Flere og flere biler får dynamisk fartpilot og jeg forestiller mig at det vil blive flere og flere med tiden, og at det vil blive brugt mere og mere.
Jeg husker fra da jeg havde automation og reguleringsteknik på maskinmesterskolen at vi via programmer på pc kunne simulere forskellige parametre i en reguleringscyklus. (Typisk P I og D for dem der er inde i det)
Her var det muligt at få reguleringer til at gå total i selvsving, specielt hvis to eller flere reguleringer skulle spille sammen om at nå et setpunkt for f.eks. temperatur i et kølevandssystem.
Forestil jer nu:
Flere biler med aktiv dynamisk fartpilot kører efter hinanden og den forreste bil i rækken holder ikke konstant hastighed.
Risikerer vi så i fremtiden meget mere stop and go kørsel fordi alle bilerne i rækken hver især først bremser op for at skabe afstand til bilen foran og derefter øger hastigheden for at indhente igen og derefter holde den nye konstante hastighed. Et stykke nede i køen vil man måske endda holde helt stille - nøjagtigt som vi gør nu.
Hver bil har sin egen regulator der regulerer ud fra to parametre (ønsket fart og afstand til forankørende), men ingen af bilernes regulator er afstemt til reguleringer i bilen foran/bagved.
Er der lavet forsøg med den slags - virker reguleringer så hurtigt at mit senarie ikke kommer til at ske?
Bare byd ind med hvad i tror ved - nogen har måske erfaringer med det eller skal vi lave vores eget vagcars forsøg en dag?
Esben
Sent from my iPhone using Tapatalk
Dynamisk fartpilot.
- majbom
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2795
- Tilmeldt: 23. jun 2008, 08:43
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Midtfyn
- Has thanked: 83 times
- Been thanked: 152 times
Re: Dynamisk fartpilot.
Uden at vide det, kunne jeg forestille mig at hvis alle andre end den forreste forsøger at holde en bestemt hastighed, bliver det ikke et problem, medmindre den forreste svinger meget i hastighed, hvilket jeg ikke kan forestille mig ville være særlig realistisk.
//morten
Sort Seat Leon 1,2 TSI Style 2016 ~135.000km
Tidligere biler: Ford Escort 1.1 1982 | VW Golf II 1,8 CL 1989 | VW Golf III 1,8 CL 1996 | VW Golf III 2,8 VR6 1996 | VW Passat 3B 1,9 TDI Variant 2000 | VW Golf II 1,6 CL 1986 | VW Golf III 1,8 Rolling Stones 1995 | VW Passat 3C 2,0 TDI Variant Highline DSG 2008 | Sort Opel Corsa D 1,2 2007
Sort Seat Leon 1,2 TSI Style 2016 ~135.000km
Tidligere biler: Ford Escort 1.1 1982 | VW Golf II 1,8 CL 1989 | VW Golf III 1,8 CL 1996 | VW Golf III 2,8 VR6 1996 | VW Passat 3B 1,9 TDI Variant 2000 | VW Golf II 1,6 CL 1986 | VW Golf III 1,8 Rolling Stones 1995 | VW Passat 3C 2,0 TDI Variant Highline DSG 2008 | Sort Opel Corsa D 1,2 2007
- TorbenRasmussen
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2420
- Tilmeldt: 14. maj 2013, 21:01
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 205 times
- Been thanked: 851 times
- Kontakt:
Re: Dynamisk fartpilot.
Hvordan er det anderledes end køkørsel uden adaptiv fartpilot? Der er en grund til at det hedder elastikkørsel.
2023 BMW iX3 Charged Plus
2022 Tesla M3 Std. Range Plus
Tidligere: 2020 Volvo V60 T5 R-design , 2019 VW Polo 1.0 TSI Highline , 2016 Audi A5 Sportback LE, 2015 VW Polo 1.2 TSI Comfortline, 2014 Audi A4 Avant 2.0 TDI, 2011 BMW 3 sedan, 2010 VW Polo 1.4 Comfortline
2022 Tesla M3 Std. Range Plus
Tidligere: 2020 Volvo V60 T5 R-design , 2019 VW Polo 1.0 TSI Highline , 2016 Audi A5 Sportback LE, 2015 VW Polo 1.2 TSI Comfortline, 2014 Audi A4 Avant 2.0 TDI, 2011 BMW 3 sedan, 2010 VW Polo 1.4 Comfortline
-
- Medlem
- Indlæg: 607
- Tilmeldt: 4. mar 2010, 17:15
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Varde
- Has thanked: 147 times
- Been thanked: 147 times
Re: Dynamisk fartpilot.
Det er ikke anderledes, men måske vil det forstærkes - måske vil det ikke. Det er hvad jeg ikke ved.
Min tanke udspringer i en video jeg så med nogle lastbiler der "koblede" sig sammen elektronisk og derfor reagerede meget hurtigt på ændringer i den forrestkørendes hastighed uden at ændre afstand. Her tænkte jeg så at hvis lastbiler skal kobles sammen elektronisk for at holde samme afstand hvad sker der så med bilerne som ikke er koblet elektronisk sammen.
Det er muligt at elastikkørslen bare fortsætter i fremtiden men også at elektronikken er mega hurtig til at opfange små ændringer hele vejen ned i række og derfor nærmest simultant ændrer hastigheden.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Min tanke udspringer i en video jeg så med nogle lastbiler der "koblede" sig sammen elektronisk og derfor reagerede meget hurtigt på ændringer i den forrestkørendes hastighed uden at ændre afstand. Her tænkte jeg så at hvis lastbiler skal kobles sammen elektronisk for at holde samme afstand hvad sker der så med bilerne som ikke er koblet elektronisk sammen.
Det er muligt at elastikkørslen bare fortsætter i fremtiden men også at elektronikken er mega hurtig til at opfange små ændringer hele vejen ned i række og derfor nærmest simultant ændrer hastigheden.
Sent from my iPhone using Tapatalk
2018 Volvo V90 D4 Inscription
2022 Polestar 2 Long Range Single Engine
2022 Polestar 2 Long Range Single Engine
- majbom
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2795
- Tilmeldt: 23. jun 2008, 08:43
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Midtfyn
- Has thanked: 83 times
- Been thanked: 152 times
Re: Dynamisk fartpilot.
De lastbiler du snakker om, kører jo også utrolig tæt.
Mit gæt med almindelig dynamisk fartpilot er at det vil være bedre end uden. Fordi der bliver holdt god afstand og der reageres hurtigere uden menneskelig indblanding.
Mit gæt med almindelig dynamisk fartpilot er at det vil være bedre end uden. Fordi der bliver holdt god afstand og der reageres hurtigere uden menneskelig indblanding.
//morten
Sort Seat Leon 1,2 TSI Style 2016 ~135.000km
Tidligere biler: Ford Escort 1.1 1982 | VW Golf II 1,8 CL 1989 | VW Golf III 1,8 CL 1996 | VW Golf III 2,8 VR6 1996 | VW Passat 3B 1,9 TDI Variant 2000 | VW Golf II 1,6 CL 1986 | VW Golf III 1,8 Rolling Stones 1995 | VW Passat 3C 2,0 TDI Variant Highline DSG 2008 | Sort Opel Corsa D 1,2 2007
Sort Seat Leon 1,2 TSI Style 2016 ~135.000km
Tidligere biler: Ford Escort 1.1 1982 | VW Golf II 1,8 CL 1989 | VW Golf III 1,8 CL 1996 | VW Golf III 2,8 VR6 1996 | VW Passat 3B 1,9 TDI Variant 2000 | VW Golf II 1,6 CL 1986 | VW Golf III 1,8 Rolling Stones 1995 | VW Passat 3C 2,0 TDI Variant Highline DSG 2008 | Sort Opel Corsa D 1,2 2007
-
- Medlem
- Indlæg: 607
- Tilmeldt: 4. mar 2010, 17:15
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Varde
- Has thanked: 147 times
- Been thanked: 147 times
Re: Dynamisk fartpilot.
Jeg håber du har ret majbom.
Lastbilerne kørte nu ikke mere tæt end at der kunne trække en bil ind imellem dem.
Det er denne video:
https://m.youtube.com/watch?v=G1jSEjq0Dug
Sent from my iPhone using Tapatalk
Lastbilerne kørte nu ikke mere tæt end at der kunne trække en bil ind imellem dem.
Det er denne video:
https://m.youtube.com/watch?v=G1jSEjq0Dug
Sent from my iPhone using Tapatalk
2018 Volvo V90 D4 Inscription
2022 Polestar 2 Long Range Single Engine
2022 Polestar 2 Long Range Single Engine
- majbom
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2795
- Tilmeldt: 23. jun 2008, 08:43
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Midtfyn
- Has thanked: 83 times
- Been thanked: 152 times
Re: Dynamisk fartpilot.
Ja okay, jeg tænkte på det her fra sidste år. Jeg husker det som at de kørte ret tæt.
https://www.tv2fyn.dk/artikel/selvkoere ... e-motorvej
https://www.tv2fyn.dk/artikel/selvkoere ... e-motorvej
//morten
Sort Seat Leon 1,2 TSI Style 2016 ~135.000km
Tidligere biler: Ford Escort 1.1 1982 | VW Golf II 1,8 CL 1989 | VW Golf III 1,8 CL 1996 | VW Golf III 2,8 VR6 1996 | VW Passat 3B 1,9 TDI Variant 2000 | VW Golf II 1,6 CL 1986 | VW Golf III 1,8 Rolling Stones 1995 | VW Passat 3C 2,0 TDI Variant Highline DSG 2008 | Sort Opel Corsa D 1,2 2007
Sort Seat Leon 1,2 TSI Style 2016 ~135.000km
Tidligere biler: Ford Escort 1.1 1982 | VW Golf II 1,8 CL 1989 | VW Golf III 1,8 CL 1996 | VW Golf III 2,8 VR6 1996 | VW Passat 3B 1,9 TDI Variant 2000 | VW Golf II 1,6 CL 1986 | VW Golf III 1,8 Rolling Stones 1995 | VW Passat 3C 2,0 TDI Variant Highline DSG 2008 | Sort Opel Corsa D 1,2 2007