Centrallås med periodisk fejl

Alt vedr. el og elektriske dele
Besvar
kirkbak68
Helt nyt medlem
Indlæg: 17
Tilmeldt: 15. okt 2012, 07:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Centrallås med periodisk fejl

Indlæg af kirkbak68 » 13. apr 2016, 06:37

Hej på Min Seat Alhambra 1,9 TDI fra 2003 er der periodisk fejl med centrallåsen hvor den ikke låser passagerdøren og de 2 bagdøre . Førerdør og bagklap låser den.
og nu er den helt gal, du vil den slet ikke noget, og prøver jeg at låse med nøglen, går der et par sekunder, så låser den sig selv op igen automatisk.
Jeg har tidligere tjekket alle ledninger i døre gennemføringer. Har skiftet ledningsnet i den ene bagdør og repareret førerdøren, men den er stadig gal.
Jeg har også prøvet på et tidspunkt at nulstille nøglen og om det har skabt rav i noget, tja :(

Jeg får følgende fejludskrift via VCDS:
01145 - Central Locking Motors; Unlock Rear Doors
29-10 - Short to Ground - Intermittent
01146 - Central Locking Motors; Front Passenger and Rear Doors Locked
29-10 - Short to Ground - Intermittent

Har virkelig brug for hjælp :cry:

Brugeravatar
Hej-Hej
Nyt medlem
Indlæg: 459
Tilmeldt: 29. apr 2016, 10:01
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Ferritslev
Has thanked: 170 times
Been thanked: 89 times

Re: Centrallås med periodisk fejl

Indlæg af Hej-Hej » 7. apr 2019, 14:38

Fandt du nogensinde en løsning? står med samme problem på min, som efterhånden aldrig låser andet end førerdøren og bagklappen..
Jeg kan hverken finde fejl på ledninger til nogen af dørene eller til bagklappen og har lige skiftet låsekassen i førerdøren til en anden brugt - ingen forskel..

eneste fejlkode jeg har er dog:
01146 - Motorer til centrallås - Passagerdør og bagdøre: lukke
29-00 - Kortslutning til stel

Brugeravatar
Hej-Hej
Nyt medlem
Indlæg: 459
Tilmeldt: 29. apr 2016, 10:01
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Ferritslev
Has thanked: 170 times
Been thanked: 89 times

Re: Centrallås med periodisk fejl

Indlæg af Hej-Hej » 16. apr 2019, 13:04

En opdatering til andre der måtte stå med samme problem..:

Tog stikkene af dørlåsekasserne på alle de døre der ikke låste (højre for og begge bag) og tilsluttede dem en af gangen.
Den i højre bag, var den eneste der ville låse sammen med førerdøren/bagklappen/tankdækslet, og her forsvandt fejlkoden om kortsl. Og der kom en fejl med ingen forb. Til de afbrudte motore.
hver gang jeg prøvede at tilslutte enten højre for eller venstre bag, så var det igen kun førerdør+Bk.+td. der låste. Og fejlkoden m. Korts. Kom igen.

Jeg afmonterede de to dårlige låsekasser og åbnede dem, målte dioder og forbindelser igennem som var OK, rensede med kontaktrens.
To de to små motore ud af låsekassen (lås op/i og dødlås) og satte strøm til dem, begge lås op/i motore var meget sløve og ville kun lige snurre rundt, hvor de to til dødløs spandt fint op.

Skilte motorene ad og rensede for kulstøv samt rensede godt op med et knivsblad mellem de tre dele af spolen som var godt fyldt op med kul støv, for at sikre de ikke kortsluttede, samlede motorene igen og nu spandt de frit og ubesværet op. Samlede det hele igen og nu virker centrallåsen som den skal igen :D

Vedhæfter et billede hvor jeg har markeret hvor i indmaden til motoren jeg har renset op med knivsbladet så alle er med ..
Vedhæftede filer
3AD13CE4-B1D9-4A9E-BC8E-6084270CA1AC.jpeg
3AD13CE4-B1D9-4A9E-BC8E-6084270CA1AC.jpeg (178.16 KiB) Vist 282 gange
These users thanked the author Hej-Hej for the post (total 3):
HansHcarstenhjorthjencka

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3205 times
Been thanked: 4540 times

Re: Centrallås med periodisk fejl

Indlæg af HansH » 16. apr 2019, 13:24

Virkelig fint arbejde og fornem tilbagemelding! :)
These users thanked the author HansH for the post:
Hej-Hej
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Besvar

Tilbage til "El"