ABS periodisk fejl på Seat Toledoo

Alt vedr. el og elektriske dele
Besvar
sben
Helt nyt medlem
Indlæg: 11
Tilmeldt: 25. dec 2011, 11:20
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

ABS periodisk fejl på Seat Toledoo

Indlæg af sben » 25. dec 2011, 11:33

Hej

Min Seat Toledo 1L fra 98 har problemer. Den gule ABS lambe lyser periodisk i display. Den røde håndbremse trukket/lav bremse væske lyser periodisk.

Dette har jeg gjort

Skiftet sensor på begge baghjul da har læst fejlen ud og de fremgår som fejlbehæftede.

Jeg har prøver at køre med computer på og lave live-udlæsning af hastigheder og jeg kan se at når den gule abs begynder at lyse falder hastigheden på baghjul til 0 i ganske få sekunder.

Eftersom det ikke løste problemet har jeg loddet sensor stik om, da dem jeg købte havde et andet stik og var først samlet med kabel muffe. Jeg loddede altså sensor direkte på ledning. Jeg satte også et stykke erstatningsledning i for den del der lå under bagsæddet da jeg havde en ide om problemet var mest aktivt når sæddet var nede( men det er måske bare min stenalderhjerne der finder mønstre hvor der ikke er nogle )

Skiftet de to 30A sikringer under rettet.

Jeg har så fundet indlægget: http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=72&t=41113 hvor der er noget lignende men jeg eftersom jeg har målt at hastigheden falder når der er fejl, synes jeg ikke det kan forklare det.

Min plan er nu:

1. Skille højre baghjul og inspicere tandkransen med en lup
2. Skifte pumpe+ecu. Jeg kan få den for 2000 ved en hugger. Det er vel hvad de koster. Korrekt?
3. Skille instrumentbræt ad og undersøge for dårlige lodninger.

Flere gode ideer?

EDIT: ville lige tilføje: sidste gang hvor den gule lampe tændte var hvor jeg havde skiftet sikringer og der ikke var noget galt. Det var som om tilbageløbspumpen blev aktiveret og jeg kunne mærke vibrationer i bremsepedalen hvorefter den gule lampe var tændt i et stykke tid. Ved ikke om det har noget at sige.

Update: nu har jeg lige haft højre baghjul skilt ad her til aften. Jeg har fjernet lidt olie fra skiven men tror ærligt talt ikke på det var årsagen til problemet. Jeg synes den skinne der sidder på kaliberen til bremsen sidder meget tæt på abs-føleren. Er der nogen der har været ude for det? Kan det være årsagen?
Senest rettet af sben 27. dec 2011, 20:56, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
norn
Meget aktiv medlem
Indlæg: 7785
Tilmeldt: 13. jun 2008, 15:58
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: blans - sønderborg
Has thanked: 7 times
Been thanked: 171 times

Re: ABS periodisk fejl på Seat Toledoo

Indlæg af norn » 25. dec 2011, 12:15

hvad med tasteringen rundt om navet....???? er den ikke flækket
på job: VOLVO FH16 750
til hverdag: ALTEA 2,0 TDI DSG
om søndagen: T-ROC 2,0TDI DSG

sben
Helt nyt medlem
Indlæg: 11
Tilmeldt: 25. dec 2011, 11:20
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: ABS periodisk fejl på Seat Toledoo

Indlæg af sben » 25. dec 2011, 12:42

Nej tasteringen var umildbart ikke flækket. Det er dog nr 1 på min liste at dobbeltchecke det.

Brugeravatar
AT
Medlem
Indlæg: 575
Tilmeldt: 15. jun 2008, 15:21
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Gram 6510
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: ABS periodisk fejl på Seat Toledoo

Indlæg af AT » 25. dec 2011, 18:06

Ringene sidder ikke løse vel :?:
Golf 5 sportsline 2,0 tdi azv

sben
Helt nyt medlem
Indlæg: 11
Tilmeldt: 25. dec 2011, 11:20
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: ABS periodisk fejl på Seat Toledoo

Indlæg af sben » 25. dec 2011, 18:36

Nej den sidder ret godt fast så vidt jeg husker. Men det er nok lige værd at checke for jeg køber en ny boks. Mht fejlen på den røde lampe, tror I der er en sammenhæng der? eller er det noget helt andet?

sben
Helt nyt medlem
Indlæg: 11
Tilmeldt: 25. dec 2011, 11:20
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: ABS periodisk fejl på Seat Toledoo

Indlæg af sben » 27. dec 2011, 20:57

Update: nu har jeg lige haft højre baghjul skilt ad her til aften. Jeg har fjernet lidt olie fra skiven men tror ærligt talt ikke på det var årsagen til problemet. Jeg synes den skinne der sidder på kaliberen til bremsen sidder meget tæt på abs-føleren. Er der nogen der har været ude for det? Kan det være årsagen?

pamper
Nyt medlem
Indlæg: 193
Tilmeldt: 19. jul 2008, 13:40
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: ABS periodisk fejl på Seat Toledoo

Indlæg af pamper » 27. dec 2011, 21:36

Er det den røde og gule lampe der lyser på samme tid???
Virker din kabineblæser når lamperne lyser? Hvis den ikke gør er det tændingsbundstykket der er skidt.

sben
Helt nyt medlem
Indlæg: 11
Tilmeldt: 25. dec 2011, 11:20
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: ABS periodisk fejl på Seat Toledoo

Indlæg af sben » 28. dec 2011, 09:57

ja de lyser typisk på samme tid. Jeg har ikke lagt mærke til om blæser lyser men det er jeg opmærksom på nu.

sben
Helt nyt medlem
Indlæg: 11
Tilmeldt: 25. dec 2011, 11:20
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: ABS periodisk fejl på Seat Toledoo

Indlæg af sben » 28. dec 2011, 10:05

lige for at få det helt på plads. Når jeg googler tændingsbundstykke kommer der ikke meget frem. Kan det passe det er det print hvor sikringer sidder?

Brugeravatar
AT
Medlem
Indlæg: 575
Tilmeldt: 15. jun 2008, 15:21
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Gram 6510
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: ABS periodisk fejl på Seat Toledoo

Indlæg af AT » 28. dec 2011, 10:20

sben skrev:lige for at få det helt på plads. Når jeg googler tændingsbundstykke kommer der ikke meget frem. Kan det passe det er det print hvor sikringer sidder?
Nej det er kontakten der sidder i bunden af din tændingslås. Men hvis den vibrerer i pedalen, så er du ude i noget med dine abs kranse eller følere. Den slår abs til fordi signalet er forskelligt fra de 4 censorer i det øjeblik du bremser. Du skriver at stikkene ikke passede på de nye censorer, er du sikker på de overhovedet passer til din bil, det er ikke normalt at man skal ændre stik.
Golf 5 sportsline 2,0 tdi azv

sben
Helt nyt medlem
Indlæg: 11
Tilmeldt: 25. dec 2011, 11:20
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: ABS periodisk fejl på Seat Toledoo

Indlæg af sben » 28. dec 2011, 10:31

Ja det var følere jeg købte på ebay og de var angivet til at passe til min bil. Har efterfølgende haft computer på og målt mens jeg kører hvor der typisk er rigtige hastigheder for alle hjul undtagen når den begynder at lyse hvor den så falder til 0 for højre baghjul

Brugeravatar
norn
Meget aktiv medlem
Indlæg: 7785
Tilmeldt: 13. jun 2008, 15:58
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: blans - sønderborg
Has thanked: 7 times
Been thanked: 171 times

Re: ABS periodisk fejl på Seat Toledoo

Indlæg af norn » 28. dec 2011, 10:52

sben skrev:Ja det var følere jeg købte på ebay og de var angivet til at passe til min bil. Har efterfølgende haft computer på og målt mens jeg kører hvor der typisk er rigtige hastigheder for alle hjul undtagen når den begynder at lyse hvor den så falder til 0 for højre baghjul

så er det ihvertfald ikke tændningsbundstykket...
selv om det var et udemærket bud

du har et problem enten mellem føler og tastering eller mellem føler og abs blok

systemet fungerer ved at tasteringen kører forbi føleren , pga magnetfelt i føleren produceres der en lille vekselstrøm (65millivolt) denne strøm sendes via ledninger gennem bilen op til ABS styreboksen

strømmen stiger/falder ikke afhængi af hjulets hastighed
men impulserne i vekselstrømmen (hz) bliver hurtigere når hjulet kører hurtigere

på den måde kan ABS styreenheden aflæse hjulets hastighed
på job: VOLVO FH16 750
til hverdag: ALTEA 2,0 TDI DSG
om søndagen: T-ROC 2,0TDI DSG

sben
Helt nyt medlem
Indlæg: 11
Tilmeldt: 25. dec 2011, 11:20
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: ABS periodisk fejl på Seat Toledoo

Indlæg af sben » 29. dec 2011, 12:32

pamper: kabineblæser fungerer når lamper lyser

sben
Helt nyt medlem
Indlæg: 11
Tilmeldt: 25. dec 2011, 11:20
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: ABS periodisk fejl på Seat Toledoo

Indlæg af sben » 3. jan 2012, 08:12

update

Jeg har med et analogt multimetermålt spænding direkte på abs sensor nede under bagsædet og sammenlignet de to sider når jeg løfter bilen og drejer langsomt på hjulet. Højre bag måler en væsentligt lavere spænding end venstre. Det er jo også højre bag computeren siger den er galt med. Har jeg fundet problemet?

Hvad kan jeg gøre for at få spændingen op? kan jeg dreje sensoren en smule? Husk på det er en helt ny sensor. Så det er ikke oplagt at den er defekt.

Jeg ohmede dem også med digitalt multimeter. Der er en lille forskel i modstand. Højre bag har 1075 og venstre bag har 1150. Er det måske alligevel en defekt sensor hvis den mangler vindinger på spolen og derfor genererer mindre strøm?

Mekkeren
Helt nyt medlem
Indlæg: 7
Tilmeldt: 20. okt 2013, 09:42
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Ballerup
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: ABS periodisk fejl på Seat Toledoo

Indlæg af Mekkeren » 21. maj 2018, 12:07

Ved godt det er et meget gammel indlæg, men fandt nogen ud af hvad fejlen var?

Besvar

Tilbage til "El"