Melder AFS fejl ved defekt xenon pære? (Seat Altea 2006)

Alt vedr. el og elektriske dele
Besvar
NHJ
Helt nyt medlem
Indlæg: 12
Tilmeldt: 27. feb 2017, 11:23
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Melder AFS fejl ved defekt xenon pære? (Seat Altea 2006)

Indlæg af NHJ » 17. maj 2017, 10:25

Hej Alle,

Jeg har her til morgen oplevet et problem med min Seat, hvor den meldte fejl på AFS i multifunktionsdisplayet.
Det er første gang jeg har oplevet fejlen og jeg er lidt i tvivl om, hvad den dækker over. Så vidt jeg har kunne læse på diverse fora er der tale om fejl på kurvelyset - hvilket også betyder fejl på bi-xenon enheden.

I går aftes da jeg parkerede lagde jeg mærke til, at der var en mere "blålig" kulør fra højre forlygte, men havde egentlig glemt det igen her til morgen - indtil jeg fik en fejl i instrumentbordet. Nu kan jeg så læse mig frem til, at det er normalt for Xenon pærer der nærmer sig "end of life".

Jeg kan læse, at folk oplever fejl i alt fra dårlige stik til dårlige følere, men jeg er i tvivl om en defekt pære vil udløse samme fejl.
Hvis min forlygte fejler - dvs. holder op med at lyse - vil jeg så få en fejl på AFS eller vil beskrivelsen være en anden?

På forhånd tak til jer alle. :)

Brugeravatar
Philip
Aktiv medlem
Indlæg: 3088
Tilmeldt: 16. jun 2008, 11:00
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Arden
Has thanked: 5 times
Been thanked: 24 times

Re: Melder AFS fejl ved defekt xenon pære? (Seat Altea 2006)

Indlæg af Philip » 22. maj 2018, 14:56

Hej, fik du løst problemet, her ét år efter?

jeg står i samme situation. En udbrændt pære og AFS fejl :)
Jeg er dog i tvivl om det kommer fra en defekt drejelys pære.

NHJ
Helt nyt medlem
Indlæg: 12
Tilmeldt: 27. feb 2017, 11:23
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Melder AFS fejl ved defekt xenon pære? (Seat Altea 2006)

Indlæg af NHJ » 23. maj 2018, 08:46

Hej Philip,

Jeg fik løst problemet ja, hvilket viste sig at være en udbrændt XENON pære. Jeg kunne se det på, at pæren lyste meget blåt til sidst og ellers bare gik ud. Det var ikke hele tiden den meldte fejl, men ofte. Hvis dit lys er svagt eller dårligt, så er det formentlig bare at skifte pæren. Det kan være lidt svært at komme til (hvis du også har en Altea), men det kan sagtens lade sig gøre.
Jeg købte nye pærer på eBay til omkring 600 kroner for 2 stk, hvor 2 stk ellers koster 1000-1400 i DK.

Sagen har dog udviklet sig lidt, fordi jeg har fået nye problemer siden sidst - her ca. et år senere.
Jeg har fået fejl på AFS, hvor bilen melder fejl og så forsvinder den igen. Umiddelbart virker lyset fint og jeg har fået diagnosticeret problemet med VCDS, hvor mistanken nu går på CANBUS styreenheden, der er eftermonteret i bagagerummet til anhængertrækket (mit er ikke fabriksmonteret). Den er nu midlertidigt afbrudt og det lader til at have løst mit seneste problem.

Brugeravatar
Philip
Aktiv medlem
Indlæg: 3088
Tilmeldt: 16. jun 2008, 11:00
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Arden
Has thanked: 5 times
Been thanked: 24 times

Re: Melder AFS fejl ved defekt xenon pære? (Seat Altea 2006)

Indlæg af Philip » 23. maj 2018, 09:00

tak for svar :)

Jeg havde dog læst dit oprindelige indlæg lidt forkert. Troede du havde fået en AFS fejl pga xenonpæren :)

Min bil melder fejl på AFS, nogle gange hvert 10 sek. så tror også at der ligger en fejl på en ledning eller andet der gør at den taber forbindelsen hele tiden.. Jeg har ingen træk på min - så tiden må vise hvad VCDS siger.. Det er nok en ledning til en føler på en af akslerne.. :roll:

I mellemtiden kan jeg lige så godt få bestilt et par nye pærer. Jeg gætter på at et stearinlys vil være kraftigere end den ene pærer pt. :mrgreen:

NHJ
Helt nyt medlem
Indlæg: 12
Tilmeldt: 27. feb 2017, 11:23
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Melder AFS fejl ved defekt xenon pære? (Seat Altea 2006)

Indlæg af NHJ » 23. maj 2018, 09:20

Du har skam ret - det var pga. pæren jeg fik en fejl. Jeg siger bare, at der opstod mere et års tid efter.

Ud fra din beskrivelse tror jeg fejlen forsvinder når du skifter pæren til en ny med mere blus på :)

Løser det ikke problemet, så start med at kontrollere dine vinkelsensorer til for- og baghjul. Det er set før, at der kommer skidt i kugleledet i den ene ende, så det bliver stift og de ender med at knække af.

Hvis der er tale om en knækket ledning, så kan det være frygtelig irriterende at finde fejlen. :evil:

Brugeravatar
Philip
Aktiv medlem
Indlæg: 3088
Tilmeldt: 16. jun 2008, 11:00
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Arden
Has thanked: 5 times
Been thanked: 24 times

Re: Melder AFS fejl ved defekt xenon pære? (Seat Altea 2006)

Indlæg af Philip » 23. maj 2018, 09:30

Nå - jamen det bliver spændende at se om VCDS gør mig klogere!
Jeg har lige købt bilen - så det bare skide dejligt at starte med sådan en irriterende fejl! :twisted: :lol:

NHJ
Helt nyt medlem
Indlæg: 12
Tilmeldt: 27. feb 2017, 11:23
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Melder AFS fejl ved defekt xenon pære? (Seat Altea 2006)

Indlæg af NHJ » 23. maj 2018, 09:37

Der findes biler og så findes der mandagsbiler. Forhåbentlig har du fået en bil :)

Som sagt, prøv med det simple først, dvs. en ny pære. Det tager max 30 minutter at skifte begge to, og de bør vist altid skiftes parvis. Det kræver nok at du løsner brændstoffilteret i venstre side, da det sidder i vejen for dækslet, men operationen er ret nem.
Pas lidt på ikke at vride for meget i ledningen og husk at vente på at der ikke er spænding på spolen ("pibelyden" forsvinder når du stopper bilen og venter ~20s) og det er vist også god skik at hive en pol af batteriet for ikke at få stød, selvom det kræver nogle seriøst små fingre at få dem i klemme i stikket.

Brugeravatar
Philip
Aktiv medlem
Indlæg: 3088
Tilmeldt: 16. jun 2008, 11:00
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Arden
Has thanked: 5 times
Been thanked: 24 times

Re: Melder AFS fejl ved defekt xenon pære? (Seat Altea 2006)

Indlæg af Philip » 23. maj 2018, 18:18

VCDS siger styresignal til xenon modul ingen signal, fejl 01771.
Så det tyder på nye moduler i forlygterne og så er niveausensor på bagakslen på vippen til at brække.. :roll:

Besvar

Tilbage til "El"