DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration
- _Jensen
- Aktiv medlem
- Geografisk region: Bornholm
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 101 times
- Been thanked: 555 times
Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration
De nye 8 trins automatgear som ligger i PSA gruppens biler, skifter og køre ganske fint. Ang kabine kvalitet er Mazda da på alle måde på højde med VW
Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
- tuxx
- Medlem
- Geografisk region: Sønderjylland
- Has thanked: 84 times
- Been thanked: 82 times
- Kontakt:
Vi prøvede en Mazda 3 fra 17 inden vi købte vores Leon fra 16. Jeg er ikke i tvivl om den objektive/faktiske kvalitet er lige så høj i Mazda'en, måske endda højere. Men det føltes bare helt forkert.. billigt og "gammeldags" på en eller anden typisk japansk måde.
Martin
2017 KIA Rio 1.2 Premium
2017 KIA Rio 1.2 Premium
- _Jensen
- Aktiv medlem
Jeg har det stramt med Mazda motor filosofi. Er ikke fan af de stædigt holder fast i deres benzin motorer med høj kompression.
- jansom
- Meget aktiv medlem
- Geografisk region: Østjylland
- Geografisk sted: Gjessø, Silkeborg
- Has thanked: 2889 times
- Been thanked: 1060 times
Fordi?_Jensen skrev:Jeg har det stramt med Mazda motor filosofi. Er ikke fan af de stædigt holder fast i deres benzin motorer med høj kompression.
-No one is more hated than he who speaks the truth-
- _Jensen
- Aktiv medlem
Fordi de mangler bundtræk.
-
Jannik
- Aktiv medlem
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 83 times
- Been thanked: 261 times
Vi har lige fået leveret en helt ny Polo Highline 1.0 TSI DSG.
Er det noget nyt, at biler m. DQ200 gearkassen nu kan "coaste", altså koble ud ved slip af speederen og trille i frigear?
Det gør vores Polo nemlig, og mine forældres Seat Arona fra februar 2019 med samme drivlinje, i hvert fald motor har samme kendebogstaver, har ikke denne funktion.
Er det noget nyt, at biler m. DQ200 gearkassen nu kan "coaste", altså koble ud ved slip af speederen og trille i frigear?
Det gør vores Polo nemlig, og mine forældres Seat Arona fra februar 2019 med samme drivlinje, i hvert fald motor har samme kendebogstaver, har ikke denne funktion.
Min bil: Mercedes Benz EQE 350+ - 12/2024
Fruens bil: BMW iX1 eDrive20 M-Sport - 04/2024
Tidligere biler: En enkelt Mercedes, men ellers udelukkende VAG
-
Dami4200
- Nyt medlem
- Geografisk region: Vestsjælland
- Has thanked: 21 times
- Been thanked: 12 times
Min 2019 Leon 1.5 TSI gør det også i Eco mode.Jannik skrev: ↑5. dec 2019, 15:59Vi har lige fået leveret en helt ny Polo Highline 1.0 TSI DSG.
I både normal og sport gør den det ikke.
2025 Tesla Model Y Long Range
2019 Seat Leon FR ST 1.5 TSI DSG7
2013 Seat Leon Style 1.6 TDI
2001 Seat Leon Stella 1.9 TDi
-
Jannik
- Aktiv medlem
Det må være en ny funktion for den gearkasse.Dami4200 skrev:
Min 2019 Leon 1.5 TSI gør det også i Eco mode.
Den er ligesom andre med den drivlinje ekstremt aggressiv med at geare op.
De få gange jeg bruger bilen, benytter jeg ofte skiftepalerne bag rattet.
-
Dami4200
- Nyt medlem
- Geografisk region: Vestsjælland
- Has thanked: 21 times
- Been thanked: 12 times
Enig. Mine forældres Leon 1.4TSI fra 2016 gør det ikke.Jannik skrev: ↑5. dec 2019, 16:43Det må være en ny funktion for den gearkasse.Dami4200 skrev:
Min 2019 Leon 1.5 TSI gør det også i Eco mode.
Den er ligesom andre med den drivlinje ekstremt aggressiv med at geare op.
De få gange jeg bruger bilen, benytter jeg ofte skiftepalerne bag rattet.
Men skiftemønstret på deres 2016 Leon 1.4TSI og min 2019 Leon 1.5TSI er meget ens. De vil begge køre i så højt gear som muligt.
2025 Tesla Model Y Long Range
- GranTurismo
- Meget aktiv medlem
- Geografisk region: Vestjylland
- Has thanked: 343 times
- Been thanked: 377 times
Det er ikke noget nyt. Det har min 2014 Polo 1,4 TSI også. Eller rettere havde, for det er blevet slået fra, da jeg fik TVS Stage 2+ software lagt i.Jannik skrev: ↑5. dec 2019, 15:59Vi har lige fået leveret en helt ny Polo Highline 1.0 TSI DSG.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system
-
Jannik
- Aktiv medlem
Gad vide hvorfor nogen biler har den funktion, mens andre også ret nye biler ikke har den.
- GranTurismo
- Meget aktiv medlem
Hvis bilen har adaptiv fartpilot, burde den coaste når fartpiloten er sat til ECO.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system
-
bmja
- Helt nyt medlem
- Has thanked: 0
- Been thanked: 6 times
Den funktion med den kobler i frigear er vel ikke "Coasting" funktionen?GranTurismo skrev: ↑5. dec 2019, 20:22Det er ikke noget nyt. Det har min 2014 Polo 1,4 TSI også. Eller rettere havde, for det er blevet slået fra, da jeg fik TVS Stage 2+ software lagt i.Jannik skrev: ↑5. dec 2019, 15:59Vi har lige fået leveret en helt ny Polo Highline 1.0 TSI DSG.
Min Golf 7 1.5 TSI DSG har "coasting" funktion, det betyder at den kobler i frigear samt slukker for motoren, så har den et ekstra lithium batteri der driver alt elektronik mens motoren er slukket, så snart man rører speederen eller kommer til et stop starter motoren igen...... jeg syntes personligt at det er vild irriterende at køre med, især ved by kørsel, her stoppe og starter motoren hele tiden, og det lyder træls hver gang den starter..... jeg slår det normalt fra ved at deaktivere start/stop, men så stopper motoren heller ikke når jeg holder stille......
-------------------------------------------
Golf VIII E-Hybrid
Golf VIII E-Hybrid
- GranTurismo
- Meget aktiv medlem
Det kan måske være lidt forvirrende at både gearkassen og nogle af de nyere motortyper har en coastingfunktion.bmja skrev: ↑5. dec 2019, 22:05Den funktion med den kobler i frigear er vel ikke "Coasting" funktionen?GranTurismo skrev: ↑5. dec 2019, 20:22Det er ikke noget nyt. Det har min 2014 Polo 1,4 TSI også. Eller rettere havde, for det er blevet slået fra, da jeg fik TVS Stage 2+ software lagt i.Jannik skrev: ↑5. dec 2019, 15:59Vi har lige fået leveret en helt ny Polo Highline 1.0 TSI DSG.
Min Golf 7 1.5 TSI DSG har "coasting" funktion, det betyder at den kobler i frigear samt slukker for motoren, så har den et ekstra lithium batteri der driver alt elektronik mens motoren er slukket, så snart man rører speederen eller kommer til et stop starter motoren igen...... jeg syntes personligt at det er vild irriterende at køre med, især ved by kørsel, her stoppe og starter motoren hele tiden, og det lyder træls hver gang den starter..... jeg slår det normalt fra ved at deaktivere start/stop, men så stopper motoren heller ikke når jeg holder stille......
Det du beskriver er motorens coastingfunktion, som er en del af motorstyringen. Men gearkassen har også en coastingfunktion som svarer lidt til friløb på en cykel. Det er nemmest at teste forskellen på biler med ACC. Hvis ACC er sat til ECO og man reducerer setpunktet fra f.eks. 90 til 80 km/t, så ruller bilen farten af uden at motorbremse, hvorimod den i Sport motorbremser forholdsvist kraftigt og så kommer bilen hurtigt ned på det nye setpunkt.
Med TVS software i gearkassen bliver coasting slået fra på Softwareversionerne fra og med Stage 2+. Til gengæld bliver motorbremsen reduceret (se nederste gruppe)

En pudsig detalje er, at jeg oplevede en forbedring i brændstoføkonomien på 5-10% ved bykørsel med den nye gearkassesoftware.
-
MikkelVitus
- Nyt medlem
- Geografisk region: København
- Geografisk sted: Gentofte
- Has thanked: 12 times
- Been thanked: 13 times
Desværre er det nok kun et spørgsmål om kort tid, før du igen får problemer.kuno skrev: ↑4. dec 2019, 19:26jeg vil ikke sige min var ulidelig inden rep. - men den kunne være bedre
men den købte jeg ikke - og her inden 1. års dagen fik forhandleren besked på den skulle fikses ellers handlen blev ophævet - det var klappet af med FDM - og p.t. har jeg en bil som kører som den skal
Al historie viser at har man først haft problemer, så er de blivende, uanset hvor meget der bliver skiftet desværre.
Så jeg tror det gælder om at nyde den tid den kører ordentligt.
Skoda Octavia 1.2 tsi, 2011.
-
Jannik
- Aktiv medlem
Nu skal jeg ikke bruge mere af tråden på dette emne, men coasting funktionen er også aktiv i “normal” mode for ACC’en i vores Polo.GranTurismo skrev: Hvis bilen har adaptiv fartpilot, burde den coaste når fartpiloten er sat til ECO.
- These users thanked the author Jannik for the post:
- GranTurismo
-
abw
- Helt nyt medlem
- Geografisk region: København
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 8 times
Nå, en lille update. Jeg fik som sagt TVS driveability i min Seat efter udskiftning af kobling. Det har desværre ikke gjort nogen forskel, og den nye kobling glider en hel del, når den er kold - særligt i 3. og 5. gear, men også i de andre.
Per gav rigtig god service og installerede softwaren hjemme hos mig. Jeg er dog nødt til at få den gamle software installeret igen, for jeg tænker, at jeg er nødt til at få Seat til at forholde sig til, at den nye kobling har lige så mange problemer. Jeg har talt med Per, som ikke vil give op
Han har nye programmer til fejlfinding og kommer forbi i næste uge. Det er service 
Per gav rigtig god service og installerede softwaren hjemme hos mig. Jeg er dog nødt til at få den gamle software installeret igen, for jeg tænker, at jeg er nødt til at få Seat til at forholde sig til, at den nye kobling har lige så mange problemer. Jeg har talt med Per, som ikke vil give op
- i-s
- Meget aktiv medlem
- Kommerciel bruger: i-s.dk
- Geografisk sted: Struer
- Has thanked: 595 times
- Been thanked: 1012 times
- Kontakt:
Det er jo udmærket, men det er ikke det samme som det er uden omkostninger for dig og hvis du tror det bliver uden kamp, så kommer du nok til at tro om.
/Søren.
-
kuno
- Medlem
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 116 times
det at have bil er ikke uden omkostninger - så det er fint nok - og hvis det skulle ende med en kamp - ja så tager jeg det med.
Man kan vælge at se positivt eller negativt på det - jeg vælger det positive - p.t. har jeg en super bil og har svært ved at få øje på tilsvarende i andre mærker - mange her på siden er gennemsyret af det negative - det er livet sku for kort til.
Det må være hårdt hele tiden at tro at dagen i morgen bringer noget ubehageligt i stedet for at tænke at det bliver squ en god dag
- These users thanked the author kuno for the post (total 3):
- GranTurismo • Peter N • Pasguy
ID.5 PRO Performance 2022
- i-s
- Meget aktiv medlem
- Kommerciel bruger: i-s.dk
- Geografisk sted: Struer
- Has thanked: 595 times
- Been thanked: 1012 times
- Kontakt:
Sådan skal du da også se på det.kuno skrev: ↑6. dec 2019, 14:43det at have bil er ikke uden omkostninger - så det er fint nok - og hvis det skulle ende med en kamp - ja så tager jeg det med.
Man kan vælge at se positivt eller negativt på det - jeg vælger det positive - p.t. har jeg en super bil og har svært ved at få øje på tilsvarende i andre mærker - mange her på siden er gennemsyret af det negative - det er livet sku for kort til.
Det må være hårdt hele tiden at tro at dagen i morgen bringer noget ubehageligt i stedet for at tænke at det bliver squ en god dag![]()
Men jeg synes ikke der er mange her der er gennemsyret negative.
Der er en del, som har brændt fingerne på DQ200 gearkassen. Har man prøvet det, så er det virkeligt svært at se noget som helst positivt ved hverken gearkasse eller VW's måde at håndtere det på.
/Søren.
- Lasset
- Helt nyt medlem
- Geografisk sted: Horsens
- Has thanked: 8 times
- Been thanked: 3 times
Har lige haft kontakt med forhandleren af vores Touran 1.4tsi dsg, som ligeledes er begyndt med omhandlende problematik.
De var meget imødekommende og første besked var, at bilen bare skulle ind og have skiftet koblingen. Dog oplyste han så, at der skulle være kommet en ny retningslinje den 19/11-19 fra VW, som foreskriver at softwaren skal forsøges opdateret først.
Nogen som har kendskab/erfaringer med den opdatering?
Sendt fra min MAR-LX1A med Tapatalk
De var meget imødekommende og første besked var, at bilen bare skulle ind og have skiftet koblingen. Dog oplyste han så, at der skulle være kommet en ny retningslinje den 19/11-19 fra VW, som foreskriver at softwaren skal forsøges opdateret først.
-
Peder
- Aktiv medlem
- Geografisk region: Midtjylland
- Has thanked: 49 times
- Been thanked: 206 times
Den smøre har vi vist alle fået, mange gange. Samtidig grundindstiller de gearkassen, og så føles det lidt bedre - for en stund.
-
kuno
- Medlem
Det synes jeg lyder positiv - de anderkender problemet men vil først prøve med en opdatering - det prøvede de også med min og da det ikke hjalp nok - skiftede de koblingerne - inden jeg fik bilen igenLasset skrev: ↑11. dec 2019, 13:17Har lige haft kontakt med forhandleren af vores Touran 1.4tsi dsg, som ligeledes er begyndt med omhandlende problematik.
-
Dolly
- Helt nyt medlem
- Geografisk region: Nordjylland
- Been thanked: 0
Min Touran 1,6 TDI er ved at få den 4 kobling lige nu, synes ellers de havde fået styr på microslip i kobling 3, men nu er den begyndt med en sjov lyd fra 2 til 3 gear og fra 4 til 5 gear, men ingen microslip
men jeg har lige læst at man ikke kan få Touran TDI mere med DSG 7 (tørkobling) nu fåes Touran kun med vådkobling
er det ikke en erkendelse af de ikke kan få det til at virke med tørkobling???
men jeg har lige læst at man ikke kan få Touran TDI mere med DSG 7 (tørkobling) nu fåes Touran kun med vådkobling
er det ikke en erkendelse af de ikke kan få det til at virke med tørkobling???-
Soner
- Nyt medlem
- Has thanked: 210 times
- Been thanked: 26 times
DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration
Hvad gør folk der køber biler privat med denne gearkasse? Er det selvbetaling, hvis kobling/mechatronic m.m. skal skiftes
Tænker ikke vw dækker alt?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Tænker ikke vw dækker alt?
Sent from my iPhone using Tapatalk
TESLA Y LR RWD 2024
Det har intet med de problemer at gøre, den fåes kun med en 2.0 TDI motor, enten med 115 HK eller 150 hk.Dolly skrev: ↑21. dec 2019, 12:12Min Touran 1,6 TDI er ved at få den 4 kobling lige nu, synes ellers de havde fået styr på microslip i kobling 3, men nu er den begyndt med en sjov lyd fra 2 til 3 gear og fra 4 til 5 gear, men ingen microslipmen jeg har lige læst at man ikke kan få Touran TDI mere med DSG 7 (tørkobling) nu fåes Touran kun med vådkobling
er det ikke en erkendelse af de ikke kan få det til at virke med tørkobling???
ifølge det tyske datablad leverer de 2 motorer følgende:
2.0 150 HK - 340 NM
2.0 115 HK - 320 NM
DQ200 leveres kun med motorer op til 250 NM.
Kunne ikke finde den tilsvarende oversigt på den danske forhandlers hjemmeside, men vil mene det er derfor.
-
vartaz
- Aktiv medlem
- Has thanked: 10 times
- Been thanked: 179 times
- GranTurismo
- Meget aktiv medlem
Det kan da godt være de gør det... hvis bilen ikke er ældre end at der ydes kulance og bilen vel at mærke er serviceret på autoriseret værksted
-
vartaz
- Aktiv medlem
- Has thanked: 10 times
- Been thanked: 179 times
Hvis den er uden for garanti el andet er det yderst sjældent de giver koblinger på garanti da det ifølge vw intet problem er.... det er serie standard. Hvis du er uenig ser jeg gerne dokumentation på jeg tager fejl
-
kuno
- Medlem
Har du noget dokumentation på at du har ret??????????