Konstant strøm i 13 polet anhængerstk

Alt vedr. el og elektriske dele
Besvar
Braue
Helt nyt medlem
Indlæg: 30
Tilmeldt: 8. maj 2016, 21:03
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 10 times
Been thanked: 2 times

Konstant strøm i 13 polet anhængerstk

Indlæg af Braue » 20. jul 2017, 20:40

Hejsa

Har lige fået monteret træk på bilen med 13 polet stik, Golf 6 fra 2009, til syn fik jeg en bemærkning i synsrapporten, om at der var konstant strøm på stikket når bilen er slukket og jeg skulle have en afbryder i mellem. Nu har jeg søgt på nettet, men ikke fundet nogen steder der siger der ikke må være konstant strøm i stikket.

Er der nogen her der kender reglerne 100% angående det?

Årsagen til mit ? er at synsfolkene havde set i bøgerne, under et tvivlsspørgsmål for nylig og der tolkede de reglerne til der ikke måtte være konstant strøm i stikket når bilen er slukket

På forhånd tak for svar
Leif
Første VW efter flere Renault, Opel og Ford, men sikkert ikke den sidste VW skøn bil vores Golf

Brugeravatar
DJ_Gran
Aktiv medlem
Indlæg: 3071
Tilmeldt: 14. jun 2008, 15:15
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: Carsolutions
Has thanked: 14 times
Been thanked: 62 times
Kontakt:

Re: Konstant strøm i 13 polet anhængerstk

Indlæg af DJ_Gran » 20. jul 2017, 21:39

Det har jeg fandme aldrig hørt om før. Var det som en bemærkning eller desideret fejl?

Sendt fra min FRD-L09 med Tapatalk
http://www.CarSolutions.dk tilbyder nu også montering i det meste af Nordjylland! Kontakt os hvis du har brug for en opgradering til din bil!
Tjek os vores facebook side - CarSolutions.dk! Klik!

Braue
Helt nyt medlem
Indlæg: 30
Tilmeldt: 8. maj 2016, 21:03
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 10 times
Been thanked: 2 times

Re: Konstant strøm i 13 polet anhængerstk

Indlæg af Braue » 20. jul 2017, 22:08

Det blev en bemærkning i synsrapporten, så bilen er "kun" betinget godkendt
Første VW efter flere Renault, Opel og Ford, men sikkert ikke den sidste VW skøn bil vores Golf

Brugeravatar
Play4Fun
Medlem
Indlæg: 834
Tilmeldt: 17. jul 2016, 13:25
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 2 times
Been thanked: 5 times

Re: Konstant strøm i 13 polet anhængerstk

Indlæg af Play4Fun » 20. jul 2017, 22:14

Jeg ville ikke bryde mig om der var konstant strøm i stikket.
Noget helt andet er at ved konstant strøm i stikket , så opstår der nemmere irringer og rustdannelseer på polerne, jeg kan se på de anlæg vi har som står med konstant 12v på, der elboksene helt færdige efter 5-6år og de anlæg der ikke er konstant strøm på der er ingen problemer selv efter 20år, så derfor er vi nu igang med med bygge de anlæg om som der stør med konstand størm på.
Seat Ibiza Cupra 1,8TSI. 212Hk Solgt

Braue
Helt nyt medlem
Indlæg: 30
Tilmeldt: 8. maj 2016, 21:03
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 10 times
Been thanked: 2 times

Re: Konstant strøm i 13 polet anhængerstk

Indlæg af Braue » 20. jul 2017, 22:36

Play4Fun skrev:Jeg ville ikke bryde mig om der var konstant strøm i stikket.
Noget helt andet er at ved konstant strøm i stikket , så opstår der nemmere irringer og rustdannelseer på polerne, jeg kan se på de anlæg vi har som står med konstant 12v på, der elboksene helt færdige efter 5-6år og de anlæg der ikke er konstant strøm på der er ingen problemer selv efter 20år, så derfor er vi nu igang med med bygge de anlæg om som der stør med konstand størm på.
Det er så en pointe der er værd at tage med i overvejelsen om at få en afbryder på, men det irriterer mig bare med påtegningen, hvis det er en unødig fejl
rapport.jpg
rapport.jpg (41.49 KiB) Vist 3527 gange
Første VW efter flere Renault, Opel og Ford, men sikkert ikke den sidste VW skøn bil vores Golf

varmlose
Medlem
Indlæg: 540
Tilmeldt: 29. jun 2008, 14:10
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 41 times
Been thanked: 12 times

Re: Konstant strøm i 13 polet anhængerstk

Indlæg af varmlose » 21. jul 2017, 05:58

Braue skrev:Hejsa

Har lige fået monteret træk på bilen med 13 polet stik, Golf 6 fra 2009, til syn fik jeg en bemærkning i synsrapporten, om at der var konstant strøm på stikket når bilen er slukket og jeg skulle have en afbryder i mellem. Nu har jeg søgt på nettet, men ikke fundet nogen steder der siger der ikke må være konstant strøm i stikket.

Er der nogen her der kender reglerne 100% angående det?

Årsagen til mit ? er at synsfolkene havde set i bøgerne, under et tvivlsspørgsmål for nylig og der tolkede de reglerne til der ikke måtte være konstant strøm i stikket når bilen er slukket

På forhånd tak for svar
Leif
jeg er ret sikker på at der er konstant strøm i vores 13 pol stik da vi kan sætte campingvogn på også virker køleskab og lys
der er ingen afbryder men der er vel sikring
ps monteret org. skoda odense fra ny men tror sq også at jeg kan tappe bilen for strøm hvis det skal være
vh robert

Brugeravatar
Springtosse
Nyt medlem
Indlæg: 467
Tilmeldt: 15. aug 2009, 12:10
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Midt på Sjælland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times
Kontakt:

Re: Konstant strøm i 13 polet anhængerstk

Indlæg af Springtosse » 21. jul 2017, 06:03

Det har jeg aldrig hørt om.
Alle der kører med campingvogn, har konstant plus (kl30) på pin 9, og tændingsplus (kl15) på pin 10.
Pin 9 bliver brugt til lys og små ting i campingvognen, hvor pin 10 erctil ladning på evt batteri eller køleskab i campingvogn.

Har vedhæftet et billede fra en hurtig søgning, kan også finde monterings vejledningen til netop din bil, for det der tror jeg sgu ikke er rigtigt, så skal de i hvert fald have lavet nogle nye regler inden for kort tod...
Vedhæftede filer
IMG_0537.JPG
IMG_0537.JPG (118.91 KiB) Vist 3501 gange
Golf 6 TDI 140 HK, DSG,
Eftermonteret : RNS510, BT, MDI, Helix PP52DSP,Helix PP 7S-D, GTI rat med Skiftepads. Webasto Thermo top C med TC3 GSM. LED baglygter. Xenon forlygter med Kurvelys
Webasto service center
Kik forbi Ofelia autoteknik
Vi er også på facebook, kik forbi og like den gerne https://www.facebook.com/pages/Ofelia-A ... 23?fref=ts
http://www.ofeliaautoteknik.dk

Jan VJ
Medlem
Indlæg: 1104
Tilmeldt: 13. jun 2008, 14:45
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 7 times
Been thanked: 7 times

Re: Konstant strøm i 13 polet anhængerstk

Indlæg af Jan VJ » 21. jul 2017, 06:04

Blev også spurgt til konstant strøm på min golf ved syn efter jeg jeg havde monteret træk. Hvor han sagde der skulle være en afbryder, hvortil jeg sagde der er en sikring. Han sagde det var helt fint og at den fungere som afbryder.
Mvh Jan
2018 Skoda Kodiaq 1.4 TSI DSG

Kildevang
Aktiv medlem
Indlæg: 2838
Tilmeldt: 19. jun 2008, 20:38
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: Kildevang's Auto
Geografisk sted: Slagelse
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Konstant strøm i 13 polet anhængerstk

Indlæg af Kildevang » 21. jul 2017, 07:07

har aldrig set en afbryder på de 13 polet jeg har monteret...! der er altid sikring på..! er til gengæld heller aldrig blevet spurgt om det i synshallen
Kildevang's Auto smid en mail for et godt tilbud... Martin(a)kildevangsauto.dk.
Nyhed Vi har fået 4 hjulsudmåling på værsktedet så nu laver vi også det 795 incl moms.
Jeg har vcds samt Breddetester, så skriv hvis du har brug for hjælp, jeg holder til i slagelse.
Aircon service og fejlfinding. Forsikringsskader, incl glasskade.
Udsk. af ruder. Alt i dæk & fælge. Skaffer Partikkelfiltre og katalysator til meget skarpe priser.

Braue
Helt nyt medlem
Indlæg: 30
Tilmeldt: 8. maj 2016, 21:03
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 10 times
Been thanked: 2 times

Re: Konstant strøm i 13 polet anhængerstk

Indlæg af Braue » 22. jul 2017, 01:45

Tak for alle jeres svar

Vil prøve at sende en e-mail mail til trafikstyrelsen, for at få deres fortolkning af problemet.
Første VW efter flere Renault, Opel og Ford, men sikkert ikke den sidste VW skøn bil vores Golf

styker
Aktiv medlem
Indlæg: 1571
Tilmeldt: 8. okt 2008, 19:30
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 31 times
Been thanked: 178 times

Re: Konstant strøm i 13 polet anhængerstk

Indlæg af styker » 22. jul 2017, 12:01

Det lyder ikke rigtigt, årsagen til der skal være afbryder på 7 polet er at det er samme ben man bruger til fast strøm som egentlig er tågelygte.

Golfmadsen
Helt nyt medlem
Indlæg: 34
Tilmeldt: 27. nov 2009, 17:39
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 18 times
Been thanked: 1 time

Re: Konstant strøm i 13 polet anhængerstk

Indlæg af Golfmadsen » 1. feb 2019, 16:02

Hej
Jeg har lige købt en Golf 7 årgang 2019. Bilen er med original fabriksmonteret aftagelig krog.
Jeg skal bruge trækket til kørsel med campingvogn.
Problem: der mangler strøm / ledning til ben 10. ( campingvognskøleskab).
Spørgsmål: er denne ledning i bundtet og mangler blot montering? Eller er jeg nødt til at få trukket en 4 kvadrat ledning fra batteriet og hele vejen gennem kabinen? 🙄
golfmadsen

Brugeravatar
Henrik2800
Medlem
Indlæg: 1385
Tilmeldt: 19. jul 2011, 14:07
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 23 times
Been thanked: 218 times

Re: Konstant strøm i 13 polet anhængerstk

Indlæg af Henrik2800 » 1. feb 2019, 16:15

Er der ikke et 12V-stik i bagagerummet, som du kan trække det fra? (evt. via afbryder)
Billede
VW Caddy 1.2 TSI, 2011.

Golfmadsen
Helt nyt medlem
Indlæg: 34
Tilmeldt: 27. nov 2009, 17:39
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 18 times
Been thanked: 1 time

Re: Konstant strøm i 13 polet anhængerstk

Indlæg af Golfmadsen » 1. feb 2019, 17:24

Njaaar det går ikke. Skal være direkte med 4 kvadrat hele vejen- men tak for forslaget
golfmadsen

Bopjensen
Aktiv medlem
Indlæg: 2233
Tilmeldt: 23. jan 2010, 13:37
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 3 times
Been thanked: 94 times

Re: Konstant strøm i 13 polet anhængerstk

Indlæg af Bopjensen » 1. feb 2019, 18:46

Golfmadsen skrev:
1. feb 2019, 16:02
Hej
Jeg har lige købt en Golf 7 årgang 2019. Bilen er med original fabriksmonteret aftagelig krog.
Jeg skal bruge trækket til kørsel med campingvogn.
Problem: der mangler strøm / ledning til ben 10. ( campingvognskøleskab).
Spørgsmål: er denne ledning i bundtet og mangler blot montering? Eller er jeg nødt til at få trukket en 4 kvadrat ledning fra batteriet og hele vejen gennem kabinen? 🙄
Hvis du er heldig, så ligger der et løst stik bag beklædningen til venstre baghjul der ikke er sat til noget og går ned i stikket. Så skal du kun trække fra sikringsboks og til baghjulskasse.

Markhh
Medlem
Indlæg: 627
Tilmeldt: 11. jun 2013, 16:48
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Mannerup, 4320 lejre
Has thanked: 0
Been thanked: 32 times

Re: Konstant strøm i 13 polet anhængerstk

Indlæg af Markhh » 1. feb 2019, 18:51

Jeg er ret så sikker på at der er kl 30 til din campingvogn i stikker. Dette kan bare ikke måles før der sidder et stik i da styreenheden ikke ligger strøm på den.

ph
Aktiv medlem
Indlæg: 4311
Tilmeldt: 18. nov 2011, 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 58 times

Re: Konstant strøm i 13 polet anhængerstk

Indlæg af ph » 1. feb 2019, 18:56

Hmm...
Den der kontakt i stikket som gør at tågelys på bilen ikke tænder, hvis man tænder tågebaglygte inde på kontakten i bilen...
KAN DET TÆNKES at den også styrer om der er strøm på de ben som "der er konstant strøm på" ?? :P
...Er fordi de har monteret en idiotisk gearindikator der beder en om at lade motoren sejtrække sig ihjel.
Der er hverken brændstoføkonomi eller totaløkonomi i at følge anvisningerne.

Golfmadsen
Helt nyt medlem
Indlæg: 34
Tilmeldt: 27. nov 2009, 17:39
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 18 times
Been thanked: 1 time

Re: Konstant strøm i 13 polet anhængerstk

Indlæg af Golfmadsen » 1. feb 2019, 20:09

Det undersøger jeg. Tak.
golfmadsen

Brugeravatar
HenrikH29
Medlem
Indlæg: 618
Tilmeldt: 12. jun 2016, 20:35
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 8 times
Been thanked: 49 times

Re: Konstant strøm i 13 polet anhængerstk

Indlæg af HenrikH29 » 1. feb 2019, 20:47

Vær opmærksom på, at der kun er strøm på ben 10, hvis bilens motor kører (og generator dermed kører). Altså hvis det er lavet rigtigt.

Normalt er strøm til køleskab en del af standard installationen på et 13 bens stik.

Derimod er konstant-strøm (ben 9 iflg. tegningen længere oppe) til lys i campingvognen ofte noget man skal vælge til når man køber bilen (eller får eftermonteret træk).

Golfmadsen
Helt nyt medlem
Indlæg: 34
Tilmeldt: 27. nov 2009, 17:39
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 18 times
Been thanked: 1 time

Re: Konstant strøm i 13 polet anhængerstk

Indlæg af Golfmadsen » 1. feb 2019, 21:22

Kære Henrik. Jeg tror det er omvendt! Der er strøm på ben 9 - og det virker( standard iflg værkstedsbog). Ben 10 er ekstraudstyr, og virker ikke på bilen - heller ikke med kørende motor. Vh og kom gerne med flere input.
golfmadsen

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: Konstant strøm i 13 polet anhængerstk

Indlæg af i-s » 2. feb 2019, 13:08

Det kan være det går på at du har konstant 12V på det forkerte ben i stikket.
Ben 9 er konstant +12V og ben 10 skal have en afbryder til +12V (oftes tændingen).
Måske du lige skulle checke med et voltmeter.
/Søren.

Brugeravatar
HenrikH29
Medlem
Indlæg: 618
Tilmeldt: 12. jun 2016, 20:35
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 8 times
Been thanked: 49 times

Re: Konstant strøm i 13 polet anhængerstk

Indlæg af HenrikH29 » 2. feb 2019, 13:44

Golfmadsen skrev:
1. feb 2019, 21:22
Kære Henrik. Jeg tror det er omvendt! Der er strøm på ben 9 - og det virker( standard iflg værkstedsbog). Ben 10 er ekstraudstyr, og virker ikke på bilen - heller ikke med kørende motor. Vh og kom gerne med flere input.
Kære Madsen

Køleskab ER ben 10 og ben 9 er til konstantstrøm. Virker det anderledes på din bil, så har du forklaringen på, hvorfor din campingvogn ikke opfører sig som forventet.

Det er i øvrigt et kendt "problem", at der på visse bilmærker skal byttes rund på nogle af benene, for at det virker med en campingvogn. Du skal have byttet rundt på dit ben 9 og 10. Men det hjælper så ikke på din konstant-strøm, hvis den ikke er monteret (og det tyder det på, at den ikke er, ud fra det du skriver). Så det skal du også have fixet, men så er du også klar til ferien :D

Se f.eks : http://www.oecc.dk/images/pdf/brugsvejl ... %20lmc.doc og

https://www.thansen.dk/camping-marine/e ... 040802236/

Benet med konstantstrøm = altid (ligger ligesom også i ordet konstant) og er til belysning og drift af vandpumper i campingvongne. Dejligt når du holder på en tysk rasteplads for natten og lige skal børste tænder og på "potten". Og det er konstantstrømmen der ofte er "tilvalgt" og ikke standardmonteret. Det er køleskabsstrøm derimod.

På gamle 7 benene stik lavede man konstantstrømme i en af de ledige ben OG der skulle så være manuel afbryder på. Det er ikke lovkrav med afbryder på de 13 benede stik (Jægerstik).

Golfmadsen
Helt nyt medlem
Indlæg: 34
Tilmeldt: 27. nov 2009, 17:39
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 18 times
Been thanked: 1 time

Re: Konstant strøm i 13 polet anhængerstk

Indlæg af Golfmadsen » 2. feb 2019, 14:40

Kære Henrik
Tak for svaret. Jeg roder og søger videre. På LMC diagrammet fremgår det jo også, at køleskabsledningen anbefales at være 4 kvadrat - både i bil og vogn. Hvis den ikke er der, når jeg skiller stikket ad, må jeg trække den hele vejen. 😳
golfmadsen

Besvar

Tilbage til "El"