Front assist kollisionsadvarsel ?

Alt vedr. el og elektriske dele
Besvar
havsgaard
Helt nyt medlem
Indlæg: 59
Tilmeldt: 5. aug 2013, 14:51
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 11 times
Been thanked: 15 times

Front assist kollisionsadvarsel ?

Indlæg af havsgaard » 20. nov 2018, 07:57

Hej

Forleden da jeg havde sat nye vinterdæk på bilen og efterfølgende ville køre ned på tanken for at få tjekket luft, fik jeg i displayet pludselig en kollisionsalarm - det store røde logo i midten, højt bib bib og ABS bremserne aktiverede samtidigt - en ret ubehagelig oplevelse når man ikke forventer det. Det skete i en 60'er zone og jeg kørte ikke for hurtigt.

Problemet var, at der ikke var nogen biler foran, dvs. mindst 100m fremme var der, der var heller ikke nogen personer på gåben eller cykler og lign - Der var et bus skur og en genbrugscontainer ca 15m foran til højre, kun statiske objekter.
Så set fra min stol, virker det som en absolut spontan fejlalarm.

I første omgang tænkte jeg at et eller andet måske er blevet påvirket af vinterdæk, som jeg efterfølgende fandt ud af, havde en mindre rulle omkreds, end de skulle have. Jeg havde påmonteret nogen 16" 205/R55 fra min tidligere Seat Leon, men på min T-roc skal det med 16" åbenbart være 205/R60. Jeg har målt gps hastighed og sammenlignet med den som står i instrumentbordet, og der er 8% afvigelse. Ved 100 km/t i display, måler gps 92 km/t - så det er lige rigeligt til den gode side. Jeg får nyt gummi med korrekt størrelse sat på, på Torsdag - så er den del på plads.

Nu har jeg så efterfølgende tænkt lidt over det, og jeg synes ikke det giver mening, at forkert rulleomkreds kan trigge en
fejl kollisionsalarm+ABS bremser - i mit tilfælde i 60'er zonen - men jeg håber nogen af jer kloge herinde kan hjælpe.
Havde jeg kørt tæt på en forankørende og min bil tror den kører hurtigere end den reelt gør, kan jeg godt forestille mig at situationen kan opstå.

1. Kan forkert rulleomkreds resultere i fejlalarmer ift. til assistentsystemerne?(Husk på, der var ikke noget i bevægelse i nærheden af bilen da det skete, hvis man lige ser bort fra bilen mindst 100m fremme)
Jeg kan godt regne ud, at afstanden til bilen foran er relativ ift. min hastighed, men når bilen foran er så langt væk, at den ikke engang er registreret i displayet, så mener jeg godt at jeg kan udelade den option.

2. Er der kendte fejl i forbindelse med front assist og fejlalarmer og hvad kan man evt. gøre i den henseende?

Jeg har haft et par andre tilfælde, før jeg skfitede til vinterdæk, hvor blind vinkel assistenten blinker i højre side, uden nogen egentlig grund, fx. på en landevej uden trafik i min eller modkørende retning - kan det være et tegn på noget mere generelt, og at der er en fejl på sensorerne?

Jeg har kontrolleret at sensorer ikke har noget siddende og at de sidder som de skal hele vejen rundt, alt ser ud til at
være i skønneste orden.

Mvh.
/H

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13245
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3208 times
Been thanked: 4541 times

Re: Front assist kollisionsadvarsel ?

Indlæg af HansH » 20. nov 2018, 08:46

Man skal aldrig sige aldrig, men en ændring i hjulenes rulleomkreds burde i min bog ikke have nogen som helst indflydelse på Frontassisten.
Når du samtidig fortæller at din side assist reagerer umotiveret, så tænker jeg at det skyldes noget andet (selv om side assist heller ikke har noget at gøre med frontassist).

Hvis bilen er under garanti (må en T-Roc vel være..) kan du self prøve at smide den til forhandler. Det lyder imidlertid som en af den slags sager, som det kan blive umanerlig svært at fejlsøge på.... :?
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Buusdk
Nyt medlem
Indlæg: 444
Tilmeldt: 1. jun 2014, 20:37
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 0
Been thanked: 20 times

Re: Front assist kollisionsadvarsel ?

Indlæg af Buusdk » 24. nov 2018, 09:10

Jeg har kun prøvet det ned ad en rampe til en p kælder. Der så den gulvet som et objekt .

Jeg vil tro set er radaren i fronten som er det eneste aktive der holder øje og kan trigge hændelsen

Lauritsdk
Helt nyt medlem
Indlæg: 89
Tilmeldt: 18. apr 2017, 13:33
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 3 times
Been thanked: 0

Re: Front assist kollisionsadvarsel ?

Indlæg af Lauritsdk » 25. nov 2018, 21:39

Har hørt om folk der har skiftede dæk str og der med ændret højden på bilen, det med føre radaren melder fejl :)


Sent from my iPhone using Tapatalk

jk6
Nyt medlem
Indlæg: 161
Tilmeldt: 29. okt 2009, 21:42
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 7 times

Re: Front assist kollisionsadvarsel ?

Indlæg af jk6 » 27. nov 2018, 19:58

har du "min vw" monteret?

Buusdk
Nyt medlem
Indlæg: 444
Tilmeldt: 1. jun 2014, 20:37
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 0
Been thanked: 20 times

Re: Front assist kollisionsadvarsel ?

Indlæg af Buusdk » 28. nov 2018, 16:37

Nu nogen siger "højden", så er det sådanset rigtigt.
Det er efter jeg har fået min sænket 30mm, at jeg har oplavet det 3 gange!

jk6
Nyt medlem
Indlæg: 161
Tilmeldt: 29. okt 2009, 21:42
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 7 times

Re: Front assist kollisionsadvarsel ?

Indlæg af jk6 » 28. nov 2018, 16:38

Er kamera og radar kalibreret efterfølgende?

vwcaddy
Medlem
Indlæg: 562
Tilmeldt: 6. feb 2012, 13:09
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Amager
Has thanked: 46 times
Been thanked: 30 times

Re: Front assist kollisionsadvarsel ?

Indlæg af vwcaddy » 29. nov 2018, 08:22

Buusdk skrev:
24. nov 2018, 09:10
Jeg har kun prøvet det ned ad en rampe til en p kælder. Der så den gulvet som et objekt .

Jeg vil tro set er radaren i fronten som er det eneste aktive der holder øje og kan trigge hændelsen
Det har jeg også prøvet et par gange. Især hvis der hænger fx reklameskilt bag spejlignende rude for enden af nedkørslen. Så "tror" bilen, at den ser en anden bil (i spejlet (sig selv)) og klodser bremserne.
BMW 125i Sport F20 Glacier Silver.

Brugeravatar
DJ_Gran
Aktiv medlem
Indlæg: 3071
Tilmeldt: 14. jun 2008, 15:15
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: Carsolutions
Has thanked: 14 times
Been thanked: 62 times
Kontakt:

Re: Front assist kollisionsadvarsel ?

Indlæg af DJ_Gran » 29. nov 2018, 23:46

Jeg oplevede det på motorvejen forleden med 130 km/t og ikke en sjæl i nærheden, dog med solen direkte og meget skarpt på bilen. Den sagde bip, og klodsede bremsen. Kan ellers love for jeg vågnede
http://www.CarSolutions.dk tilbyder nu også montering i det meste af Nordjylland! Kontakt os hvis du har brug for en opgradering til din bil!
Tjek os vores facebook side - CarSolutions.dk! Klik!

Besvar

Tilbage til "El"