Hej Herinde..
Jeg står for et muligt mærkeskifte til VW, og har aldrig ejet en før..Jeg overvejer lidt enten Polo 1,4 TSI GT årg ca 2015, eller evt en Golf 1,4 TSI 160 HK årg ca 2011
Vil høre lidt om DSG gearkasserne i disse modeller, for det er her (og også ift hoppende taktkæder og olietryk, men det er vist i en anden undergruppe herinde??)) jeg har mine største spekulationer omkring holdbarheden. Jeg har altid kørt manuelt gear, uden problemer, men syns at DSG kører godt og er utrolig nemt og behageligt, og vil gerne ha det i min næste bil..
Men holder det, eller er der stadig børnesygdomme på disse, lidt ældre modeller. Er der forskellige DSG gearkasser, og hvilke er at foretrække...??
Er det muligvis 1,4 TSI , der har de største taktkædeproblemer, eller er de lavet på kullance fra VW..??
Mvh Jakob
DSG gear holdbarhed
- majbom
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2849
- Tilmeldt: 23. jun 2008, 08:43
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Midtfyn
- Has thanked: 108 times
- Been thanked: 176 times
Re: DSG gear holdbarhed
Jeg er ikke kyndig udi hvilke kasser der ligger i de 2 biler du nævner, men jeg kunne forestille mig det er DSG7 som mange har oplevet problemer med ift. glidende koblinger, det er det flere tråde om herinde.
Jeg har selv lige haft en passat 2,0 TDI fra '08 med DSG6 som havde kørt 350.000 da jeg solgte den. Den skiftede stadig som da jeg købte den for 6 år siden og har ikke, i mine 6 års ejerskab, fejlet noget i relation til gearkassen.
Jeg skiftede selv olie på gearkassen og det er mit indtryk at hvis service bliver overholdt, er der mange km i sådan en gearkasse. Så hvis service er overholdt og den skifter som den skal, ville jeg ikke være bange for at købe.
Jeg har selv lige haft en passat 2,0 TDI fra '08 med DSG6 som havde kørt 350.000 da jeg solgte den. Den skiftede stadig som da jeg købte den for 6 år siden og har ikke, i mine 6 års ejerskab, fejlet noget i relation til gearkassen.
Jeg skiftede selv olie på gearkassen og det er mit indtryk at hvis service bliver overholdt, er der mange km i sådan en gearkasse. Så hvis service er overholdt og den skifter som den skal, ville jeg ikke være bange for at købe.
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13939
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3496 times
- Been thanked: 4882 times
Re: DSG gear holdbarhed
Velkommen til DK's bedste forum for VAG entusiaster!
Mht DSG;
Første budskab må være, at det spørgsmål du stiller ikke er et sort/hvid spørgsmål.
For det første findes der forskellige DSG gearkasser, hver med sine styrker og svage punkter, og dels kan tingene have udviklet sig over tid.
Begge de biler du nævner er udstyret med den DSG gearkasse der hedder DQ200.
7 gear og tørkoblinger, er dens grundkarakteristika.
Det er nok uden ret meget tvivl den af VAG familiens DSG gearkasser der har været / er mest omdiskuteret.
Vi har en (meget!) lang tråd om den herinde - viewtopic.php?f=73&t=117621
.. hvis du mangler lidt læsestof
Det er lidt af en opgave at ekstrahere en slags "DQ200 maggie suppeterning" af den tråd. Der er mange nuancer af inputs, meningsudvekslinger og erfaring.
Mit bedste forsøg ville være:
- mange er glade
- mange blev aldrig glade
- mange er ligeglade
- mange har intet bemærket
Mht DSG;
Første budskab må være, at det spørgsmål du stiller ikke er et sort/hvid spørgsmål.
For det første findes der forskellige DSG gearkasser, hver med sine styrker og svage punkter, og dels kan tingene have udviklet sig over tid.
Begge de biler du nævner er udstyret med den DSG gearkasse der hedder DQ200.
7 gear og tørkoblinger, er dens grundkarakteristika.
Det er nok uden ret meget tvivl den af VAG familiens DSG gearkasser der har været / er mest omdiskuteret.
Vi har en (meget!) lang tråd om den herinde - viewtopic.php?f=73&t=117621
.. hvis du mangler lidt læsestof
Det er lidt af en opgave at ekstrahere en slags "DQ200 maggie suppeterning" af den tråd. Der er mange nuancer af inputs, meningsudvekslinger og erfaring.
Mit bedste forsøg ville være:
- mange er glade
- mange blev aldrig glade
- mange er ligeglade
- mange har intet bemærket
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
- GranTurismo
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 5622
- Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 340 times
- Been thanked: 377 times
Re: DSG gear holdbarhed
1,4 i BlueGT er en mere pålidelig og økonomisk motor, end den gamle generation i Golfen. Den er med rem, hvor den gamle er med kæde.
Jeg ville vælge en DSG-optimering med øget koblingstryk uanset hvilken DSG-version der er tale om.
Den med tørkoblinger kan glide i koblingerne, hvis den er i stykker.
Dem med vådkoblinger glider/filer koblinger, selv hvis de ikke er i stykker. Det er dog mest udtalt i skiftet fra første til andet gear. Det giver dem en karakteristik der minder lidt om en lynhurtig konvertergearkasse.
Selv om du optimerer en DQ200, vil jeg stadig anbefale at køre bilen blidt indtil drivlinjen er varm.
Jeg har en 2015 BlueGT og er stadig rigtig glad for den. Jeg har fået gearkassen optimeret med TVS Stage 2+ som har øget koblingstryk. Jeg har haft den fra ny.
Fra modelår 2016 fik BlueGT dansk som menusprog og mulighed for Android Auto og Apple Carplay i de to radioer med 6,5" skærm.
Jeg ville vælge en DSG-optimering med øget koblingstryk uanset hvilken DSG-version der er tale om.
Den med tørkoblinger kan glide i koblingerne, hvis den er i stykker.
Dem med vådkoblinger glider/filer koblinger, selv hvis de ikke er i stykker. Det er dog mest udtalt i skiftet fra første til andet gear. Det giver dem en karakteristik der minder lidt om en lynhurtig konvertergearkasse.
Selv om du optimerer en DQ200, vil jeg stadig anbefale at køre bilen blidt indtil drivlinjen er varm.
Jeg har en 2015 BlueGT og er stadig rigtig glad for den. Jeg har fået gearkassen optimeret med TVS Stage 2+ som har øget koblingstryk. Jeg har haft den fra ny.
Fra modelår 2016 fik BlueGT dansk som menusprog og mulighed for Android Auto og Apple Carplay i de to radioer med 6,5" skærm.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 2
- Tilmeldt: 19. jun 2022, 05:48
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: DSG gear holdbarhed
Tak for fine svar herinde
Jeg har jo kørt en del Ford Focus og Fiesta, og har været ovenud tilfreds med mærket..ingen nævneværdige reparationer der!
Grunden til et skift til et mærkeskift var nok at at jeg mente VW/Seat havde mere erfaring i automatgearkasser, og dermed måske mere gennemprøvet teknik...
japansk miliongear er nok ganske holdbart, men de høje omdrejninger og skiften op og ned, er ikke interessant!
BMW/Mercedes/Audi er lige dyre nok og bekostelige i service, syns jeg..
Fransk er for dyrt i længden, i min verden..
Måske er leasing mere attraktivt, førstegangsydelsen går måske mere eller mindre op med et værditab i løbet af 2-3 år, og i forhold til en evt dyr reparation på et automatgear, motor fra et vilken som helst mærke..
- det skal der nok regnes lidt på..
Gode råd modtages naturligvis stadig ift erfaringer, osv ...
Mvh Jakob
Jeg har jo kørt en del Ford Focus og Fiesta, og har været ovenud tilfreds med mærket..ingen nævneværdige reparationer der!
Grunden til et skift til et mærkeskift var nok at at jeg mente VW/Seat havde mere erfaring i automatgearkasser, og dermed måske mere gennemprøvet teknik...
japansk miliongear er nok ganske holdbart, men de høje omdrejninger og skiften op og ned, er ikke interessant!
BMW/Mercedes/Audi er lige dyre nok og bekostelige i service, syns jeg..
Fransk er for dyrt i længden, i min verden..
Måske er leasing mere attraktivt, førstegangsydelsen går måske mere eller mindre op med et værditab i løbet af 2-3 år, og i forhold til en evt dyr reparation på et automatgear, motor fra et vilken som helst mærke..
- det skal der nok regnes lidt på..
Gode råd modtages naturligvis stadig ift erfaringer, osv ...
Mvh Jakob
-
- Medlem
- Indlæg: 509
- Tilmeldt: 28. okt 2016, 18:59
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 8 times
- Been thanked: 30 times
Re: DSG gear holdbarhed
Har kig på Fabia 4. Er det en DQ200 gearkasse der ligger i 95 Hk 110 Hk og 150 Hk udgaverne ? Med automatgear.HansH skrev: ↑19. jun 2022, 07:47Velkommen til DK's bedste forum for VAG entusiaster!
Mht DSG;
Første budskab må være, at det spørgsmål du stiller ikke er et sort/hvid spørgsmål.
For det første findes der forskellige DSG gearkasser, hver med sine styrker og svage punkter, og dels kan tingene have udviklet sig over tid.
Begge de biler du nævner er udstyret med den DSG gearkasse der hedder DQ200.
7 gear og tørkoblinger, er dens grundkarakteristika.
Det er nok uden ret meget tvivl den af VAG familiens DSG gearkasser der har været / er mest omdiskuteret.
Vi har en (meget!) lang tråd om den herinde - viewtopic.php?f=73&t=117621
.. hvis du mangler lidt læsestof
Det er lidt af en opgave at ekstrahere en slags "DQ200 maggie suppeterning" af den tråd. Der er mange nuancer af inputs, meningsudvekslinger og erfaring.
Mit bedste forsøg ville være:
- mange er glade
- mange blev aldrig glade
- mange er ligeglade
- mange har intet bemærket
Andet spørgsmål. Er det helt ved siden af, hvis der kalkuleres med 10 % ekstra brændstof ved en DSG.
-
- Medlem
- Indlæg: 1199
- Tilmeldt: 16. jul 2008, 19:23
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Østjyllannd
- Has thanked: 102 times
- Been thanked: 196 times
Re: DSG gear holdbarhed
Jeg har aldrig haft en oplevelse af at økonomien var ringere i modeller med DSG (jeg har kun haft dem med tørkobling). Kan godt se de er rated lidt lavere i WLTP norm men i praksis tror jeg ikke på 10% forskel.
Det vigtigste med DQ200 er om man kan affinde sig med måden den opfører sig. Hvis man først bliver irriteret over de "features" den tilbyder så er det meget svært at ignorere. Når det er sagt så har jeg virkeligt mange i min omgangskreds der kører med den gearkasse uden at ane noget som helst. Og ingen af dem har været på værksted pga. gearkassen.Fiesta ST skrev: ↑19. jun 2022, 06:33Hej Herinde..
Jeg står for et muligt mærkeskifte til VW, og har aldrig ejet en før..Jeg overvejer lidt enten Polo 1,4 TSI GT årg ca 2015, eller evt en Golf 1,4 TSI 160 HK årg ca 2011
Vil høre lidt om DSG gearkasserne i disse modeller, for det er her (og også ift hoppende taktkæder og olietryk, men det er vist i en anden undergruppe herinde??)) jeg har mine største spekulationer omkring holdbarheden. Jeg har altid kørt manuelt gear, uden problemer, men syns at DSG kører godt og er utrolig nemt og behageligt, og vil gerne ha det i min næste bil..
Men holder det, eller er der stadig børnesygdomme på disse, lidt ældre modeller. Er der forskellige DSG gearkasser, og hvilke er at foretrække...??
Er det muligvis 1,4 TSI , der har de største taktkædeproblemer, eller er de lavet på kullance fra VW..??
Mvh Jakob
Af de to biler du nævner det ville jeg klart tage poloen. 1.4 TSI 160 har ikke et godt ry (bl.a pga kæderne). De nye 150hk med rem har der derimod (så vidt jeg ved) ikke været nogle voldsomme problemer med.
Mvh Anders