskution omkring bremser så vil lige høre jeres mening om mine planer! :)

jeg har lige købt et sæt Brembo GT1 323 x 28 mm til min G4 og var også godt træt af de små skiver bagpå så jeg har i den sammenhæng anskaffet mig bagbremserne fra en R32 som er 256 x 22 mm i stedet for de originale GTI bremser der er 232 x 9 mm, altså ventilerede istedet for massive.

er det helt forkert det jeg har gang i?

Maxi Pug
Helt nyt medlem
Indlæg: 93
Tilmeldt: 15. jun 2008, 20:57
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Kan jeg bruge forbremser som upgrade til bagbremserne?

Indlæg af Maxi Pug » 19. jun 2008, 08:23

hmm mit setup? hvis det er fælge osv du mener så er det det her:

18" porsche fælge,
KONI gevind der er skruet HELT i bund,
Eibach anti roll kit,
power flex bøsninger over alt,

har lige snakket med den nærmeste synshal, ang. det med bremserne, Brembo foran er der TÜV på så det burde ikke være noget problem, men med hensyn til R32 bagbremser mente han at hvis det skulle være helt ifølge bogen skulle der papirer på det, da det var en konstruktiv ændring på min type golf, men så sagde han at det eneste han lige vidste om bremser bagpå en golf var, at der var skive bremser bagpå en golf 2 GTI. så han lød sku egentlig rimelig ligeglad!

meget betryggende... :D

Brugeravatar
HeineM
Medlem
Indlæg: 765
Tilmeldt: 13. jun 2008, 14:05
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Vognsild
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Kontakt:

Re: Kan jeg bruge forbremser som upgrade til bagbremserne?

Indlæg af HeineM » 20. jun 2008, 14:47

noget i vejen med mine bremser, de er da helt nye. det er nok længe siden du har kørt med nye bremser hva?? ;) :lol:
brianaxel skrev:
HeineM skrev::lol: det kan så godt være der er noget om det.

jeg ved med min egen, jo koldere mine bremser er jo bedre bremser den. :-)
Så er der uden tvivl noget galt med dine klodser/skiver!
Golf IV TDI HIGHLINE - opdateret til Can-bus system, nu med PD-TDI motor, Endelig færdig..
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=122461
Campingvogns Opbevaring i Stålhald send PB
Incl. Vagcom & Login udlæsning
golfivtdi@forum.dk

Besvar

Tilbage til "Undervogn"