ABS probs G3 (version 2)

Alt vedr. bremser, styrtøj mv.
Besvar
cshp
Nyt medlem
Indlæg: 411
Tilmeldt: 16. jun 2008, 07:24
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 4 times
Been thanked: 23 times

ABS probs G3 (version 2)

Indlæg af cshp » 23. maj 2009, 23:42

Jeg har som tidligere skrevet herinde lidt ballade med ABS systemet på min gamle G3 TD, nu TDI fra 95. Jeg har idag skiftet en ABS føler og slettet alle fejl i ECU. Jeg vendte så en tur på en grusvej og blokkede bremserne flere gange i håb om det virkede, men ak nej. Jeg mangler ganske vist den printplade med diode der angiver aktivitet i ABS systemet eller fejl. Men efter som en tester ikke viste fejl, må det jo i og for sig være ok. Jeg har en formodning om at ABS systemet er eftermonteret og ikke korrekt monteret. Men jeg kan jo godt komme i kontakt med ABS systemet!!!
Jeg er næsten sikker på ABS systemet hedder Tevez 20. Det har et firkantet stik med 25 ben i som sider ved siden af en rund relativ stor sort enhed på bremseforstærkeren.
Skal der sidde et relæ eller to i sikringskassen til ABS´en?? Eller skal den have en seperat styreboks?? Jeg kan ikke finde relevant data over det. Der må da være nogen herinde har rodet med det. Bilen er solgt og det skal laves inden den afhentes. Come on guys :)

Brugeravatar
BrænderBrian
Nyt medlem
Indlæg: 155
Tilmeldt: 14. aug 2008, 21:02
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: ABS probs G3 (version 2)

Indlæg af BrænderBrian » 24. maj 2009, 08:41

Det er ihvertfal det orginale ABS system som sidder på den.. Du kunne jo lige tjekke om alle hjulfølerne sidder "tæt" nok på ABS kransen nede ved hvert hjul..
German Engineering on board!

Brugeravatar
Prodigy
Aktiv medlem
Indlæg: 1661
Tilmeldt: 18. jun 2008, 13:32
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 7 times
Been thanked: 3 times

Re: ABS probs G3 (version 2)

Indlæg af Prodigy » 24. maj 2009, 09:27

melder den ingen fejl når i sætter en tester på ?

Styreboksen sidder enten under højre bagsæde eller ude i motorrummet direkte på bremseblokken.. det afhænger af årgang, kan ikke huske hvornår de skiftede..
Medlem siden: 2003/05/14

cshp
Nyt medlem
Indlæg: 411
Tilmeldt: 16. jun 2008, 07:24
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 4 times
Been thanked: 23 times

Re: ABS probs G3 (version 2)

Indlæg af cshp » 24. maj 2009, 09:39

Prodigy skrev:melder den ingen fejl når i sætter en tester på ?

Styreboksen sidder enten under højre bagsæde eller ude i motorrummet direkte på bremseblokken.. det afhænger af årgang, kan ikke huske hvornår de skiftede..
Pga tidsnød nåede jeg ikke og få en tester på den efter jeg havde skiftet den føler og der kan derfor godt været lagret en fejl eller to igen. Før meldte den om fejl på venstre baghjul og denne føler er altså skiftet.
Nu er bilen en van så bagsædet er der ikke, men der er kun de ledninger til ABS følerne i bagsæde brønden. Jeg aner ikke om selve ABS systemet skal have en styreboks/enhed for at det virker, eller om det er indbygget i selve ABS blokken. Men jeg har ikke kunne finde relevant info om der mangles et relæ eller to i sikringsboksen.

Brugeravatar
norn
Meget aktiv medlem
Indlæg: 7786
Tilmeldt: 13. jun 2008, 15:58
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: blans - sønderborg
Has thanked: 7 times
Been thanked: 171 times

Re: ABS probs G3 (version 2)

Indlæg af norn » 24. maj 2009, 14:28

på den type abs som du beskriver der med det 25 polede stik i motorrummet har ikke styreboks under bagsædet

styreboksen er en del af klumpen ude i motorrummet
faktiskt er det styreboks delen som stikket sidder på
på job: VOLVO FH16 750
til hverdag: ALTEA 2,0 TDI DSG
om søndagen: T-ROC 2,0TDI DSG

Brugeravatar
Prodigy
Aktiv medlem
Indlæg: 1661
Tilmeldt: 18. jun 2008, 13:32
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 7 times
Been thanked: 3 times

Re: ABS probs G3 (version 2)

Indlæg af Prodigy » 24. maj 2009, 14:38

så er det nemmeste nok at få en tester på igen og se hvad der er problemet nu, lyser ABS lampen eller er det kun manglende ABS-funktion der er dit symptom lige nu?
Medlem siden: 2003/05/14

cshp
Nyt medlem
Indlæg: 411
Tilmeldt: 16. jun 2008, 07:24
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 4 times
Been thanked: 23 times

Re: ABS probs G3 (version 2)

Indlæg af cshp » 24. maj 2009, 17:36

Ja helt sikkert, men som sagt fik jeg ikke det gjort pga. tidspres igår og der går lidt tid inden jeg kommer tilbage til testeren. Men derudover mangler jeg også den ABS lampe der lyser ved fejl eller self test af ABS systemet. Jeg har ledt med lys og lygte efter den skide printplade med tilhørende diode, men ingen huggere har den og jeg er fandme for nærig til at give 900,-+ mormor for den :o
Kan den omtalte manglende diode med tilhørende printplade være skyld i manglende ABS funktion?
Pt er der slet ingen ABS funktion i bilen. Hjulene blokerer på grusvej.

Brugeravatar
Zutsko
Nyt medlem
Indlæg: 288
Tilmeldt: 18. jun 2008, 19:18
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: ABS probs G3 (version 2)

Indlæg af Zutsko » 25. maj 2009, 10:07

Jeg havde samme problem på min G3 (Tdi Variant 99').

Ingen fejl i computen, og ingen lys i dioden (defekt print). Og den blokerede også glad... :cry:

Jeg fik fat i et print hos en hugger, og lampen lyste ikke (stadig ingen fejl i computeren).

Den ene føler på et forhjul sad for langt fra kransen, og vupti så virkede det igen.... :D
There is only one rule: Ducati
"Adding power makes you faster on the straights. Subtracting weight makes you faster everywhere."
- Colin Chapman

cshp
Nyt medlem
Indlæg: 411
Tilmeldt: 16. jun 2008, 07:24
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 4 times
Been thanked: 23 times

Re: ABS probs G3 (version 2)

Indlæg af cshp » 25. maj 2009, 12:41

Zutsko skrev:Jeg havde samme problem på min G3 (Tdi Variant 99').

Ingen fejl i computen, og ingen lys i dioden (defekt print). Og den blokerede også glad... :cry:

Jeg fik fat i et print hos en hugger, og lampen lyste ikke (stadig ingen fejl i computeren).

Den ene føler på et forhjul sad for langt fra kransen, og vupti så virkede det igen.... :D
Super, tak for info. Man ved jo aldrig om den manglende printplade med diode har noget og sige eller ej. Men jeg vil få tjekket samtlige ABS følere næste gang jeg har muligheden for at smide bilen på en lift.

Besvar

Tilbage til "Undervogn"