Koblingspedalen i min Altea årgang 2005 går i bund.
Jeg kørte ikke selv i den da det skete, men i.flg chaufføren, kom det pludseligt og uden nogen lyde, som ting der knækker eller andet.
Har læst herinde og andre steder at det ofte er master eller slavecylinderen der fejler.
Jeg startede med at lufte ud på slavecylinderen, der kom ikke noget luft/væske, pillede så slangen af udgangen på mastercylinderen, der kom kun få dråber, når pedal trædes i bund.
Afmonterede mastercylinderen, og testede den på bordet, der kommer lidt væske ud, men ikke så meget som jeg forventede.
Skilte den ad, kunne stadig ikke se nogen fejl.
Købte en ny, syntes den virkede på samme måde, men monterede den, nu jeg havde købt den og haft væske på.
Jeg kan nu lufte ud på slavecylinderen, men når jeg strammer udluftningsskruen, går pedalen stadig i bund.
Afmonterede slavecylinderen, stemplet bevæger sig max 20 mm når jeg holder imod, er det nok til at koble ud?
Satte en kort forlænger i hullet på koblngshuset (istedetfor slavecylinderen) og selvom jeg trykker den 20-30 mm ind, kobler den ikke ud.
Skal jeg skifte slavecylinder, eller lyder det mere som et gearkasse der skal afmonteres for at se til koblingen?
Altea årg. 2005 1.9 TDI (BKC). Koblingspedal i bund
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13939
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3496 times
- Been thanked: 4882 times
Re: Koblingspedal i bund
Tak for dit indlæg.
For at tiltrække andre brugere til at klikke ind på dit indlæg og hjælpe dig, har vi brug for din hjælp.
Prøv at kigge på emnets overskrift. Forklarer den hvad det er, indlægget drejer sig om?
Det synes vi ikke i nuværende form og vi vil foreslå dig at lave den om.
Ret derfor venligst overskriften ved at klikke på blyant-knappen i værktøjslinjen øverst i indlægget.
Lav overskriften således:
"Årgang, bilmærke+model, motor – stikord om problemet/spørgsmålet/indholdet"
Eksempel: "2014 VW Touran 1.4 TSI - klaprerende lyd fra kobling i tomgang"
OBS!
Din tråd er midlertidigt flyttet til en "P-plads" hvor andre brugere ikke kan kommentere på den.
Når overskriften er blevet rettet og godkendt, bliver tråden flyttet tilbage, så du kan få hjælp og svar fra forum.
Hvis ikke overskriften er rettet indenfor 14 dage, slettes tråden automatisk.
For at tiltrække andre brugere til at klikke ind på dit indlæg og hjælpe dig, har vi brug for din hjælp.
Prøv at kigge på emnets overskrift. Forklarer den hvad det er, indlægget drejer sig om?
Det synes vi ikke i nuværende form og vi vil foreslå dig at lave den om.
Ret derfor venligst overskriften ved at klikke på blyant-knappen i værktøjslinjen øverst i indlægget.
Lav overskriften således:
"Årgang, bilmærke+model, motor – stikord om problemet/spørgsmålet/indholdet"
Eksempel: "2014 VW Touran 1.4 TSI - klaprerende lyd fra kobling i tomgang"
OBS!
Din tråd er midlertidigt flyttet til en "P-plads" hvor andre brugere ikke kan kommentere på den.
Når overskriften er blevet rettet og godkendt, bliver tråden flyttet tilbage, så du kan få hjælp og svar fra forum.
Hvis ikke overskriften er rettet indenfor 14 dage, slettes tråden automatisk.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13939
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3496 times
- Been thanked: 4882 times
Re: Altea årg. 2005 1.9 TDI (BKC). Koblingspedal i bund
Frigivet, tak
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 15
- Tilmeldt: 15. sep 2019, 14:51
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 1 time
Re: Altea årg. 2005 1.9 TDI (BKC). Koblingspedal i bund
Fandt fif herinde med at udlufte slave og hovedcylinder via venstre bremsekaliber, så nu bør der ikke være luft i systemet.
Pedal er stadig ikke ok, men der er lidt modstand lige før den er i bund.
Tidligere blev pedal ikke hård når jeg klemte slange mellem hoved og slavecylinder, det gør den nu, endda så meget at min hjælper knækkede trykstangen på den nye hovedcylinder
Jeg er stadig i tvivl om det er slave/masterproblem, eller om det er problem med udrykkerleje, udrykkergaffel eller koblingen.
Bør jeg ikke ved at fjerne slavecylinderen kunne trykke hårdt nok på udrykkergaflen til at koble ud, og derved kunne skubbe bilen som ellers er i gear?
Der har ikke været problemer med kobling eller mislyde inden denne fejl kom.
Da bilen kom hjem på fejeblad, skulle jeg rykke den nogle 100 meter, det gjorde jeg ved at starte i 1 gear, og så kørte den uden problemer eller mislyde.
Jeg har ikke noget problem med at afmonterer gearkassen (udover det tager tid og der er koldt udenfor) for at tjekke kobling, men vil gerne på forhånd teste om det giver mening at skille det ad.
Pedal er stadig ikke ok, men der er lidt modstand lige før den er i bund.
Tidligere blev pedal ikke hård når jeg klemte slange mellem hoved og slavecylinder, det gør den nu, endda så meget at min hjælper knækkede trykstangen på den nye hovedcylinder
Jeg er stadig i tvivl om det er slave/masterproblem, eller om det er problem med udrykkerleje, udrykkergaffel eller koblingen.
Bør jeg ikke ved at fjerne slavecylinderen kunne trykke hårdt nok på udrykkergaflen til at koble ud, og derved kunne skubbe bilen som ellers er i gear?
Der har ikke været problemer med kobling eller mislyde inden denne fejl kom.
Da bilen kom hjem på fejeblad, skulle jeg rykke den nogle 100 meter, det gjorde jeg ved at starte i 1 gear, og så kørte den uden problemer eller mislyde.
Jeg har ikke noget problem med at afmonterer gearkassen (udover det tager tid og der er koldt udenfor) for at tjekke kobling, men vil gerne på forhånd teste om det giver mening at skille det ad.
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1608
- Tilmeldt: 25. okt 2011, 10:17
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 33 times
- Been thanked: 114 times
Re: Altea årg. 2005 1.9 TDI (BKC). Koblingspedal i bund
Der skal meget kraft til at koble ud direkte på udrykkergaffel, du skal nok have et dækjern eller lignende til hjælp.
Du kan evt. tage batteriet ud, så kan du komme til at løfte slavecylinder over bremsevæskebeholderen, så du er helt sikker på det bliver luftet ordentlig ud. De kan godt være drille lidt med udluftning
Hvis ikke det hjælper er der kun tilbage og rykke gearkasse ned. Det tyder også på en slidt kobling
Du kan evt. tage batteriet ud, så kan du komme til at løfte slavecylinder over bremsevæskebeholderen, så du er helt sikker på det bliver luftet ordentlig ud. De kan godt være drille lidt med udluftning
Hvis ikke det hjælper er der kun tilbage og rykke gearkasse ned. Det tyder også på en slidt kobling
Leon ST 2,0TDI 2018
Porsche 911 2,2E Targa 1970
Porsche 911 2,2E Targa 1970
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 15
- Tilmeldt: 15. sep 2019, 14:51
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 1 time
Re: Altea årg. 2005 1.9 TDI (BKC). Koblingspedal i bund
Vil lige afslutte denne tråd, men desværre uden en løsning.
Da jeg ikke ville proppe flere penge i bilen, og heller ikke kunne få plads i garagen før om nogle måneder, valgte jeg at sælge den med fejlen.
Da jeg ikke ville proppe flere penge i bilen, og heller ikke kunne få plads i garagen før om nogle måneder, valgte jeg at sælge den med fejlen.
- These users thanked the author MHC for the post:
- carstenhjorth