skifte skiver/klodser bag på Golf V
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 33
- Tilmeldt: 16. nov 2008, 10:22
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 1 time
skifte skiver/klodser bag på Golf V
Den er helt nede og synge på stålet så det var på høje tid at komme igang men jeg gik desværre i stå på grund af manglende værktøj (stor fintandet torx til kaliberen) og måtte sætte det gamle på igen
Jeg skal lige høre om jeg kan liste et par gode råd ud af jer inden jeg går igang igen, blandt andet omkring hvordan man får stemplet tilbage for at gøre plads til de nye klodser.
Jeg forsøgte at drive stemplet bagud uden meget held og jeg blev i tvivl om det har noget at gøre med håndbremsen der sidder direkte på kaliberen? Den driver direkte på samme stempel som fodbremsen.
Andre gode råd modtages også med tak, jeg skulle gerne skifte begge sider i morgen når jeg får købt det rigtige værktøj. Jeg håber det kan findes i Hillerød et sted.
mvh
JimR
Jeg skal lige høre om jeg kan liste et par gode råd ud af jer inden jeg går igang igen, blandt andet omkring hvordan man får stemplet tilbage for at gøre plads til de nye klodser.
Jeg forsøgte at drive stemplet bagud uden meget held og jeg blev i tvivl om det har noget at gøre med håndbremsen der sidder direkte på kaliberen? Den driver direkte på samme stempel som fodbremsen.
Andre gode råd modtages også med tak, jeg skulle gerne skifte begge sider i morgen når jeg får købt det rigtige værktøj. Jeg håber det kan findes i Hillerød et sted.
mvh
JimR
- AT
- Medlem
- Indlæg: 575
- Tilmeldt: 15. jun 2008, 15:21
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Gram 6510
- Has thanked: 0
- Been thanked: 1 time
Re: skifte skiver/klodser bag på Golf V
Stemplet skal skrues ind samtidig med at der trykkes
Golf 5 sportsline 2,0 tdi azv
- henrik_150tdi
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 65
- Tilmeldt: 29. apr 2009, 09:35
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: skifte skiver/klodser bag på Golf V
Den torxbolt du snakker kan godt gå til, så køb 4 nye. Brug evt lidt rustløsner og lad det virke lidt. Hvis torxen går i stykker, kan man til nøds bruge en vandpumpetang til og skrue dem ud med.
Held og lykke og go arbejdslyst!
Held og lykke og go arbejdslyst!
- norn
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 7785
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 15:58
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: blans - sønderborg
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 171 times
Re: skifte skiver/klodser bag på Golf V
den der fintandede torx hedder XZN og er størelse 14
på job: VOLVO FH16 750
til hverdag: ALTEA 2,0 TDI DSG
om søndagen: T-ROC 2,0TDI DSG
til hverdag: ALTEA 2,0 TDI DSG
om søndagen: T-ROC 2,0TDI DSG
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 33
- Tilmeldt: 16. nov 2008, 10:22
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 1 time
Re: skifte skiver/klodser bag på Golf V
Så lykkedes det endelig at få skiftet skiver og klodser og det gav et par erfaringer som jeg lige vil give videre til de næste der skal igang:
XZN 14 "Torx" toppen skal være den korte version, der er ikke meget plads. Der er heller ikke meget plads til topnøglen så det kan være lidt vanskeligt at komme til.
Der skal tages godt fat og det skal IKKE ske mens bilen står på donkraften og du ligger under bilen! Jeg kørte baghjulene op på ramper så der var god plads under bilen. Det kan være en fordel hvis man skal bruge et vandrør på topnøglen. Det var ikke nødvendigt for mig for jeg er superstærk
Det er ubetinget en fordel at have en aftrækker når stemplerne skal skrues tilbage, jeg er ikke sikker på at jeg var kommet igennem uden den. En simpel, toarmet aftrækker og et afstandsrør der passer indenfor stemplets diameter fungerer godt. Jeg brugte en af de små tændrørstoppe som forlænger, den har et centreringshul der styrer på spidsen af aftrækkeren og den passer indenfor stemplet så man kan skrue med en tang mens aftrækkeren drejes frem for hver gang man har drejet stemplet en omgang tilbage.
Husk lidt keramisk fedt (tidligere kobberfedt) bag på skivernes anlægsflade mod navet, på klodsernes glideflader i åget og på de store skruer til åget. Så er det lett at få af næste gang.
Jeg var forresten ikke klar over om stemplet skal placeres i en bestemt stilling når det er kørt tilbage?
mvh
JimR
XZN 14 "Torx" toppen skal være den korte version, der er ikke meget plads. Der er heller ikke meget plads til topnøglen så det kan være lidt vanskeligt at komme til.
Der skal tages godt fat og det skal IKKE ske mens bilen står på donkraften og du ligger under bilen! Jeg kørte baghjulene op på ramper så der var god plads under bilen. Det kan være en fordel hvis man skal bruge et vandrør på topnøglen. Det var ikke nødvendigt for mig for jeg er superstærk
Det er ubetinget en fordel at have en aftrækker når stemplerne skal skrues tilbage, jeg er ikke sikker på at jeg var kommet igennem uden den. En simpel, toarmet aftrækker og et afstandsrør der passer indenfor stemplets diameter fungerer godt. Jeg brugte en af de små tændrørstoppe som forlænger, den har et centreringshul der styrer på spidsen af aftrækkeren og den passer indenfor stemplet så man kan skrue med en tang mens aftrækkeren drejes frem for hver gang man har drejet stemplet en omgang tilbage.
Husk lidt keramisk fedt (tidligere kobberfedt) bag på skivernes anlægsflade mod navet, på klodsernes glideflader i åget og på de store skruer til åget. Så er det lett at få af næste gang.
Jeg var forresten ikke klar over om stemplet skal placeres i en bestemt stilling når det er kørt tilbage?
mvh
JimR
- Godsvig
- Medlem
- Indlæg: 587
- Tilmeldt: 7. mar 2009, 20:33
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Esbjerg.
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: skifte skiver/klodser bag på Golf V
JimR skrev:Så lykkedes det endelig at få skiftet skiver og klodser og det gav et par erfaringer som jeg lige vil give videre til de næste der skal igang:
XZN 14 "Torx" toppen skal være den korte version, der er ikke meget plads. Der er heller ikke meget plads til topnøglen så det kan være lidt vanskeligt at komme til.
Der skal tages godt fat og det skal IKKE ske mens bilen står på donkraften og du ligger under bilen!Man ligger ALDRIG under en bil der står på donkraft. Brug bukke. Jeg kørte baghjulene op på ramper så der var god plads under bilen. Det kan være en fordel hvis man skal bruge et vandrør på topnøglen. Det var ikke nødvendigt for mig for jeg er superstærk
Det er ubetinget en fordel at have en aftrækker når stemplerne skal skrues tilbage, jeg er ikke sikker på at jeg var kommet igennem uden den. En simpel, toarmet aftrækker og et afstandsrør der passer indenfor stemplets diameter fungerer godt. Jeg brugte en af de små tændrørstoppe som forlænger, den har et centreringshul der styrer på spidsen af aftrækkeren og den passer indenfor stemplet så man kan skrue med en tang mens aftrækkeren drejes frem for hver gang man har drejet stemplet en omgang tilbage.
Husk lidt keramisk fedt (tidligere kobberfedt) bag på skivernes anlægsflade mod navet, på klodsernes glideflader i åget og på de store skruer til åget. Så er det lett at få af næste gang.
Jeg var forresten ikke klar over om stemplet skal placeres i en bestemt stilling når det er kørt tilbage?
mvh
JimR
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1827
- Tilmeldt: 17. jun 2008, 17:31
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: lidt syd for ålborg
- Has thanked: 11 times
- Been thanked: 26 times
Re: skifte skiver/klodser bag på Golf V
Jeg var forresten ikke klar over om stemplet skal placeres i en bestemt stilling når det er kørt tilbage?
Hvordan er det så lige det skal vende, det synes jeg ikke at have oplevet ,jeg plejer at bruge den her http://www.biltema.dk/products/producti ... emId=82465
Johannes
Hvordan er det så lige det skal vende, det synes jeg ikke at have oplevet ,jeg plejer at bruge den her http://www.biltema.dk/products/producti ... emId=82465
Johannes
- rachr55
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 52
- Tilmeldt: 6. sep 2008, 14:18
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Blans
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: skifte skiver/klodser bag på Golf V
stemplet skal da ikke stå noget bestemt sted
den skal da bare drejes i bund
/norn
den skal da bare drejes i bund
/norn
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 33
- Tilmeldt: 16. nov 2008, 10:22
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 1 time
Re: skifte skiver/klodser bag på Golf V
Tak for det, den bremser også fint igen.
Den Biltema tilbagepresserdims skal på min indkøbsliste, forbremserne skal også snart skiftes.
mvh
JimR
Den Biltema tilbagepresserdims skal på min indkøbsliste, forbremserne skal også snart skiftes.
mvh
JimR
- Godsvig
- Medlem
- Indlæg: 587
- Tilmeldt: 7. mar 2009, 20:33
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Esbjerg.
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: skifte skiver/klodser bag på Golf V
De forreste bremsecalibre skal ikke drejes tilbage, kun presses. Du behøver ikke specialværktøj til dette, kun en stor tang.
- Dasker
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2339
- Tilmeldt: 18. jun 2008, 03:19
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Vinderup
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 2 times
Re: skifte skiver/klodser bag på Golf V
Den der biltema dims, kan den både presse og dreje samtidigt.
Eller hvordan fungere den.
Eller kan den begge dele på forskellig tidspunkt, så den både kan bruges foran og bagpå.
Eller hvordan fungere den.
Eller kan den begge dele på forskellig tidspunkt, så den både kan bruges foran og bagpå.
mvh:
Kenneth Askov Hansen
Skoda Octavia 2.0 TDi Elegance 2014. Men en masse dejlige ting. bla: KEESY, xenon lygter med LED. 220v stik. Canton.
Ting der er kodet indtil videre :TPMS High, Tågelygter til CH/LH, LED nrpladelys, trailer kontrollampe i instrument, Needle sweep, Mindre sprinkler på lygter, Led stribe slukket ved blink. Visning af blæser ved auto. MIB 2,5 Columbus monteret. Klapspejle med nedblænding. RVC High. En lille chipning. Virtual Cockpit.
Kommende projekter:
VCDS Altid nyeste version.
Kenneth Askov Hansen
Skoda Octavia 2.0 TDi Elegance 2014. Men en masse dejlige ting. bla: KEESY, xenon lygter med LED. 220v stik. Canton.
Ting der er kodet indtil videre :TPMS High, Tågelygter til CH/LH, LED nrpladelys, trailer kontrollampe i instrument, Needle sweep, Mindre sprinkler på lygter, Led stribe slukket ved blink. Visning af blæser ved auto. MIB 2,5 Columbus monteret. Klapspejle med nedblænding. RVC High. En lille chipning. Virtual Cockpit.
Kommende projekter:
VCDS Altid nyeste version.