Nedblændeligt bakspejl blænder ikke ned

Alt vedr. el og elektriske dele
Besvar
Bodz
Helt nyt medlem
Indlæg: 7
Tilmeldt: 20. apr 2017, 16:06
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Nedblændeligt bakspejl blænder ikke ned

Indlæg af Bodz » 18. jun 2019, 08:02

Hej,
Bak- og sidespejle i min 2015 Octavia blænder ikke længere ned når der kører en med skarpt lys bagved, eller solen står lavt i bagruden.

Blændefunktionen virker dog, for når jeg skal bakke ud af garagen (mørk), og der er lyst udenfor blænder den ned indtil jeg er ude.

Selvom jeg lyser med skarpt lys ind i sensoren på spejlsiden, sker der intet.
Holder jeg en hånd for sensoren bag på spejlet blænder den ned. Jeg har prøvet at sætte mørk film hen over sensoren bagpå som test uden det hjælper.

Regner med det er et sensor problem på spejlsiden....
Ved nogen hvad der kan være galt, og om man kan nøjes med at skifte sensorer istedet for hele spejlet?

På forhånd mange tak :)
Mvh Bo Dissing / Skoda Octavia 3 RS TDI Combi

Brugeravatar
diskoboy
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5467
Tilmeldt: 15. jun 2008, 12:17
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Ved Roskilde Fjord
Has thanked: 125 times
Been thanked: 325 times

Re: Nedblændeligt bakspejl blænder ikke ned

Indlæg af diskoboy » 18. jun 2019, 11:16

Hvis det er elektronikken i selve bakspejlet den er gal med, ville jeg skifte hele spejlet. Koster 50-60€ på ebay.de.
VW eGolf 2019 - Predictive ACC, 2Q0 Lane Assist, QQ9-lyspakke med 30 farver, TPMS med dæktryk visning, facelift Passat rat, PLA, keyless i bagdøre og Dynaudio
VW Touran Highline 1.4 TSI - '17 - Predictive ACC, Parkeringsassistent, Lane Assist, Forrudevarme, svingbart træk inkl Trailer Assist, Discovery Pro 2.5 med SIM/DAB, QQ9-lyspakke med 30 farver, 230v inverter, Side Assist, Area View, DLA, trådløs mobilopladning, Active Info Display og Head-Up Display

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Nedblændeligt bakspejl blænder ikke ned

Indlæg af HansH » 18. jun 2019, 11:24

Bodz skrev:
18. jun 2019, 08:02
Blændefunktionen virker dog, for når jeg skal bakke ud af garagen (mørk), og der er lyst udenfor blænder den ned indtil jeg er ude.
Det lyder lidt spooky .... spejlet skal netop IKKE blænde ned når du er i bakgear.
Netop for at tilgodese præcis den situation du beskriver - bakning fra mørkt område ud i oplyst område. I den situation er det ikke særlig smart med et mørkt bakspejl.
Såå... ???

Hvis spejlet virker som det skal, kan du teste det på flg. måde:
- tænding på
- finger over sensor på bagsiden (altså den der vender ud mod forruden)
- lys med lommelygte ind i sensor på forside (altså den der vender ind i kabinen).

Så skal spejlet blænde ned .... såfremt bilen ikke er i bakgear :)

Men ellers enig med Claus - nyt spejl.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Bodz
Helt nyt medlem
Indlæg: 7
Tilmeldt: 20. apr 2017, 16:06
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Nedblændeligt bakspejl blænder ikke ned

Indlæg af Bodz » 18. jun 2019, 20:49

Tak for gode input.

Forklaringen kunne nok være bedre herfra...
Holder med snuden inde i garagen, starter, og spejlet blænder ned. Idet jeg bakker ud i lyset bliver spejlet klart igen - sikkert pga. jeg bakker, og ude er der for lyst foran bilen til at det blænder ned igen.
Ved test opfører sig helt som du skriver Hans. Fejler bare ved ikke at blænde igen i normal trafik. Jeg smutter en tur på Ebay efter et nyt :D
Mvh Bo Dissing / Skoda Octavia 3 RS TDI Combi

Brugeravatar
diskoboy
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5467
Tilmeldt: 15. jun 2008, 12:17
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Ved Roskilde Fjord
Has thanked: 125 times
Been thanked: 325 times

Re: Nedblændeligt bakspejl blænder ikke ned

Indlæg af diskoboy » 19. jun 2019, 18:29

Hvis ikke du allerede har købt, har jeg et liggende du kan købe billigt :)

På undersiden af dit spejl står et part nr - skriv det lige herinde så checker jeg i aften om det jeg har passer
VW eGolf 2019 - Predictive ACC, 2Q0 Lane Assist, QQ9-lyspakke med 30 farver, TPMS med dæktryk visning, facelift Passat rat, PLA, keyless i bagdøre og Dynaudio
VW Touran Highline 1.4 TSI - '17 - Predictive ACC, Parkeringsassistent, Lane Assist, Forrudevarme, svingbart træk inkl Trailer Assist, Discovery Pro 2.5 med SIM/DAB, QQ9-lyspakke med 30 farver, 230v inverter, Side Assist, Area View, DLA, trådløs mobilopladning, Active Info Display og Head-Up Display

Besvar

Tilbage til "El"