Dynamisk fartpilot.

Alt vedr. el og elektriske dele
Besvar
EsbenJ
Medlem
Indlæg: 607
Tilmeldt: 4. mar 2010, 17:15
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Varde
Has thanked: 147 times
Been thanked: 147 times

Dynamisk fartpilot.

Indlæg af EsbenJ » 9. sep 2017, 14:08

Flere og flere biler får dynamisk fartpilot og jeg forestiller mig at det vil blive flere og flere med tiden, og at det vil blive brugt mere og mere.

Jeg husker fra da jeg havde automation og reguleringsteknik på maskinmesterskolen at vi via programmer på pc kunne simulere forskellige parametre i en reguleringscyklus. (Typisk P I og D for dem der er inde i det)
Her var det muligt at få reguleringer til at gå total i selvsving, specielt hvis to eller flere reguleringer skulle spille sammen om at nå et setpunkt for f.eks. temperatur i et kølevandssystem.

Forestil jer nu:
Flere biler med aktiv dynamisk fartpilot kører efter hinanden og den forreste bil i rækken holder ikke konstant hastighed.

Risikerer vi så i fremtiden meget mere stop and go kørsel fordi alle bilerne i rækken hver især først bremser op for at skabe afstand til bilen foran og derefter øger hastigheden for at indhente igen og derefter holde den nye konstante hastighed. Et stykke nede i køen vil man måske endda holde helt stille - nøjagtigt som vi gør nu.

Hver bil har sin egen regulator der regulerer ud fra to parametre (ønsket fart og afstand til forankørende), men ingen af bilernes regulator er afstemt til reguleringer i bilen foran/bagved.

Er der lavet forsøg med den slags - virker reguleringer så hurtigt at mit senarie ikke kommer til at ske?

Bare byd ind med hvad i tror ved - nogen har måske erfaringer med det eller skal vi lave vores eget vagcars forsøg en dag?

Esben




Sent from my iPhone using Tapatalk
2018 Volvo V90 D4 Inscription
2022 Polestar 2 Long Range Single Engine

Brugeravatar
majbom
Aktiv medlem
Indlæg: 2795
Tilmeldt: 23. jun 2008, 08:43
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Midtfyn
Has thanked: 83 times
Been thanked: 152 times

Re: Dynamisk fartpilot.

Indlæg af majbom » 9. sep 2017, 14:19

Uden at vide det, kunne jeg forestille mig at hvis alle andre end den forreste forsøger at holde en bestemt hastighed, bliver det ikke et problem, medmindre den forreste svinger meget i hastighed, hvilket jeg ikke kan forestille mig ville være særlig realistisk.
//morten

Sort Seat Leon 1,2 TSI Style 2016 ~135.000km
Billede

Tidligere biler: Ford Escort 1.1 1982 | VW Golf II 1,8 CL 1989 | VW Golf III 1,8 CL 1996 | VW Golf III 2,8 VR6 1996 | VW Passat 3B 1,9 TDI Variant 2000 | VW Golf II 1,6 CL 1986 | VW Golf III 1,8 Rolling Stones 1995 | VW Passat 3C 2,0 TDI Variant Highline DSG 2008 | Sort Opel Corsa D 1,2 2007

Brugeravatar
TorbenRasmussen
Aktiv medlem
Indlæg: 2420
Tilmeldt: 14. maj 2013, 21:01
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 205 times
Been thanked: 851 times
Kontakt:

Re: Dynamisk fartpilot.

Indlæg af TorbenRasmussen » 9. sep 2017, 15:09

Hvordan er det anderledes end køkørsel uden adaptiv fartpilot? Der er en grund til at det hedder elastikkørsel.
2023 BMW iX3 Charged Plus
2022 Tesla M3 Std. Range Plus
Tidligere: 2020 Volvo V60 T5 R-design , 2019 VW Polo 1.0 TSI Highline , 2016 Audi A5 Sportback LE, 2015 VW Polo 1.2 TSI Comfortline, 2014 Audi A4 Avant 2.0 TDI, 2011 BMW 3 sedan, 2010 VW Polo 1.4 Comfortline

EsbenJ
Medlem
Indlæg: 607
Tilmeldt: 4. mar 2010, 17:15
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Varde
Has thanked: 147 times
Been thanked: 147 times

Re: Dynamisk fartpilot.

Indlæg af EsbenJ » 9. sep 2017, 15:17

Det er ikke anderledes, men måske vil det forstærkes - måske vil det ikke. Det er hvad jeg ikke ved.
Min tanke udspringer i en video jeg så med nogle lastbiler der "koblede" sig sammen elektronisk og derfor reagerede meget hurtigt på ændringer i den forrestkørendes hastighed uden at ændre afstand. Her tænkte jeg så at hvis lastbiler skal kobles sammen elektronisk for at holde samme afstand hvad sker der så med bilerne som ikke er koblet elektronisk sammen.

Det er muligt at elastikkørslen bare fortsætter i fremtiden men også at elektronikken er mega hurtig til at opfange små ændringer hele vejen ned i række og derfor nærmest simultant ændrer hastigheden.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2018 Volvo V90 D4 Inscription
2022 Polestar 2 Long Range Single Engine

Brugeravatar
majbom
Aktiv medlem
Indlæg: 2795
Tilmeldt: 23. jun 2008, 08:43
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Midtfyn
Has thanked: 83 times
Been thanked: 152 times

Re: Dynamisk fartpilot.

Indlæg af majbom » 9. sep 2017, 15:45

De lastbiler du snakker om, kører jo også utrolig tæt.
Mit gæt med almindelig dynamisk fartpilot er at det vil være bedre end uden. Fordi der bliver holdt god afstand og der reageres hurtigere uden menneskelig indblanding.
//morten

Sort Seat Leon 1,2 TSI Style 2016 ~135.000km
Billede

Tidligere biler: Ford Escort 1.1 1982 | VW Golf II 1,8 CL 1989 | VW Golf III 1,8 CL 1996 | VW Golf III 2,8 VR6 1996 | VW Passat 3B 1,9 TDI Variant 2000 | VW Golf II 1,6 CL 1986 | VW Golf III 1,8 Rolling Stones 1995 | VW Passat 3C 2,0 TDI Variant Highline DSG 2008 | Sort Opel Corsa D 1,2 2007

EsbenJ
Medlem
Indlæg: 607
Tilmeldt: 4. mar 2010, 17:15
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Varde
Has thanked: 147 times
Been thanked: 147 times

Re: Dynamisk fartpilot.

Indlæg af EsbenJ » 9. sep 2017, 15:54

Jeg håber du har ret majbom.
Lastbilerne kørte nu ikke mere tæt end at der kunne trække en bil ind imellem dem.
Det er denne video:
https://m.youtube.com/watch?v=G1jSEjq0Dug



Sent from my iPhone using Tapatalk
2018 Volvo V90 D4 Inscription
2022 Polestar 2 Long Range Single Engine

Brugeravatar
majbom
Aktiv medlem
Indlæg: 2795
Tilmeldt: 23. jun 2008, 08:43
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Midtfyn
Has thanked: 83 times
Been thanked: 152 times

Re: Dynamisk fartpilot.

Indlæg af majbom » 9. sep 2017, 16:36

Ja okay, jeg tænkte på det her fra sidste år. Jeg husker det som at de kørte ret tæt.
https://www.tv2fyn.dk/artikel/selvkoere ... e-motorvej
//morten

Sort Seat Leon 1,2 TSI Style 2016 ~135.000km
Billede

Tidligere biler: Ford Escort 1.1 1982 | VW Golf II 1,8 CL 1989 | VW Golf III 1,8 CL 1996 | VW Golf III 2,8 VR6 1996 | VW Passat 3B 1,9 TDI Variant 2000 | VW Golf II 1,6 CL 1986 | VW Golf III 1,8 Rolling Stones 1995 | VW Passat 3C 2,0 TDI Variant Highline DSG 2008 | Sort Opel Corsa D 1,2 2007

Besvar

Tilbage til "El"