Køler blæserne tænder ikke på 2.0 TDI, 8K, B8 2011
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 291
- Tilmeldt: 27. jun 2008, 07:03
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Brøndby
- Has thanked: 0
- Been thanked: 3 times
Køler blæserne tænder ikke på 2.0 TDI, 8K, B8 2011
Hej
Mine blæser tænder ikke når motoren er varm selvom VCDS viser at vandet er 100 grader ???
Blæserne køre heller ikke når motoren slukkes ???
Blæserne tænder hvis jeg tænder for aircon'en
Temperaturmålerne i instrumentet viser kun 90 grader og kommer ikke længere op, selvom VCDS viser noget andet....
Sidder der to temperaturmålere i motoren, en til at vise temperaturen i instrumentbordet og en til at tænde for blæserne ?
Hvordan virker Coolant Fan control unit der sidder imellem begge blæseren vi køleren ?
Kan det være den der er i stykker eller får den ikke signal at vandet er varmt nok
Håber der er nogen der kan hjælpe ?
/Sune
Mine blæser tænder ikke når motoren er varm selvom VCDS viser at vandet er 100 grader ???
Blæserne køre heller ikke når motoren slukkes ???
Blæserne tænder hvis jeg tænder for aircon'en
Temperaturmålerne i instrumentet viser kun 90 grader og kommer ikke længere op, selvom VCDS viser noget andet....
Sidder der to temperaturmålere i motoren, en til at vise temperaturen i instrumentbordet og en til at tænde for blæserne ?
Hvordan virker Coolant Fan control unit der sidder imellem begge blæseren vi køleren ?
Kan det være den der er i stykker eller får den ikke signal at vandet er varmt nok
Håber der er nogen der kan hjælpe ?
/Sune
-
- Medlem
- Indlæg: 793
- Tilmeldt: 9. jul 2008, 19:36
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Herlev
- Has thanked: 15 times
- Been thanked: 41 times
Re: Køler blæserne tænder ikke på 2.0 TDI, 8K, B8 2011
Uret i instrumentet er dæmpet, så det vil altid vise 90gr med mindre motoren virkelig er for varm.
100gr kølevand er ikke et problem i sig selv, kølevæsken er under tryk og dermed stiger kogepunktet.
En moderne TDI er virkelig længe om at blive varm, så at blæseren ikke tænder er nok mere et spørgsmål om at du ikke er tålmodig nok. Jeg er faktisk usikker på om du kan få blæseren til at starte ved bare at holde i tomgang.
Jeg tror du skal holde med godt med omdrejninger på i nogle minutter fra bilen er driftsvarm før den starter.
Alternativt en tur i Kassel bakkerne med campingvogn og høj fart i 30gr varme
100gr kølevand er ikke et problem i sig selv, kølevæsken er under tryk og dermed stiger kogepunktet.
En moderne TDI er virkelig længe om at blive varm, så at blæseren ikke tænder er nok mere et spørgsmål om at du ikke er tålmodig nok. Jeg er faktisk usikker på om du kan få blæseren til at starte ved bare at holde i tomgang.
Jeg tror du skal holde med godt med omdrejninger på i nogle minutter fra bilen er driftsvarm før den starter.
Alternativt en tur i Kassel bakkerne med campingvogn og høj fart i 30gr varme
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 291
- Tilmeldt: 27. jun 2008, 07:03
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Brøndby
- Has thanked: 0
- Been thanked: 3 times
Re: Køler blæserne tænder ikke på 2.0 TDI, 8K, B8 2011
Min bror har en A6 mangen til mig, altså 2.0 TDI 170 HK
Hans blæser tænder når han har kørt den varm og de forsætter med at køre selvom motoren er slukket.
Jeg har haft motoren kørende med 3.000 omd i indkørelsen og kunne se at temperaturen stiger og stiger med VCDS men blæserne tænder stadigvæk ikke, de tænder kun når jeg tænder aircon'en.
Tænkte om det måske kunne have noget at gøre med denne "Coolant fan control unit" som måske ikke registrere at motoren er meget varm
Hans blæser tænder når han har kørt den varm og de forsætter med at køre selvom motoren er slukket.
Jeg har haft motoren kørende med 3.000 omd i indkørelsen og kunne se at temperaturen stiger og stiger med VCDS men blæserne tænder stadigvæk ikke, de tænder kun når jeg tænder aircon'en.
Tænkte om det måske kunne have noget at gøre med denne "Coolant fan control unit" som måske ikke registrere at motoren er meget varm
-
- Medlem
- Indlæg: 793
- Tilmeldt: 9. jul 2008, 19:36
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Herlev
- Has thanked: 15 times
- Been thanked: 41 times
Re: Køler blæserne tænder ikke på 2.0 TDI, 8K, B8 2011
Det er ikke utænkeligt at din bil har et problem, men jeg tror det altså ikke.
Kølevæsketemp på 100gr er som nævnt ikke unormalt.
Hvorfor mener du der er et problem ? Bliver den for varm under kørsel ?
Kølevæsketemp på 100gr er som nævnt ikke unormalt.
Hvorfor mener du der er et problem ? Bliver den for varm under kørsel ?
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2418
- Tilmeldt: 25. okt 2014, 09:48
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: 8641 Sorring
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 125 times
Re: Køler blæserne tænder ikke på 2.0 TDI, 8K, B8 2011
den er direkte styret af J623, så hvis den starter ved regenerering eller klima så virker den.
De starter først når kølervæsken ved udgangen fra køleren ( G83 ) er 92g varmt.
De starter først når kølervæsken ved udgangen fra køleren ( G83 ) er 92g varmt.
Rigtige mænd har egen Lift og er ikke bange for at bruge den
VW Touran 2016 2.0 Tdi 190HK 7 personers DSG med alt udstyr....
VW Touran 1.9 2008 som extra bil
Jeep Grand Cherokee 1998 som trækker af maskin og tiptraler ( 35-50L / 100km !!!!! )
Landrover til sjov efter kl 23....
VCDS mm
VW Touran 2016 2.0 Tdi 190HK 7 personers DSG med alt udstyr....
VW Touran 1.9 2008 som extra bil
Jeep Grand Cherokee 1998 som trækker af maskin og tiptraler ( 35-50L / 100km !!!!! )
Landrover til sjov efter kl 23....
VCDS mm
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 291
- Tilmeldt: 27. jun 2008, 07:03
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Brøndby
- Has thanked: 0
- Been thanked: 3 times
Re: Køler blæserne tænder ikke på 2.0 TDI, 8K, B8 2011
Har haft min VCDS tester på igen i dag og der kan jeg måle at temperaturen på indgang og udgang kan komme op på 100 grader UDEN at blæserne starter !
Jeg har prøvet at tage stikke at på den sensor der sidder oppe tæt ved EGR køleren og så starter blæserne....
Kan det være den der måske ikke giver signal om at vandet er over 92 grader ?
G83 sensor, er det den der er monteret ind i motorblokken, kan den være defekt ?
/Sune
Jeg har prøvet at tage stikke at på den sensor der sidder oppe tæt ved EGR køleren og så starter blæserne....
Kan det være den der måske ikke giver signal om at vandet er over 92 grader ?
G83 sensor, er det den der er monteret ind i motorblokken, kan den være defekt ?
/Sune
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2418
- Tilmeldt: 25. okt 2014, 09:48
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: 8641 Sorring
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 125 times
Re: Køler blæserne tænder ikke på 2.0 TDI, 8K, B8 2011
hvad siger de to temp ved kold motor ?
disse billeder er fra en CAGA motor, ved ikke lige hvad din hedder !
disse billeder er fra en CAGA motor, ved ikke lige hvad din hedder !
- Vedhæftede filer
-
- Udklip1.JPG (84.13 KiB) Vist 577 gange
-
- Udklip.JPG (68.81 KiB) Vist 577 gange
Rigtige mænd har egen Lift og er ikke bange for at bruge den
VW Touran 2016 2.0 Tdi 190HK 7 personers DSG med alt udstyr....
VW Touran 1.9 2008 som extra bil
Jeep Grand Cherokee 1998 som trækker af maskin og tiptraler ( 35-50L / 100km !!!!! )
Landrover til sjov efter kl 23....
VCDS mm
VW Touran 2016 2.0 Tdi 190HK 7 personers DSG med alt udstyr....
VW Touran 1.9 2008 som extra bil
Jeep Grand Cherokee 1998 som trækker af maskin og tiptraler ( 35-50L / 100km !!!!! )
Landrover til sjov efter kl 23....
VCDS mm
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 291
- Tilmeldt: 27. jun 2008, 07:03
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Brøndby
- Has thanked: 0
- Been thanked: 3 times
Re: Køler blæserne tænder ikke på 2.0 TDI, 8K, B8 2011
Ja, det er disse to følere der sidder på min motor.
Jeg har ikke set hvad de viser når motoren er kold, det tjekker jeg senere i dag.
De følges ad efterhånden som motoren bliver varm....
/Sune
Jeg har ikke set hvad de viser når motoren er kold, det tjekker jeg senere i dag.
De følges ad efterhånden som motoren bliver varm....
/Sune
-
- Medlem
- Indlæg: 663
- Tilmeldt: 10. dec 2011, 16:37
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 12 times
Re: Køler blæserne tænder ikke på 2.0 TDI, 8K, B8 2011
Jeg husker at have læst et eller andet sted at blæser til motorkøling starter 20 degC over 'standarden' på 90 degC, altså ved 110 degC.
Er det en flertrins-blæser startes det høje trin ved yderligere 10 degC over, altså 120 degC.
Ved nedkøling stoppes blæsren ved 90 degC
Alt kølevandstemperatur i området 70 - 110 degC udlæses som 90 degC på analogt termometer i kombiintrumentet.
Blæser til A/C starter 'præcis' samtidig med kompressorindkobling når vognen holder stille. Dén blæser kan også blæse køleluft gennem motoren radiator.
Vil du teste motorkølesystem skal du slukke for A/C.
Er det en flertrins-blæser startes det høje trin ved yderligere 10 degC over, altså 120 degC.
Ved nedkøling stoppes blæsren ved 90 degC
Alt kølevandstemperatur i området 70 - 110 degC udlæses som 90 degC på analogt termometer i kombiintrumentet.
Blæser til A/C starter 'præcis' samtidig med kompressorindkobling når vognen holder stille. Dén blæser kan også blæse køleluft gennem motoren radiator.
Vil du teste motorkølesystem skal du slukke for A/C.
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 291
- Tilmeldt: 27. jun 2008, 07:03
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Brøndby
- Has thanked: 0
- Been thanked: 3 times
Re: Køler blæserne tænder ikke på 2.0 TDI, 8K, B8 2011
OK, det lyder som en ting at prøve, jeg prøver at få temperaturen op på de 110 grader og så må jeg se om den starter
Mht at min kølevæske falder i beholderen, kan det have noget at gøre med at temperaturen bliver meget høj ?
Jeg har ingen synlige utætheder nogen steder, værkstedet har haft tryk på system heller ingen utætheder, der kommer ikke nogen hvid rør ud af udstødningen som skulle indikere en ødelagt toppakning.
Har du en ide om hvad dette kunne skyldes ?
/Sune
Mht at min kølevæske falder i beholderen, kan det have noget at gøre med at temperaturen bliver meget høj ?
Jeg har ingen synlige utætheder nogen steder, værkstedet har haft tryk på system heller ingen utætheder, der kommer ikke nogen hvid rør ud af udstødningen som skulle indikere en ødelagt toppakning.
Har du en ide om hvad dette kunne skyldes ?
/Sune
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 291
- Tilmeldt: 27. jun 2008, 07:03
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Brøndby
- Has thanked: 0
- Been thanked: 3 times
Re: Køler blæserne tænder ikke på 2.0 TDI, 8K, B8 2011
Har nu testet igen og du havde ret, jeg kørte motoren varm og ved ca 105 grader startede begge blæsere, og slukkede igen da temperaturen faldt. Prøvede igen og da de startede slukkede jeg motoren og begge blæsere kørte i ca 2-3 min og så slukkede de. Så jeg går ud fra at alt fungere som det skal.
Så er mit eneste problem bare at kølervæsken i ekspansionsbeholder falder, hvordan fejlfinder jeg på det ?
/Sune
Så er mit eneste problem bare at kølervæsken i ekspansionsbeholder falder, hvordan fejlfinder jeg på det ?
/Sune
-
- Medlem
- Indlæg: 627
- Tilmeldt: 11. jun 2013, 16:48
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Mannerup, 4320 lejre
- Has thanked: 0
- Been thanked: 32 times
Re: Køler blæserne tænder ikke på 2.0 TDI, 8K, B8 2011
Trykprøver og ser om trykket falder eller køre bilen på værksted. Hvor meget mister den ?
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 291
- Tilmeldt: 27. jun 2008, 07:03
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Brøndby
- Has thanked: 0
- Been thanked: 3 times
Re: Køler blæserne tænder ikke på 2.0 TDI, 8K, B8 2011
Værkstedet har trykprøvet den og de siger at den holder trykket.....
Synes den der forsvinder en del, skal hele tiden toppe op i ekspansionsbeholder så den står i mellem min/max og når jeg så har kørt lidt falder den 5-6 cm under min/max
/Sune
Synes den der forsvinder en del, skal hele tiden toppe op i ekspansionsbeholder så den står i mellem min/max og når jeg så har kørt lidt falder den 5-6 cm under min/max
/Sune
-
- Medlem
- Indlæg: 627
- Tilmeldt: 11. jun 2013, 16:48
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Mannerup, 4320 lejre
- Has thanked: 0
- Been thanked: 32 times
Re: Køler blæserne tænder ikke på 2.0 TDI, 8K, B8 2011
Og der er ingen ting at se af utætheder? Ddt lyder som meget at tabe på lidt så lidt tid og så må den helt sikkert også tabe trykket.
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 291
- Tilmeldt: 27. jun 2008, 07:03
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Brøndby
- Has thanked: 0
- Been thanked: 3 times
Re: Køler blæserne tænder ikke på 2.0 TDI, 8K, B8 2011
Ja, jeg synes også det er meget...
Er der nogen måde man kan tjekke for utætheder hvis man ikke kan se det synligt ?
Hvis en toppakning er gået, ville man så kunne se det på trykket ?
Jeg ved at man kan tester for om der er udstødningsgasser i kølervæsken med en tester med noget væske i som vil reagere på gasserne, måske det ville være en god ide at prøve sådanne et kit, kan se at man kan købe det her, er der nogen der har erfarring med det ?
https://www.amazon.com/dp/B06VVBSFTF/re ... rd_w=56WEg
Ved godt at der finde forskellige produkter, men ved nogen om man kan få det herhjemme ?
/Sune
Er der nogen måde man kan tjekke for utætheder hvis man ikke kan se det synligt ?
Hvis en toppakning er gået, ville man så kunne se det på trykket ?
Jeg ved at man kan tester for om der er udstødningsgasser i kølervæsken med en tester med noget væske i som vil reagere på gasserne, måske det ville være en god ide at prøve sådanne et kit, kan se at man kan købe det her, er der nogen der har erfarring med det ?
https://www.amazon.com/dp/B06VVBSFTF/re ... rd_w=56WEg
Ved godt at der finde forskellige produkter, men ved nogen om man kan få det herhjemme ?
/Sune
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1571
- Tilmeldt: 8. okt 2008, 19:30
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 178 times
Re: Køler blæserne tænder ikke på 2.0 TDI, 8K, B8 2011
Er de motorer ikke kendt for at vandpumpen bliver utæt, og at kølervæsken der kommer ud fordamper så man ikke umiddelbart opdager det.
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 291
- Tilmeldt: 27. jun 2008, 07:03
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Brøndby
- Has thanked: 0
- Been thanked: 3 times
Re: Køler blæserne tænder ikke på 2.0 TDI, 8K, B8 2011
Har fundet fejlen på den faldende kølervaske stand.
EGR køler har en defekt, så den fordamper kølervasken.
Der sidder nogle rør inden i selve EGR køleren, et eller andet sted derinde må der være et hul eller en utæthed, så kølervæsken kan komme i kontakt med udstødningsgassen.
EGR ventilen er lukket, så dampen kan ikke komme den vej ind igennem indsugningen, men dampen ryger ud sammen med udstødningsgassen og det er derfor jeg har set noget hvidt røg engang imellem men ikke hele tiden, mest når bilen havde stået stille i mange timer og væsken så har kunnet sive ned i udstødningsmanifolden/katalysatoren/partikelfilteret.
EGR køler har en defekt, så den fordamper kølervasken.
Der sidder nogle rør inden i selve EGR køleren, et eller andet sted derinde må der være et hul eller en utæthed, så kølervæsken kan komme i kontakt med udstødningsgassen.
EGR ventilen er lukket, så dampen kan ikke komme den vej ind igennem indsugningen, men dampen ryger ud sammen med udstødningsgassen og det er derfor jeg har set noget hvidt røg engang imellem men ikke hele tiden, mest når bilen havde stået stille i mange timer og væsken så har kunnet sive ned i udstødningsmanifolden/katalysatoren/partikelfilteret.