Antispin lampe lyser i perioder Octavia 1u2

Alt vedr. el og elektriske dele
Besvar
Skodamand
Helt nyt medlem
Indlæg: 15
Tilmeldt: 16. sep 2016, 17:41
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Antispin lampe lyser i perioder Octavia 1u2

Indlæg af Skodamand » 8. aug 2017, 23:39

Håber I kan hjælpe med fejlfinding?
Jeg har en Octavia 1.6 102hk fra 2004 hvor antispin lampen i perioder pludseligt begynder at lyse under kørsel og andre gange lyser den ikke, når jeg udlæser fejlkode viser den fejl P0101 på luftmassemåleren.
I dag rensede jeg luftmassemåleren med rensespray beregnet til det(var lidt beskidt af olie) og da jeg efterfølgene startede motoren lyste antispin lampen med det samme. Da jeg havde købt en ny luftmassemåler skiftede jeg til den nye luftmassemåler med det samme og startede motoren og kørte en kort tur og så begyndte antispin lampen at lyse igen efter ca. 1-2km kørsel, køre så hjem igen og fjerner fejlkoden P0101 og bilen starte uden fejl.
3 timer senere skal jeg ud at køre igen og efter 300m lyser antispin lampen igen og kort efter lyser motor lampen også, øv.(motor lampen har aldrig lyst før i de 6 år jeg har haft bilen)
Fjerner fejlkoden P0101 igen da jeg kommer frem.
Da jeg skal hjem er der ingen fejl efter kort tids kørsel og beslutter at køre en god tur på 30-35km for at se om den laver nogen fejl igen, køre turen både på landevej og motorvej, ingen fejl.

Det skal lige tilføjes at lade lampen også kan finde på at lyse under kraftig acceleration og bliver værre ved højere omdrejninger, der mistænker jeg at kul for at være nedslidt, men det sker også kun i perioder under kørsel og mangler ikke strøm på batteriet.

Er der nogen der ved om de 2 fejl kan have noget med hinanden at gøre f.eks samme sikring/relæ? Mistænker det måske kan være et dårligt relæ eller lign. da fejlene ikke kommer hver gang bilen er ude at køre.

Har I nogen gode ideer til hvor jeg skal starte fejlfindingen? For nu har jeg kørt med de periodiske fejl i snart 1 år og nu vil jeg havde det fixet

Skodamand
Helt nyt medlem
Indlæg: 15
Tilmeldt: 16. sep 2016, 17:41
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Antispin lampe lyser i perioder Octavia 1u2

Indlæg af Skodamand » 6. apr 2018, 23:02

Så er det tid til en opdatering.

Lige pludseligt en dag lyste motorlampen også og sendte så bilen på værksted til fejlfinding.
Resultatet af fejlfindingen viste at det var EGR-ventilen der drilller den en gang imellem og derved laver fejl på luftmassemåleren. :oops:

Nu har jeg skiftet EGR-ventilen og grundindstillet EGR, men nu kører bilen ujævnt når hastigheden bare skal holdes og bilen er varm, køre umiddelbart fint når den kold, hvis jeg giver bare lidt gas er der ikke noget.

Er der nogen der ved om der er andet der skal grundindstilles ved skift af EGR-ventil?
Eller hvad fejlen kan være?

Har ikke meget lyst til at betale over 3000kr for fejlfinding igen

Skodamand
Helt nyt medlem
Indlæg: 15
Tilmeldt: 16. sep 2016, 17:41
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Antispin lampe lyser i perioder Octavia 1u2

Indlæg af Skodamand » 15. apr 2018, 00:53

Så er blevet udlæst fejlkoder med VCDS, bilen blev først renset for fejlkoder efter batteri løb tør for strøm under testning og bilen er prøvekørt og nu er der disse fejl

3 Faults found:
17911 - Load Signal from Alternator Term. DF
P1503 - 35 - 00 - Implausible Signal

16485 - Mass Air Flow Sensor (G70)
P0101 - 35 - 00 - Implausible Signal

16556 - Fuel Trim; Bank 1
P0172 - 35 - 00 - System Too Rich

Readiness: 1010 1101

Laderelæ med kul er skiftet for 1/2 år siden med et fra T-Hansen(ikke org.)
Luftmassemåleren er også skiftet for et 1/2 år siden
Egr-Ventil lige skiftet

Har læst skodaforum af når P0101 og P0172 er der samtidigt, at så kan det være kølevandstemperatursføleren der kan være defekt, er nogen der kan bekræfte dette?
https://www.briskoda.net/forums/topic/2 ... 101-codes/

Har også læst her på vag-forum at det kan være krumtaps positions sensoren der er årsag til den hakkende kørsel ved jævn hastighed?
http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=70&t=122176

Er der nogen der har et bud på hvilken måleblokke jeg evt. skal se på i VCDS for checke om om det er en af de to fejlmuligheder eller hvad er jeres bud? Eller hvad jeg evt kan checke først med VCDS?

Mvh

Bopjensen
Aktiv medlem
Indlæg: 2233
Tilmeldt: 23. jan 2010, 13:37
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 3 times
Been thanked: 94 times

Re: Antispin lampe lyser i perioder Octavia 1u2

Indlæg af Bopjensen » 15. apr 2018, 01:06

Når jeg får sådan en fejl, så plejer jeg at læse fejl teksten og se hvad det helt præcist er den brokker sig over, og så efter følgende finde den måleblok det drejer sig om, og så se hvordan den opfører sig. Så plejer man at kunne regne ud hvad der er galt. Tror dog at du har mere end en fejl på bilen nu.

Skodamand
Helt nyt medlem
Indlæg: 15
Tilmeldt: 16. sep 2016, 17:41
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Antispin lampe lyser i perioder Octavia 1u2

Indlæg af Skodamand » 19. apr 2018, 21:49

Temperaturføleren med de 4 stik er blevet skiftet i dag og det har umiddelbart fjernet 1 fejl, så nu er der kun 2 fejl tilbage:
17911 - Load Signal from Alternator Term. DF
P1503 - 35 - 00 - Implausible Signal

16485 - Mass Air Flow Sensor (G70)
P0101 - 35 - 00 - Implausible Signal

Kan læse der er mange der har haft dårlige/knækkede signalledninger fra generatoren, så det må blive næste område at checke, da antispinlampe begynder at lyse efter 8-10 minutter og fejlen på luftmassemåleren nok er en følgefejl af generator problemet, da luftmassemåleren kun er et halv år gammel og kørt max 5000km

Skodamand
Helt nyt medlem
Indlæg: 15
Tilmeldt: 16. sep 2016, 17:41
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Antispin lampe lyser i perioder Octavia 1u2

Indlæg af Skodamand » 11. maj 2018, 20:28

Så er bilen fejlfri efter VCDS med 0 fejlkoder efter jeg skiftede laderelæ tilbage til det originale, jeg har renoveret med nye kul, det fjernede de sidste 2 fejl, fejlen på luftmassemåler og generatorfejlen. :)

Men bilen sætter stadigvæk ud(kører ujævnt) når den bliver driftsvarm(90 grader)ved jævn hastighed under 100km/t, så da den fejl kom efter jeg skiftede den EGR-ventil, så mistænker jeg den nye EGR-ventil for også at være defekt. :oops:
Jeg vil prøve når motoren bliver varm at tage vacuumslange af til EGR-ventilen og så se om den kører bedre og så håbe på den ikke går i nødprogram.

Eller er der en anden måde checke EGR-ventilen, evt med VCDS?

Skodamand
Helt nyt medlem
Indlæg: 15
Tilmeldt: 16. sep 2016, 17:41
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Antispin lampe lyser i perioder Octavia 1u2

Indlæg af Skodamand » 22. maj 2018, 17:13

Bilen kørte i en ugestid og nu er der en fejl på lambdasensoren før kat, men den fejl må være kommet fordi jeg har fundet ud af at motoren laver udsættere tilfældigt på alle cylindere, men kan ikke genskue hvorfor.
Har lige skiftet krumtapsensoren i dag uden det hjalp. :oops:
Løsningen lige nu er at jeg har bestilt tid til at få motoren målt igennem af en motortekniker igen :mrgreen:

Besvar

Tilbage til "El"