Fugt Og Fabia Ikke Forenelig

Alt vedr. el og elektriske dele
Besvar
Konens Fabia
Helt nyt medlem
Indlæg: 4
Tilmeldt: 27. feb 2017, 15:02
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Fugt Og Fabia Ikke Forenelig

Indlæg af Konens Fabia » 27. feb 2017, 15:39

Hej alle og tak for et godt forum...

Jeg (eller konen) har fået et lille problem med fabia'en (1.2 hpi fra 2004) :cry:

når det er rigtig fugtigt i vejret, lyser ladelampen konstant og den svinger mellem 1000-1600 rp/m.
Jeg har haft den stående i lukket lade med god ventilation i et par dage og så er der ingen problem, men efter første tur i bilen, hvor den bliver parkeret i lukket carport, er problemet tilbage... Ladelampen lyser normalt ved tænding og når bilen har stået tørt, går lampen ud og alt virker optimalt, men når den har stået ude, går lampen ikke ud og bilen svinger igen i tomgang.

Jeg har læst en masse indlæg og fulgt alle de gode råd, f.eks. Er det store ledningsbundt under batterikassen pakket ud af tapen op til 10 cm fra torpedopladen og er kun stripset sammen og stikket nede ved gearkassen er kontrolleret (det har den tidligere ejer også fået skiftet)

jeg er næsten så langt, at den kommer ud til skoda aabenraa, men jeg ville dog lige høre, om nogen af jer havde et bud på problemet...

Mange hilsner
en fortvivlet ejer af en fabia
Med venlig hilsen
En (til tider) begejstret Fabia-ejer..

ph
Aktiv medlem
Indlæg: 4311
Tilmeldt: 18. nov 2011, 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 58 times

Re: Fugt Og Fabia Ikke Forenelig

Indlæg af ph » 27. feb 2017, 16:08

Skal det forstås derhen at:
Bilen holder i en ventileret lade, startes og ladelampe går ud, der køres en tur hvor ladelampen på intet tidspunkt tænder, bilen parkeres i en carport og næste gang bilen startes så lyser ladelampen konstant.

Hvor lang en køretur skal der til for at få problemet til at opstå?
Er det nok at køre fra laden og ud foran huset eller skal der en længere tur til

Hvor lang tid skal der gå fra bilen stilles til den startes igen, før ladelampen tænder
er det nok at slukke den og starte igen, eller skal den holder der i flere timer før det bliver et problem?

og i har selv.f. prøvet at parkere bilen ude på vejen/ i indkørslen istedet for at køre den ind i carport og konstateret at det ikke ændrer noget?


Hvis den holder i laden, startes, alt er godt...
der køres en tur så lang at der burde opstå et problem, bilen køres i carport men istedet for at slukke den med det samme så hold med ca 1000.omdr. i 4-5.min før den slukkes ændrer det så noget?
...Er fordi de har monteret en idiotisk gearindikator der beder en om at lade motoren sejtrække sig ihjel.
Der er hverken brændstoføkonomi eller totaløkonomi i at følge anvisningerne.

Konens Fabia
Helt nyt medlem
Indlæg: 4
Tilmeldt: 27. feb 2017, 15:02
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Fugt Og Fabia Ikke Forenelig

Indlæg af Konens Fabia » 27. feb 2017, 20:53

For at tage forløbet fra starten...

Ladelampen lyste en morgen, da konen skulle hjem fra arbejde. Efter 500 m holdt den op, men kom så igen efter et par km og forblev tændt resten af vejen hjem (ca 10 km)...

Jeg gik flere forskellige indlæg i gennem og fandt fugt i det store kabelbundt i venstre side af motorrummet, som så blev pakket ud, tørret i gennem og stripset op. Ved samme lejlighed tømte jeg torpedobrønden for 15 kg skidt...

Bilen stod derfor i laden i et par dage og da jeg startede op, var der ingen problemer. Jeg kørte ned og fik tanket op (en tur på 3 km) og der var ingen problemer. Efter tankning kørte jeg bilen varm over ca. 15 km og da jeg kom hjem, var alt stadig ok.

Et kvarter efter justerede jeg uret og startede bilen og så var problemet tilbage.

Ny tur i laden og her blev stikket på gearkassen tjekket og tørret ud (for en sikkerheds skyld) og bilen holdt der til næste morgen. Ved start gik lampen ud og efter en køretur (5-6 km) hvor jeg ikke tog hensyn til vandpytter på størrelse med søer, viste den ingen fejl. Prøvestart af bilen et par gange med ½ times mellemrum viste heller ingen fejl, så jeg troede, jeg havde vundet... Jeg lod bilen stå i indkørslen, men om aftenen var det galt igen (ca 4 timer efter)

jeg kørte bilen i carporten (meget lig en garage men uden porte) i går aftes og har ikke rørt den hele dagen. Jeg var lige ovre og tjekke inden dette svar og nu er der ikke noget galt... Suk.

Jeg er ikke meget for det (og konen slet ikke, da hun elsker den fabia) men hun får sgu snart en captur i stedet...
Med venlig hilsen
En (til tider) begejstret Fabia-ejer..

Brugeravatar
4me
Nyt medlem
Indlæg: 293
Tilmeldt: 25. jun 2008, 23:31
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 1 time
Been thanked: 0

Re: Fugt Og Fabia Ikke Forenelig

Indlæg af 4me » 27. feb 2017, 21:52

Hvor langt har bilen/generatoren kørt.
Det kunne være dine generator kul der er meget slidte, kulden kunne få dem til at trække sig yderligere.. ..
På nogen generatorer kan de pilles ud og inspiceres/skiftes !
I teorien skulle mænd og kvinder kunne forstå hinanden - og i teorien skulle man kunne fange ål med en lasso.
Torben

Brugeravatar
4me
Nyt medlem
Indlæg: 293
Tilmeldt: 25. jun 2008, 23:31
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 1 time
Been thanked: 0

Re: Fugt Og Fabia Ikke Forenelig

Indlæg af 4me » 6. mar 2017, 11:35

Har du fået den til at køre ?
I teorien skulle mænd og kvinder kunne forstå hinanden - og i teorien skulle man kunne fange ål med en lasso.
Torben

Konens Fabia
Helt nyt medlem
Indlæg: 4
Tilmeldt: 27. feb 2017, 15:02
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Fugt Og Fabia Ikke Forenelig

Indlæg af Konens Fabia » 9. mar 2017, 12:23

Desværre ikke...

Her er sidste nye udvikling:

der har ikke været noget på nogle småture, bortset fra at batteriet virkede mere og mere slapt (ved start)
i går skulle den så have en længere tur, så batteriet kunne blive ladet ordentligt op. Efter 50 km kom ladelampen så igen og umiddelbart efter kom så servostyrings-lampen. Efter et par kilometer kom abs lampen og lampen for airbags... Ca. 10 km efter ladelampen kom, meldte den fejl på bremseanlæg og ladelampe og lampen for servostyring gik ud. Der var intet elektrisk som virkede, altså ingen vinduesvisker, horn, blæser, elruder eller radio og der skulle jo tages ved for at dreje...
Batteriet var helt dødt, da jeg kom hjem.

Den har så stået med ladeapp. Hele natten og jeg kunne da måle 16,7 volt på batteriet uden at dette var forbundet til noget. Efter kablerne blev mont. Målte jeg 16,6 volt og med bilen startet ( ladelampen lyste ikke) målte jeg 14,7 volt...
En lille prøvetur var nu nødvendig, men ladelampen lyste op efter 6 km... "vel" hjemme igen målte jeg med motoren startet (ujævn tomgang 1000-1600 rpm) 14 volt over polerne og da jeg stoppede motoren målte jeg 15,4 volt.

Jeg har haft stelkablet fra motorblok afmonteret og gjort forbindelserne rene...
Jeg skal måske lige tilføje, at det er tørt vejr og vej.

Øv altså...
Michael
Med venlig hilsen
En (til tider) begejstret Fabia-ejer..

kasperv
Nyt medlem
Indlæg: 342
Tilmeldt: 15. jun 2008, 20:42
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: VJ Auto
Geografisk sted: Silkeborg
Has thanked: 0
Been thanked: 8 times
Kontakt:

Re: Fugt Og Fabia Ikke Forenelig

Indlæg af kasperv » 9. mar 2017, 13:25

Har du brugt en 24v lader????

16,7 v er lidt rigeligt på et 12 v system medmindre du vil brænde elektronik og pærer af...

Hvis ja, må du hellere få investeret i et nyt batteri.

Din ladespænding skal derefter ligge på ca 13,7-14,5 volt og 30-40 A med belastning ellers er din generator defekt.


Kasper

Konens Fabia
Helt nyt medlem
Indlæg: 4
Tilmeldt: 27. feb 2017, 15:02
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Fugt Og Fabia Ikke Forenelig

Indlæg af Konens Fabia » 9. mar 2017, 15:03

Jeg har lige splittet generatoren ad og det ene kul når ikke ud af holderen :o
Selve akslen/rotoren er der slidt dybe spor i, så jeg tror, den får en ny generator, medmindre der skal være spor (måske styreriller) i akslen..???
Med venlig hilsen
En (til tider) begejstret Fabia-ejer..

Brugeravatar
4me
Nyt medlem
Indlæg: 293
Tilmeldt: 25. jun 2008, 23:31
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 1 time
Been thanked: 0

Re: Fugt Og Fabia Ikke Forenelig

Indlæg af 4me » 10. mar 2017, 11:05

Det var vel nogenlunde det jeg skev du skulle kigge efter, den 27 feb. :?
I teorien skulle mænd og kvinder kunne forstå hinanden - og i teorien skulle man kunne fange ål med en lasso.
Torben

ph
Aktiv medlem
Indlæg: 4311
Tilmeldt: 18. nov 2011, 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 58 times

Re: Fugt Og Fabia Ikke Forenelig

Indlæg af ph » 10. mar 2017, 12:31

Konens Fabia skrev:Jeg har lige splittet generatoren ad og det ene kul når ikke ud af holderen :o
Selve akslen/rotoren er der slidt dybe spor i, så jeg tror, den får en ny generator, medmindre der skal være spor (måske styreriller) i akslen..???
skal der ikke ;) Byt til nyt
...Er fordi de har monteret en idiotisk gearindikator der beder en om at lade motoren sejtrække sig ihjel.
Der er hverken brændstoføkonomi eller totaløkonomi i at følge anvisningerne.

Besvar

Tilbage til "El"