skal have et batt.
jeg har ikke start/stop men vil gerne have det batt. som giver den kraftigste startstrøm også når det er langt ned i styrke.... skal jeg så vælge et start/stop agm eller et traditionelt batt?
valget er mellem disse:
EDIT: nye links der gerne skulle virke
varta h3
https://www.batteribyen.dk/varta-h3-12v ... bilbatteri
varta g14
https://www.batteribyen.dk/varta-g14-12 ... bilbatteri
exide ea1000
http://www.akkumulator.dk/exide-ea1000- ... gKaJ_D_BwE
vi siger tak
Valg af start Batteri
- larslyn
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2145
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 18:34
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Beerpiece
- Has thanked: 228 times
- Been thanked: 110 times
- Roeden
- Medlem
- Indlæg: 1103
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 12:30
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Holte
- Has thanked: 70 times
- Been thanked: 70 times
Re: Valg af start Batteri
Ingen af de links fungerer hos mig
Roeden
Roeden
Sommer: 07' MB CLK63 Cab
Hele året: 24' BMW i4 M50
Fruens:
21' MB GLE
tidligere:
22'Cupra Formentor VZ 310
21' MB S205 300d 9G-Tronic AMG night
Hele året: 24' BMW i4 M50
Fruens:
21' MB GLE
tidligere:
22'Cupra Formentor VZ 310
21' MB S205 300d 9G-Tronic AMG night
- larslyn
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2145
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 18:34
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Beerpiece
- Has thanked: 228 times
- Been thanked: 110 times
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 29
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 13:28
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Hørsholm
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 12 times
Re: Valg af start Batteri
Jeg ville vælge Exide EA1000 100Ah 1000 A/EN. Pris og test er fornuftige. Og så købe en god lader til regelmæssige 100% opladninger. Et nyt batteri bør lades 100% op inden det sættes i bilen og det er typisk kun opladet omkring 70%.
Tilbud: https://www.autodele24.dk/1128823-exide-starterbatteri
Test: https://autobatterie-im-test.de/autobat ... 000-100ah/ (på tysk og ikke særlig grundig)
Ellers er en af fordelene med AGM at de kan klare langt flere (>1000) dybe afladninger mens alm. bly kun kan klare 10-15 uden at tage skade. Dybe afladninger er når kapaciteten kommer ned på 50% el. mindre.
Men et AGM skal lades med ca. 14.4-14.9V alt efter temperaturen. Og laderen i en alm bil slår fra ved 13.9V som er syregas grænsen. Derfor ville det være en god ide med en extern lader jævnligt.
Tilbud: https://www.autodele24.dk/1128823-exide-starterbatteri
Test: https://autobatterie-im-test.de/autobat ... 000-100ah/ (på tysk og ikke særlig grundig)
Ellers er en af fordelene med AGM at de kan klare langt flere (>1000) dybe afladninger mens alm. bly kun kan klare 10-15 uden at tage skade. Dybe afladninger er når kapaciteten kommer ned på 50% el. mindre.
Men et AGM skal lades med ca. 14.4-14.9V alt efter temperaturen. Og laderen i en alm bil slår fra ved 13.9V som er syregas grænsen. Derfor ville det være en god ide med en extern lader jævnligt.
/Erik
MB C220T 2013
Tidl.: G4 1.8 1998
MB C220T 2013
Tidl.: G4 1.8 1998
- larslyn
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2145
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 18:34
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Beerpiece
- Has thanked: 228 times
- Been thanked: 110 times
Re: Valg af start Batteri
tak for et godt svar... exide batt kan jeg få til en yderst fordelagtig pris, men jeg tror at jeg ender på agm batt.
Jeg døjer med afladning så mit batt kommer til at få dybe afladninger indimellem hvis jeg i en periode ikke har fået smidt lader på og været for flittig med fyret...
min ctek lader har agm-program så den del burde være ok...