Passat 3b; vinduesviskere foran kører extra inden de stopper

Alt vedr. el og elektriske dele
Besvar
Brugeravatar
Horizonblue
Nyt medlem
Indlæg: 222
Tilmeldt: 12. feb 2012, 08:56
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Silkeborg
Has thanked: 0
Been thanked: 3 times
Kontakt:

Passat 3b; vinduesviskere foran kører extra inden de stopper

Indlæg af Horizonblue » 27. dec 2016, 22:02

Jeg har en Passat 3B (se signatur) hvor vinduesviskerne foran er begyndt at opføre sig underligt. Jeg så godt, at der var en anden tråd, for ikke så længe siden, hvor der var en som havde noget lignende, men blev ikke så meget klogere af at læse den tråd, så here goes....

Hvis jeg trykker visker kontakten nedad ganske kort, for lige at slå et enkelt slag, slår de flere gange, inden de falder til ro. Viskerrelæet siger "klik" hver gang viskerne kører et slag. Det er som om at det er blevet værre i de senere dage, altså de slår mange gange, inden de falder til ro og et par gange er viskerne stoppet midt på forruden.

Hvis jeg sætter kontakten på interval, slår de kun en gang, som de skal og parkere fint nede.

Så spørgsmålet er, er det motoren eller relæet der er kaput ?
Golf årg. 04/2006, 1.9 TDI 90 hk (BRU)

Porsche 924 årg. 1/1976

Jeep Grand Cherokee 4.0 årg. 09/1997

Per Grøn

Brugeravatar
Torslunde
Nyt medlem
Indlæg: 157
Tilmeldt: 6. feb 2015, 17:55
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 21 times
Been thanked: 10 times

Re: Passat 3b; vinduesviskere foran kører extra inden de sto

Indlæg af Torslunde » 29. dec 2016, 10:24

Hej

Er der visker/vasker til bagruden, og hvordan fungerer det - kan du spule sprinklervæske til bagruden?

Der er ingen Passatejere der har svaret hidtil, så jeg forsøger et langskud :)

For nogle år siden havde VAG en 'feature' hvor vaskerdysen var placeret i navet på bagviskerarmen.
Det betød, at slangen til sprinklervæske til bagruden, over tid, gik løs, og sprøjtede sprinklervæske ned bagviskermotor og elektronik.

På min tidligere Fabia II havde jeg samme problem som du beskriver, og selvom problemet var ved bagruden, fik kortslutning af elektronikken viskerarmene ved forruden til at opføre sig autonomt.

Som sagt et langskud, indtil nogle Passatejere kommer med bedre bud :)
Hvis man har travlt, skal man ikke køre i myldretiden.

Nicklossi
Aktiv medlem
Indlæg: 2754
Tilmeldt: 28. apr 2014, 19:27
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 26 times
Been thanked: 501 times

Re: Passat 3b; vinduesviskere foran kører extra inden de sto

Indlæg af Nicklossi » 29. dec 2016, 16:14

Prøv lige og læg mærke til når du kører interval, om viskeren kører ned, og så et par mm op igen før den stopper.

Jeg havde samme problem med min golf 4, og det var viskerrelæet. Til sidst var det så slemt, at der kunne gå både 15 og 30 min. inden jeg kunne slukke viskeren.
Troede først det var stoppet i motoren, men det var det så ikke, det var relæet :)

Brugeravatar
Horizonblue
Nyt medlem
Indlæg: 222
Tilmeldt: 12. feb 2012, 08:56
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Silkeborg
Has thanked: 0
Been thanked: 3 times
Kontakt:

Re: Passat 3b; vinduesviskere foran kører extra inden de sto

Indlæg af Horizonblue » 30. dec 2016, 10:06

Der er visker på bagruden ja. Den skiftede jeg for nogle måneder siden, den kineserkopi jeg selv havde sat på for nogle år siden, i stedet for den originale der var futtet af, havde aldrig virket ordentligt, kunne kun køre hvis man spulede forruden!!?? Kinesisk bras, så jeg satte en SWF på og den har virket perfekt siden. Jeg troede at relæet var kaput dengang, men opdagede, ved at studere diagrammer, at der er lidt elektronik i bagrudeviskermotoren, så jeg fik en mistanke om at den uoriginale kopi ikke var lavet rigtig, hvilket den jo så heller ikke var.

Viskerne foran parkerer umiddelbart hvor de plejer, men jeg har lagt mærke til, at når de enten kører på interval, eller når jeg giver dem et enkelt slag, klikker relæet/giver slip i aller sidste øjeblik, altså når viskerne er helt i bund. Så man kan sige at der ikke skal meget til, før de tager en tur mere. Før i tiden var det generelt sådan at relæet gav slip i god tid og så kørte viskerne ned på den selvparkering der er i motoren. Men der kan være sket meget, siden jeg selv installerede intervalrelæ i en bil der ikke havde det standard.

Man kunne vel egentlig teste motoren, ved at trække stikket af og prøve med strøm direkte fra batteriet og se om den kan selvparkerer korrekt??
Golf årg. 04/2006, 1.9 TDI 90 hk (BRU)

Porsche 924 årg. 1/1976

Jeep Grand Cherokee 4.0 årg. 09/1997

Per Grøn

Brugeravatar
mojo
Medlem
Indlæg: 1367
Tilmeldt: 27. okt 2013, 17:54
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Stjær
Has thanked: 110 times
Been thanked: 227 times

Re: Passat 3b; vinduesviskere foran kører extra inden de sto

Indlæg af mojo » 30. dec 2016, 14:43

prøv at vrid lidt med relæet.
jeg har lige rodet med en audi 80 der drillede og der virkede alt normalt når man vred relæet mod venstre.
jeg loddede det efter men det hjalp ikke,nyt relæ og den virkede igen.
ikke så dyrt ved bildeleshop.dk(tyskland)

Brugeravatar
Horizonblue
Nyt medlem
Indlæg: 222
Tilmeldt: 12. feb 2012, 08:56
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Silkeborg
Has thanked: 0
Been thanked: 3 times
Kontakt:

Re: Passat 3b; vinduesviskere foran kører extra inden de sto

Indlæg af Horizonblue » 31. dec 2016, 13:39

Det er nok relæet ja.

Som Nick skrev lige før, så kører viskerne faktisk et par mm op, når de har slået et slag. Jeg tog mig lige tid til at køre med viskerne, mens bilen holder stille, så jeg bedre kunne se hvad der sker. Og ganske rigtig, de parkerer ikke helt i bund, men kører ganske lidt op, inden de stopper, når de kører på interval.

Kan lige prøve at rykke lidt i relæet ja, men det er nok bare et nyt der skal til.
Golf årg. 04/2006, 1.9 TDI 90 hk (BRU)

Porsche 924 årg. 1/1976

Jeep Grand Cherokee 4.0 årg. 09/1997

Per Grøn

Nicklossi
Aktiv medlem
Indlæg: 2754
Tilmeldt: 28. apr 2014, 19:27
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 26 times
Been thanked: 501 times

Re: Passat 3b; vinduesviskere foran kører extra inden de sto

Indlæg af Nicklossi » 1. jan 2017, 16:58

På min pillede jeg relæet af og kiggede.
Der sidder to kontaktsæt, og på det ene var der kommet noget sod af en art, så der var ikke ordentlig kontakt. Jeg prøvede at rense med kontaktrens, men det blev aldrig rigtig helt godt.

Købte et relæ hos thansen, som var defekt fra starten - det blev returneret, og så kørte jeg ud til huggeren og hentede et brugt originalt i stedet :)

Brugeravatar
Horizonblue
Nyt medlem
Indlæg: 222
Tilmeldt: 12. feb 2012, 08:56
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Silkeborg
Has thanked: 0
Been thanked: 3 times
Kontakt:

Re: Passat 3b; vinduesviskere foran kører extra inden de sto

Indlæg af Horizonblue » 5. jan 2017, 07:52

Tænkte at jeg hellere måtte få dette fikset en gang for alle, så jeg styrtede ud til VW og købte et nyt relæ 377 (530 kr)

På vejen derud, begyndte viskerne at opføre sig pænere, end de tidligere har gjort. På vejen hjem, kørte de næsten helt perfekt, kun få gange kørte de extra....

Synes at det er lidt komisk at den næsten går i orden af sig selv, samme dag som man kører ud og henter et nyt relæ.....

Da jeg kom hjem, tog jeg det gamle relæ ud og kunne mærke at noget raslede rundt i det. Det viste sig, at der var en stump metal på 3x3x0,5 mm som lå løs inde i relæet. Kunne ikke lige se hvor den var brækket af. Men selve kontaktfladerne på de to relæer så ret fine ud, så jeg samlede relæet igen, uden metalstumpen og siden har det næsten kørt perfekt, kun få gange har den kørt extra.

Der er jo stadig noget galt, siden den fortsat kan finde på at køre extra, så jeg har relæet til at ligge i bilen, kan skiftes på 30 sekunder.

Jeg synes at det var sjovest at skifte relæet, når viskerne virkelig er blevet tossede, så er det jo til at drage en konklusion med det samme. Så jeg venter lidt med at skifte det.
Golf årg. 04/2006, 1.9 TDI 90 hk (BRU)

Porsche 924 årg. 1/1976

Jeep Grand Cherokee 4.0 årg. 09/1997

Per Grøn

Nicklossi
Aktiv medlem
Indlæg: 2754
Tilmeldt: 28. apr 2014, 19:27
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 26 times
Been thanked: 501 times

Re: Passat 3b; vinduesviskere foran kører extra inden de sto

Indlæg af Nicklossi » 7. jan 2017, 00:07

Det var da billigere at køre ud til en hugger og smide 50,- for sådan et relæ - der holder en million biler med det relæ i :D

Brugeravatar
Horizonblue
Nyt medlem
Indlæg: 222
Tilmeldt: 12. feb 2012, 08:56
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Silkeborg
Has thanked: 0
Been thanked: 3 times
Kontakt:

Re: Passat 3b; vinduesviskere foran kører extra inden de sto

Indlæg af Horizonblue » 7. jan 2017, 09:37

Ja, det kan man sige, men jeg var bekymret for om man fik et relæ, som er på vej til at blive dårlig også :D :roll:
Golf årg. 04/2006, 1.9 TDI 90 hk (BRU)

Porsche 924 årg. 1/1976

Jeep Grand Cherokee 4.0 årg. 09/1997

Per Grøn

Brugeravatar
mojo
Medlem
Indlæg: 1367
Tilmeldt: 27. okt 2013, 17:54
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Stjær
Has thanked: 110 times
Been thanked: 227 times

Re: Passat 3b; vinduesviskere foran kører extra inden de sto

Indlæg af mojo » 7. jan 2017, 09:39


Brugeravatar
Horizonblue
Nyt medlem
Indlæg: 222
Tilmeldt: 12. feb 2012, 08:56
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Silkeborg
Has thanked: 0
Been thanked: 3 times
Kontakt:

Re: Passat 3b; vinduesviskere foran kører extra inden de sto

Indlæg af Horizonblue » 9. feb 2017, 22:25

Så satte jeg det nye relæ i. Efter min midlertidige reparation (fjernelse af løs metalstump i relæet), som i første omgang tilsyneladende fiksede problemet, var det nu vendt tilbage. Så det var tid at skifte.

I stedet for 377, hedder det 389?!

But who cares, det virker :D
Golf årg. 04/2006, 1.9 TDI 90 hk (BRU)

Porsche 924 årg. 1/1976

Jeep Grand Cherokee 4.0 årg. 09/1997

Per Grøn

Besvar

Tilbage til "El"