Montering af ekstra lygter

Alt vedr. el og elektriske dele
Besvar
Brugeravatar
oOCarstenOo
Helt nyt medlem
Indlæg: 22
Tilmeldt: 23. mar 2010, 00:06
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Montering af ekstra lygter

Indlæg af oOCarstenOo » 20. jan 2018, 00:18

Hejsa,

Jeg har 2 stk. Halogen 55 Watt`s arbejdslamper bag på min firmabil som tændes via en kontakt i bilen, men vil gerne ha` de 2 lamper koblet til baklyset, så de tænder når jeg sætter bilen i bakgear men samtidig vil jeg også gerne at kontakten kan tænde og slukke lamperne som nu, og det er jo 24 Volt, men hvordan kobler jeg det til baklyset..? :roll:

V.H.
Carsten.

ph
Aktiv medlem
Indlæg: 4311
Tilmeldt: 18. nov 2011, 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 58 times

Re: Montering af ekstra lygter

Indlæg af ph » 20. jan 2018, 01:29

Bare til info
Der må kun være 2.baklygter!
Så dit projekt er ikke lovligt
...Er fordi de har monteret en idiotisk gearindikator der beder en om at lade motoren sejtrække sig ihjel.
Der er hverken brændstoføkonomi eller totaløkonomi i at følge anvisningerne.

Knudsen-7280
Helt nyt medlem
Indlæg: 60
Tilmeldt: 18. nov 2017, 06:02
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 7280 Sdr. Felding
Has thanked: 1 time
Been thanked: 23 times

Re: Montering af ekstra lygter

Indlæg af Knudsen-7280 » 20. jan 2018, 03:44

Du kan gøre lidt forskellige ting.
1: Enten montere en kontakt med tre stillinger, hvor midterste ben går til relæet der tænder for lamperne, det ene af de yderste ben får konstantstrøm eller tændingstrøm alt efter hvordan arbejdslamperne skal kunne tændes manuelt og det andet af de yderste ben får strøm fra baklyset. Så kan du selv bestemme om de skal tændes med baklyset, manuelt eller overhovedet ikke være tændt.
2: Montere en ekstra kontakt med to stillinger, hvor det ene ben får strøm fra baklyset og det andet ben går til relæet der tænder for arbejdslamperne, det er muligt at der måske skal monteres en diode(ensretter), så strømmen ikke kan løbe baglæns og skabe noget bøvl, når du tænder lamperne manuelt og kontakt nummer to er sat til at tænde arbejdslamperne med baklyset. Løsningen er lidt i stil med første forslag, her får du blot to kontakter at vælge i mellem, så der ikke bliver vrøvl med synsfolk ved tjek. Så kan du undgå at skifte en evt. original kontakt ud med en lidt mindre pæn uoriginal kontakt med tre stillinger og så montere nummer to kontakt et andet sted hvor den ikke ødelægger interiøret, med mindre du kan finde en original kontakt mere.
3: Montere en ledning mellem strømmen til baklyset og relæet til arbejdslamperne, igen med en diode(ensretter) på ledningen. Med denne løsning kan du _ikke_ selv kan bestemme at arbejdslamperne _ikke_ skal tænde sammen med baklyset, hvilket kan give problemer med en emsig betjent eller synsmand.

Løsning nummer et: Hvis det skal være pænt og du kan finde en original kontakt med tre stillinger hvor ingen eller kun to af benene har kontakt samtidig on/off/on eller off/on/on som i dette link, det skal være den der bliver i de valgte stillinger https://www.matronics.dk/kategori/el-ma ... der#502006. Hvis det ikke behøver at være en original kontakt, så er kontakten i linket sådan en der skal bruges, det skal dog bemærkes at du ikke kan se om arbejdslamperne er tændt manuelt med denne kontakt, med mindre du montere en ekstra kontrollampe.
Løsning nummer to: Hvis du ikke kan finde en original kontakt med tre stillinger og gerne vil beholde den originale kontakt.
Løsning nummer tre vil jeg ikke anbefale, den er noget hø.

Note: Jeg er ikke uddannet indenfor autoelektronik, men det er sådan jeg ville gøre det.

Skoda Octavia 1.4tsi combi DSG 2014.

Besvar

Tilbage til "El"