DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Alt vedr. gear, kobling mv.
Besvar
WintherT
Helt nyt medlem
Indlæg: 59
Tilmeldt: 6. sep 2018, 18:09
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af WintherT » 12. okt 2018, 20:13

Som sagt så skal jeg have ny kobling monteret inden længe og i den forbindelse så vil jeg da høre nu hvor man skal have åben ind til den kobling for at få en ny monteret er der da andet man bør få skiftet nu man har åben der ind til :?: .
These users thanked the author WintherT for the post:
Sunny

Brugeravatar
Kristian_H
Nyt medlem
Indlæg: 241
Tilmeldt: 14. feb 2013, 14:09
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 38 times
Been thanked: 4 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af Kristian_H » 13. okt 2018, 12:37

GranTurismo skrev:
Kristian_H skrev:
24. sep 2018, 18:58
Jeg har det præcis på samme måde som dig, men da den jurist jeg var blevet beskikket ved FDM, pludselig ikke var hos FDM længere (hun havde sat SMC stolen for døren i min sag, men jeg valgte at vente 2 mdr på ingenting), fik jeg ny jurist. Pludselig skulle jeg dokumentere sammen med værkstedet at bilen var defekt, hvilket ikke var nemt med den udmelding SMC kom med, for så havde bilen seriestandard, og dermed ikke defekt...

Resten af bilen et en drøm, men føj for en skrammel konstruktion af en gearkasse!...

/Kristian
Jeg tænker at din sag er så gammel, at der endnu ikke var en TPI på glidende koblinger?

Idag er proceduren så vidt jeg forstod, at de i henhold til TPI'en grundjusterer og eventuelt opdaterer softwaren, hvilket efterfølges af en testkørsel for at konkludere om det har afhjulpet fejlen. Hvis fejlen ikke er afhjulpet, kontaktes importøren for at få tilladelse til at skifte koblinger.

Mht. min gearkasse ved jeg forhåbentlig mere om en dag eller to.
Nix, masser af TPI'er og havde fået skiftet 2 sæt forinden. Problemet var købeloven og at 3. gang udløste retten til at lade handelen gå tilbage, og da man ikke havde (og stadig ikke har) en holdbar løsning, forsøgte man at købe tid, og skynde sig at opfinde 'fugt-gate', så man kunne kalde det seriestandard og en egenskab ved DQ200...
'16 Octavia Combi Style 1.4TSi 150HK DSG

WintherT
Helt nyt medlem
Indlæg: 59
Tilmeldt: 6. sep 2018, 18:09
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af WintherT » 13. okt 2018, 13:56

Nu ved jeg ikke om der gælder særlig regler for biler hvad købeloven angår ?.

Men det her med de tre forsøg til at løse problemet har Forbrugerrådet Tænk en anden mening om de siger at man kun har et forsøg til at løse problemet :
Fejl på en vare har forhandleren som udgangspunkt ét forsøg til at løse. Lykkes det ikke inden for rimelig tid, kan du få pengene tilbage. Flere forsøg kan dog være rimelige i visse tilfælde, for eksempel i tilfælde af en såkaldt "periodisk fejl", som kan være svær at lokalisere.
https://taenk.dk/raadgivning-og-rettigh ... ige-regler

Og at det her med de tre forsøg til at løse et problem, Det mener de også er forkert :
Købeloven nævner ikke et bestemt antal forsøg på at afhjælpe en fejl. Udgangspunktet er faktisk ét enkelt forsøg.

I særlige situationer, for eksempel hvor fejlen er kompliceret at udbedre, eller der er tale om en periodisk fejl, som er svær at lokalisere, kan forhandleren have ret til flere forsøg.

Elektronik er typisk kompliceret, men det betyder ikke, at alle fejl på elektroniske produkter er det. Det er fx ikke en kompliceret fejl, hvis knapperne falder af en fjernbetjening.
https://taenk.dk/raadgivning-og-rettigh ... koebeloven

Brugeravatar
Kristian_H
Nyt medlem
Indlæg: 241
Tilmeldt: 14. feb 2013, 14:09
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 38 times
Been thanked: 4 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af Kristian_H » 13. okt 2018, 21:00

WintherT skrev:Nu ved jeg ikke om der gælder særlig regler for biler hvad købeloven angår ?.

Men det her med de tre forsøg til at løse problemet har Forbrugerrådet Tænk en anden mening om de siger at man kun har et forsøg til at løse problemet :
Fejl på en vare har forhandleren som udgangspunkt ét forsøg til at løse. Lykkes det ikke inden for rimelig tid, kan du få pengene tilbage. Flere forsøg kan dog være rimelige i visse tilfælde, for eksempel i tilfælde af en såkaldt "periodisk fejl", som kan være svær at lokalisere.
https://taenk.dk/raadgivning-og-rettigh ... ige-regler

Og at det her med de tre forsøg til at løse et problem, Det mener de også er forkert :
Købeloven nævner ikke et bestemt antal forsøg på at afhjælpe en fejl. Udgangspunktet er faktisk ét enkelt forsøg.

I særlige situationer, for eksempel hvor fejlen er kompliceret at udbedre, eller der er tale om en periodisk fejl, som er svær at lokalisere, kan forhandleren have ret til flere forsøg.

Elektronik er typisk kompliceret, men det betyder ikke, at alle fejl på elektroniske produkter er det. Det er fx ikke en kompliceret fejl, hvis knapperne falder af en fjernbetjening.
https://taenk.dk/raadgivning-og-rettigh ... koebeloven
Har stadig på skrift, at jeg jfr købeloven kunne lade handlen gå tilbage, hvis ikke SMC inden for rimelig tid fix løst problemet - i mit tilfælde fik de 4 uger! Alt var godt, og da SMC ikke kunne sætte tid på løsningen, valgte jeg (desværre) at tage imod en kompensation fra SMC, mod ikke at kræve købet ophævet inden givne dato - efterfølgende kom skrivelsen med fugt og seriestandard, og FDM vendte totalt rundt og slikkede SMC et vist sted - nå ja, og min jurist som kørte søgsmålet, var pludselig ikke hos FDM længere!!! Ny jurist krævede at værkstedet ville erklære bilen defekt, hvilket den nu ikke er jfr fugt-gate og seriestandard - tillykke med dit nu 8 mdr gamle køretøj, den kommer du aldrig af med, mvh SMC!!!

/Kristian.
'16 Octavia Combi Style 1.4TSi 150HK DSG

WintherT
Helt nyt medlem
Indlæg: 59
Tilmeldt: 6. sep 2018, 18:09
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af WintherT » 13. okt 2018, 21:54

Kristian_H skrev:
13. okt 2018, 21:00
Har stadig på skrift, at jeg jfr købeloven kunne lade handlen gå tilbage, hvis ikke SMC inden for rimelig tid fix løst problemet - i mit tilfælde fik de 4 uger! Alt var godt, og da SMC ikke kunne sætte tid på løsningen, valgte jeg (desværre) at tage imod en kompensation fra SMC, mod ikke at kræve købet ophævet inden givne dato - efterfølgende kom skrivelsen med fugt og seriestandard, og FDM vendte totalt rundt og slikkede SMC et vist sted - nå ja, og min jurist som kørte søgsmålet, var pludselig ikke hos FDM længere!!! Ny jurist krævede at værkstedet ville erklære bilen defekt, hvilket den nu ikke er jfr fugt-gate og seriestandard - tillykke med dit nu 8 mdr gamle køretøj, den kommer du aldrig af med, mvh SMC!!!

/Kristian.
Det lyder godt nok som om at smc har snøret dig godt og grundigt der, Den kompensation må godt nok have vært god.

Værkstedet du bruger eller brugte er de slet ikke til at tale med ?, Det mindste de kunne gøre det var da at erklære den bil defekt for hvis alt det her fugt-gate og seriestandarder var en ting så ville alle værksteder jo luk ned for udskiftninger af koblinger da alt ville kunne fejes ind under det tæppe der hedder fugt/seriestandarder.

Brugeravatar
Kristian_H
Nyt medlem
Indlæg: 241
Tilmeldt: 14. feb 2013, 14:09
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 38 times
Been thanked: 4 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af Kristian_H » 15. okt 2018, 14:58

WintherT skrev:
Kristian_H skrev:
13. okt 2018, 21:00
Har stadig på skrift, at jeg jfr købeloven kunne lade handlen gå tilbage, hvis ikke SMC inden for rimelig tid fix løst problemet - i mit tilfælde fik de 4 uger! Alt var godt, og da SMC ikke kunne sætte tid på løsningen, valgte jeg (desværre) at tage imod en kompensation fra SMC, mod ikke at kræve købet ophævet inden givne dato - efterfølgende kom skrivelsen med fugt og seriestandard, og FDM vendte totalt rundt og slikkede SMC et vist sted - nå ja, og min jurist som kørte søgsmålet, var pludselig ikke hos FDM længere!!! Ny jurist krævede at værkstedet ville erklære bilen defekt, hvilket den nu ikke er jfr fugt-gate og seriestandard - tillykke med dit nu 8 mdr gamle køretøj, den kommer du aldrig af med, mvh SMC!!!

/Kristian.
Det lyder godt nok som om at smc har snøret dig godt og grundigt der, Den kompensation må godt nok have vært god.

Værkstedet du bruger eller brugte er de slet ikke til at tale med ?, Det mindste de kunne gøre det var da at erklære den bil defekt for hvis alt det her fugt-gate og seriestandarder var en ting så ville alle værksteder jo luk ned for udskiftninger af koblinger da alt ville kunne fejes ind under det tæppe der hedder fugt/seriestandarder.
Tja, 1 sæt 17" alu med tilhørende Continental vinterdæk, og aktivering af SmartLink - udemærket kompensation for at vente et par måneder på en holdbar, men satme nederen med en seddel med 'seriestandard', som fraskriver alt ansvar fra importøren!

Værksteder har været med mig hele vejen, og gjort ALT hvad de kan for kunden, med de midler og muligheder de nu engang har at gøre med. De vil jo ikke begynde at skifte eller ændre på noget, som de ikke kan få betaling for fra importøren, for selv at stå med den økonomiske del, som i sidste ende rammer kunden - men træt, dét er jeg!

/Kristian.
These users thanked the author Kristian_H for the post (total 2):
i-sclaussor
'16 Octavia Combi Style 1.4TSi 150HK DSG

havsgaard
Helt nyt medlem
Indlæg: 59
Tilmeldt: 5. aug 2013, 14:51
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 11 times
Been thanked: 15 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af havsgaard » 16. okt 2018, 07:51

Nu nærmer min T-ROC sig de 9.000 kørt siden april, og tror desværre gearkassen er begyndt at vise symptomer på noget af alt det som er nævnt herinde :(
Det er ikke så meget mikroslip jeg lægger mærke til, men noget som både kan høres og føles inde i bilen.

Mine observationer er følgende:
- Det er primært fra kold tilstand op til 10-15km - og sætter man belastning på, evt. ved at køre op ad en bakke i kold tilstand, så lyder det ikke rigtigt.
- Ved skifte til 2, 3 og 4 gear, ved normal/frisk acceleration i D, så er der en tendens til at man kan høre en hul og meget dyb lyd - *GONK* - den er lidt svær at beskrive. Men hvis man sidder inde i bilen og får en til at sparke på dækket, så er det samme type dybe lyd jeg hører ved gearskifte. Lyden er så dyb at jeg ikke kan optage den med mobilen.

- opfattelsen er, at det er værst i 4 gear, men jeg tror måske det har noget at gøre med at man kun er i 2 og 3 gear et splitsekund inden der bliver skiftet til 4.

- Jeg vil ikke sige at bilen ryster, men man kan føle det og er absolut ikke i tvivl.

- Man kan ikke høre noget anderledes med vinduet nede, der er ikke nogen mekanisk lyd eller raslen.

- Ved højresving, fx ud i en rundkørsel, hvor man accelerer moderat samtidigt med at man drejer, kan det være særdeles udpræget. Det er ikke ofte jeg har oplevet det, men de få gange det er sket, så føles det ubehageligt, man tror næsten at man kører over et hul i vejen
.
- i S mode, eller ved hurtig acceleration i D, er tendensen så godt som væk, det samme hvis man kører totalt morfar kørsel.

- Når først bilen er godt varm, er der ikke noget ej heller med fuld oppakning 4 personer og op ad bakke.
These users thanked the author havsgaard for the post:
Sunny

King_Neumann
Nyt medlem
Indlæg: 377
Tilmeldt: 17. jan 2016, 16:06
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 7 times
Been thanked: 18 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af King_Neumann » 16. okt 2018, 13:19

Sådan starter mange med problemet.. du skal nok have grundjusteret gearkassen allerede.. jeg havde stort set samme lydsmønster og samme ved svingning mv. Ned med den til VW og hør deres skønssang !!

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6574
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 548 times
Been thanked: 916 times
Kontakt:

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af i-s » 16. okt 2018, 14:13

havsgaard skrev:
16. okt 2018, 07:51
Nu nærmer min T-ROC sig de 9.000 kørt siden april, og tror desværre gearkassen er begyndt at vise symptomer på noget af alt det som er nævnt herinde :(
Det er ikke så meget mikroslip jeg lægger mærke til, men noget som både kan høres og føles inde i bilen.

Mine observationer er følgende:
- Det er primært fra kold tilstand op til 10-15km - og sætter man belastning på, evt. ved at køre op ad en bakke i kold tilstand, så lyder det ikke rigtigt.

- Når først bilen er godt varm, er der ikke noget ej heller med fuld oppakning 4 personer og op ad bakke.1
Det lyder rigtig bekendt. I den jeg havde blev det bare værre og værre. Til sidst skulle man køre 80 km, før det stoppede - noget af en opvarmningsperiode. Men selvfølgelig alt sammen normalt og seriestandard :lol:
/Søren.

WintherT
Helt nyt medlem
Indlæg: 59
Tilmeldt: 6. sep 2018, 18:09
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af WintherT » 16. okt 2018, 17:48

havsgaard skrev:
16. okt 2018, 07:51
- Jeg vil ikke sige at bilen ryster, men man kan føle det og er absolut ikke i tvivl.

- Man kan ikke høre noget anderledes med vinduet nede, der er ikke nogen mekanisk lyd eller raslen.

- Ved højresving, fx ud i en rundkørsel, hvor man accelerer moderat samtidigt med at man drejer, kan det være særdeles udpræget. Det er ikke ofte jeg har oplevet det, men de få gange det er sket, så føles det ubehageligt, man tror næsten at man kører over et hul i vejen
.
- i S mode, eller ved hurtig acceleration i D, er tendensen så godt som væk, det samme hvis man kører totalt morfar kørsel.

Det du beskriver der kan jeg kun nikke genkendende til jeg har som du også en mekanisk/raslen lyd som dog også kan høres når vinduet er rullet op, Ruller du vinduet ned så er man bestemt heller ikke i tvivl om at der er en lyd som ikke burde være der, Lyden forekommer hos mig når bilen glider i 5 og 6 gear og kommer undre 1400rpm det er med andre ord ikke omdrejninger nok så bilen sejtrækker og der kommer denne resonans agtig lyd som jeg tror kommer fra koblingen i bilen.

Køre jeg bilen i S så glider bilen ikke undre de 1400rpm og lyden er væk...

Jeg fandt denne video på youtube som måske understøtter min teori.

https://www.youtube.com/watch?v=ipClskyGBO8

Den med højresving har jeg også hos mig er det dog ved venstresving jeg har oplivet noget som vel bedst kan beskrives som at køre over en sten af en sådan størrelse af den selvfølig kan mærkes i rattet det som du beskriver det heller ikke så tit jeg oplevet det men det sker for tid til anden.

fepagolf
Helt nyt medlem
Indlæg: 99
Tilmeldt: 21. aug 2018, 21:18
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 16 times
Been thanked: 8 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af fepagolf » 18. okt 2018, 09:34

Jeg er lidt i tvivl om min gearkasse i min Golf allerede er begyndt at drille. Jeg har læste det meste i denne tråd (måske derfor jeg er lidt parnoid :D).

Jeg oplever ikke symptomer på slip ved acceleration - den kører ret smooth især når den er varm.

Men det jeg oplever er, at det nogen gange føles som om den filer på koblingen mellem gearskiftene. Når jeg fx accelererer lidt hårdere (for at overhale), og den har skiftet fra fx 3. gear til 4. gear, så er det som om at omdrejningstælleren lige "holder stille" i 1-1,5 sekund før den stiger i omdrejningerne igen. Det lyder en smule som når man ikke har sluppet koblingen helt i en bil med manuel gear. Selve accelerationen er stadigvæk helt gnidningsfri uden ryk eller andet selv når motoren i det korte øjeblik fastholder omdrejningerne.

Kan ovenstående være tegn på de første problemer? Eller er det helt normalt?

Bilen har kørt 900 km. :)

Primula
Helt nyt medlem
Indlæg: 12
Tilmeldt: 28. maj 2013, 16:44
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af Primula » 18. okt 2018, 15:00

Hej folkens.

Jeg har de klassiske problemer med DSG i min 1.5 golf 7.5.
Værkstedet har for 4 måneder siden "anerkendt" fejlen og tilbudt at købe bilen tilbage. Af flere forskellige årsager er det ikke en mulighed jeg har lyst til at benytte mig af. Vi besluttede os for at "leve" med det, bilen har nu kørt 12k og det er så slemt at vi gerne vil have skiftet kobling. Nu er det frem og tilbage på værkstedet, hvor de prøvekøre bilen af flere omgange for at "finde" fejlen selvom det for 4 måneder siden blev konstateret. I dag har de opdateret software i Mechatronic og sagt jeg skulle vende tilbage om 14 dage og fortælle hvordan den kører og optage video af det. De siger at de har tjekket med hovedkontor i Brøndby eller sådan noget og at der efter sigende ikke skulle være registreret problemer med DSG og 1.5 hvilket jeg selvfølgelig er uforstående over for. Jeg ville i den forbindelse høre hvad andre her inde har af erfaringer i forhold til deres 1.5 og DSG og udmeldinger her om fra VW. Bliver i holdt hen, får i opdateringer eller skiftet kobling, eller noget helt andet?

A4T
Nyt medlem
Indlæg: 392
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:43
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 33 times
Been thanked: 9 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af A4T » 18. okt 2018, 15:51

Nogen der har brugt dem her?

De mener at deres software løser problemet

https://danskbilservice.dk/gearservice/

WintherT
Helt nyt medlem
Indlæg: 59
Tilmeldt: 6. sep 2018, 18:09
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af WintherT » 18. okt 2018, 16:46

A4T skrev:
18. okt 2018, 15:51
Nogen der har brugt dem her?

De mener at deres software løser problemet

https://danskbilservice.dk/gearservice/
Du kan læs lidt mere om Dansk Bilservice i denne tråd :
Mener der er nogen stykker der har prøvet deres software af med lidt blandet succes.

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6574
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 548 times
Been thanked: 916 times
Kontakt:

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af i-s » 19. okt 2018, 10:11

A4T skrev:
18. okt 2018, 15:51
Nogen der har brugt dem her?

De mener at deres software løser problemet

https://danskbilservice.dk/gearservice/
Det har været oppe 10+ gange i denne tråd. Læs tråden eller brug søgefunktionen.
/Søren.

claussor
Aktiv medlem
Indlæg: 1777
Tilmeldt: 9. mar 2010, 13:08
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 180 times
Been thanked: 281 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af claussor » 19. okt 2018, 10:34

Primula skrev:
18. okt 2018, 15:00
Hej folkens.

Jeg har de klassiske problemer med DSG i min 1.5 golf 7.5.
Værkstedet har for 4 måneder siden "anerkendt" fejlen og tilbudt at købe bilen tilbage. Af flere forskellige årsager er det ikke en mulighed jeg har lyst til at benytte mig af. Vi besluttede os for at "leve" med det, bilen har nu kørt 12k og det er så slemt at vi gerne vil have skiftet kobling. Nu er det frem og tilbage på værkstedet, hvor de prøvekøre bilen af flere omgange for at "finde" fejlen selvom det for 4 måneder siden blev konstateret. I dag har de opdateret software i Mechatronic og sagt jeg skulle vende tilbage om 14 dage og fortælle hvordan den kører og optage video af det. De siger at de har tjekket med hovedkontor i Brøndby eller sådan noget og at der efter sigende ikke skulle være registreret problemer med DSG og 1.5 hvilket jeg selvfølgelig er uforstående over for. Jeg ville i den forbindelse høre hvad andre her inde har af erfaringer i forhold til deres 1.5 og DSG og udmeldinger her om fra VW. Bliver i holdt hen, får i opdateringer eller skiftet kobling, eller noget helt andet?
I og med VW mener det er seriestandard så giver det god mening de ikke registrerer "fejlen". Nem måde at sige at produkt er fejlfrit og man har lav fejlrate.
These users thanked the author claussor for the post:
Kristian_H

pwh
Medlem
Indlæg: 519
Tilmeldt: 8. jan 2017, 09:58
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 18 times
Been thanked: 65 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af pwh » 19. okt 2018, 11:57

Da jeg bor relativt tæt på Københavns lufthavn ser jeg ofte mange taxaer på min vej til arbejde. Jeg bemærkede for noget tid siden en Touran med det "lille" TDi emblem, og slog nummerpladen op.
Det var ganske rigtigt en 1,6 TDi med DSG7 (DQ200). Efterfølgende har jeg gjort det med lidt flere taxaer jeg er stødt på (et sted mellem 5 og 10), og har endnu til gode at finde en med TDi 150/190.

De har derfor alle været med 1,6 TDi 110/115 hk og DSG7 (formoder det er lig med DQ200).

Er vognmændene ligeglade med DQ200 "seriestandard"?

Gør deres brugsmønster at fejlen ikke optræder på deres biler?

Gør de noget andet for at undgå problemer med glidende koblinger (service, software eller lignende)?

Jeg ved godt at ovenstående næppe kan besvares medmindre man kender en vognmand, men det kom lidt bag på mig at denne motor/gearkasse kombination kørte som hyrevogn.

Sendt fra min ONEPLUS A3003 med Tapatalk


claussor
Aktiv medlem
Indlæg: 1777
Tilmeldt: 9. mar 2010, 13:08
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 180 times
Been thanked: 281 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af claussor » 19. okt 2018, 14:26

pwh skrev:
19. okt 2018, 11:57
Da jeg bor relativt tæt på Københavns lufthavn ser jeg ofte mange taxaer på min vej til arbejde. Jeg bemærkede for noget tid siden en Touran med det "lille" TDi emblem, og slog nummerpladen op.
Det var ganske rigtigt en 1,6 TDi med DSG7 (DQ200). Efterfølgende har jeg gjort det med lidt flere taxaer jeg er stødt på (et sted mellem 5 og 10), og har endnu til gode at finde en med TDi 150/190.

De har derfor alle været med 1,6 TDi 110/115 hk og DSG7 (formoder det er lig med DQ200).

Er vognmændene ligeglade med DQ200 "seriestandard"?

Gør deres brugsmønster at fejlen ikke optræder på deres biler?

Gør de noget andet for at undgå problemer med glidende koblinger (service, software eller lignende)?

Jeg ved godt at ovenstående næppe kan besvares medmindre man kender en vognmand, men det kom lidt bag på mig at denne motor/gearkasse kombination kørte som hyrevogn.

Sendt fra min ONEPLUS A3003 med Tapatalk
Flere problemer forsvinder jo når gearkasse er blevet varm. Og det er en taxi jo det meste af tiden. Dertil skiftende chauffører der nok er pænt ligeglade med hvad de registrerer. Der er jo ikke nogle af seriestandarderne der forhindrer bilen i at køre.

claussor
Aktiv medlem
Indlæg: 1777
Tilmeldt: 9. mar 2010, 13:08
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 180 times
Been thanked: 281 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af claussor » 19. okt 2018, 14:27

Hvad er der blevet af GranTurismo? Er han stadig en del af promillerne?:) Eller blev det løst?
These users thanked the author claussor for the post:
Kristian_H

CJ2110
Nyt medlem
Indlæg: 372
Tilmeldt: 12. mar 2013, 19:04
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 4 times
Been thanked: 27 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af CJ2110 » 31. okt 2018, 11:26

Jeg er i dialog med det lokale Audi værksted, da jeg ikke altid synes min DQ200 skifter godt.
De tager problemet ret seriøst, virker det til, men ved prøvekørsel i går i forbindelse med service, kunne de umiddelbart ikke konstatere noget problem.
Jeg har forklaret dem om følgende problemer/symptomer:
Ved 50-75% acceleration, er det som om den "staller" i et splitsekund omkring 22-2300 omdr., hvor omdrejningstælleren tydeligt står still.
Ved hård acceleration er det som om omdrejningerne stiger hurtigt 2-300 omdrejninger, lige inden der skiftes gear. Det er mest udtalt i 3. og 4. gear.
Der er ikke umiddelbart sammenhænge med om motor/gearkasse er kold eller varm - det kommer meget tilfældigt.

Det er aftalt at jeg kommer ned med bilen og kører en tur sammen med mekanikeren, og så må vi se om den tér sig underligt den dag.

Jeg tog en kort filmsekvens her til morgen, lige efter jeg var kørt hjemmefra, og der var der umiddelbart ingen problemer
https://drive.google.com/open?id=1kpLb6 ... mHaMYd271k
Audi A3 8Y 45 TFSI e S-Line "mit alles" 04.2021
Tidligere:
Audi A3 8V 1.6 TDI S-tronic 03.2016
Audi A3 8P 1,6 11.2007
Fiat Stilo 1,8 3-dørs 12.2001
Audi 80 1,6 06.1983
VW Passat 1,3 04.1981

HHRASMUS
Helt nyt medlem
Indlæg: 2
Tilmeldt: 29. okt 2016, 15:04
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af HHRASMUS » 1. nov 2018, 11:02

Er der nogen der har overblik over hvornår der er kommet softwareopdateringer relateret til DQ200, der måske kan afhjælpe de der "nøk" i omdrejninger under accelration? - jeg tænker siden januar 2017 (fik min Ateca februar 2017)

Sunny
Nyt medlem
Indlæg: 211
Tilmeldt: 30. okt 2008, 18:20
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 320 times
Been thanked: 8 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af Sunny » 1. nov 2018, 13:42

Jeg har en Passat B8 1.4 fra april i år. Købte den i august hvor den havde gået ca. 6000 km. Under prøvekørsler kunne jeg ikke fremprovokere noget. Da jeg så havde haft den i noget tid. Så begyndte jeg at opleve det som er beskrevet i den tråde mange gange.
- Kan se omdrejninger stiger i ryk, specielt i lave gear.
- Koble ind og ud hurtig
- Rusken og rumlen ved kørsel på bakker, sving osv.

For lidt over 1 måneds siden, så var den hos VW. De prøvede så at grundjustere kobling. Det “hjalp” tildels også ca. 3-400 km. Så var alt ved tilbage igen.
Så var den derinde igen mandag til tirsdag. Så den rigtig kunne blive kold over natten.
Tirsdag sagde de så de havde opdateret SW på gearkassen.
Nu kører den anderledes! Bestemt til det bedre.
Indtil videre har jeg bemærket at den er hurtige til at skifte ned i gear hvis omdrejninger falder, så den ikke kommer til at sejtrække.
Skiftemønster er anderledes og har ikke oplevet rusken og rumlen endnu!! Ind og udkobling opfører sig også anderledes.

Så alt i alt positivt, har kørt ca 250 km nu. Både lange og korte ture. Måske har det hjulpet

Omes
Nyt medlem
Indlæg: 206
Tilmeldt: 27. apr 2009, 17:44
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Herning
Has thanked: 5 times
Been thanked: 9 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af Omes » 5. nov 2018, 18:23

Primula skrev:
18. okt 2018, 15:00
Hej folkens.

Jeg har de klassiske problemer med DSG i min 1.5 golf 7.5.
Værkstedet har for 4 måneder siden "anerkendt" fejlen og tilbudt at købe bilen tilbage. Af flere forskellige årsager er det ikke en mulighed jeg har lyst til at benytte mig af. Vi besluttede os for at "leve" med det, bilen har nu kørt 12k og det er så slemt at vi gerne vil have skiftet kobling. Nu er det frem og tilbage på værkstedet, hvor de prøvekøre bilen af flere omgange for at "finde" fejlen selvom det for 4 måneder siden blev konstateret. I dag har de opdateret software i Mechatronic og sagt jeg skulle vende tilbage om 14 dage og fortælle hvordan den kører og optage video af det. De siger at de har tjekket med hovedkontor i Brøndby eller sådan noget og at der efter sigende ikke skulle være registreret problemer med DSG og 1.5 hvilket jeg selvfølgelig er uforstående over for. Jeg ville i den forbindelse høre hvad andre her inde har af erfaringer i forhold til deres 1.5 og DSG og udmeldinger her om fra VW. Bliver i holdt hen, får i opdateringer eller skiftet kobling, eller noget helt andet?
Jeg har for 5 dage siden, fået min ny bil, octavia 1.5 tsi med dsg, desværre så har den også flere af de tendenser, som skrives om her inde. Ærgeligt at jeg ikke lod mærke til det, under prøvekørsel. Bilen er 4 måneder gammel og har gået 9600km.
Det som jeg har lagt mærke til er, at når jeg kører 120 på motorvejen, hvilket jeg gør frem og tilbage fra arbejde hver dag og har accelereret roligt op ad, så ligger den sig pænt på 2100 rpm.
Hvis jeg så har trykket lidt på speederen, for at overhale en lastbil, så kommer den aldrig ned på 2100 mod igen, men ligger sig på 2200 omd. Så et eller andet er der helt klart galt med koblingen. Jeg har haft kontakt til forhandleren i dag og han får værkstedet til at ringe til mig i morgen. Så jeg vil ikke lave nogle konklusioner endnu.

Jeg har ikke læst hele tråden her inde, men er der nogle som har fået udbedret fejlen første gang, så den ikke er vendt tilbage igen efter nogle flere km?
2021 Skoda enyaq 80

Peder
Aktiv medlem
Indlæg: 2307
Tilmeldt: 15. dec 2008, 16:14
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 48 times
Been thanked: 202 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af Peder » 5. nov 2018, 21:13

Den glider helt sikkert ikke permanent ved 120 kmt, det er fejlvisning at den ikke placerer omdrejningerne helt ens når du går ned igen.
Venligst Peder

2023 Tesla Model 3 LR
2022 Tesla Model Y LR

Jan VJ
Medlem
Indlæg: 1104
Tilmeldt: 13. jun 2008, 14:45
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 7 times
Been thanked: 7 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af Jan VJ » 5. nov 2018, 21:15

Har været inde med min idag og fik at vide der var en software opdatering til motoren, det ville de starte med (VW Viborg) - hvis ikke det hjalp skulle der nye koblinger på.
Mvh Jan
2018 Skoda Kodiaq 1.4 TSI DSG

Omes
Nyt medlem
Indlæg: 206
Tilmeldt: 27. apr 2009, 17:44
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Herning
Has thanked: 5 times
Been thanked: 9 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af Omes » 5. nov 2018, 21:22

Peder skrev:
5. nov 2018, 21:13
Den glider helt sikkert ikke permanent ved 120 kmt, det er fejlvisning at den ikke placerer omdrejningerne helt ens når du går ned igen.
Det er meget muligt. Men hvorfor opstår fejlvisningen så først, når speederen har været godt nede og den så er på vej til at falde til ro igen. Provokerede det flere gange på vej hjem i dag og samme scenarie hver gang. Jeg vil smide vcds på bilen en dag og se hvad den siger med omdrejningerne.
Holder på min teori om, at det hænger sammen med, at koblingen glider, når man accelerere på stille og rolig vis og omdrejningerne hopper opad, istedet for bare at stige stille og roligt.
Men vil lade værkstedet komme med deres konklusion og håbe på, at det er hurtigt udbedret. Magter da ikke at bøvle med en næsten ny bil :x
2021 Skoda enyaq 80

Thomasvpedersen
Helt nyt medlem
Indlæg: 1
Tilmeldt: 26. sep 2018, 10:08
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 0

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af Thomasvpedersen » 5. nov 2018, 23:56

Jeg har desværre en Audi A3 1.8 tfsi med denne gearkasse formoder jeg :( Audi har allerede erkendt fejlene og skiftet koblinger, det hjalp men ca 1000km efter kom alt tilbage. De har siden hen grundindstillet og efter nu ca 1000km er alle fejl der igen. Bilen rusker ved acceleration når den er kold, den laver noget underligt hvor den nærmest ikke slipper 2 gear men smider 2 gear ved nedbremsning og det resultere I en forfærdelig larm/smæk fra gearkassen. Den skifter til 2 gear inden den nærmest er begyndt og rulle, 7 gear køre den allerede i ved 65-70km/t

Er der en i Esbjerg området med forstand på det her problem som evt vil køre en tur i min bil med mig og be-afkræfte om det virkelig er gal med den, eller om det bare er mig der har læst for meget herinde og er blevet paranoid? Jeg har igen igen sendt mail til Audi om det igen igen er opstået og hvor dybt utilfreds jeg efterhånden er “heldigvis” for mig er bilen købt med Audi aprroved plus gældende fra maj 2018, dermed med garanti til maj 2020.

Bilen er fra 2014 og har rundet 71.000km

Brugeravatar
madsobh
Medlem
Indlæg: 948
Tilmeldt: 14. sep 2011, 18:09
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 15 times
Been thanked: 24 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af madsobh » 6. nov 2018, 19:42

Omes skrev:
Peder skrev:
5. nov 2018, 21:13
Den glider helt sikkert ikke permanent ved 120 kmt, det er fejlvisning at den ikke placerer omdrejningerne helt ens når du går ned igen.
Det er meget muligt. Men hvorfor opstår fejlvisningen så først, når speederen har været godt nede og den så er på vej til at falde til ro igen. Provokerede det flere gange på vej hjem i dag og samme scenarie hver gang. Jeg vil smide vcds på bilen en dag og se hvad den siger med omdrejningerne.
Holder på min teori om, at det hænger sammen med, at koblingen glider, når man accelerere på stille og rolig vis og omdrejningerne hopper opad, istedet for bare at stige stille og roligt.
Men vil lade værkstedet komme med deres konklusion og håbe på, at det er hurtigt udbedret. Magter da ikke at bøvle med en næsten ny bil :x
Med vcds find motor omdr inden under gearkasse.... Find også omdr på de 2 koblinger.... så har du perfekt overblik

Jeg Kan ikke huske ved de hedder længere

Sendt fra min SM-G960F med Tapatalk

These users thanked the author madsobh for the post:
Omes
2015 Skoda Octavia Combi 1,4 TSI DSG7, Turbo Beach Buggy

Omes
Nyt medlem
Indlæg: 206
Tilmeldt: 27. apr 2009, 17:44
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Herning
Has thanked: 5 times
Been thanked: 9 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af Omes » 6. nov 2018, 21:25

madsobh skrev:
6. nov 2018, 19:42
Omes skrev:
Peder skrev:
5. nov 2018, 21:13
Den glider helt sikkert ikke permanent ved 120 kmt, det er fejlvisning at den ikke placerer omdrejningerne helt ens når du går ned igen.
Det er meget muligt. Men hvorfor opstår fejlvisningen så først, når speederen har været godt nede og den så er på vej til at falde til ro igen. Provokerede det flere gange på vej hjem i dag og samme scenarie hver gang. Jeg vil smide vcds på bilen en dag og se hvad den siger med omdrejningerne.
Holder på min teori om, at det hænger sammen med, at koblingen glider, når man accelerere på stille og rolig vis og omdrejningerne hopper opad, istedet for bare at stige stille og roligt.
Men vil lade værkstedet komme med deres konklusion og håbe på, at det er hurtigt udbedret. Magter da ikke at bøvle med en næsten ny bil :x
Med vcds find motor omdr inden under gearkasse.... Find også omdr på de 2 koblinger.... så har du perfekt overblik

Jeg Kan ikke huske ved de hedder længere

Sendt fra min SM-G960F med Tapatalk
Tak, det må jeg lige prøve. Den skal dog på værksted torsdag i uge 46, hans første melding var fugt i koblingen. Kan se at flere har fået samme svar, selv om jeg synes at det er ufatteligt den dag i dag. Sørgeligt hvis det er rigtigt og så kan jeg godt have min tvivl om, hvorvidt de kan fjerne det, så det ikke dukker op igen. Min gamle octavia med dsg 6 havde kørt over 150.000 uden er kvæk
These users thanked the author Omes for the post:
Thomasvpedersen
2021 Skoda enyaq 80

Hselven
Helt nyt medlem
Indlæg: 4
Tilmeldt: 19. sep 2018, 11:10
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af Hselven » 7. nov 2018, 12:47

Omes skrev:
6. nov 2018, 21:25
madsobh skrev:
6. nov 2018, 19:42
Omes skrev:
Det er meget muligt. Men hvorfor opstår fejlvisningen så først, når speederen har været godt nede og den så er på vej til at falde til ro igen. Provokerede det flere gange på vej hjem i dag og samme scenarie hver gang. Jeg vil smide vcds på bilen en dag og se hvad den siger med omdrejningerne.
Holder på min teori om, at det hænger sammen med, at koblingen glider, når man accelerere på stille og rolig vis og omdrejningerne hopper opad, istedet for bare at stige stille og roligt.
Men vil lade værkstedet komme med deres konklusion og håbe på, at det er hurtigt udbedret. Magter da ikke at bøvle med en næsten ny bil :x
Med vcds find motor omdr inden under gearkasse.... Find også omdr på de 2 koblinger.... så har du perfekt overblik

Jeg Kan ikke huske ved de hedder længere

Sendt fra min SM-G960F med Tapatalk
Tak, det må jeg lige prøve. Den skal dog på værksted torsdag i uge 46, hans første melding var fugt i koblingen. Kan se at flere har fået samme svar, selv om jeg synes at det er ufatteligt den dag i dag. Sørgeligt hvis det er rigtigt og så kan jeg godt have min tvivl om, hvorvidt de kan fjerne det, så det ikke dukker op igen. Min gamle octavia med dsg 6 havde kørt over 150.000 uden er kvæk
I forlængelse af standard svaret fra Skoda/VW omkring fugt der påvirker koblingspladerne og kan få koblingen til at glide, er min oplevelse med den kobling jeg fik skiftet ved udgangen af marts, at den også glider på trods af at den ikke har set skygge af regn sommeren igennem (de 2-3 dag hvor der kom vand, stod bilen i garagen).

Der er god grund til at du stiller dig kritisk overfor argumentet, at det er fugt som er skyld i problemet.

Sørg nu for at få alt fra forhandleren på skrift såfremt du har garanti. I tilfælde af at forhandleren ikke vil samarbejde omkring en løsning af dit problem er det vigtigt at du kan beskrive og dokumentere hvad der er sket i forløbet ned i detaljen.
Skoda Octavia 10/2016 1.4TSI DSG med glidende og ruskende kobling!

Besvar

Tilbage til "Transmission"