DSG gear holdbarhed

Alt vedr. gear, kobling mv.
Besvar
Fiesta ST
Helt nyt medlem
Indlæg: 2
Tilmeldt: 19. jun 2022, 05:48
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

DSG gear holdbarhed

Indlæg af Fiesta ST » 19. jun 2022, 06:33

Hej Herinde..

Jeg står for et muligt mærkeskifte til VW, og har aldrig ejet en før..Jeg overvejer lidt enten Polo 1,4 TSI GT årg ca 2015, eller evt en Golf 1,4 TSI 160 HK årg ca 2011
Vil høre lidt om DSG gearkasserne i disse modeller, for det er her (og også ift hoppende taktkæder og olietryk, men det er vist i en anden undergruppe herinde??)) jeg har mine største spekulationer omkring holdbarheden. Jeg har altid kørt manuelt gear, uden problemer, men syns at DSG kører godt og er utrolig nemt og behageligt, og vil gerne ha det i min næste bil..
Men holder det, eller er der stadig børnesygdomme på disse, lidt ældre modeller. Er der forskellige DSG gearkasser, og hvilke er at foretrække...??

Er det muligvis 1,4 TSI , der har de største taktkædeproblemer, eller er de lavet på kullance fra VW..??

Mvh Jakob

Brugeravatar
majbom
Aktiv medlem
Indlæg: 2849
Tilmeldt: 23. jun 2008, 08:43
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Midtfyn
Has thanked: 108 times
Been thanked: 176 times

Re: DSG gear holdbarhed

Indlæg af majbom » 19. jun 2022, 07:18

Jeg er ikke kyndig udi hvilke kasser der ligger i de 2 biler du nævner, men jeg kunne forestille mig det er DSG7 som mange har oplevet problemer med ift. glidende koblinger, det er det flere tråde om herinde.

Jeg har selv lige haft en passat 2,0 TDI fra '08 med DSG6 som havde kørt 350.000 da jeg solgte den. Den skiftede stadig som da jeg købte den for 6 år siden og har ikke, i mine 6 års ejerskab, fejlet noget i relation til gearkassen.
Jeg skiftede selv olie på gearkassen og det er mit indtryk at hvis service bliver overholdt, er der mange km i sådan en gearkasse. Så hvis service er overholdt og den skifter som den skal, ville jeg ikke være bange for at købe.
//morten

Sort Seat Leon 1,2 TSI Style 2016
Billede

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13939
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3496 times
Been thanked: 4882 times

Re: DSG gear holdbarhed

Indlæg af HansH » 19. jun 2022, 07:47

Velkommen til DK's bedste forum for VAG entusiaster! :)

Mht DSG;
Første budskab må være, at det spørgsmål du stiller ikke er et sort/hvid spørgsmål.
For det første findes der forskellige DSG gearkasser, hver med sine styrker og svage punkter, og dels kan tingene have udviklet sig over tid.

Begge de biler du nævner er udstyret med den DSG gearkasse der hedder DQ200.
7 gear og tørkoblinger, er dens grundkarakteristika.
Det er nok uden ret meget tvivl den af VAG familiens DSG gearkasser der har været / er mest omdiskuteret.
Vi har en (meget!) lang tråd om den herinde - viewtopic.php?f=73&t=117621
.. hvis du mangler lidt læsestof :)

Det er lidt af en opgave at ekstrahere en slags "DQ200 maggie suppeterning" af den tråd. Der er mange nuancer af inputs, meningsudvekslinger og erfaring.
Mit bedste forsøg ville være:
- mange er glade
- mange blev aldrig glade
- mange er ligeglade
- mange har intet bemærket
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5622
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 340 times
Been thanked: 377 times

Re: DSG gear holdbarhed

Indlæg af GranTurismo » 19. jun 2022, 08:54

1,4 i BlueGT er en mere pålidelig og økonomisk motor, end den gamle generation i Golfen. Den er med rem, hvor den gamle er med kæde.

Jeg ville vælge en DSG-optimering med øget koblingstryk uanset hvilken DSG-version der er tale om.
Den med tørkoblinger kan glide i koblingerne, hvis den er i stykker.
Dem med vådkoblinger glider/filer koblinger, selv hvis de ikke er i stykker. Det er dog mest udtalt i skiftet fra første til andet gear. Det giver dem en karakteristik der minder lidt om en lynhurtig konvertergearkasse.

Selv om du optimerer en DQ200, vil jeg stadig anbefale at køre bilen blidt indtil drivlinjen er varm.

Jeg har en 2015 BlueGT og er stadig rigtig glad for den. Jeg har fået gearkassen optimeret med TVS Stage 2+ som har øget koblingstryk. Jeg har haft den fra ny.

Fra modelår 2016 fik BlueGT dansk som menusprog og mulighed for Android Auto og Apple Carplay i de to radioer med 6,5" skærm.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Fiesta ST
Helt nyt medlem
Indlæg: 2
Tilmeldt: 19. jun 2022, 05:48
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: DSG gear holdbarhed

Indlæg af Fiesta ST » 20. jun 2022, 14:43

Tak for fine svar herinde

Jeg har jo kørt en del Ford Focus og Fiesta, og har været ovenud tilfreds med mærket..ingen nævneværdige reparationer der!

Grunden til et skift til et mærkeskift var nok at at jeg mente VW/Seat havde mere erfaring i automatgearkasser, og dermed måske mere gennemprøvet teknik...
japansk miliongear er nok ganske holdbart, men de høje omdrejninger og skiften op og ned, er ikke interessant!
BMW/Mercedes/Audi er lige dyre nok og bekostelige i service, syns jeg..
Fransk er for dyrt i længden, i min verden..
Måske er leasing mere attraktivt, førstegangsydelsen går måske mere eller mindre op med et værditab i løbet af 2-3 år, og i forhold til en evt dyr reparation på et automatgear, motor fra et vilken som helst mærke..
- det skal der nok regnes lidt på..

Gode råd modtages naturligvis stadig ift erfaringer, osv ...

Mvh Jakob

Fabia4444
Medlem
Indlæg: 509
Tilmeldt: 28. okt 2016, 18:59
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 8 times
Been thanked: 30 times

Re: DSG gear holdbarhed

Indlæg af Fabia4444 » 7. jan 2023, 09:26

HansH skrev:
19. jun 2022, 07:47
Velkommen til DK's bedste forum for VAG entusiaster! :)

Mht DSG;
Første budskab må være, at det spørgsmål du stiller ikke er et sort/hvid spørgsmål.
For det første findes der forskellige DSG gearkasser, hver med sine styrker og svage punkter, og dels kan tingene have udviklet sig over tid.

Begge de biler du nævner er udstyret med den DSG gearkasse der hedder DQ200.
7 gear og tørkoblinger, er dens grundkarakteristika.
Det er nok uden ret meget tvivl den af VAG familiens DSG gearkasser der har været / er mest omdiskuteret.
Vi har en (meget!) lang tråd om den herinde - viewtopic.php?f=73&t=117621
.. hvis du mangler lidt læsestof :)

Det er lidt af en opgave at ekstrahere en slags "DQ200 maggie suppeterning" af den tråd. Der er mange nuancer af inputs, meningsudvekslinger og erfaring.
Mit bedste forsøg ville være:
- mange er glade
- mange blev aldrig glade
- mange er ligeglade
- mange har intet bemærket
Har kig på Fabia 4. Er det en DQ200 gearkasse der ligger i 95 Hk 110 Hk og 150 Hk udgaverne ? Med automatgear.
Andet spørgsmål. Er det helt ved siden af, hvis der kalkuleres med 10 % ekstra brændstof ved en DSG.

Brugeravatar
Madmax
Medlem
Indlæg: 1161
Tilmeldt: 6. apr 2017, 17:13
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 111 times
Been thanked: 501 times

Re: DSG gear holdbarhed

Indlæg af Madmax » 7. jan 2023, 09:31

95hk fås ikke med dsg til ny Fabia.
Men ja det er DQ200 til dem alle.

Sace
Medlem
Indlæg: 1199
Tilmeldt: 16. jul 2008, 19:23
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Østjyllannd
Has thanked: 102 times
Been thanked: 196 times

Re: DSG gear holdbarhed

Indlæg af Sace » 7. jan 2023, 09:44

Fabia4444 skrev:
7. jan 2023, 09:26
Har kig på Fabia 4. Er det en DQ200 gearkasse der ligger i 95 Hk 110 Hk og 150 Hk udgaverne ? Med automatgear.
Andet spørgsmål. Er det helt ved siden af, hvis der kalkuleres med 10 % ekstra brændstof ved en DSG.
Jeg har aldrig haft en oplevelse af at økonomien var ringere i modeller med DSG (jeg har kun haft dem med tørkobling). Kan godt se de er rated lidt lavere i WLTP norm men i praksis tror jeg ikke på 10% forskel.
Fiesta ST skrev:
19. jun 2022, 06:33
Hej Herinde..

Jeg står for et muligt mærkeskifte til VW, og har aldrig ejet en før..Jeg overvejer lidt enten Polo 1,4 TSI GT årg ca 2015, eller evt en Golf 1,4 TSI 160 HK årg ca 2011
Vil høre lidt om DSG gearkasserne i disse modeller, for det er her (og også ift hoppende taktkæder og olietryk, men det er vist i en anden undergruppe herinde??)) jeg har mine største spekulationer omkring holdbarheden. Jeg har altid kørt manuelt gear, uden problemer, men syns at DSG kører godt og er utrolig nemt og behageligt, og vil gerne ha det i min næste bil..
Men holder det, eller er der stadig børnesygdomme på disse, lidt ældre modeller. Er der forskellige DSG gearkasser, og hvilke er at foretrække...??

Er det muligvis 1,4 TSI , der har de største taktkædeproblemer, eller er de lavet på kullance fra VW..??

Mvh Jakob
Det vigtigste med DQ200 er om man kan affinde sig med måden den opfører sig. Hvis man først bliver irriteret over de "features" den tilbyder så er det meget svært at ignorere. Når det er sagt så har jeg virkeligt mange i min omgangskreds der kører med den gearkasse uden at ane noget som helst. Og ingen af dem har været på værksted pga. gearkassen.

Af de to biler du nævner det ville jeg klart tage poloen. 1.4 TSI 160 har ikke et godt ry (bl.a pga kæderne). De nye 150hk med rem har der derimod (så vidt jeg ved) ikke været nogle voldsomme problemer med.
These users thanked the author Sace for the post:
HansH
Mvh Anders

Besvar

Tilbage til "Transmission"