Side 1 af 1

Instrumentlys, delvist i stykker?

: 25. jul 2018, 16:42
af Seth-Enoch
Hej.

Der mangler noget lys i toppen af Speedometer og RPM-viser. Jeg har kontrolleret alle sikringer (Både i motorrum og under rattet) med multimeter og de fungere. Der ser ud til at være lys i alle andre instrumenter, loftlys, døre osv..

Er der andet jeg kan tjekke, uden at fucke med garantien, inden jeg ringer til sælger og siger den brugte øse han har solgt mig er defekt?

Baljen er en Skoda Superb 2.0TDI 170hk DSG6 - 2011

Re: Instrumentlys, delvist i stykker?

: 25. jul 2018, 16:48
af vartaz
Nyt instrument, jeg tror ikke dette er en funktion

Re: Instrumentlys, delvist i stykker?

: 25. jul 2018, 16:49
af vartaz
Lys mangler også ved tank og temp

Re: Instrumentlys, delvist i stykker?

: 25. jul 2018, 17:00
af Thanasosdk
Med lidt held/dygtighed kan dioderne måske skiftes.
Men er der garanti så er det byt til nyt.
Inden du tager fat i værksted så se om du kan finde flere fejl som skal rettes så du ikke skal afsted flere gange.

Thomas.

Re: Instrumentlys, delvist i stykker?

: 25. jul 2018, 17:02
af HansH
Det er en klassiker.
Døde dioder på print i instrumentet.
KMDTHY har selv fikset det ved at købe dioder hjem, åbne instrumentet og lodde dem på printet. Men det kræver lidt skills og det rette udstyr.

Re: Instrumentlys, delvist i stykker?

: 25. jul 2018, 18:10
af Seth-Enoch
Tak for input.

Jeg tager fat i sælger i næste uge, da deres værksted har lukket pga. ferie i denne uge.

Re: Instrumentlys, delvist i stykker?

: 25. jul 2018, 18:30
af Blackfinger
Jeg undrer mig over at dette er en klassiker, for lysdioder plejer at være en langtidsholdbar lyskilde.
Jeg undrer mig også over at udfaldet på dette instrument er så symmetrisk. Kunne det ikke være den interne strømforsyning til denne gruppe af lysdioder der er defekt?

Re: Instrumentlys, delvist i stykker?

: 25. jul 2018, 18:45
af carstenhjorth
Min professionelle erfaring med lysdioder igennem (alt) for mange år i elektronikbranchen er at de ikke kan tåle at køre med max forward current i ret lang tid, især i de seneste 10 år hvor alt er lavet i Kina strammer man skruen til max og det holder bare ikke, i min skoletid lærte vi at man altid lagde sig 20% under max ydeevne, det er derfor elektronik der er 30 år gammelt bare holder, mens det nymodens ikke gør.
Så skru en lille smule ned for lyset i instrumentet så holder de evigt ;)

Re: Instrumentlys, delvist i stykker?

: 15. aug 2018, 16:33
af Seth-Enoch
Hvad koster sådan et nyt instrumentpanel? Og skal der så justeres KM-antal, kodes en masse andet, eller?

Bilen har i morgen tidlig været hos sælger i en uge. Han har valgt at få et elektronikværksted til at lodde nye dioder på, men enten kan de ikke skaffe dioderne eller også kan de ikke se at blive færdig. For jeg får næppe bilen inden weekenden heller, sådan som det ser ud pt.

Men hurra, jeg har da en Kia Picanto som lånebil :lol:

Re: Instrumentlys, delvist i stykker?

: 16. aug 2018, 06:37
af mobilos
Seth-Enoch skrev:
15. aug 2018, 16:33
Men hurra, jeg har da en Kia Picanto som lånebil :lol:
Ren win win situation :lol: :lol: :lol: .

Re: Instrumentlys, delvist i stykker?

: 16. aug 2018, 09:48
af GaSelle
Hvad et nyt koster ved jeg ikke - men et brugt bliver nok svært, da det (mig bekendt) ikke er muligt at indstille km-tallet på et brugt, så det passer på din bil.

Re: Instrumentlys, delvist i stykker?

: 16. aug 2018, 09:52
af HansH
vagstyle aka theone aka Kim, klarede km-stilling da jeg købte et brugt instrument til min 2010 Octavia.
Umiddelbart tilhører trådstarters Superb og min Octavia samme 'elektronik-generation', så måske....

Jeg fandt mit brugte instrument på bildelsbasen.se, så her er lidt inspiration...
https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Skoda ... ment/Alla/

Re: Instrumentlys, delvist i stykker?

: 16. aug 2018, 15:03
af HamSjelv
Det er godt nok første gang jeg har hørt om nogen i bilbranchen der reparerer biler på det niveau...

Det er formodentlig ikke hos en autoriseret VW-forhandler?

Re: Instrumentlys, delvist i stykker?

: 16. aug 2018, 15:32
af HansH
HamSjelv skrev:
16. aug 2018, 15:03
Det er godt nok første gang jeg har hørt om nogen i bilbranchen der reparerer biler på det niveau...

Det er formodentlig ikke hos en autoriseret VW-forhandler?
Nej. Du kan bande på at det ikke er hos en aut. forhandler :D
Det ville de aldrig nogen sinde begive sig ind i. Deres løsning ville være et fabriksnyt instrument, som til en 2011 Superb koster lige knap 7000 kr hos aut. dansk forhandler.

Re: Instrumentlys, delvist i stykker?

: 16. aug 2018, 17:37
af i-s
Blackfinger skrev:
25. jul 2018, 18:30
Jeg undrer mig over at dette er en klassiker, for lysdioder plejer at være en langtidsholdbar lyskilde.
Jeg undrer mig også over at udfaldet på dette instrument er så symmetrisk. Kunne det ikke være den interne strømforsyning til denne gruppe af lysdioder der er defekt?
Ja, det er så en generel misforståelse bla. fosteret af LED pære branchen.
Når man taler levetid på LED'er, så angives oftes levetiden på selve LED elementet inde i komponenten. Det kunden oplever er levetiden på produktet, som kan være en helt anden.

Tag f.eks en billig LED pære, der indgår en driver, LED element(er) og bla loddeproces.
Så levetidsberegningen ser sådan ud ca .. og forenklet:
LED'er = 40.000 timer
Driver = 3.000 timer
Lodning og proces = 1.500 timer.
Resultat = ca. 1.200 timer. Men på pakken står der tit "LED technology lifetime 40.000 hours".

Rigtig gode LED pærer hvor der virkelig er tænkt over hvordan man får varmen ud i printet og væk, der kan du nok godt snige dig op i 10 - 20.000 timer området.

Hvis man kikker på printet i det Superb instrument der er tale om, så vil jeg sige der er ikke gjort meget for at lede varmen væk, så derfor er loddeprocessen den bestemmende faktor i det instrument. Det samme gælder for iøvrigt baglygterne på Passat 3C.

Det er så også en pris man må betale, hvis man altid kører med sine LED baglygter tændt. Det kan også være en dyr feature ...

Re: Instrumentlys, delvist i stykker?

: 17. aug 2018, 19:56
af keller
Da jeg købte min A4 b8,5 (brugt) blinkede nogle af dioderne i bunden af speedo også.
Forhandleren hev speedometeret ud og sendte det til en elektronik bandit på Fyn. Han skiftede alle dioder og sendte det tilbage til forhandleren, som smed det tilbage i bilen. Det tog 4 dage ialt pga. Det var på Fyn.

Det spiller stadigvæk her over et år efter, kan ikke se noget problem i denne proces?

Er det uprofessionelt at reparere istedet for at udskifte?


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

Re: Instrumentlys, delvist i stykker?

: 17. aug 2018, 20:56
af vartaz
Overhovedet ikke. Du forlanger jo heller ikke en ny motor fordi tændrøret er gået...

Re: Instrumentlys, delvist i stykker?

: 17. aug 2018, 21:15
af torniel

keller skrev:
Er det uprofessionelt at reparere istedet for at udskifte?
Det mener jeg absolut ikke; det kræver vel mere ekspertise at reparere end at udskifte.