Octavia 18 Led forlygte justering

Alt vedr. el og elektriske dele
Besvar
oy05
Helt nyt medlem
Indlæg: 34
Tilmeldt: 28. maj 2015, 09:48
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Octavia 18 Led forlygte justering

Indlæg af oy05 » 10. aug 2018, 06:48

Hej
Har nogen erfaring med / kan en Octavia med LED forlygter justeres - efter sænkning af bilen står de så godt og vel lavt.
Er der en alm. justerskrue eller .. ?
På forhånd tak

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13237
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3204 times
Been thanked: 4540 times

Re: Octavia 18 Led forlygte justering

Indlæg af HansH » 10. aug 2018, 07:02

Har sådan en ikke automatisk niveauregulering ?

Hvis ja, så skal der nok foretages en grundindstilling efter at sænkningssæt er monteret.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

oy05
Helt nyt medlem
Indlæg: 34
Tilmeldt: 28. maj 2015, 09:48
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Octavia 18 Led forlygte justering

Indlæg af oy05 » 10. aug 2018, 07:37

Yes - den står når man starter, og justerer op og ned - men den lyser meget kort nu.
Jeg kan bare ikke finde noget om en grundjustering nogen steder..

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13237
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3204 times
Been thanked: 4540 times

Re: Octavia 18 Led forlygte justering

Indlæg af HansH » 10. aug 2018, 07:42

Mit lokale værksted monterede sænkningssæt og udførte derefter grundindstilling af lygtehøjde.
De har original tester, VCDS osv men jeg ved ikke hvad han gjorde det med.
Det er muligt man kan gøre det selv, men min bil er en gammel 2013 Passat B7 og der var mange ting bare nemmere.
Muligvis er proceduren mere kompleks eller bedre gemt af vejen, eller måske slet ikke mulig med VCDS, på din 2018 Octavia.

Men det korte af det lange er, at en sådan grundindstilling er mit bedste bud på hvad der skal til for at løse dit problem.

P.s.: bare lige for at præcisere - jeg er ret sikker på, at det ikke er noget du kan gøre inde fra bilens menu el. lign, hvis det var dét du tænkte på? Der skal diagnoseudstyr til.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10860
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 661 times
Been thanked: 1882 times

Re: Octavia 18 Led forlygte justering

Indlæg af GaSelle » 10. aug 2018, 07:48

Få et Skoda værksted til at justere lygterne for dig - der skal et af de nye VCDS til at tilgå LED lygterne.

arj9k
Aktiv medlem
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 3. okt 2008, 15:52
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Slagelse
Has thanked: 0
Been thanked: 3 times

Re: Octavia 18 Led forlygte justering

Indlæg af arj9k » 10. aug 2018, 11:12

Få et Skoda værksted med ekspertise i at justere LED/xenon lygter. Da jeg havde min Octavia med LED-lygter til 30.000 km service hos den lokale Skoda forhandler, var de så flinke at justere lygterne. De resulterede i en masse irriterede modkørende bilister. Da jeg spurgte ind til proceduren for justering af xenon/LED lygter, var svaret at de da bare fik en grovjustering med justeringsskruen. Ingen tester på eller lign. Det havde de aldrig brugt eller hørt om, når man “bare” skulle justere lygter.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13237
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3204 times
Been thanked: 4540 times

Re: Octavia 18 Led forlygte justering

Indlæg af HansH » 10. aug 2018, 11:31

arj9k skrev:
10. aug 2018, 11:12
Få et Skoda værksted med ekspertise i at justere LED/xenon lygter. Da jeg havde min Octavia med LED-lygter til 30.000 km service hos den lokale Skoda forhandler, var de så flinke at justere lygterne. De resulterede i en masse irriterede modkørende bilister. Da jeg spurgte ind til proceduren for justering af xenon/LED lygter, var svaret at de da bare fik en grovjustering med justeringsskruen. Ingen tester på eller lign. Det havde de aldrig brugt eller hørt om, når man “bare” skulle justere lygter.
Men.. det lyder jo ikke umiddelbart som om du kan anbefale i hvert fald dit eget lokale Skoda værksted ? :)
Lidt nonchalant svar fra aut synes jeg..
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

styker
Aktiv medlem
Indlæg: 1570
Tilmeldt: 8. okt 2008, 19:30
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 31 times
Been thanked: 177 times

Re: Octavia 18 Led forlygte justering

Indlæg af styker » 10. aug 2018, 13:22

Hvis bilen er sænket lige meget på begge aksler burde det jo ikke være nødvendigt med justering i teorien.
Nærlys skal jo falde 1% som er 1 cm pr meter, dvs sænker man forlygtehøjden fra f.eks. 50 cm til 45 cm ved 50mm sænkning.
Ja så ændres lyslængden også fra 50 til 45 meter, og det kan jo ikke justeres væk.
Formoder de 1% gælder uanset lyskilde.
Og det er jo underordnet om lygterne justeres med en skrue eller VCDS, lyslængden på nærlys vil altid blive kortere ved sænkning.
En tester kan jo heller ikke se om en lygte er justeret korrekt mht lyslængde/fald, det kan kun kontrolleres med lygteapparat.

arj9k
Aktiv medlem
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 3. okt 2008, 15:52
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Slagelse
Has thanked: 0
Been thanked: 3 times

Re: Octavia 18 Led forlygte justering

Indlæg af arj9k » 10. aug 2018, 13:30

HansH skrev:
arj9k skrev:
10. aug 2018, 11:12
Få et Skoda værksted med ekspertise i at justere LED/xenon lygter. Da jeg havde min Octavia med LED-lygter til 30.000 km service hos den lokale Skoda forhandler, var de så flinke at justere lygterne. De resulterede i en masse irriterede modkørende bilister. Da jeg spurgte ind til proceduren for justering af xenon/LED lygter, var svaret at de da bare fik en grovjustering med justeringsskruen. Ingen tester på eller lign. Det havde de aldrig brugt eller hørt om, når man “bare” skulle justere lygter.
Men.. det lyder jo ikke umiddelbart som om du kan anbefale i hvert fald dit eget lokale Skoda værksted ? :)
Lidt nonchalant svar fra aut synes jeg..
Jeg undlod netop “eget” foran lokale. Jeg har for nemheds skyld brugt det lokale en enkelt gang, da det jo var den korteste køretur og min første Skoda. Nu ved jeg ikke, hvor trådstarter har hjemstavn (tapatalk), men jeg kan anbefale Autohuset i Ringsted, når det kommer til Skoda service.


Sent from my iPhone using Tapatalk

arj9k
Aktiv medlem
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 3. okt 2008, 15:52
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Slagelse
Has thanked: 0
Been thanked: 3 times

Re: Octavia 18 Led forlygte justering

Indlæg af arj9k » 10. aug 2018, 13:33

styker skrev:Hvis bilen er sænket lige meget på begge aksler burde det jo ikke være nødvendigt med justering i teorien.
Nærlys skal jo falde 1% som er 1 cm pr meter, dvs sænker man forlygtehøjden fra f.eks. 50 cm til 45 cm ved 50mm sænkning.
Ja så ændres lyslængden også fra 50 til 45 meter, og det kan jo ikke justeres væk.
Formoder de 1% gælder uanset lyskilde.
Og det er jo underordnet om lygterne justeres med en skrue eller VCDS, lyslængden på nærlys vil altid blive kortere ved sænkning.
En tester kan jo heller ikke se om en lygte er justeret korrekt mht lyslængde/fald, det kan kun kontrolleres med lygteapparat.
Foreskriften hedder jo fuld tank, plant underlag, ingen håndbremse og grundjustering med tester. Specielt hvis den har fået andre fjedre. Problemet med den manuelle justering er jo netop, når der flyttes vægt ind og ud af bilen. Da der ikke er en manuel justering fra kabinen, så er det mest optimalt at få dem justeret med tester.


Sent from my iPhone using Tapatalk

oy05
Helt nyt medlem
Indlæg: 34
Tilmeldt: 28. maj 2015, 09:48
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Octavia 18 Led forlygte justering

Indlæg af oy05 » 10. aug 2018, 15:32

Hej
Følgende er lavet idag.
Lygteapperat på, og de stod som jeg tænkte meget lavt, justeret ind så de passer - checkede efterfølgende af med den automatiske niveau regulering, at den genfandt den ind justerede højde igen - slut.
Ingen tester eller andet har været på.
Jeg fik min lokale synshal til at hjælpe med det i Aarhus N.
Tak for svar tips og tricks
:)

Markhh
Medlem
Indlæg: 627
Tilmeldt: 11. jun 2013, 16:48
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Mannerup, 4320 lejre
Has thanked: 0
Been thanked: 32 times

Re: Octavia 18 Led forlygte justering

Indlæg af Markhh » 10. aug 2018, 16:27

Der skal tester på for at lygterne bliver tilpasset til den nye grundindstilling. Du kan risikere at når der så læsses lort i bilen så regulere den ikke som den skal og folk bliver blændet.

Besvar

Tilbage til "El"