Temperatur måler viser forkert ift VCDS

Alt vedr. el og elektriske dele
Besvar
sulletulle
Nyt medlem
Indlæg: 291
Tilmeldt: 27. jun 2008, 07:03
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Brøndby
Has thanked: 0
Been thanked: 3 times

Temperatur måler viser forkert ift VCDS

Indlæg af sulletulle » 28. maj 2018, 14:02

Min Audi 2.0 TDI fra 2011, motorkode 8k, CAHA, B8 viser ikke korrekt på temperaturen i instrumentbordet ift det VCDS viser.
Temperaturen i instrumentbordet stopper ved 90 grader, men når jeg går ind med VCDS og aflæser kølevandet når jeg har kørt bilen rigtigt varmt ved at holde stille kan jeg få den til at viser over 100 grader i VCDS

Hvilken målen kan jeg stole på ?

En min temperatur måler i motor evt i stykker og ved i evt hvor den sidder, mener nemlig der er to temperatur sensor i motoren ?

/Sune

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6584
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 925 times
Kontakt:

Re: Temperatur måler viser forkert ift VCDS

Indlæg af i-s » 28. maj 2018, 18:13

Instrumentet viser ikke direkte følertemperaturen. Den er korrigeret med flere faktorer i SW.
F.eks er det lavet sådan, at indtil olietemperaturen kommer op på plads, så vil den ikke vise mere end 70 gr, selvom kølevandet er 90.
Hvad fejler bilen da ?
/Søren.

sulletulle
Nyt medlem
Indlæg: 291
Tilmeldt: 27. jun 2008, 07:03
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Brøndby
Has thanked: 0
Been thanked: 3 times

Re: Temperatur måler viser forkert ift VCDS

Indlæg af sulletulle » 28. maj 2018, 23:11

Jeg kan se at kølervæsken daler og jeg kan ikke se nogen utætheder på tilkoblinger/slangerne eller at der kommer hvid røg ud af udstødningen (utæt toppakning).
Så begyndt jeg at tjekke temperaturen, både via instrumentet og VCDS og der var målingerne ikke ens.
Når jeg køre motoren varm ved at holde stille kan jeg få kølervæsken op på over 100 grader målt med VCDS, men instrumentet viser stadigvæk kun 90 grader. De to blæser der sidder ved køleren starter slet ikke selvom kølervæsken er 100 grader var, de tænder kun når jeg tænder for aircon'en eller tager det ligge stik af sensoren på metalrøret oppe ved EGR køleren.

Jeg ved ikke hvorfor jeg mister kølervæsken, tænkte om det kunne være fordi motoren bliver alt for varm og så "fordamper/forsvinder" noget af væsken.....

/Sune

Brugeravatar
AU-R8
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5842
Tilmeldt: 12. okt 2010, 20:40
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 15 times
Been thanked: 293 times

Re: Temperatur måler viser forkert ift VCDS

Indlæg af AU-R8 » 29. maj 2018, 05:37

Hvis det ekspansionsbeholderen er det jo det den er til at niveau stiger når kølevand er varmt og falder når det bliver koldt, ligesom dit varmeanlæg derhjemme.

sulletulle
Nyt medlem
Indlæg: 291
Tilmeldt: 27. jun 2008, 07:03
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Brøndby
Has thanked: 0
Been thanked: 3 times

Re: Temperatur måler viser forkert ift VCDS

Indlæg af sulletulle » 29. maj 2018, 09:10

Ja, det er rigtigt, men beholderen er langt under min og jeg er bange for at den bliver helt tømt.
Har aldrig haft sådanne problemer med andre VAG biler.

sulletulle
Nyt medlem
Indlæg: 291
Tilmeldt: 27. jun 2008, 07:03
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Brøndby
Has thanked: 0
Been thanked: 3 times

Re: Temperatur måler viser forkert ift VCDS

Indlæg af sulletulle » 3. jun 2018, 20:20

Har fundet fejlen på den faldende kølervaske stand.

EGR køler har en defekt, så den fordamper kølervasken.
Der sidder nogle rør inden i selve EGR køleren, et eller andet sted derinde må der være et hul eller en utæthed, så kølervæsken kan komme i kontakt med udstødningsgassen.
EGR ventilen er lukket, så dampen kan ikke komme den vej ind igennem indsugningen, men dampen ryger ud sammen med udstødningsgassen og det er derfor jeg har set noget hvidt røg engang imellem men ikke hele tiden, mest når bilen havde stået stille i mange timer og væsken så har kunnet sive ned i udstødningsmanifolden/katalysatoren/partikelfilteret.

:D :D :D
These users thanked the author sulletulle for the post:
i-s

Besvar

Tilbage til "El"