Kobling glider i Polo 6R 1.6 TDI

Alt vedr. gear, kobling mv.
Besvar
degofedal
Helt nyt medlem
Indlæg: 18
Tilmeldt: 20. jun 2013, 19:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Kobling glider i Polo 6R 1.6 TDI

Indlæg af degofedal » 1. aug 2015, 15:03

Hej,

Jeg har for ganske nyligt fået Landberg software i min Polo 1.6 TDI der har gået omkring 97.000 km. Den kører supergodt, men desværre glider koblingen lidt i 3. og 4. gear ved overhaling og hård acceleration.

Jeg kigger på at få skiftet koblingen, men er på bar bund hvad det angår. Jeg kører ikke super hårdt, men ligger dog på godt 30.000 km om året. Det bliver jo til nogle accelerationer, så koblingen skal dimensioneres efter det og selvfølgelig kunne mere en klare til den øgede effekt. Typisk ligger Polo 1.6 TDI omkring 135-145HK og 300-320nm efter sådan en Landberg omgang.

Jeg leder efter lidt råd ang. hvilke koblinger skal man kigge efter, og hvor meget "overhead" moment skal man gå efter i rating?

På forhånd tak for råd og input :)

degofedal
Helt nyt medlem
Indlæg: 18
Tilmeldt: 20. jun 2013, 19:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Kobling glider i Polo 6R 1.6 TDI

Indlæg af degofedal » 11. aug 2015, 07:15

En update til emnet...

Efter lidt snak med min meget fleksible mekaniker, og efterfølgende nørderi på nettet, endte jeg med at bestille et komplet kit fra Darkside Developements i UK. Kittet består af fast svinghjul og ny komplet Sachs kobling rated til 410nm. Jeg har hørt fra flere uafhængige af hinanden at svinghjul næsten med sikkerhed skal skiftes inden 120000 km. Så der var ingen grund til at trække den hovedpine længere end nødvendigt.

Link til kittet:
http://www.darksidedevelopments.co.uk/p ... di-cr.html

Prisen for det hele endte på lige omkring kr. 3800 leveret ekskl. montering.

Brugeravatar
Sorens2
Meget aktiv medlem
Indlæg: 9072
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:48
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Ribe DK
Has thanked: 31 times
Been thanked: 123 times

Re: Kobling glider i Polo 6R 1.6 TDI

Indlæg af Sorens2 » 11. aug 2015, 07:57

Jeg har endnu ikke skiftet noget af det på en 1.6
Har aldrig haft en der gled i koblingen.
Så du er da noget uheldig.
Har du fået den målt ifm tuningen?
Rullefelt - Fejlfinding - VAG speciale - Kobling/svinghjul - TDI problemer - VCDS - Kodning

Mondeo MK4 2.5T
T6.1 150 DSG 2021
Porsche Diesel Junior 1958
Lupo 3L trækløver. 😃

Aeggos
Medlem
Indlæg: 1190
Tilmeldt: 13. apr 2014, 15:29
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Kobling glider i Polo 6R 1.6 TDI

Indlæg af Aeggos » 11. aug 2015, 21:12

Glæd dig.. min begyndte også at glide ved acceleration i 4 og 5. På motorvej.. vanvittigt irriterende.

Den kører bare meget bedre med det darkside kit, bedre end den nogensinde gjorde med std kobling.

degofedal
Helt nyt medlem
Indlæg: 18
Tilmeldt: 20. jun 2013, 19:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Kobling glider i Polo 6R 1.6 TDI

Indlæg af degofedal » 14. aug 2015, 15:14

Sorens2 skrev:Jeg har endnu ikke skiftet noget af det på en 1.6
Har aldrig haft en der gled i koblingen.
Så du er da noget uheldig.
Har du fået den målt ifm tuningen?
Ja, jeg må have været uheldig. Har fulgt med i, og læst en del om, Landberg tuning af Polo'en og er endnu ikke stødt på koblingsproblemer efter tuning. Men jeg har dog talt med to mekanikere, der uafhængigt af hinanden , nævnte det med svinghjul - så det tog jeg, i min naivitet, egentlig for at være sandheden.

Jeg fik den ikke på rullefelt, da det blev lavet i Viborg hvor de ikke har rullefelt. Det "sjove" er at nogle dage glider koblingen, andre dage er der ingenting. Uanset hvor hårdt jeg træder til den. Det er ikke konsekvent, hvilket undrer mig en del. En slidt kobling er vel en slidt kobling? Og jeg synes efterhånden jeg har sikret mig at der ikke er tale om fejl 40.

Alt andet lige venter jeg lidt med at få det monteret indtil problemet formentlig bliver værre.
Senest rettet af degofedal 14. aug 2015, 15:18, rettet i alt 1 gang.

degofedal
Helt nyt medlem
Indlæg: 18
Tilmeldt: 20. jun 2013, 19:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Kobling glider i Polo 6R 1.6 TDI

Indlæg af degofedal » 14. aug 2015, 15:17

Aeggos skrev:Glæd dig.. min begyndte også at glide ved acceleration i 4 og 5. På motorvej.. vanvittigt irriterende.

Den kører bare meget bedre med det darkside kit, bedre end den nogensinde gjorde med std kobling.
Kanon, tak for input - så har jeg lidt at se frem til :)

Aeggos
Medlem
Indlæg: 1190
Tilmeldt: 13. apr 2014, 15:29
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Kobling glider i Polo 6R 1.6 TDI

Indlæg af Aeggos » 15. aug 2015, 18:45

Jeg ku forestille mig det hænger sammen med varme.. min gjorde det også nogle dage :)

Men fortryder ikke at jeg skiftede, den tager ikke kun bedre fat ved igangsætning, man kan mærke den trækker markant bedre ved fuld belastning

degofedal
Helt nyt medlem
Indlæg: 18
Tilmeldt: 20. jun 2013, 19:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Kobling glider i Polo 6R 1.6 TDI

Indlæg af degofedal » 16. aug 2015, 21:03

Aeggos skrev:Jeg ku forestille mig det hænger sammen med varme.. min gjorde det også nogle dage :)

Men fortryder ikke at jeg skiftede, den tager ikke kun bedre fat ved igangsætning, man kan mærke den trækker markant bedre ved fuld belastning
Det lyder meget sandsynligt. Er lige kommet hjem fra en testtur hvor jeg kunne mærke den gled en hel del i 3. allerede fra omkring 1100-1200 omdrejninger. Så beslutningen er taget. Det skal monteres i denne eller næste uge.

Tak igen for input. Synes allerede den kører s....godt, men det lyder til at jeg godt kan glæde mig til lidt ekstra køreglæde :D

Brugeravatar
Sorens2
Meget aktiv medlem
Indlæg: 9072
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:48
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Ribe DK
Has thanked: 31 times
Been thanked: 123 times

Re: Kobling glider i Polo 6R 1.6 TDI

Indlæg af Sorens2 » 16. aug 2015, 22:02

Hvis den glider fra 11-1200 omdr. så har du nok en defekt zimmering fra feks. gearkasse så der kommer olie på koblingen.
Ellers glider sådan en først ved fuldt moment.
Rullefelt - Fejlfinding - VAG speciale - Kobling/svinghjul - TDI problemer - VCDS - Kodning

Mondeo MK4 2.5T
T6.1 150 DSG 2021
Porsche Diesel Junior 1958
Lupo 3L trækløver. 😃

degofedal
Helt nyt medlem
Indlæg: 18
Tilmeldt: 20. jun 2013, 19:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Kobling glider i Polo 6R 1.6 TDI

Indlæg af degofedal » 17. aug 2015, 22:55

Sorens2 skrev:Hvis den glider fra 11-1200 omdr. så har du nok en defekt zimmering fra feks. gearkasse så der kommer olie på koblingen.
Ellers glider sådan en først ved fuldt moment.
Tusind tak for tippet. Det tager jeg med til mekanikeren så de har det på radaren, når nu de er dernede.

Og beklager på forhånd mit uvidende spørgsmål...

Vil en defekt/utæt simmering kunne konstateres i form af olielekage eller andet ved gearkasse, hvis jeg løfter bilen og inspicerer?

Brugeravatar
Sorens2
Meget aktiv medlem
Indlæg: 9072
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:48
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Ribe DK
Has thanked: 31 times
Been thanked: 123 times

Re: Kobling glider i Polo 6R 1.6 TDI

Indlæg af Sorens2 » 18. aug 2015, 01:03

Det kan måske ses. Alt efter hvor meget den er utæt.
Rullefelt - Fejlfinding - VAG speciale - Kobling/svinghjul - TDI problemer - VCDS - Kodning

Mondeo MK4 2.5T
T6.1 150 DSG 2021
Porsche Diesel Junior 1958
Lupo 3L trækløver. 😃

Peder
Aktiv medlem
Indlæg: 2307
Tilmeldt: 15. dec 2008, 16:14
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 48 times
Been thanked: 202 times

Re: Kobling glider i Polo 6R 1.6 TDI

Indlæg af Peder » 18. aug 2015, 08:52

En kammerat havde en 1,9 tdi chippet, den gled heller ikke altid - jeg bilder mig selv ind at det er varmen på selve koblingen og varmen uden for, som jo påvirker motorens performance.

En ordentlig sachs kobling og den triller perfekt igen med sine 153 hypper.
Venligst Peder

2023 Tesla Model 3 LR
2022 Tesla Model Y LR

degofedal
Helt nyt medlem
Indlæg: 18
Tilmeldt: 20. jun 2013, 19:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Kobling glider i Polo 6R 1.6 TDI

Indlæg af degofedal » 20. aug 2015, 07:27

Sorens2 skrev:Det kan måske ses. Alt efter hvor meget den er utæt.
Perfekt, tak igen :) Jeg må have gang i donkraften.

degofedal
Helt nyt medlem
Indlæg: 18
Tilmeldt: 20. jun 2013, 19:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Kobling glider i Polo 6R 1.6 TDI

Indlæg af degofedal » 20. aug 2015, 07:31

Peder skrev:En kammerat havde en 1,9 tdi chippet, den gled heller ikke altid - jeg bilder mig selv ind at det er varmen på selve koblingen og varmen uden for, som jo påvirker motorens performance.

En ordentlig sachs kobling og den triller perfekt igen med sine 153 hypper.
Jeg synes også jeg bliver mere og mere bekræftet i at den glider jo varmere det er. Som temperaturerne er nu, glider den stort set hver gang jeg er på vejen. Det kan jo også have noget at gøre med at slidtagen går hurtigere når først den er begyndt at glide. Who knows...

Tirsdag eftermiddag er alting forhåbentlig godt igen, når det nye grej er monteret :)

Brugeravatar
Sorens2
Meget aktiv medlem
Indlæg: 9072
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:48
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Ribe DK
Has thanked: 31 times
Been thanked: 123 times

Re: Kobling glider i Polo 6R 1.6 TDI

Indlæg af Sorens2 » 20. aug 2015, 10:52

Det går aldrig den anden vej igen.
Glider den bliver det værre.
Rullefelt - Fejlfinding - VAG speciale - Kobling/svinghjul - TDI problemer - VCDS - Kodning

Mondeo MK4 2.5T
T6.1 150 DSG 2021
Porsche Diesel Junior 1958
Lupo 3L trækløver. 😃

elbaek
Helt nyt medlem
Indlæg: 10
Tilmeldt: 30. sep 2011, 20:26
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Kobling glider i Polo 6R 1.6 TDI

Indlæg af elbaek » 29. nov 2016, 23:44

Beklager jeg genoptager denne gamle tråd, men jeg har selv lige haft gavn af anbefalingerne heri, så vil lige dele min egen, såfremt nogen skulle stå med samme udfordring.

Jeg havde lige fået skiftet alle 4 dyser på min Polo 6R 1,6 TDI og så begyndte koblingen af glide i 3. Gear ved lidt for meget gas. Bilen er chippet og har ca. 130 HK. Overvejede om jeg skulle sælge eller få det lavet og endte med at købe kittet fra Darkside Developments. Gav under 4.000 inkl. Fragt for både kobling og svinghjul. Det er dog et singlemass og ikke Dual, hvilket jeg frygtede ville gå ud over komforten, men må erkende at den føles endnu bedre at køre i end før. Der er ikke noget ekstra støj og koblingen er blevet lettere. Er hvilket glad for at jeg købte det sæt. Operationen endte med at koste i omegnen af 8.000 kr. Inkl. Kit og udskiftet ved værksted. Jeg er godt tilfreds

Besvar

Tilbage til "Transmission"