bagbros bøsninger bora??

Alt vedr. bremser, styrtøj mv.
Besvar
bora-tdi
Helt nyt medlem
Indlæg: 21
Tilmeldt: 1. jul 2008, 18:58
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

bagbros bøsninger bora??

Indlæg af bora-tdi » 1. jun 2009, 19:07

hej...

skal snart til at skifte bagbros bøsninger på min bora. Har hørt det skulle være lidt noget lort, men må jo kunne lad sig gøre:) læste i min haynes bog at der var nogen model som havde hydraulik( olie ) i bagbros bøsningerne og dem stod der at man ikke kunne skifte ? nogen der har hørt og dem? synes bare mine ligner en almindlig gummi bøsning.

Noget man ellers skal være opmærksom på inden man går i gang :) ??

hvor er det bagbro bliver sporret henne? er det ved bagbro bøsningerne eller hvor ??

mvh søren.

Maxi Pug
Helt nyt medlem
Indlæg: 93
Tilmeldt: 15. jun 2008, 20:57
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: bagbros bøsninger bora??

Indlæg af Maxi Pug » 1. jun 2009, 20:35

Har lige skiftet mine på min G4 til nogle powerflex da de gamle var færdige, det tog ca. 2 timer, jeg er ikke mek og har ikke prøvet det før. Det var egentlig ikke så slemt. Men er ikke sikker på om det er det samme som på Bora, men sådan her gjorde vi det.

1. en gearkasse løfter indunder til at holde bagbroen.
2. løsne bremserør holderne i begge sider så bagbroen kan sænkes fri af bilen.
3. løsne de 2 store bolter der går gennem bøsningerne og sænk bagbroen så den går fri af bilen, ca. 10 cm
4. så den store hammer på og få banket den inderste metalstang ud, i mit tilfælde fulgte gummiet også med, men den yderste metalring fra bøsningen blev siddende i bagbroen.
5. ind med en bajonetsav og save en revne i metalringen, evt. 2 revner så den bliver delt i to og så er det bare ellers om at gå amok med en hammer og mejsel i revnerne for at få banket det sidste ud.
6. ind med en sliberundel til at tage det værste rust. silicone ind i bagbroen.
7. til at trække den nye bøsning ind i bagbroen, stak vi en gevindstang gennem bagbroen og gennem bøsningen, så en stor skive og møtrik bagpå bøsningen og brugte et stykke rør, ca 5 cm som afstandstykke på den anden side af bagbroen, på med en skive og møtrik og så er det bare med at spænde det hele sammen, da der så sidder en skive og møtrik på hver side af det hele, blive det lige så langsomt trukket sammen, men husk at se efter at bøsningen går lige i bagbroen og brug IKKE en luftnøgle til det, men en stjernegaffel nøgle så man bedre kan styre bøsningen ind i bagbroen.
8. så skal bagbroen bare op på plads igen.

håber denne lidt forvirrende metode kan hjælpe lidt, men synes nu egentlig det gik meget godt da vi først lige fandt ud af hvordan vi kunne gøre det hele på bilen uden at skulle ha bagbroen helt af.

Jeg ved ikke lige det med sporingen, men en 4-hjuls udmåling er vel altid en god ide efter det har været skilt ad... min var ihvertfald ikke i orden! :)

Mvh.
Maxi pug

Besvar

Tilbage til "Undervogn"